Hur stor är en typisk mixningsstudio

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Hur stor är en typisk mixningsstudio

Inläggav Svante » 2005-01-08 16:09

När man pratar om room gain är ju rummets storlek väldigt viktig. Det fick mig att fundera på hur stora de studior som skivorna mixas och mastras i är. De studior jag har varit inne i har ofta varit rätt små iaf inte större än mitt vardagsrum. Detta borde betyda att skivorna får för lite bas för att spelas upp hemma hos mig (eftersom ljudteknikern ställer in så att det låter bra i studion).

Så hur stor är en typisk studio? 4x5x2.5 meter?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-08 18:01

tror du inte det är helt olika, tror du dom pajaserna har någon standard :wink:

kan tänka mig att det är en salig soppa.

8O
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-08 18:10

NNord skrev:tror du inte det är helt olika, tror du dom pajaserna har någon standard :wink:

kan tänka mig att det är en salig soppa.

8O

Jo, det tror jag, men jag tror också att det ofta är rätt trångt. Om man har en yta som ska fördelas mellan inspelnings- och mixningsstudio så tror jag att inspelningsstudion ofta får mest yta. Mixningsstudion blir (för?) liten.

Det var därför jag undrade hur stora de studior som ni varit inne i är.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-08 18:55

När man mixar ett stycke musik så brukar man oftast skaffa sig en hel del referenslyssning. Vanligt är t.ex. att lyssna i en bilstereo, hemma och kanske i ett annat system man har någon annan stans i byggnaden. På skolan brukar vi använda en anläggning som står i inspelningsrummet och lyssna på för att få en annan referenspunkt. (point of reference..??)

Själv lyssnar jag ofta hemma också för att jag vet ungefär hur det låter i min egen anläggning.

Samtidigt finns tricket att mixa i NS10´or vilket gör att om mixen inte låter skrot i dem, så låter det bra i de flesta andra fall.

Referenser är som sagt väldigt viktigt för att det ska låta bra i så många anläggningar som möjligt. Även mono-mixning, kanske inte lika mycket nu längre som förr, är viktigt för att det ska låta bra i tant Ednas klockradio hemma i köket vid morgonkaffet.

Edit: Det kanske fortfarande är viktigt med monomix, det finns ju monotant-Ednor kvar än...

//Swek

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-08 19:50

swek skrev:Referenser är som sagt väldigt viktigt för att det ska låta bra i så många anläggningar som möjligt.

OK, det låter ju sunt, men jag undrar ändå hur stor studion är?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-08 20:10

swek skrev:
Samtidigt finns tricket att mixa i NS10´or vilket gör att om mixen inte låter skrot i dem, så låter det bra i de flesta andra fall.

//Swek

Det är inget trick, det är ett sett att famla i mörkret, eftersom NS10 inte återger vad som sedan hamnar på fonogrammen. Låter skrot gör det alltid via NS10. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
swek

Inläggav swek » 2005-01-11 18:45

Nu gissar jag ju hejvillt, men den som vi har på skolan uppskattar jag till typ 4x6m. Men det där varierar ju så fruktansvärt!

Om du tittar här t.ex. Bild

så är ju den jättestor jämfört med t.ex. den här! : Bild

det finns alltså ingen standard på studior eller kontrollrum, vad jag vet. Det går väl mest efter ägarens förutsättningar och ekonomi, skulle jag gissa.

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-01-11 21:10

"Så hur stor är en typisk studio?"

Tjaaa, hur långt är ett snöre?

Tyvärr så är väl trenden att större studios läggs ned i stor grad idag, vilket ju är synd. Att mixa genom NS10or har nog sin orsak i att de är "pigga i mellanregistret", dvs instrument som gitarrer & röster, stråk etc ter sig väldigt "tydligt" och blir enklare att låta samsas om all plats i mixen. Sedan vet jag & andra sidan ingen "NS10-tekniker" som inte tar mixen till ett par andra ställen för kontrollyssning...
Allt under 100Hz är ju ett gissel att ta beslut om i ett par NS-10or, där behövs en större lyssning.

Då är det ganska bra med mastringsstudios, som fixar till & jämnar ut alla saker som "sticker ut" ifrån resp. musikstudio. Min egen åsikt är att dessa studios ofta är ganska små till rumsvolymen, ofta mindre än själva mix-studion. Skillnaden är väl att man har mycket "dyrare prylar att dra i", bättre kontrollerad akustik & något mindre reflekterande ytor ifrån mixerbord, rackar etc etc.

Återgå till Teknikforum