Elementet ser ut att vara kanon mellan 300 och 3Khz (fast det hade varit kul med off-axis mätningar)
Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:Hmmm
Jo de är ju precis dessa som du körde med![]()
En så låg delning känns ju inte kul i detta projekt då Beyma basarna har "tupperware" kon och beter sig snyggt riktigt högt upp i frekvens, 4 tummarna blir ju lite onödiga då...snip...
Mvh
Stefan
ok, har aldrig sett SMS-systemet ens på bildavr7000 skrev:Dessa går ju i applikationen djupt i frekvens... All slaglängd behövs.
MagnusÖstberg skrev:Peter,
är det diffen över 2Khz som gjorde att du inte ansåg att MP12 ansågs som ett alternativ?
Visserliggen bara 1,8mm X-max, men över 3db högre känslighet och snorrät frekvensgång. Det fungerade ju rätt utmärkt i NHT 3.3 som kan spela rätt starkt...
Kan spela starkare också, men kostar skyhögt mer än MP12 gjordeLasseA skrev:Och vad tror ni om scan-speaks nya illuminator 4" mellanreg då?
http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/12mu_4731t00.pdf
Nere 2dB vid 2kHz, 4dB vid 3kHz 60 grader offaxis. Mycket rak frekvensgång. Ser i mina ögon väldigt bra ut, kanske t.o.m. bätre än magnus favorit MP12?
MagnusÖstberg skrev:Peter,
är det diffen över 2Khz som gjorde att du inte ansåg att MP12 ansågs som ett alternativ?
Visserliggen bara 1,8mm X-max, men över 3db högre känslighet och snorrät frekvensgång. Det fungerade ju rätt utmärkt i NHT 3.3 som kan spela rätt starkt...
LasseA skrev:Och vad tror ni om scan-speaks nya illuminator 4" mellanreg då?
http://scan-speak.dk/datasheet/pdf/12mu_4731t00.pdf
Nere 2dB vid 2kHz, 4dB vid 3kHz 60 grader offaxis. Mycket rak frekvensgång. Ser i mina ögon väldigt bra ut, kanske t.o.m. bätre än magnus favorit MP12?
MagnusÖstberg skrev:
Dessutom har den lägre impedans vilket omöjliggör användande i MTM
Kraniet skrev:jag kommer ihåg nån kommentar från scan-speak där de menade att det blir enklare att få till baffelstegskompensationen om kruvan stiger mot högre frekvenser. men hur och varför det skulle vara så har jag aldrig förstått.
Pontus91 skrev:Varför har så många element den där höjningen vid högre frekvenser on axis? Finns det någon fördel med det eller blir det bara så?
skrutten skrev:Kraniet skrev:jag kommer ihåg nån kommentar från scan-speak där de menade att det blir enklare att få till baffelstegskompensationen om kruvan stiger mot högre frekvenser. men hur och varför det skulle vara så har jag aldrig förstått.
Jag tror eg att det var en hifi journalist eller kanske till och med LyOh som hade upp detta, hursomhelst är det sannolikt nonsens. Det är väl snarare tvärtemot. Egentligen visar detta på vad en del auktoriteter kan ställa till med då de helt oemotsagda kan fabulera på och hela svansen (hehe) på DIY-audio och liknande ställen hejjar på.... Värden är sig lik
Användare som besöker denna kategori: nasse och 10 gäster