pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-25 10:54

Oj då. I PLM skulle jag tydligen skrivit också.
Någon gång måste bli den första att testa om det går att fanera själv :?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-09-25 10:57

[s]+PLP[/s]

Edit: Jag menade naturligtvis:

+PLP

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-25 11:07

2-ch skrev:Oj då. I PLM skulle jag tydligen skrivit också.
Någon gång måste bli den första att testa om det går att fanera själv :?

Jag förmodar att du vill ha: +PLP och +LM?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
TygelBy

Inläggav TygelBy » 2009-09-25 11:14

Jag vill också ha vik-låda (BR)...

Jag har nog inte förstått det här med 'platta lådpaket' riktigt. Hur kan man ha +PLP och +LM samtidigt? Hur platta blir paketen med en färdig-monterad låda? Ja, ja, det är väl bara jag som inte förstått riktigt... :oops:

/TygelBy

petersteindl skrev:
Naqref skrev:Elementsats -> +platta lådpaket -> + lådmontering -> + lackering

Småprylarna tas vid sidan om.

Vilka kulörer som blir tillgängliga till vilka priser vet vi inte ännu.

Denna post är nog nästa sak att ta ställning till. Jag skulle vilja förkorta ner orden så det blir enkelt att fylla i. Eftersom elementsats alltid ingår så behövs inte det nämnas.

T.ex.

+PLP = +platta lådpaket
+LM = + lådmontering
+L = + lackering

Man kan alltså skriva: +PLP, +LM, +L om man vill ha alla tre.

Vad gäller lackering så kommer det att ges alternativa färger. Priser kommer senare då Naq och John har tänkt klart. Men nu har de en hyfsad input.

Vad gäller fanér så har jag ingen aning vad som kommer att gälla. Tippar att serierna är för små och i så fall får var och en fixa det själv eller i grupp, men det återstår att se.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-25 11:28

petersteindl skrev:Jag förmodar att du vill ha: +PLP och +LM?

Ser att jag beställde en obefintlig variant :oops:
Det är monterad låda jag vill ha, alltså +LM.

Vet inte om jag läst det i tråden, men var håller snickaren till? Jag tänker på om det är hämtning eller post som gäller.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-09-25 11:41

+PLP
Sedan beror det lite på vad kostnaden blir för +LM och +L, men jag är helt klart intresserad av det.

Larsen vit hade varit en fin färg på dessa tycker jag.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-25 11:42

2-ch skrev:Vet inte om jag läst det i tråden, men var håller snickaren till? Jag tänker på om det är hämtning eller post som gäller.

Skillingaryd i Småland (några mil söder om Jönköping). De kan antingen hämtas på plats eller fås skickade.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-25 11:57

Näe, det är absolut inte bara du som inte har förstått, för jag förstår ingenting heller 8) :oops: :)

PLP och LM kan knappast vara samtidigt :?

Så, det borde vara:

Antingen PLP eller LM.

Om man vill ha lådan monterad och dessutom lackad så skriver man LM + L.

Nu är frågan, kan man få PLP + L? Jag tror att det behövs lite mer info från Naq :)

TygelBy skrev:Jag vill också ha vik-låda (BR)...

Jag har nog inte förstått det här med 'platta lådpaket' riktigt. Hur kan man ha +PLP och +LM samtidigt? Hur platta blir paketen med en färdig-monterad låda? Ja, ja, det är väl bara jag som inte förstått riktigt... :oops:

/TygelBy

petersteindl skrev:
Naqref skrev:Elementsats -> +platta lådpaket -> + lådmontering -> + lackering

Småprylarna tas vid sidan om.

Vilka kulörer som blir tillgängliga till vilka priser vet vi inte ännu.

Denna post är nog nästa sak att ta ställning till. Jag skulle vilja förkorta ner orden så det blir enkelt att fylla i. Eftersom elementsats alltid ingår så behövs inte det nämnas.

T.ex.

+PLP = +platta lådpaket
+LM = + lådmontering
+L = + lackering

Man kan alltså skriva: +PLP, +LM, +L om man vill ha alla tre.

Vad gäller lackering så kommer det att ges alternativa färger. Priser kommer senare då Naq och John har tänkt klart. Men nu har de en hyfsad input.

Vad gäller fanér så har jag ingen aning vad som kommer att gälla. Tippar att serierna är för små och i så fall får var och en fixa det själv eller i grupp, men det återstår att se.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-25 11:58

2-ch skrev:
petersteindl skrev:Jag förmodar att du vill ha: +PLP och +LM?

Ser att jag beställde en obefintlig variant :oops:
Det är monterad låda jag vill ha, alltså +LM.

Vet inte om jag läst det i tråden, men var håller snickaren till? Jag tänker på om det är hämtning eller post som gäller.

+ LM är noterat :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-25 12:15

Hade egentligen tänkt att ta svaret till IÖs inlägg som PM men jag kom fram till i mina ögon så intressanta frågeställningar att det är kanske lämpligast att ta det här ändå? Om inte så säg gärna till.

Här är hela IÖs inlägg.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 431#818431

IngOehman skrev:Och sedan kom denna tråden.

Jag har haft sådan ångest, haft andnöd, hjärtklappning och känt mig så
"utvald att förgöras" av det jag läst i den här tråden (och en del annat
som skrivits tidigare, vilket i kombination verkligen känts som om någon
har en agenda som slutar med att jag inte får finnas längre) att jag kan
inte ens beskriva det.

Nu vet jag inte vad du vill säga med hela ditt inlägg eftersom det var långt bort från ämnet men vissa delar snappade jag upp som kanske är relevanta. Som citatet ovan. Men jag kopplar ändå inte ihop det logiskt med det du skriver i övrigt. Varför behöver du ha ångest för denna tråd?

Du har alltid hävdat att du inte vill tillverka högtalare och att det är bara besvärligt. Det är därför du drar ner på demonstrationstillfällena. Om världen är ett nollsummespel och alla potentiella kunder till pK samtidigt är potentiella kunder till piP så borde du glädjas över att du kanske slipper förmedla 100 par piP. Det är ju precis vad du alltid har önskat! Inget att ha ångest för!

Detta under förutsättning att pK verkligen är så bra så de kan anses vara i närheten av piP ljudkvalitetsmässigt förstås. Av det du skriver så misstänker jag att du faktiskt tror att jag kommer att lyckas med detta. Det är ju i s f en stor komplimang och den tackar jag för (även om du inte skriver ut det i klartext).

Man kan annars se det som du skriver att världen inte är ett nollsummespel. Och det är här man kommer fram till de intressanta frågorna. Om världen hade varit ett nollsummespel så hade (jag förenklar här rätt mycket) du sålt 100 par piP på ca 4 dagar. Nu gissar jag att du inte gjorde det. Allstå måste pK ha något annat mervärde som piP saknar. Och då konkurrerar de inte om samma kunder. Det är alltså inget nollsummespel. Och om det inte är ett nollsummespel så behöver du inte heller ha ångest. Så du förstår kanske varför jag inte förstår din ångest?

Nu kommer jag till den fråga till er som kan vara intresssant för både mig och IÖ att få reda på. Ni som har beställt satser här; varför köpte ni inte piP istället? D v s vad attraherade mer hos pK?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-25 12:17

petersteindl skrev:Nu är frågan, kan man få PLP + L? Jag tror att det behövs lite mer info från Naq :)

Nej det kan man inte.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-09-25 12:25

Naqref skrev:
Nu kommer jag till den fråga till er som kan vara intresssant för både mig och IÖ att få reda på. Ni som har beställt satser här; varför köpte ni inte piP istället? D v s vad attraherade mer hos pK?

1)
Ingvar har deklarerat att han inte vill sälja högtalare, eller så har jag tolkat det. så då kan det kvitta.
2)
Det är omständigt, även för piP- se punkt 1.
3)
Du är en trevlig prick som jag känner personligen med en härlig spirit!
4)
Jag tror att du+Peter är en mycket bra konstruktörer och får till detta fint med det material ni har. Det är Ingvar också. Jag vågar inte uttala mig om vem som är bäst, jag är inte kapabel att avgöra det tror jag.

5) möjligen prisskillnaden...

Egentligen inga ljudkvalitetsmässiga sakskäl som överväger mao som jag har faktuella bevis för.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-09-25 12:35

Naqref skrev:Ni som har beställt satser här; varför köpte ni inte piP istället? D v s vad attraherade mer hos pK?

Jag har piP och piPs. 8)

Jag är väldigt nöjd med båda och har inga planer på att sälja dem.

Det är väl klart att man vill ha en "Naqref-högtalare" också! :D

Jag var väldigt imponerad av EPS, och även om Larsen varianterna varit bra så är inte ortho min melodi.

Sen är det väl som vanligt... när det blir gruppköp dras man gärna med, har köpt NHT 1259, Mupps och bananer...
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-09-25 12:46

Naqref skrev:...Nu kommer jag till den fråga till er som kan vara intresssant för både mig och IÖ att få reda på. Ni som har beställt satser här; varför köpte ni inte piP istället? D v s vad attraherade mer hos pK?

För min del handlar det om att dels få lite insikt i sunda och bevisat bra konstruktioner (Återstår dock för Naq att bevisa med denna.... 8)).

Har redan PiP, håller på med en egen tvåvägare samtidigt som det finns ytterligare minst två konstruktioner projekterade i en nära framtid. pK landar hos mig i denna röra som ett steg i att förbättra förståelsen för både konstruktionen och det ljudande resultatet. (PiP köptes av samma anledning....och ut åkte mina stora frontar :))

Mina PiP kommer förmodligen så småningom att hamna som datorhögtalare. Just nu gör de tjänst som ersättare för ett par väldigt dyra frontar som jag sålde somras men ska så småningom ersättas med något mer ljudtryckskapabelt. Var pK hamnar återstår att se!

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-09-25 13:08

För mig handlar det mera om ett unikt tillfälle att köpa en (troligtvis) mycket kompetent högtalare som inte (troligtvis igen) behöver skämmas för sig.

Dessutom tycker jag att ansatsen till vad som skall göras försök att eftersträva med denna högtalare är mycket tilltalande samt att jag önskar ge min mycket musikintresserade dotter (som verkligen har lärt sig höra skillnaden på "skitkomprimerad" musik i förhållande till bra musik) en vad jag hoppas mycket bra "återgivare" så att hon kan njuta lika bra som jag.

Dessutom är detta ett gyllene tillfälle att dels träffa trevliga forummedlemmar och konstruktörer samt kanske göra ett studiebesök i en högtalarfabrik. Bara det tycker jag kan vara värt pengarna.

Dessutom (om dom blir så bra som förmodat) är det mycket prisvärt !!! :)

Jag sitter på pi60s + 10st a3:or, så jag är väl ganska nöjd annars.

Tack grabbar för fin prestation!

@ IÖ: Du behöver inte känna dig hotad på något sätt, i mina ögon är du kungen av återgivare. :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
attah

Inläggav attah » 2009-09-25 13:16

Viklådor föredrar även jag, fast det var nog redan avgjort..

PLP låter som bästa iden för mig.
Jag utesluter inte att LM kan bli intressant, för jag bor nästan verktygslöst nu... :cry:

Stort tack Naq och Peter som gör det här möjligt :)
..Och Larsen... och osten som håller koll.. :wink:
Senast redigerad av attah 2009-09-25 13:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 13:36

Glöm för all del inte Larsen som är den som står för både lådor och logistik!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2009-09-25 13:50

LM+L men det beror som sagt på priset.... :)

angående mitt intresse så är det baserat på att jag litar på Naqrefs, gäller även IÖs, förmåga på området högtalarkonstruktion/ljuddesign. tillsammans med min egen oförmåga :wink:

Men egentligen så är det ganska konstigt för även om jag träffat Naq, något han antagligen inte minns, så har jag faktiskt aldrig hört hans alster! jag har heller inte hört IÖs alster men jag är här ett får i en mer begåvad fårskock och jag ifrågasätter inte, jag bara springer med! :D

Jag litar på den samlade kunskapen här och tar detta som en möjlighet att få en kompetent högtalare till DIY pris. Att detta projekt även är mer bekvämt med tanke på var jag bor i motsats till det ganska omständliga i att åka till sthlm för att köpa en högtalare som nästan skulle kosta lika mycket som resan tur och retur spelade in.... Tillsammans med den uttalade nivån/ambitionen i projektet gör att jag nu är förväntansfull och ivrig!

OT:
Och om Osten, KK, skall ner till mina trakter snart i ärenden kopplade till detta projekt, lådor eller hur var det?!, så får du mer än gärna ta med mina element om det går! :oops:

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2009-09-25 13:53

Jag har haft piP (ska nog skaffa ett par till) och kommer nog aldrig lämna Ino-konceptet, har i5 nu liksom. Så varför pK dårå?

För att det är kul med olika och udda grejor. Jag skulle med största sannolikhet inte använda dem själv utan ge dem/sälja dem till någon i min närhet (jag vet åtminstone fyra ställen jag skulle villja placera ett annat par högtalare på än de som finns där nu). Det är ju kul att mecka och formge liksom. Och vore det inte kul att testa basen i OD11 exempelvis? Alltså av ren experimentlusta!

[slrt]
admin

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-09-25 13:54

Träffen hos Larsen, det blir en lördag hoppas jag?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-25 13:57

Sanny_X skrev:Träffen hos Larsen, det blir en lördag hoppas jag?

Det kan det ju kanske bli. Bra synpunkt!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-09-25 14:00

80-talet skrev:...även om jag träffat Naq, något han antagligen inte minns...

Jorå det var hemma hos Mcgyver i Staffanstorp. Jag skulle försöka få fram vem som vara villig att ta fram lite extrakort till LTS-basfilter. Det har jag dock inte lyckats med ännu. :oops:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-25 14:01

Naqref skrev:Ni som har beställt satser här; varför köpte ni inte piP istället? D v s vad attraherade mer hos pK?

- Kul grej ba.
- Jag är sugen på nya framhögtalare i bioriggen.
- pK_closed ser jävligt tuff ut. 8)
- Jag har sett och hört elementen i äggen.
- Jag är ingen föreningsmänniska, dock gruppköpstorsk. :oops:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 14:02

80-talet skrev:Och om Osten, KK, skall ner till mina trakter snart i ärenden kopplade till detta projekt, lådor eller hur var det?!, så får du mer än gärna ta med mina element om det går! :oops:
Det lär nog inte ske.

Allt rullar på och jag kommer vara lika ivrigt påhejjande som alla andra, men min del inrymmer mer klapp på axeln och något öra här och där :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-09-25 14:03

Ni som har beställt satser här; varför köpte ni inte piP istället? D v s vad attraherade mer hos pK?

I mitt fall rör det sig om mer än att köpa en bra högtalare. ( egentligen har jag för många riktigt bra högtalare redan) Det handlar mer om:
1. En (falsk?) känsla av sammanhang och delaktighet, att följa processen från början, se produkten växa fram ur händerna på Naq, (påhejad av Peter m.fl) som jag sedan tidigare har den största respekt för (liksom för IÖ) .
2. Jag tycker att designen visuellt är överlägsen PiP - hoppas ljudkvaliteten blir någorlunda jämförbar.
3. Ett par slutna stativare passar bra till min den subwooferlösning med sex 10- tumsbasar som jag just nu snickrar på till tonårsrummet i källaren - "Rockband 2" inköptes igår....
4. Priset är något lägre
5. Jag har sett och hört elementen i äggen - något jag sent glömmer!
6. Att sedan få möjlighet till ett studiebesök i Småland med likasinnade blir grädde på moset.
mvh Peter 8)
Senast redigerad av oa51 2009-09-25 14:33, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 14:07

Hepp hepp - det här projektet växer fram ur händerna på Naqref - alla andra är bara påhejjare!

Larsen har lovat Naqref att hjälpa till och Peter har lovat Naqref att få använda element och lånar liksom flera andra ut ett öra eller två (Peter mest för att han vill försäkra sig på att elementen kommer till sin rätt).

Så uppfattar jag det iallafall :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-09-25 14:34

OK, Du har rätt - ändrar mitt inlägg en smula.... :oops:

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-09-25 14:57

Vill ha LM+L lite beroende på pris (Om det nu var någon överraskning).

Är en av de som kunde ha övervägt att köpt ett par piP begagnat istället. Men här kan man ju även få en matchande center. Samt möjligheten att se en högtalare födas verkar spännande.

Edit blev lite av ett syftningsfel där i början. Menade att jag ville ha lackade lådor det kan inte komma som någon överraskning för någon som följt tråden.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-09-25 15:32

Naqref skrev:Hade egentligen tänkt att ta svaret till IÖs inlägg som PM men jag kom fram till i mina ögon så intressanta frågeställningar att det är kanske lämpligast att ta det här ändå? Om inte så säg gärna till.
....

Du har rätt Anders i att det inte ett nollsummespel. Det kanske till och med är så att det visar sig bli ett plussummespel för Inos del :wink:. För egen del kommer jag (äntligen) att beställa piP(s). Jag håller således med dig om att Ingvar inte behöver känna ngt hot.

Vad gäller din ansats till pK. Det är spännande även om valet av beteckningen kan tyckas vara begränsande eller varför inte inskränkt. Här håller jag med Ingvar. Du vet, skygglappar, tunnelseende, perspektivlöshet osv. Jag menar alltså enbart ditt namnval, inget annat.

Sedan en fundering om hela projektet. Jag har på någe viss en känsla att du med din ambitiösa ansats inte gör dig själv riktig rättvisa. Jo, ditt projekt har blivit till som en följd av att det ligger ett antal oanvända element och "skräpar". Det är en utmärkt idé att göra ngt mycket bra med dessa. Men ponera att du en vacker dag finge en idé att göra en pK utan att ha tillgång till ett antal element, från scratch sas. Hade du valt just dessa element? Kanske, kanske inte. Du hade i alla fall kunnat välja vad du vill. Jag är medveten att i pK-begreppet finns en prisaspekt. Men ändå.

Nåväl, lite tankar från Dimitri som borde syssla med ngt helt annat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-25 15:43

dimitri skrev:Det är spännande även om valet av beteckningen kan tyckas vara begränsande eller varför inte inskränkt. Här håller jag med Ingvar. Du vet, skygglappar, tunnelseende, perspektivlöshet osv. Jag menar alltså enbart ditt namnval, inget annat.

Vad får dig att göra den bedömningen?
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum