Mätning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JB

Mätning

Inläggav JB » 2009-10-04 19:39

Jag har köpt en mätmick och tänkte lägga upp några testmätningar.
Anledningen att jag köpte den är att jag ska kunna confa mitt aktiva filter till mina hemabyggen, men jag testade på några stativare först på ganska kort avstånd (ca 0,5 meter) eftersom jag sitter ganska nära dom när jag lyssnar i vanliga fall också.

Så här ser micken ut, och den är byggd av Erik_Johansson här på forumet, om ni blir sugen på en så får ni dra iväg ett PM till honom så bygger han en åt er.
Bild

Jag sorterar efter prisklass, dvs dyrast högtalare kommer först

Monitor Audio RS1

Bild
Bild

Dynavoice S6

Bild
Bild

Sony APM-108

Bild
Bild

Vet inte riktigt hur mätningen kan se så pass bra ut på dom här..
3-vägs högtalare och filtret består av EN konding...

Och sist och även minst så mätte jag på ett par urusla hemmabyggen jag byggt för många år sedan (orkade inte ta någon bild på dom) men dom består av en 4" "bas" och en piezodiskant, och ja dom låter lika dåligt som mätningen visar..

Bild

Ni får gärna påpeka alla fel jag gjort, för det är säkerligen en hel del.
Jag använde Tombstone och kör med standardinställningarna, ljudkortet är ett Creative EMU-0202 USB, och förstärkaren är en Yamaha AX-492 som jag kör i CD-Direct läget

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2009-10-04 19:42

Superkul! Och skönt att grejerna fungerande.

Vill ju dock gärna se mätningar på de där stativen som står under de olika högtalarna du mäter. ;)

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-04 19:49

Erik_Johansson skrev:Superkul! Och skönt att grejerna fungerande.

Vill ju dock gärna se mätningar på de där stativen som står under de olika högtalarna du mäter. ;)

/Erik

Hinner tyvärr inte ikväll, men imorgon så ska jag styra upp det :)

Vad tycker ni om involymen?
Ska jag försöka justera så att topparna hamnar så nära +-0 dB strecket som möjligt?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-04 20:34

mätgrafer är så underhållande att titta på, väcker så många frågor, mät mer
Bikinitider

Användarvisningsbild
subsand

Inläggav subsand » 2009-10-04 21:33

Vill också!
Vad behöver jag mer än mikrofon och tombstone?

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-04 21:37

Ett ljudkort. I varje fall om du som jag har en bärbar dator. Letar själv efter ett vettigt sådant för hobbybruk, men vet inte vilka krav som skall uppfyllas.

mike34

Inläggav mike34 » 2009-10-04 21:40

subsand skrev:Vill också!
Vad behöver jag mer än mikrofon och tombstone?

Behöver en micamp åxå. Ljudkortens inbyggda kan vara av lurig kvalitet.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-04 21:41

Densen skrev:Ett ljudkort. I varje fall om du som jag har en bärbar dator. Letar själv efter ett vettigt sådant för hobbybruk, men vet inte vilka krav som skall uppfyllas.

Kan nog fungera helt OK med inbyggt ljudkort också, men man får räkna med en del störningar, så man får nog försöka ha så hög involym som möjligt utan att det klipper för att störningarna inte ska förstöra mätningen allt för mycket, men externt ljudkort är helt klart att föredra

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-10-04 23:08

Störningar är inget problem, men det är viss skillnad mellan bra interna ljudkort och de ljudkretsar som brukar följa med moderkorten.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2009-10-05 11:50

Kul att se :)

Ett tips för att påminna lite mer om "riktiga kurvor" så bör du stretcha skalan på vänstersidan så den presenterar ca 50dB på Y-Axeln
(nu är den +20--> (-80) =100dB, sen kan du trycka ihop grafen i y-led så den blir ca 2/3 så hög.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-05 16:07

Nu har jag gjort nya mätningar, från 0,5 meter igen, men denna gång placerade jag micken så nära mitten av lådan jag kunde (placerade om mellan varje högtalare jag testade), och jag minskade skalan vertikalt så den visar 0 till -50 dB, jag minskade dessutom bakgrundsnivån från datorer och annat en hel del, så dessa mätningar borde vara bättre.

Monitor Audio RS1:
Bild
Bild
Denna gång kör jag dessa utan igenpluggad port (den var pluggad vid första mätningen)
RS1orna har ju utan tvekan finast diskant och mellanregister (som tur är med tanke på hur mycket mer dom kostar än alla andra högtalare jag testade), basen blir lite boostad i mitt rum dock, har ej testat dom i något annat rum, använder dessa högtalare med basstöd vid datorn.

Dynavoice S6:
Bild
Bild
Dynavoice har ju fått lite delad kritik här på forumet, men dom är väldigt lättlyssnade och har ganska mörk ljudbild och lite hängmattskurva (som inte verkar synas så väl på mätningen?)
Diskanten ser mycket bättre ut på den här mätningen än förra, troligtvis pga bättre mickplacering den här gången.
Sitter en diskantbygel på baksidan och den var inställd på +2 dB (det läget jag tycker låter bäst)

Jamo Cornet 145:
Bild
Bild
Kör dessa som surround högtalare i 5.1 anläggningen, vad ska man säga om dessa, prisvärda med tanke på hur billigt man kan hitta dom begagnat nuförtiden, men saknar lite bas pga sin storlek, funkar utmärkt som bakkanal dock :)

Sony APM-108:
Bild
Bild
Och nu tar vi ett rejält kliv neråt i ljudkvalitet, men dom är rätt balla och jag fick dom gratis så jag har kvar dom.

Old DIY på 15 minuter Crap:
Bild
Bild
Är ju alltid kul att mäta på dessa, blir en del kontrast i kurvan jämfört med dom andra högtalarna, test-tonen lät mer som en fyrkantsvåg än en sinusvåg.
För dom som undrar om piezodiskanter verkligen är så dåliga som folk på forumet påstår så har ni svaret här :)

Kurvorna är inte helt rättvisa dock eftersom det av någon anledning blir några ganska rejäla dippar (tex den strax över 400 hz) som är på samma ställe på alla mätningar.

Nu ska jag börja mäta på mina DIY högtalare!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-05 18:00

Lägger DIY mätningarna i DIY tråden för att det ska bli någon typ av ordning: :)

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=827455#827455

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-05 21:57

dom där jamo cornet är kuliga saker, mät mer på dem snälla
Bikinitider

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-06 17:11

celef skrev:dom där jamo cornet är kuliga saker, mät mer på dem snälla

Det går att ordna, är det några speciella mätningar du syftar på?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-07 11:10

Intressant att göra just den här jämförelsen mellan bättre och sämre högtalare. Att på så sätt kunna se skillnaden som man vanligtvis hör.
En sak jag undrar över är varför nivån varierar med så mycket som 25dB? Får nämligen liknande resultat vid egna mätningar. Är det rummet som är boven trots mätning på 0,5m?
Det får i alla fall mig att fundera på betydelsen av matchade element.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-07 15:41

2-ch skrev:En sak jag undrar över är varför nivån varierar med så mycket som 25dB? Får nämligen liknande resultat vid egna mätningar. Är det rummet som är boven trots mätning på 0,5m?
Det får i alla fall mig att fundera på betydelsen av matchade element.

Jag blev också lite fundersam först, men sedan kom jag på att testen börjar vid 20 hz och inte vid 0 hz.
Ingen av högtalarna jag testade lirar ner till 20 hz (-3 dB) men jag gissar att dom tre översta i testen lyckades ivarjefall ge ifrån sig lite ljud redan vid 20 hz så därför börjar kurvan högre på dom

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-07 15:59

JB skrev:Jag blev också lite fundersam först, men sedan kom jag på att testen börjar vid 20 hz och inte vid 0 hz.
Ingen av högtalarna jag testade lirar ner till 20 hz (-3 dB) men jag gissar att dom tre översta i testen lyckades ivarjefall ge ifrån sig lite ljud redan vid 20 hz så därför börjar kurvan högre på dom

Men om man tittar högre upp så har båda dom övre högtalarna en dip vid 70-80Hz det var från den jag utgick.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-07 16:07

2-ch skrev:
JB skrev:Jag blev också lite fundersam först, men sedan kom jag på att testen börjar vid 20 hz och inte vid 0 hz.

Men om man tittar högre upp så har båda dom övre högtalarna en dip vid 70-80Hz det var från den jag utgick.

Tror det beror på micken, har för mig att man måste ha rätt dyra mätmickar för att kunna göra vettiga mätningar vid låga frekvenser, men det skulle ju kunna vara någon sorts utsläckning som blir i rummet på den placeringen vid vissa frekvenser också?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-07 17:14

JB skrev:
celef skrev:dom där jamo cornet är kuliga saker, mät mer på dem snälla

Det går att ordna, är det några speciella mätningar du syftar på?

najs, då skulle jag vilja se on-axis, 30 och 60 grader offaxis i horisontalplan mätt på diskantaxeln på så långt avstånd det bara går

sedan är det alltid kul att se i vilken grad dippen kommer in om man mäter offaxis i höjdled och hur stort område dippen inträffar

är högtalaren biwirad? isåfall närfältsmätningar och...
Bikinitider

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-10-08 07:05

JB skrev:Tror det beror på micken, har för mig att man måste ha rätt dyra mätmickar för att kunna göra vettiga mätningar vid låga frekvenser, men det skulle ju kunna vara någon sorts utsläckning som blir i rummet på den placeringen vid vissa frekvenser också?

Med min låga kunskap om mätningar så skulle jag gissa på en utsläckning. Har själv en dip vid 125Hz. Även billiga mikar mäter tydligen riktigt bra även i basen med rätt kompensation, alltså att man tar hänsyn till mickens begränsingar vi olika frekvenser. Men nu är jag definitift utanför mitt kunskapsområde. Men Svante kan ju den biten på sina 5 fingrar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-08 07:14

Antar att du har en rundtagande kapsel i dina mikrofoner och de har inga större avvikelser i basområdet. Vid riktigt låga frekvenser kan även elektroniken sätta en gräns och den kan vara vald för att inte omvärldens infraljud ska ställa till knasigheter, de ligger är ofta på en hög nivå utan att vi märker det men det kan mätutrustningen gära.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-08 18:14

Okej här kommer efter request lite fler mätningar på Jamo Cornet 145, kunde tyvärr inte mäta längre ifrån än 1 meter (utan att möblera om halva vardagsrummet vid off axis mätningen) så alla mätningar är från 1 meter, kan nog flytta om lite framöver och mäta från större avstånd någon vacker dag.

Vi börjar med horisontell off-axis och vertikalt i linje med diskanten:

0 grader:
Bild

30 grader:
Bild

60 grader:
Bild

Och här har vi horisontell on-axis och vertikal höjning av micken, jag vinklade inte ner micken någonting vid höjningen:

0 cm:
Bild

10 cm:
Bild

20 cm:
Bild

30 cm:
Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-10-08 18:43

tack jb, det där gjorde du bra, och nu är jag skyldig dig en gentjänst
Bikinitider

jansch

Inläggav jansch » 2009-10-08 22:16

Kolla om du får förändringar i basregistret om du flyttar ut andra högtalare från rummet. Jag gjorde mätningar i somras och hade 4 lika dana basreflexlådor i "lyssningsposition" men mätte bara på en (alltså de övriga tre var inte inkopplade). Jag fick en rejäl dipp vid helmholtz resonansen. När jag flyttade ur de"passiva" lådorna ur rummet minskade dipp:en med 5 dB.

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2009-10-09 00:40

jansch skrev:Kolla om du får förändringar i basregistret om du flyttar ut andra högtalare från rummet. Jag gjorde mätningar i somras och hade 4 lika dana basreflexlådor i "lyssningsposition" men mätte bara på en (alltså de övriga tre var inte inkopplade). Jag fick en rejäl dipp vid helmholtz resonansen. När jag flyttade ur de"passiva" lådorna ur rummet minskade dipp:en med 5 dB.

Jag hade 12 stycken andra högtalarlådor i rummet medans jag mätte :)
Skulle bli ganska jobbigt att flytta ut alla dock, 2 av dom (basstöd) står uppe på en hylla alldeles vid taket och väger ganska mycket.

Men jag kan ju alltid testa att mäta ute i hallen och se vad det ger för resultat

Återgå till Teknikforum