Fanéra i steg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ragnwald

Fanéra i steg

Inläggav Ragnwald » 2009-09-24 21:03

Håller på att fanéra 4st. lådor nu och funderat till och från, hur jag ska gå till väga med turordningen, för att minimera att hörnskarvarna syns från lyssningsplats. Om de nu kommer att synas överhuvud taget.

Tror man ska tänka tapetsering och börja med baksidan, sedan ovansidan och ev. botten. Därefter sidorna, för att sedan avsluta med fronten.
Är det fasade sidor på fronten, så kommer de precis innan fronten.

Tänker jag rätt? Någon som tycker annorlunda?
Senast redigerad av Ragnwald 2009-10-02 11:00, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-24 21:18

Det beror kanske på hur tjockt fanér man använder. Jag hade samma farhågor vid mitt senaste bygge men efteråt gick faktiskt inte att se vilka sidor som fanérats först! Jag använde 0,8 mm björk. Det gick relativt lätt att få till snygga kanter - först skära med vass brytkniv och sedan jobba med fint sandpapper i träets riktning.

Kolla gärna bilderna i min tråd om ny hemmastudio:

http://www.faktiskt.se./modules.php?nam ... 2312f79c7a

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-24 21:29

Den här är 1,2mm så jag är lite orolig.
Men där träfibrerna ligger parallellt, torde det nog klara sig, kanske.

Jag lägger en stållinjal någon millimeter utanför lådkanten och kör fräsen på frihand med ett litet slipskär. Sista milimetern klosslipas med 100 - 120 papper.

Har bara hunnit med baksidorna, så nu börjar allvaret. :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-25 11:04

Intressant att läsa, eftersom det ser ut som om jag snart ska prova faner för första gången i mitt liv.
En liten fråga dock, om man misslyckas låt säga totalt (vilket känns ganska troligt). Hur gör man då för att "börja om"?
Slipar man bort allt, eller lägger man bara på ett lager till faner utanpå som med färg alltså?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-09-25 11:06

Man misslyckas inte - man lyckas bara mer eller mindre bra!

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-25 11:15

Kalejdokom skrev:Man misslyckas inte - man lyckas bara mer eller mindre bra!

Helt rätt (glömde att jag var på DIY sektionen :lol: )
Jag formulerar om frågan, så strunta i det jag skrev.

Hej jag har en kompis som har ett par högtalare i mörk faner. Men nu vill han byta till ljus. Hur gör han lämpligast då?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-25 12:15

Är fanéret oljat eller vaxat, så blir det till att bygga nya lådor.
Är fanéret lackat, slipa av lacken.

Att slipa av fanéret blir långt mer komplicerat än att bygga nya lådor, ogörligt skulle jag tro.

Raukman

Inläggav Raukman » 2009-09-25 16:21

Jag personligen vill ha toppen helt ren från skarvar, då man ser det när man går förbi och tittar ner. Mina lådor som fronten inte är fanérad på har jag satt : baksida, botten, sidor, topp.
Med fronten fanérad så hade jag gjort; baksida, botten, sidor, avfasning, front, topp.
Men det är bara min åsikt, jag tycker man ser minst skarvar då, oftast så ser man ju på lådorna på nära håll uppifrån, och inte framifrån...

Fäste fanéret bra på lådorna? Teak är lite annorlunda då det är så fett och hårt i sig att man nästan kan limma (i fallet vanligt trälim) på på båda ytorna och låta det dra lite innan man sätter det i press, så hinner det suga åt sig lite.
Annars så finns det bättre lösningsmedelbaserade trälim till det.

Mvh Peder

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2009-09-25 19:42

Ragnwald skrev:Är fanéret oljat eller vaxat, så blir det till att bygga nya lådor.
Är fanéret lackat, slipa av lacken.

Att slipa av fanéret blir långt mer komplicerat än att bygga nya lådor, ogörligt skulle jag tro.

Borde det inte gå med Spärrfärg, det sa färghandeln till mig om man hade letsade eller oljade lister. Måla 2 lager med spärrfärgen och den spärrar allt underliggande och på det borde det gå att fanera ?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-25 19:47

Bild
Limmet sprutas i ett kaklock.

Bild
Den lilla korthårsrollen får ut limmet mycket jämnt. Det ska på rätt mycket lim på båda ytor, trät suger en del och olika på träslag.

Bild
Om rollen förvaras i en lufttom plastpåse torkar den inte, även om jobbet varar i många dagar.

Bild
Med de här små lådorna, räcker det med en 22mm MDF-skiva på båda sidor, att spänna en tving mot.
Jag har valt att spänna fanéret på undersidan med en tunn gummiduk mot fanéret.

Bild
Är man riktigt stadig på handen, kan man fräsa bort överskottet med ett slipstift. Sedan pappras det snett inåt från hörnen in mot lådan.

Bild
Blev väldigt bra, inga luftfickor och faneret sitter hårt ända ut i kanterna.

Nu ska sägas att de är sågade med väldigt snäv tolerans, högst en tiondels mm diff. Så det finns inte något som helst spackel här inte. :)

I morgon åker sidorna på, spännande värre.
Senast redigerad av Ragnwald 2009-12-29 21:40, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-25 19:56

Du är nog den första som fanerar fågelholk.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-25 20:03

Fredrik_b skrev:
Borde det inte gå med Spärrfärg, det sa färghandeln till mig om man hade letsade eller oljade lister. Måla 2 lager med spärrfärgen och den spärrar allt underliggande och på det borde det gå att fanera ?

Att den spärrar råder nog ingen tvekan, men hur hårt fäster den på oljan?
Prova att måla på en inoljad träbit. Limma sedan en bit fanér. När det torkat ordentligt, är det ju bara att känna efter. :wink:

Frågan är ju bara vilket lim som ska användas ovanpå spärrfärgen?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-25 20:04

Hum skrev:Du är nog den första som fanerar fågelholk.

Dessa är enbart för de stationära sångarna. :D

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-09-25 20:35

AR-arlor kan häcka i dom kanske? Lilla basettruten också om du har tur.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-29 00:30

Efter att ha fanérat sidorna, kom jag på att det hade faktiskt varit smartare att fanéra 45 gradarna, innan. Alltså innan både sidor och front, vilket skulle gjort det lättare att få en helt osynlig övergång.
Men jag tror det blir bra ändå.

Någon som kan tipsa hur man fanérar dessa 45 gradare?
Finns ju ingen möjlighet att spänna med tving. Kanske tillsågade klossar och ett antal spännband skulle funka?
Får jag inte till det med rätt tryck, tror jag att det får bli kontaktlim för dessa.

En kompis som är slöjdlärare, sa att man förr använde ett lim som hette pärllim, för dylika arbeten. Fanéret ströks fram och tillbaka med en penhammare, tills limmet torkat.
Är det som vitlim till egenskaperna, så får man ju stå och gnida en kvart minst, på varje högtalarsida. :(

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-29 08:14

Ragnwald skrev:
Fredrik_b skrev:

Att den spärrar råder nog ingen tvekan, men hur hårt fäster den på oljan?
Prova att måla på en inoljad träbit. Limma sedan en bit fanér. När det torkat ordentligt, är det ju bara att känna efter. :wink:

Frågan är ju bara vilket lim som ska användas ovanpå spärrfärgen?

trälim fäster ju bara på trälim så det är ju uteslutet isf. men jag har funderat om man inte skulle kunna använda setlim till faner limmning. Enda bekymret är att få ut limmet tunt. Pl400 eller superset eller liknande limmar ju i princip allt väldigt starkt.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-29 08:27

Kraniet skrev:.....Pl400 eller superset eller liknande limmar ju i princip allt väldigt starkt.

Är så starkt som möjligt det bästa?
Ibland kan raka motsatsen vara lämpligare. Men om det gäller faner har jag ingen aning om däremot.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-29 09:00

Jag har svårt att se PL400 fungera bra med trä och fanér. Det limmet suger knappt något alls och blir bara en hård massa. Speciellt om du inte får ut limmet jämt. Tror det är stor risk för att få ojämna ytor. I så fall är nog kontaktlim bättre?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-29 10:27

Sättlim och PL400 vore nog kanonbra, under förutsättning det gick att sänka viskositeten (att det flyter ut bättre).

Nu kom jag på det, epoxy, fäster på allt och finns med alla möjliga viskositeter. :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-29 10:59

Ragnwald skrev:Sättlim och PL400 vore nog kanonbra, under förutsättning det gick att sänka viskositeten (att det flyter ut bättre).

Nu kom jag på det, epoxy, fäster på allt och finns med alla möjliga viskositeter. :)

Jag funderade på 3m Photomount och gick in på deras hemsida och hittade 3M Super 77 Multimount.

Vet inte om photomount har den styrkan som behövs, men 3M gör bra skit och det är trevligt att kunna spreja ut limmet. Photomount häftar lite saktare så att man skall ha tid att placera objektet. Men det är gjort för papper. Det däringa multimount är nog starkare, men häftar också snabbare.

I deras surface guide valde jag wood och plastic(närmsta jag kunde komma färg enligt mig) och då rekommenderar dom den här, Hi-Strength 90:

Mvh

Filip
Senast redigerad av Fjonkalicious 2009-10-02 12:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-09-29 11:05

Den 3M som heter "Hi-Strength 90 Spray Adhesive" då?
Den verkar ha rätt hyggliga egenskaper för ändamålet.

*Edit. För lång länk borttagen på allmän begäran :wink:
Senast redigerad av 2-ch 2009-10-02 12:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-09-29 11:15

2-ch skrev:Den som heter "Hi-Strength 90 Spray Adhesive" då?

Jag hann före ;-) Jag editerade mitt inlägg :-)

Det verkar nog vara den som gäller om man skall använda något sånt.
Senast redigerad av Fjonkalicious 2009-10-02 12:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2009-09-29 20:19

Ragnwald skrev:Efter att ha fanérat sidorna, kom jag på att det hade faktiskt varit smartare att fanéra 45 gradarna, innan. Alltså innan både sidor och front, vilket skulle gjort det lättare att få en helt osynlig övergång.
Men jag tror det blir bra ändå.

Någon som kan tipsa hur man fanérar dessa 45 gradare?
Finns ju ingen möjlighet att spänna med tving. Kanske tillsågade klossar och ett antal spännband skulle funka?
Får jag inte till det med rätt tryck, tror jag att det får bli kontaktlim för dessa.

En kompis som är slöjdlärare, sa att man förr använde ett lim som hette pärllim, för dylika arbeten. Fanéret ströks fram och tillbaka med en penhammare, tills limmet torkat.
Är det som vitlim till egenskaperna, så får man ju stå och gnida en kvart minst, på varje högtalarsida. :(

Angående förr i tiden så använde man animaliska lim (hudlim eller benlim).
Man kan förlimma ena sidan och låta torka. När man sätter fast fanéret
så använder man en rivhammare (bredare än en penhammare) och när
man stryker fast fanéren så blir limmet varmt och fungerar ungefär som
kontaktlim. Så har jag hört och de som provat har ansett det vara "lätt".

Har du fanérat med vitlim och det släpper så reaktiveras det med värme.
Man kan ta strykjärn och någon skyddsduk mellan och värma där det har
släppt och sätta i nytt tryck.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-29 20:26

Ett alternativ är att just värma upp vitlim eller gult lim (PVAC) som man har låtit torka innan. Kolla in den här länken:

http://www.webherrera.com/blog/2009/04/ ... uctions/9/

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-29 22:07

Jag citerar Naqref, från den klistrade fanértråden. :)

"Slutsatser om trälim och strykjärnsmetoden

Fördelar:
1. Lång hanteringsperiod vid limningen så man behöver inte stressa och kolla så noggrant.
2. Behöver inga stora tvingar.
3. Går snabbt.
4. Luktar inte illa.

Nackdelar:
1. Fäster dåligt och
2. Släpper lika fort som man har fäst det om det inte finns något som håller faneret kvar.
3. Faneret krymper av värmen så skarvning kan bli knepigt på ett snyggt sätt.

Det var vad jag hade att säga om detta! Jag kommer inte köra denna metod hädanefter. Kvaliteten blir lidande. Ska skaffa ekfärgat spackel att flla springan mellan fanerbitarna med." (slut citat)

Kan hända att denna metod, likväl som den med kontaktlim, kräver att man förbehandlar ytorna med ett mycket tunt lager lim, som får torka nån timme. Sen på med det slutliga limmet, så att säga.
Annars är nog risken att det inte finns något lim att limma med, det har sugits in och försvunnit.

OT. Hur tusan citerar man mellan olika trådar?

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-09-29 22:11

Oj då, hade inte läst i den tråden :oops:

Det verkar dock vara en rätt populär metod bkand fanerare i USA. Det andra alternativet på samma spår är som Stenberg skriver "hide glue", det ska fästa snabbt som attan efter tryck med fanerhammare mot faneret. Det brukar användas vid oregelbundna, rundade former el dyl där man inte kan sätta press på faneret. Den sortens lim ska dock smältas i vattenbad och användas varmt, vilket kan vara rätt besvärligt föreställer jag mig iaf :D

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-30 01:25

Hm.. var det fjonkens länkar som gjorde sidan så bred ?

Det är bra att baka in så långa länkar, med hjälp av URL-knappen.
Typ: 3M

Edit: Tack grabbar.
Senast redigerad av Ragnwald 2009-10-02 20:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 07:45

Ragnwald skrev:OT. Hur tusan citerar man mellan olika trådar?
Trycker på citera och kopierar skiten och sedan klistrar in det i den nya tråden. Enklast är att öppna ett fönster till med Faktiskt.se..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-09-30 08:32

jag har ju limmat med cascos kontaktlim. det är ju lösningsmedel i så inte helt trevligt att arbeta med. Men det verkar sitta fast bra. Dock tror jag inte man kan behandla faneret med olja efter. Verkar ju finnas en del som haft problem med kontaktlim. Skulle jag gissa så beror det nog på en eller flera av följande:

För lite tryck då man monterar faneret
Dåligt förberett underlag (för sugande och eller dammigt/skitigt)
Ytbehandlning som reagerat med limmet. Tex olja med lösningsmedel eller bara avnlig olja som sugits in och fått faneret att släppa.

Jag använde en träbit med rundad kant för att få så högt tryck som möjligt vid montering. Jag förberedde ytan genom att mätta den med trälim, inte helt olikt priming där man får lösa partiklar att fastna dessutom.
Sen använder jag vax som ytbehandling för att minska risken att ytbehandlingen reagerar med limmet.
Men om det fungerar får väl tiden utvisa :)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-09-30 12:46

Tack Magnus. Det syns ju tydligare att det är ett citat, på det viset.

Kraniet
Jag läser innantill på bruksanvisningen, som åtminstone följer med tubvarianten.

Vid limning av mycket porösa material (tex spånplattor): Stryk tunt lager med lim på båda ytorna och låt torka 1 timma. Stryk därefter på lim ytterligare en gång och sätt ihop ytorna.

Testade på några bitar och kontaktlimmet sög in ganska kraftigt, så jag kan förstå att en del har haft problem. När limmet torkat, finns det inte kvar i fogen, om man inte förstrukit.

Min reflektion är: Det första skiktet ska suga in och mätta träytorna, för att det lim som sedan stryks på för sammanfogningen, ska bli kvar i själva fogen, efter limmet torkat.
Den behandlingen torde även skydda mot, vad för typ av ytbehandling man väljer, eftersom ett visst djup i fanéret redan är ordentligt spärrat, mättat.
Det är vad jag tror, men jag kan ha fel.

Jag står fortfarande i valet och kvalet, för mina 45 gradskanter, svetten rinner. :?

Nästa

Återgå till DIY-forum