Moderator: Redaktörer
Kalejdokom skrev:Man misslyckas inte - man lyckas bara mer eller mindre bra!
Ragnwald skrev:Är fanéret oljat eller vaxat, så blir det till att bygga nya lådor.
Är fanéret lackat, slipa av lacken.
Att slipa av fanéret blir långt mer komplicerat än att bygga nya lådor, ogörligt skulle jag tro.
Fredrik_b skrev:
Borde det inte gå med Spärrfärg, det sa färghandeln till mig om man hade letsade eller oljade lister. Måla 2 lager med spärrfärgen och den spärrar allt underliggande och på det borde det gå att fanera ?
Ragnwald skrev:Fredrik_b skrev:
Borde det inte gå med Spärrfärg, det sa färghandeln till mig om man hade letsade eller oljade lister. Måla 2 lager med spärrfärgen och den spärrar allt underliggande och på det borde det gå att fanera ?
Att den spärrar råder nog ingen tvekan, men hur hårt fäster den på oljan?
Prova att måla på en inoljad träbit. Limma sedan en bit fanér. När det torkat ordentligt, är det ju bara att känna efter.![]()
Frågan är ju bara vilket lim som ska användas ovanpå spärrfärgen?
Kraniet skrev:.....Pl400 eller superset eller liknande limmar ju i princip allt väldigt starkt.
Ragnwald skrev:Sättlim och PL400 vore nog kanonbra, under förutsättning det gick att sänka viskositeten (att det flyter ut bättre).
Nu kom jag på det, epoxy, fäster på allt och finns med alla möjliga viskositeter.
2-ch skrev:Den som heter "Hi-Strength 90 Spray Adhesive" då?
Ragnwald skrev:Efter att ha fanérat sidorna, kom jag på att det hade faktiskt varit smartare att fanéra 45 gradarna, innan. Alltså innan både sidor och front, vilket skulle gjort det lättare att få en helt osynlig övergång.
Men jag tror det blir bra ändå.
Någon som kan tipsa hur man fanérar dessa 45 gradare?
Finns ju ingen möjlighet att spänna med tving. Kanske tillsågade klossar och ett antal spännband skulle funka?
Får jag inte till det med rätt tryck, tror jag att det får bli kontaktlim för dessa.
En kompis som är slöjdlärare, sa att man förr använde ett lim som hette pärllim, för dylika arbeten. Fanéret ströks fram och tillbaka med en penhammare, tills limmet torkat.
Är det som vitlim till egenskaperna, så får man ju stå och gnida en kvart minst, på varje högtalarsida.
Trycker på citera och kopierar skiten och sedan klistrar in det i den nya tråden. Enklast är att öppna ett fönster till med Faktiskt.se..Ragnwald skrev:OT. Hur tusan citerar man mellan olika trådar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster