Våga fråga och få mer kött på benen.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nerikso

Våga fråga och få mer kött på benen.

Inläggav Nerikso » 2009-10-03 02:13

Under senaste tiden då jag kommit djupare inom hifivärlden har jag funnit att mina tidigare kunskaper inte räcker till på lång väg längre.
Jag vill förstå mer av det jag läser och snappar upp.

Jag vill kunna förstå när någon skriver Q-värde eller 2:a ordningens delningsfilter, hur man beräknar lådvolym efter ett elements specifikation etc etc.

Jag söker all form av vettig litteratur både på internet och i hederlig bokform.
Allt som behandlar tekniken bakom högtalare.
//Niklas Eriksson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-03 02:40

d'Appolitos "Testing loudspeakers" är väl bra. Loudspeaker cookbook av Vance Dickason är en annan som brukar rekommenderas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-10-03 11:13

En mer basal bok som inte räcker till ensamt men som är lite enklare är denna: http://www.amazon.co.uk/Designing-Build ... 775&sr=8-2

Med tanke på priset tycker jag den är ok att börja med, LSDC är lite tungrodd om man inte kan så mycket innan man börjar läsa (eller snarast så upplevde jag det).

Iofs fanns ju LSDC rätt så billigt å amazon också:
http://www.amazon.co.uk/Loudspeaker-Des ... 997&sr=1-3

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-03 11:44

Jag är lite i samma sits som du, Nerikso. Jag håller på att läsa D'Appolitos "Testing Loudspeakers". Den är bra tycker jag. Ett plus är att stoffet är välorganiserat och texten flyter på fint. Den går därför att läsa från pärm till pärm. En sak som inte behandlas i den boken är delningsfilterkonstruktion.

I "Testing Loudspeakers" görs ibland hänvisningar till "Loudspeaker Design Cookbook" av Vance Dickason, en klassiker som nu finns i 7:e utgåvan. Tyvärr tycker jag nog att den är rörig och svårläst, men den innhåller förstås en hel del matnyttigt. Håller alltså med LasseA om att den är tungrodd.

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-10-03 11:48

LasseA skrev:En mer basal bok som inte räcker till ensamt men som är lite enklare är denna: http://www.amazon.co.uk/Designing-Build ... 775&sr=8-2

Nu såg jag vilken bok det var. Ja, den är bra att börja med! Den lånade jag på biblioteket i somras. Där får du en introduktion av alla viktiga begrepp, bla. en del delningsfiltedesign.

Användarvisningsbild
Nerikso

Inläggav Nerikso » 2009-10-03 13:27

Då har jag något att börja med, suveränt!

Mer som kan rekommenderas?
//Niklas Eriksson

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-03 14:31

Väldigt bra förslag!

Efteråt kan ni läsa igenom beskrivningarna över projekten i Bamsefars tävling!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-10-03 17:27

Här står en del att förkovra sig i, allt på svenska!!!

http://www.drkrupp.se/hifi/
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-03 17:45

Gastone skrev:Här står en del att förkovra sig i, allt på svenska!!!

http://www.drkrupp.se/hifi/

Jag tänkte just skriva att det finns alltför många fel på den där sidan för att den ska vara något att lita på. Nu tittade jag igen och den verkar faktiskt förbättrad sen jag var där sist. Intrycket är dock fortfarande att den är skriven av någon som ganska nyligen har lärt sig hur högtalare fungerar.

Överhuvudtaget finns det många fel i Internetkällor när det gäller högtalare, och det verkar som att skribenterna kopierar varandra rätt okritiskt. Som tex nonsenspåståendet att basreflexlådan har högre dynamik än den slutna lådan.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-10-04 23:58

Jag gillar avdelningen "Allt om delningsfilter".... :lol:

Fattar inte varför det skrivs tjocka böcker i ämnet när "allt" ryms på ett par sidor :wink:

Nåväl........tycker faktiskt att drkrupp funkar om man är total nybörjare!
Sidan har funnits rätt många år nu och när jag själv var helt grön (ännu grönare än idag) läste jag mycket här. Trots att jag förmodligen passerat kunskapsnivån på drkrupps hifisidor med råge tycker jag ändå att de är rätt OK. Det är en bra början om man har ett öppet sinne och inser att artiklarna är på väldigt basic nivå.

/Anders

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-05 12:38

Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum