pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-09-30 20:37

screen skrev:
avr7000 skrev:Stativet... Tänk dig en rund lackad stålplatta, ca 30 cm i diameter och en stolpe upp i ena kanten på denna (ca 40 mm i diameter).

Stefan

Blir det inte viiiingliiigt för högtalaren att balancera på 40mm i diam.?

Vingligt? Det finns väl spikes i fackhandeln 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 20:38

petersteindl skrev:Magnus, det är lugnt. Jag har koll 8) :roll:

Vad kostar det att få diskantplattan vattenskuren då? :lol:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-30 20:38

Om du läser på sidan 2 i denna tråd så ser du att högtalaren har inbyggt gyro...
Herregud att inte folk kan läsa trådarna ordentligt... :evil:

:D :D :D :wink:

Mmmm det får nog i så fall kompletteras med något.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-09-30 20:43

petersteindl skrev:
screen skrev:
avr7000 skrev:Stativet... Tänk dig en rund lackad stålplatta, ca 30 cm i diameter och en stolpe upp i ena kanten på denna (ca 40 mm i diameter).

Stefan

Blir det inte viiiingliiigt för högtalaren att balancera på 40mm i diam.?

Vingligt? Det finns väl spikes i fackhandeln 8)

Ja, eller så fräses helt sonika ett runt urtag i lådbotten så man kan trä på lådan på stolpen.
Sedan sätter man dämpfötterna under den 30cm stora stålplattan? :roll:

Om paa kan ta fram en lika stor dämpfot som plattan är i diameter samt i samma färg så skulle det t.o.m. bli snyggt! :P
Senast redigerad av screen 2009-09-30 20:44, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-30 20:44

mmm... just det! Komplettera!! ;)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Prometevs

Inläggav Prometevs » 2009-09-30 20:47

LM +L 60

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-09-30 22:49

Ok, jag skippar fanéren. Önskar följande:
2 st BR LM +L vit glans 30
1 st SL (ändrat från tid best BR eftersom detta blir bättre som centerhögtalare - anser jag) LM +L vit glans 30
och som tidigare BR rör, filter, terminaler, dämpmaterial dvs állt som jag behöver för att dom ska fungera som konstruktören tänkt. Kan också köpa SD fötter om det finns. Går det att få diskantplattan tillskuren så köper jag även den tjänsten.

Givetvis har jag jag lödpenna och tenn så det behöver inte köpas :?
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-09-30 23:01

Tack för alla förtydliganden!

Med tanke på att lådpriserna är riktigt bra tar jag avsteg från diy:andet och önskar bli placerad i lådlistan igen.

Önskemål: Basreflexlådor, högglans vit (så hög glans som möjligt, tar gärna ev. extrakostnad). Monterar själv.

Tack till er alla inblandade!

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-09-30 23:17

Jag dör snart av otålighet.......VI VILL SE MÄTRESULTAT
Bild Bild Bild

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-09-30 23:51

Jag kan tipsa om en liten detalj för er som funderar på färdiglackat:

Det är nästan en förutsättning att även diskantplattan kan fås färdigskuren - jag bedömer det som mycket svårt, om inte omöjligt - att få en fin passform på den om man inte slipar ner och jämnar av det sista med plattan monterad. Och det bör naturligtvis göras innan lack, annars kommer man ovillkorligen att repa lackeringen på lådans ovansida.

Det är inte svårt att fixa till det annars, då plasten är mycket seg och snarare flisar sig i långa spån eller smälter till korvar än att den spricker när man bearbetar den.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Mata

Inläggav Mata » 2009-09-30 23:59

Ouopps!Här händer det grejor,här har man varit bortrest en vecka och så har man 25 sidor och läsa igenom när man kom hem igen och det tog ju ett tag:)Men i alla fall så sätter jag upp mig på ett PLP paket med SL lådor.
/Mattias

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 00:01

Jupp, medhåll. Jag kommer vattenskära mina själv om inte AVR7000 hostar fram lösningen med inköp av separata, vattenskurna frontplattor till diskanterna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-01 00:14

KarlXII skrev:Jag kan tipsa om en liten detalj för er som funderar på färdiglackat:

Det är nästan en förutsättning att även diskantplattan kan fås färdigskuren - jag bedömer det som mycket svårt, om inte omöjligt - att få en fin passform på den om man inte slipar ner och jämnar av det sista med plattan monterad. Och det bör naturligtvis göras innan lack, annars kommer man ovillkorligen att repa lackeringen på lådans ovansida.

Det är inte svårt att fixa till det annars, då plasten är mycket seg och snarare flisar sig i långa spån eller smälter till korvar än att den spricker när man bearbetar den.

Det finns faktiskt ett sätt till:

Om man sätter diskanten på plats utan att borra och skruva fast den. Sedan håller den på plats medans man medelst en fin blyertspenna drar ett streck på baksidan av plattan/ovansidan om högtalaren. Därefter sågar med bandsåg precis bredvid strecket och passar in det sista med en fintandad fil samt smärgel på en klots, så bör det gå bra att få ett fint resultat.

I bashålet är det ju inte lika kitsligt med utseendet så där är det enklare.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-01 07:29

Inte ger jag mig på att fanera eller lacka själv med dom här priserna. Bra jobbat boys!
Beställer alltså mitt par BR i vit lack med glans 30 (LM + L). Tack.

Även jag är intresserad av övriga tillbehör.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-01 07:45

Monterade lådor med svart lack är jag intresserad av. Hämtning i Skillingaryd.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-01 09:03

KarlXII skrev:Jag kan tipsa om en liten detalj för er som funderar på färdiglackat:

Såg screens alternativ, ett alternativ kan också vara att dom som väljer färdiglackat kanske kan lokalisera någon med olackad låda och få slipat diskantplattan på deras lådor? Om man är försiktig så borde man kunna slipa ner en ca 10 st plattor på en högtalare?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-10-01 09:59

Om man leker men tanken att man har bas-stöd till både BR och den slutna modellen, blir det mycket sämre integration mellan BR och bas-stöd än med sluten och bas-stöd.
Rent generellt alltså?

BR lockar ju för den är mer flexibel (kan köras ensamma) men SL lockar ju också.

Vad svårt det ska vara.....

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-10-01 10:03

Empa skrev:Om man leker men tanken att man har bas-stöd till både BR och den slutna modellen, blir det mycket sämre integration mellan BR och bas-stöd än med sluten och bas-stöd.
Rent generellt alltså?

BR lockar ju för den är mer flexibel (kan köras ensamma) men SL lockar ju också.

Denna fråga är jag också intresserad av att få svar på. :-)
Head of Design - Acoustic Illusion AB

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-10-01 10:08

Empa skrev:Om man leker men tanken att man har bas-stöd till både BR och den slutna modellen...

Ajabaja! Inte använda ordet "bas-stöd" utan IÖs godkännande! :wink:

Användarvisningsbild
Rullake

Inläggav Rullake » 2009-10-01 10:10

Fjonkalicious skrev:
Empa skrev:Om man leker men tanken att man har bas-stöd till både BR och den slutna modellen, blir det mycket sämre integration mellan BR och bas-stöd än med sluten och bas-stöd.
Rent generellt alltså?

Denna fråga är jag också intresserad av att få svar på. :-)

+1
Rum1: Mission, 4 st slutna Bremenbasar, 8 slutna "Mupps", Marantz NR1607, Rotel RB-06, inuke 3000, Antimode Cinema 3000, sonos.
Rum2: Pi60, Emotiva Stealth, acurus a-250, sonos, xbox.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-10-01 10:18

-Martin- skrev:Ajabaja! Inte använda ordet "bas-stöd" utan IÖs godkännande! :wink:

Copyright? :)

Googlade på ordet och fick mest upp ekonomiska basstöd till partier och kommuner, basstöd i partier kan jag tänka mig, men inte till partier 8)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-01 10:28

Rent generellt alltså?

Olika brytning i delningsfiltret. Eftersom BR har rakare baskurva, behöver den plockas ner hårdare än SL, för en fin summering.
BR=24/24, SL=24/12
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 10:40

Så lätt är det inte, det kräver att man vet den akustiska avrullningen på toppen och att den är klockren till 80hz. Det är den sällan, faktiskt varken på iP (runt 90-95hz) eller pk (kanke ner mot typ 70hz) varför ett filter med 30/18 delning är ett bra val för både sluten och BR variant.

Rekommenderar Ino CR8 som kan köpas till hyffsat pris. Själv tar jag fram ett egen.

Men använder man det inbyggda filtret i hembioförstärkaren blir det ju bäst med 24/12 till dem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-01 10:45

Rent generellt alltså?

Här sysslar vi inte med basstöd. 8) Vi serverar basdöd - "We got a killerbass" 8)

Skämt åsido. Naq kommer väl in och svarar ang detta inom sin tid

MvH :)
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-10-01 10:45

Så på lekmanna språk kan man säga att med ett vettigt filter går det att få lika bra integration med BR som med en sluten låda?

petersteindl skrev:Här sysslar vi inte med basstöd. 8) Vi serverar basdöd - "We got a killerbass" 8)

I pK? 8)
Senast redigerad av Empa 2009-10-01 10:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-01 10:49

Det går att få tillräckligt bra med båda varianterna :) men bäst är sluten - men det begränsar ju användningsområdet lite. De som har piP med basmoduler vet ju att det går bra!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-10-01 10:58

MagnusÖstberg skrev:Det går att få tillräckligt bra med båda varianterna :) men bäst är sluten - men det begränsar ju användningsområdet lite. De som har piP med basmoduler vet ju att det går bra!

Jag antar att det funkar lika bra att proppa igen porten på sin BR-låda
som att köra med en sluten från början? Jag frågar eftersom jag i första
läget vill köra pK för sig själva, för att någon gång i framtiden eventuellt
komplettera med adekvata basmoduler. Då skulle man ju om man inte
vill bygga ett par nya smutta slutna lådor kunna proppa igen porten på
BR-lådorna. Väl?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-01 11:06

Hur olika lådtyper interagerar fick väl paa fram rätt bra nyss?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-01 11:10

det går alldeles utmärkt, men du kommer pga BR är ngt större än SL få ett lägre än optimalt q-värde för avrullningen. Den kommer rulla av ngt tidigare och något flackare vilket gör att man för optimalt resultat behöver optimera filterfunktionen. Vilket göres med en Linkwitz transform.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-10-01 11:28

MagnusÖstberg skrev:Det går att få tillräckligt bra med båda varianterna :) men bäst är sluten - men det begränsar ju användningsområdet lite. De som har piP med basmoduler vet ju att det går bra!

Exakt, det är ju väldigt behändigt, att med ett knapptryck, kunna köra enbart topparna obeskurna, utan basmoduler. Har man familj, så inser man fördelen med små BR.
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum