:: Hur många har hört ett InoAudio -system?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-12 00:18

Morello skrev:
lazyworm skrev:jaha! Skumt jag trodde att magneten adderade lika mycket dist som en järnkärna, men det e ju ifs bra om man kan göra spolen lite kortare med bibehållen induktans.

Ingen risk för dist, då det inducerade flödet är väldigt litet. Det krävs cirka 2 Tessla för att mätta järn. 8)

Hmm... Är inte järnet nära mättnad redan iom den statiska magnetiseringen? Ovanpå detta kommer sedan den lilla moduleringen från strömmen genom spolen, som alltså kommer att vara närmare mättnad på ena halvperioden. Jag skulle tro att det ger mätbar dist (utan att veta), men i sammanhanget (högtalarens dist) så skulle jag tro (utan att veta) att det är försumbart. Jämför man det med en av Hr Morellos förstärkare så misstänker jag dock att det är mer :wink: .

Talspolen har ju fö samma järnkärna och rör sig dessutom, så den är säkerligen betydligt mer olinjär.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-01-12 17:33

Bill50x skrev:Bara en liten undran. Jag har hört kondensatorer låta genom att man knäpper på dem med fingernaglarna. Är det då så smart att limma dem direkt på elementkorgen? Borde inte vibrationerna öka disten? Det borde iofs gå att mäta upp.

Men är påverkan försumbar är det ju ett ganska elegant sätt att bli av med delningsfiltret....

/ B

Ingvar Öhman är noggrann och väljer komponenter som inte är vibrationskänsliga. Audiofil-kondingar lär vara dåliga på just denna punkt enligt Öhman.

Användarvisningsbild
Dreamthief
Pole position

Ort: Skärholmen för tillfället....söker hyreskontrakt :)

Inläggav Dreamthief » 2005-01-14 13:36

Iiii! Mon chérie nude! 8O :lol:
Varför är alla så seriösa? :roll:
Jag skriver fel ibland, men jag är faktisk.fi..
Dreamthief på helgon.net -AKTA!!-->http://www.youtube.com/watch?v=lQUuwmvlYTw

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-01-14 15:44

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Bara en liten undran. Jag har hört kondensatorer låta genom att man knäpper på dem med fingernaglarna. Är det då så smart att limma dem direkt på elementkorgen? Borde inte vibrationerna öka disten? Det borde iofs gå att mäta upp.

Men är påverkan försumbar är det ju ett ganska elegant sätt att bli av med delningsfiltret....

/ B

Ingvar Öhman är noggrann och väljer komponenter som inte är vibrationskänsliga. Audiofil-kondingar lär vara dåliga på just denna punkt enligt Öhman.

Egentligen är det alltid bäst att montera delningsfilter UTANFÖR lådan, i dämpat utrymme och så stabilt som det bara går.

Men så länge man väljer rediga bonnakomponenter och inget esoteriskt
herrgårdsskit så funkar det nog ganska bra.

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-01-14 16:01

Det måste vara här som ordet musikaliskt borde vara tillämpbart. Alltså då överföringsfunktionen hos högtalarna förändras i takt med musiken. 8)

Stampa-takten kondingar! WoW
. .
>--<

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-01-15 15:33

Har också hört på ino r56 + 4 basmoduler hemma hos Johan Lindroos. Hans system låter extremt bra, det bästa jag hört hittills faktiskt. Som Morello skrev tidigare: rent, dynamiskt och oansträngt 8) .
Själv har jag piP hemma och är mycket nöjd även om Inos basmoduler står högt upp på "vill ha" listan.
Detta av flera anledningar: lägre dist, högre ljudtryckskapacitet, jämnare frekvensgång och såklart bas som kan återges i lägre frekvenser.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-17 02:44

Eftersom frågan varit uppe: Det är en piPs-version på G.

Om allt går som det skall är den troligen klar i år, kanske redan till sommaren. Min gissning på pris finns redan med i prislistan, men det kan förstås ändras om det blir fler prototypomgångar än jag räknat med. Det har det förvisso redan blivit...

Att förfina det lilla baselementet utan att förlora några av de nuvarande kvaliteterna var avsevärt mycket svårare än jag ursprungligen trodde. Inte blir det billigt heller. Många prototyper har redan förbrukats och det är nu klart att det inte finns något hopp om att åstadkomma de förbättringar jag söker utan att ta fram en massa dyra specialdelar till elementets inre.

Nuvarande prototyp på G har faktiskt försetts med aktivt magnetsystem för att jag skall kunna kartlägga magnetiska egenskaperna tillräckligt noga för att hitta optimal dimensionering. Jag kan i prototypen variera såväl absolutflöde som flödesimpedansens frekvensberoende, dess lägesmodulation och musiksignalrelaterade korsmodulationsgenererande kontraegenskaper. (läs både mekanisk och elektrisk asymmetri)

Målet är att nå i närheten av pi60s-baselementets dylika egenskaper, fast såklart i mindre skala.

Vi får se om jag lyckas få klart högtalaren alls. I annat fall blir det ju inte den första modellen jag lägger ned redan innan den kommit till världen... :?

Vh, Ing Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-21 21:28

Öhman,

kommer piPs då vara en modell helt skild från piP, på samma sätt som pi60 och pi60s, eller kommer det gå att modifiera piP -> piPs?
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-21 23:02

Med största sannolikhet kommer det att gå att uppgradera från piP till piPs. Det är i varje fall min ambition.

I praktiken betyder det att låda och diskant skall vara helt oförändrade, medan baselement och delningsfilter är helt nytt. Kanske blir det mikroskopiska andra justeringar också, ett tag såg det ut som om det var nödvändigt, men jag tror jag nu har en lösning som medger att allt annat hålls identiskt. Vi får se när prototyp AMS kommer. Innan jag har det tillgängligt är allt gissningar, ehuru förhoppningsvis rimligt kvalificerade.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-01-22 02:01

IngOehman skrev:Med största sannolikhet kommer det att gå att uppgradera från piP till piPs. Det är i varje fall min ambition.

I praktiken betyder det att låda och diskant skall vara helt oförändrade, medan baselement och delningsfilter är helt nytt. Kanske blir det mikroskopiska andra justeringar också, ett tag såg det ut som om det var nödvändigt, men jag tror jag nu har en lösning som medger att allt annat hålls identiskt. Vi får se när prototyp AMS kommer. Innan jag har det tillgängligt är allt gissningar, ehuru förhoppningsvis rimligt kvalificerade.

Vh, iö

du råkar inte kunna bjuda på en bild på det kommande elementet eller kommer det vara likadant?

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2005-01-22 23:52

Hallå !

Har redan sett en Beta prototyp av elementet, i mitten av november förra året. Vilket såg mycket lovande ut.

Hel gjutet aluminium chassie.Annars ser elementet ungefär lika ut
som i den nuvarande piP, (vad jag minns), vet ej heller om det är (blir) det slutgiltiga elementet dock.

Kommer ej ihåg alla dom innovativa nyheter i element , men Ingvar pratade om att Djupbasförmågan eller verkningsgraden
kunde ytterligare sträckas ut.

Om jag fick välja (vilket jag nog inte får :wink: ) skulle det vara klart roligt att få dessa fantastiska små burkar att ytterligare gå djupare i basen.

Vh Göran Nilsson

Föregående

Återgå till Teknikforum