Fler element - djupare bas (??) - En projekttanke!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-02 18:23

soundbrigade skrev:Svante:
Är det skillnad om jag sätter två 2"-element i var sin 2 deciliterskavitet eller om de sitter i en gemensam 4 deciliterslåda?

Ah. Varför frågade du inte det på en gång? :D

Nej, inte särskilt stor iaf. Möjligen kan resonanserna inuti lådan hamna vid andra frekvenser om elementen inte placeras symmetriskt, och mellanväggen har en stagande verkan. Men det är småsaker i sammanhanget.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-02 18:27

Rent fysiskt kan två element ge 6 dB högre ljudnivå än ett enda element (med samma lådvolym per element). Tonkurvan blir densamma, men eftersom örats känslighet är som den är för låga frekvenser kan ett starkare ljud upplevas ha mer och djupare bas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-02 18:36

Men... inte parallellkopplar man två element för att det frekvensområdet skall spela starkare än något annat...

Som jag har förstått det så när två element är helt i fas i lågbasen så får man en positiv effekt i lågbasen jämfört med högre frekvenser. Detta eftersom frekvenserna högre upp, pga avståndsskillnaden våglängdsmässigt inte kan vara i fas...

Är min försståelse härom i galen tunna? :roll:
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

jansch

Inläggav jansch » 2009-10-02 19:17

alltså......
Som jag sa tidigare tycker man att två parallellkopplade element borde ge +3dB av det enkla skäl att man dubblar effekten (utspänningen från stärkaren är spänningsstyrd om man inte har en extremt dålig sådan med högt inre motstånd.
DOCK! OM HÖGTALARELEMENTEN BEFINNER SIG AKUSTISKT NÄRA VARANN (klart mindre än halva våglängden som det ALLTID HANDLAR OM när vi talar om basområdet....eller är det någon som placerar bashögtalare med sådär över en meters mellanrum i samma låda?) DÅ KOMMER SPL nivån att ÖKA med bortåt 6dB.
Man kan förklara det enkelt på följande sätt, dock det är en förklaring som är NÄSTAN korrekt: Bas är rundstrålande av den enkla anledningen att vi inte har varken så stora högtalare/Bafflar, möbler eller annat krafs som hindrar basen. Bara väggar/golv och tak begränsar vågutbredning. Det måste vara ytor som är längre än halva våglängden för att verkligen börja märka en riktverkan.
OM JAG NU HAR 2 HÖGTALARELEMENT som producerar samma ton och i samma fas kommer båda högtalarna att uppfatta "gränslandet" exakt mellan högtalarna som en oändlig vägg som går rakt ut från baffeln - man får samma effekt som om man placerar EN högtalare mot en vägg (fast lite mer idealisk vägg än tex gipsskiva). Jag har alltså HALVERAT högtalarelementets strålningsvinkel. Totala energin är densamma från elementet.
Risken med denna förklaring är att den sanne teoretikern kommer att prata akustisk impedans (vilket är rätt) och hävda att förklaringen är för alltför simpel...men kanske egentligen inte fel....Det gäller att sticka ut hakan!

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-02 19:28

Justerade titeln, eftersom det egentligen (ijängtlingen på "svännska") handlar om ett projekt jag har i rockärmen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-02 23:19

MagnusÖstberg skrev:Är min försståelse härom i galen tunna? :roll:

Jag har också för mig att IÖ skrev någonting om hur undre gränsfrekvens flyttar neråt med fler ljudkällor i samma rum, i någon bra tråd...

paa?! :lol:

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-02 23:23

Just ja, det hade nog något att göra med att de adderade slumpmässigt vid "höga" frekvenser och någorlunda i fas vid jättelåga. om man väljer avstånd och tonkurva lite klurigt kommer man få en 6db boost i allra lägsta basen och 3db lite högre upp, för en extra utsträckning neråt.

Hur låter den tanken? För mig låter det ganska rimligt. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-02 23:58

jansch skrev:alltså......
Som jag sa tidigare tycker man att två parallellkopplade element borde ge +3dB av det enkla skäl att man dubblar effekten (utspänningen från stärkaren är spänningsstyrd om man inte har en extremt dålig sådan med högt inre motstånd.
DOCK! OM HÖGTALARELEMENTEN BEFINNER SIG AKUSTISKT NÄRA VARANN (klart mindre än halva våglängden som det ALLTID HANDLAR OM när vi talar om basområdet....eller är det någon som placerar bashögtalare med sådär över en meters mellanrum i samma låda?) DÅ KOMMER SPL nivån att ÖKA med bortåt 6dB.
Man kan förklara det enkelt på följande sätt, dock det är en förklaring som är NÄSTAN korrekt: Bas är rundstrålande av den enkla anledningen att vi inte har varken så stora högtalare/Bafflar, möbler eller annat krafs som hindrar basen. Bara väggar/golv och tak begränsar vågutbredning. Det måste vara ytor som är längre än halva våglängden för att verkligen börja märka en riktverkan.
OM JAG NU HAR 2 HÖGTALARELEMENT som producerar samma ton och i samma fas kommer båda högtalarna att uppfatta "gränslandet" exakt mellan högtalarna som en oändlig vägg som går rakt ut från baffeln - man får samma effekt som om man placerar EN högtalare mot en vägg (fast lite mer idealisk vägg än tex gipsskiva). Jag har alltså HALVERAT högtalarelementets strålningsvinkel. Totala energin är densamma från elementet.
Risken med denna förklaring är att den sanne teoretikern kommer att prata akustisk impedans (vilket är rätt) och hävda att förklaringen är för alltför simpel...men kanske egentligen inte fel....Det gäller att sticka ut hakan!

Här är en besläktad bild. Den visar vad som händer när man sätter en högtalare intill 1, 2 eller 3 vinkelräta plan. Tryck och intensitet är medelvärden över den rymd som är kvar (dvs halvrymd för ett plan, kvartsrymd för två och åttondelsrymd för tre). Källans avstånd till alla planen är lika (=d).

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-03 00:01

MagnusÖstberg skrev:Men... inte parallellkopplar man två element för att det frekvensområdet skall spela starkare än något annat...

Som jag har förstått det så när två element är helt i fas i lågbasen så får man en positiv effekt i lågbasen jämfört med högre frekvenser. Detta eftersom frekvenserna högre upp, pga avståndsskillnaden våglängdsmässigt inte kan vara i fas...

Mja, jo. Sett som medelvärde över alla riktningar blir det 3 dB vid höga frekvenser, men 6 dB vid låga. Men i direktljudet blir det 6 dB vid alla frekvenser om man sitter rakt framför högtalarna. Det blir en loob rakt fram som blir allt svagare ju högre frekvensen blir.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 00:09

Eftersom vi pratar låga frekvenser här torde väl dess utgångsriktning inte ha så stor betydelse?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-03 00:23

MagnusÖstberg skrev:Eftersom vi pratar låga frekvenser här torde väl dess utgångsriktning inte ha så stor betydelse?

Nja, det var du som drog in de höga frekvenserna när du började prata om 3 dB ;) . Pratar vi låga frekvenser så är det 6 dB ökning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-03 00:32

nolimitsoya skrev:Jag har också för mig att IÖ skrev någonting om hur undre gränsfrekvens flyttar neråt med fler ljudkällor i samma rum, i någon bra tråd...

paa?! :lol:

Inte säker, men här har han skrivit om flera basmoduler som korrelerade/icke korrelerade ljudkällor:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 608#411608
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 00:37

Snurrar vi till det nu? :)

Svante skrev:
MagnusÖstberg skrev:Men... inte parallellkopplar man två element för att det frekvensområdet skall spela starkare än något annat...

Mja, jo. Sett som medelvärde över alla riktningar blir det 3 dB vid höga frekvenser, men 6 dB vid låga. Men i direktljudet blir det 6 dB vid alla frekvenser om man sitter rakt framför högtalarna. Det blir en loob rakt fram som blir allt svagare ju högre frekvensen blir.

Fetmarkerade det jag kommenterar nedanför

MagnusÖstberg skrev:Eftersom vi pratar låga frekvenser här torde väl dess utgångsriktning inte ha så stor betydelse?

Svante skrev:Nja, det var du som drog in de höga frekvenserna när du började prata om 3 dB ;) . Pratar vi låga frekvenser så är det 6 dB ökning.

Jag menar att det blir en höjning vid låga frekvenser jämfört med låga totalt sätt över alla riktningar och att det inte spelar någon roll att direktljudet inte har förhöjningen. Har jag fel, eller har jag rätt?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-03 01:30

Kan man omskriva frågan till om det finns någon skillnad mellan direktljud och energikurva under 100hz i ett normalt rum, eller pratar vi om något annat?
Vill någon som begriper hur man gör vara vänlig och simulera energikurvan för 1st bas i ett rum jämfört med fyra i rad?

edit: Och när vi nu redan diskuterar det hela, hur borde tonkurvan se ut för en enskild modul om man vill att de ska hjälpa varanda på det där viset? Jag vill kunna simulera det...

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 10:00

nolimitsoya skrev:edit: Och när vi nu redan diskuterar det hela, hur borde tonkurvan se ut för en enskild modul om man vill att de ska hjälpa varanda på det där viset? Jag vill kunna simulera det...

Jag vill också kunna simulera det!

Och få det att anpassas till kurvan med hur hörseln är känslig.

Svante?
Jag saknar dig.

Föregående

Återgå till Teknikforum