pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 12:00

En fråga till Peter steindl för omväxlings skull :D

Hur stora ljudtryck kan baselementet leverera i sluten låda, per par och i rum:

a) från 80hz och uppåt

b) från 300hz och uppåt
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-04 12:05

Nu finns det väl i varje fall någon som kan åka nöjd hem och välbehövligt vila upp sig, från stress och press. Hoppas sena kvällen igår blev trevlig. Kanske nu lyssna i känd hemmamiljö på de senaste skapelserna, och ta del av förhoppningsvis trevliga rapporter från John efter mässan.

Var rädd om dig.

Målsättningen uppnådd, oavsett att alltid någon har annan uppfattning om detta.:wink:

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-10-04 12:05

Det är väl en liten nätt målsättning?

det är bra det är sådant som driver utväcklingen frammåt
inget tjafs om vad andra har gort :lol:
och jag är på på ett sådant projekt
fast jag säljer ju inte skinnet innat djuret är fällt som andra
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 12:08

Naqref skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vad är den största kompromissen med högtalaren som du ser Naq?

Att den hade piP som förebild. 8)

Eg så hade jag nog velat göra en liten golvare och kanske med ett utstrålningsmönster som jag själv föredrar men det kommer ju i EPS-C (som dock får nöja sig med sämre element). D v s delvis estetiska kompromisser. Men om man ska åsidosätta det och bara gå på hur en högtalare av denna typ bör bete sig (vilket ju var målet) så är nog basavstämningen lite av en kompromiss. Visst presterar den tillräckligt höga ljudtryck innan den ger upp men man kan ju alltid optimera den på olika sätt. Hade vi valt en något mindre låda med högre avstämningsfrekvens så hade den kunna prestera lite högre ljudtryck på viss musik men då hade den å andra sidan inte varit riktigt lika fullregistrig.

Tack, det blev ett rätt förväntat svar ;)

Jag tycker nog att just basavstämningen, även om man tappar lite där ser riktigt jäkla väl ut. Vi får väl se om phon hittar på något där när han får sina till kammaren.

När jag har sett elementet så har jag alltid tänkt på att det där elementet skulle kunna vara prfekt i en 3-vägare och förmodligen mer anpassningsbart för uppgiften än LTS 6,5"-are som också är ett motorstarkt element (men med väldigt lågt Qts)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2009-10-04 12:11

Naqref skrev:Så här ser frekvensgången för båda mätt på 50cm avstånd. Som synes så är piP en liten hängmattehögtalare och man kan väl säga att känsligheten för de båda är rätt snarlik. Möjligen någon fördel för pK.

Hur är det med energiresponsen när frekvensgången on axis "ökar" där diskanten tar över?
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-04 12:12

Vad är det för sorts högtalare som ligger i framtiden? Jag såg någon nämnas men jag känner inte igen beteckningen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

niclas

Inläggav niclas » 2009-10-04 12:19

Kraniet skrev:får nog ta och avsäga mig mina elementsatser. Pengarna behövs till annat.. :(
Jäkligt synd att missa det här. Kul initiativ och ett fint läge att skaffa en riktigt suverän högtalare vad det verkar.

Ska bli kul att se fortsättningen på tråden och alla fina lådor sen när dom är klara :)

Är intresserad av element, mdflåda i basreflexvariant. Om kraniets avhopp gör det möjligt för mig att hamna på listan vore det fint!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-04 12:19

Martin skrev:
Naqref skrev:Så här ser frekvensgången för båda mätt på 50cm avstånd. Som synes så är piP en liten hängmattehögtalare och man kan väl säga att känsligheten för de båda är rätt snarlik. Möjligen någon fördel för pK.

Hur är det med energiresponsen när frekvensgången on axis "ökar" där diskanten tar över?

Och H(T)RTF ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-04 12:37

Sanny_X skrev:
Edit: blir det "riktiga" eller ortophon? :?

Näe ... korrrekta phon-högtalare kan bara jag göra ... 8) :)

Vet inte om dom är riktiga dock ... :roll:
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-10-04 12:39

Naqref skrev:
paa skrev:
Naqref skrev:Jag brukar inte uttala mig om ljudet i mina konstruktioner iförhållande till andras.

Hur står sig PK mot Larsen?

L3, L4, L6 eller Låtta? 8)

Om man tar L4, hur står dom sig mot pK när det gäller t.ex frekvensgång, renhet och maxnivå?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-10-04 12:50

MagnusÖstberg skrev: En fråga till Peter steindl för omväxlings skull :D

Hur stora ljudtryck kan baselementet leverera i sluten låda, per par och i rum:

a) från 80hz och uppåt

b) från 300hz och uppåt

Då kan väl jag svara då för omväxlings skull ... :lol:

Eftersom jag inte vet ett smack om pK så skulle jag säga:

a) 100dB per par med roomgain vid 80 Hz.

...stigande till ....

b) 110dB per par från 150Hz

a) begränsat av slaglängd, och b) begränsat av lång effekttålighet.

Kortsiktigt lite mer vid högre frekvenser, allt på en meters avstånd, och med alla tänkbara reservationer .... :D

MagnusÖstberg skrev: Vi får väl se om phon hittar på något där när han får sina till kammaren.

Asså, jag har ju inte ens beställt några slutna pK i transmissionline-utförande med dubbla slavbasar ..... det blir nog vissa svårigheter att hitta på nåt alls. :)

e-dit ... å inte gällde det sluten låda heller .... 8O :lol: :lol:
... men det skiljer bara nån halv dB vid 80 Hz ...
Senast redigerad av phon 2009-10-04 13:00, redigerad totalt 3 gånger.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-04 12:51

Nu har vi mätt skillnader mellan exemplaren med slumpmässigt utvlada komponenter och i alla möjliga vinklar. Så jag hoppas ingen blir missnöjd med dom. Tyvärr får ni vänta lite med dessa då jag tänker packa ner datorn strax.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-10-04 12:54

paa skrev:
Naqref skrev:
paa skrev:
Naqref skrev:Jag brukar inte uttala mig om ljudet i mina konstruktioner iförhållande till andras.

Hur står sig PK mot Larsen?

L3, L4, L6 eller Låtta? 8)

Om man tar L4, hur står dom sig mot pK när det gäller t.ex frekvensgång, renhet och maxnivå?

pK är bättre på alla dessa punkter utom maxnivå. Men L4 kostar ju bara 6500kr/par. Hade pK producerats så hade de kostat massvis mer. Jämför vad Guru QM10 kostar till konsument.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-04 14:22

Med tanke på att pK verkar ha lite högre distorsion och högre nivå vid ca 3-8kHz. Det borde väl göra pK "vassare" i klangen? Är kanske lite mindre skillnad i en verklig lyssningssituation än de ON-AXIS resultat som visats i tråden? Den första kurvan gör mig lite tveksam...
Bild
Nu är det väl många som tycker att redan piP är "analytisk" i klangen och borde ha mera "kropp", åtminstone är det vad som imellanåt skrivs på forumen till piP's nackdel.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 14:35

Hur piP utfrån de kurvorna kan kallas överanalytisk är en gåta.

Då skulle man vlja se en jämförelsemätning på någon som inte är det..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-04 14:43

jag upplever att pip har ett otroligt linjärt utstrålningsmönster, heter det så, jag tror inte pk är lika imponerande på denna punkt, jag baserar det på diskantstorleken, för att väga upp detta får en del vinklar lida för att andra vinklar ska bli rätt, det kanske kallas energirespons

så pk kan tyckas vara ljus när man ser mätgraferna, men upplevelsen vara en helt annan
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-04 15:03

MagnusÖstberg skrev:Hur piP utfrån de kurvorna kan kallas överanalytisk är en gåta.

Nja, de kurvorna är ju bara en jämförelse och knappast representativa för hur de uppför på lite större avstånd. Det är inte min åsikt att de är "analytiska" men det hävdas ofta på diverse forum av de som inte tycker om dem. Har själv ett par piP och har ställt mig på listan för ett par pK... Jag upplever piP som välbalanserade. Frågan är om jag kommer uppleva pK så också?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-10-04 15:21

RogerGustavsson skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hur piP utfrån de kurvorna kan kallas överanalytisk är en gåta.

Nja, de kurvorna är ju bara en jämförelse och knappast representativa för hur de uppför på lite större avstånd. Det är inte min åsikt att de är "analytiska" men det hävdas ofta på diverse forum av de som inte tycker om dem. Har själv ett par piP och har ställt mig på listan för ett par pK... Jag upplever piP som välbalanserade. Frågan är om jag kommer uppleva pK så också?

Skall bli intressant att jämföra då jag tycker att pip har åt helvete för mycket energie i diskanten

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-04 15:49

boom skrev:Skall bli intressant att jämföra då jag tycker att pip har åt helvete för mycket energie i diskanten

Då låter pK som ett steg i fel riktning.... Av kurvorna att dömma. Jag utgår ifrån att de inblandade har öron på skallen och att de kan använda dem för analysen också!

Tack för det arbete som ni hittills har lagt ner Naqref, Peter och ni andra!!!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 16:08

celef skrev:jag upplever att pip har ett otroligt linjärt utstrålningsmönster, heter det så, jag tror inte pk är lika imponerande på denna punkt, jag baserar det på diskantstorleken, för att väga upp detta får en del vinklar lida för att andra vinklar ska bli rätt, det kanske kallas energirespons

så pk kan tyckas vara ljus när man ser mätgraferna, men upplevelsen vara en helt annan

Du kan inte basera utstrålningsmönstret på diskantstorleken. Det är många faktorer som påverkar utstrålningsmönstret.

Vi har mätningar så det räcker och blir över vad gäller utstrålning i olika riktningar. Idag gjorde vi dessa mätningar och det var de senaste mätningarna som jag ville att vi skulle göra och som gjordes som visar den faktiska utstrålningen hos piP och pK. Naq kommer att lägga in dessa mätningar senast i morgon.

Det kommer att kasta ljus över mycket. 8) :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 16:11

Om vi skiter i piP - tycker du att Naq med pk lyckats få till det så bra det går med elementen och samspelar de lika bra i en sådan här konsruktion som jag hört dem göra i Bremen HD12?

Kort sagt - är högtalaren till din fulla belåtenhet?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 16:17

dwarb skrev:Peter!

Jag vill gärna ha mina lådor i vitt!

Tror inte jag missat något nu....

/George

Antecknat.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 16:21

Zei skrev:Hej Peter

Jag lägger till så jag får monterad basreflex med vit lack.

Glans är jag osäker på så ta samma glans som majoriteten valt 8)

Tack igen :)

Kul kul det här

/JZ

Noterat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 16:24

MagnusÖstberg skrev:Om vi skiter i piP - tycker du att Naq med pk lyckats få till det så bra det går med elementen och samspelar de lika bra i en sådan här konsruktion som jag hört dem göra i Bremen HD12?

Ja

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-10-04 16:28

Härligt med så uttömmande svar, go peter ... :lol:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-04 16:34

petersteindl skrev:
MagnusÖstberg skrev:Om vi skiter i piP - tycker du att Naq med pk lyckats få till det så bra det går med elementen och samspelar de lika bra i en sådan här konsruktion som jag hört dem göra i Bremen HD12?

Ja
Trodde faktiskt du skulle svara Abzolut!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 16:36

Jag har nu skjutsat Naq till Stockholms Centralstation och han bör sitta på tåget för att resa hemåt mot Kristianstad. Det har varit en tuff vecka, men en lärorik sådan. Det är faktiskt intressant att lyssna på två så olika högtalare som ju pK och Bremenäggen är, fast de har samma högtalarelement. Bremenäggen har ju i och för sig 2 diskanter. Då man jämför kan man bilda sig en rätt bra uppfattning vad högtalarelementen bidrar med för ljudet och vad de grundläggande principerna vad gäller utstrålning och högtalarplacering och utformning av låda bidrar med.

Jag går nu igenom tråden och uppdaterar exceldokumentet. Det världsberömda exceldokumentet kommer kanske att stöpas om enligt vad jag tidigare sagt och Densen kommer att stå med :) som ansvarig för dess layout. Densen har fixat ett jättefint exceldokument som tar hänsyn till allt det som jag ville och då känns det naturligt att på något vis använda detta. Tack Densen :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 16:37

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:

Ja
Trodde faktiskt du skulle svara Abzolut!

Näe, det hade Vodkamannen svarat :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 16:41

boom skrev:Är det inte dax att gå in i ett skarpt beställnings läge nu så man kan lägga sin beställning på elementen och rör.

Jo, det är snart dax, men fraktpriser känns det som om flertalet vill veta för att få bättre sikt innan det skjuts i det skarpa läget :) Under nästa vecka skall det dock ske.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-04 16:45

Kraniet skrev:får nog ta och avsäga mig mina elementsatser. Pengarna behövs till annat.. :(
Jäkligt synd att missa det här. Kul initiativ och ett fint läge att skaffa en riktigt suverän högtalare vad det verkar.

Ska bli kul att se fortsättningen på tråden och alla fina lådor sen när dom är klara :)

Det är aldrig kul med taskigt med stålar :( men, det är bara å gilla läget liksom. A man's got to do, what a man's got to do.

Jag har nu satt din plats till förfogande till förmån för näste man till rakning.

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum