pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 10:25

i skrev: Jag hittar inte mig själv där !? :o :cry:

Nemas problemas. Du är on. :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 10:26

Jesse67 skrev:Hej Peter!

Såg att du ville ha lite kompletterande uppgifter från mej.
Jag vill har burkarna i 30 glans och så kompletta som möjligt vad gäller filter, rör, terminaler och sånt men jag kan montera själv (förhoppningsvis).

Ok
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 10:27

ollebula skrev:Både ollebula och svenhuldt önskar (fortfarande ... faktiskt) färgen VIT på lådorna. Glanstal 30.

Kommer bli dödstjusigt bredvid kusinen Larsen 4:an.
Om det inte är nån som vill köpa kusinen kanske?

Ok, ok :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 10:28

2-ch skrev:Hej Peter!

Förstår att det inte är lätta att hålla koll på den här skaran.
Men vit lack har jag velat ha sedan sida 35.

Så här ser mina önskemål ut. Vit 60gl, Rör, Filterkomponenter, dämpmateriel och terminaler.

Nu är inte jag heller gul längre :D

Noterat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 10:29

Maarten skrev:Hej Peter! Vit på Maarten! Glans 60 (30 går ocksså bra)

mvh
/M

Glans 60 noterat :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 10:30

niklas skrev:
petersteindl skrev:Alla som önskat lackering men ännu inte fyllt i vilken färg som önskas har jag automatiskt nu satt på Svart färg. Vill ni ha annan färg än Svart så måste ni nu specificera annan färg. Det är 2-ch, 80-talet, Sanny_X, landa, Prometevs, niklas, ollebula, RogerGustavsson, svenhuldt, Mho, Maarten, Rundberg sats 2 och Ceder.

Jag passar på att göra en helomvändning och beställer härmed mina lådor i svart lack med glans 30. 8O

Ändrat.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 10:32

MHo skrev: Ytterligare ett förtydligande om det skulle vara oklart på nåt sätt...
Det ska vara BR-lådor... men det förstod du säkerligen när jag skrev att jag skulle ha rör! :)

/MHo

BR står det på listan :)

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-09 11:42

Får väl komma med ett litet förtydligande. Vill ha 2 st br i svart, glanstal 60. Sedan vill jag ha filter, terminaler, rör och sd-kuddar.
/Landa

P.S. Skulle man kunna få Larsen att kolla upp priser på att få sin högtalare helt färdigmonterad? Åtminstone jag och någon annan var ju intresserad av detta. Om man ändå ska montera ihop och lacka lådan kan det väl inte ta så mycket längre tid att göra allt klart? D.S.

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-10-09 11:49

Jag har ändrat mig och vill nog ha monterade lådor i alla fall. Har inte tillräckligt med limknektar hemma för att få ett bra resultat om jag gör det själv.

Hur är det med dämpningen.... Jag har en bal med glasfiberfluff hemma som blev över från när jag dämpade mina basar jag byggde. Vet inte densiteten, men den verkar inte vara särskilt hög. Kan det funka?

Det är knauf isolering från bauhaus.
/J

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 12:21

landa skrev:Får väl komma med ett litet förtydligande. Vill ha 2 st br i svart, glanstal 60. Sedan vill jag ha filter, terminaler, rör och sd-kuddar.
/Landa

P.S. Skulle man kunna få Larsen att kolla upp priser på att få sin högtalare helt färdigmonterad? Åtminstone jag och någon annan var ju intresserad av detta. Om man ändå ska montera ihop och lacka lådan kan det väl inte ta så mycket längre tid att göra allt klart? D.S.

Bra, jag har noterat.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2009-10-09 12:27

Finns det fortfarande möjlighet att göra beställning?
ett bra rum!

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-10-09 12:27

varför så tråkig peter?
svart?
ta pudelrosa
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 12:46

Jonkan skrev:Jag har ändrat mig och vill nog ha monterade lådor i alla fall. Har inte tillräckligt med limknektar hemma för att få ett bra resultat om jag gör det själv.

Hur är det med dämpningen.... Jag har en bal med glasfiberfluff hemma som blev över från när jag dämpade mina basar jag byggde. Vet inte densiteten, men den verkar inte vara särskilt hög. Kan det funka?

Det är knauf isolering från bauhaus.
/J

Ok jag har noterat dig på LM. Jag tror att det bästa är att John Larsen monterar in dämpmaterialet innan han limmar ihop lådan. Då blir det rätt tillskuren mängd och sitter på rätt plats. Så är det tänkt då jag pratade med John senast. Att hålla på hemma med rockwool eller glasfiber är inte det roligaste. Dämpmaterial är ganska billigt.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 12:47

olof skrev:Finns det fortfarande möjlighet att göra beställning?

Japp, det är bara att beställa, så sätter jag upp dig på väntelista, så får vi se om du får leverans.

En högtalarelementsats kostar 2500:-. Alla priser står i den pyttekorta tråden 8) :)

Skall du ha låda så väljer du mellan Basreflex BR eller Sluten låda SL. Du väljer mellan att få lådan monterad (ihoplimmad) LM eller att få delarna i platta paket PLP. Därefter väljer du om du vill ha lådorna lackerade LM+L. Vill du ha extra glans så blir det ett extra lager klarlack på LM+L+60gl. Detta lager klarlack gör ju även att lacken blir något okänsligare för skador och repor. Väljer du lack så måste du välja färg också. SV eller VIT eller mot tillägg någon annan färg.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Tonyc

Inläggav Tonyc » 2009-10-09 12:59

Hej Peter

Bra jobbat alla inblandade, det uppskattas. Vill gärna ha en vit låda, var det 30 glans som var den halvmatta varianten. Kör på en sådan i så fall. Om möjligt med rör och filterkomponenter etc.

mvh

Tony

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 13:01

profbd skrev:varför så tråkig peter?
svart?
ta pudelrosa

Ok, jag har noterat pudelrosa på dig :) 6 satser pK BR LM+L +60gl pudelrosa :) Vill du ha tofsar på högtalarna oxå? :) Förresten så har jag antecknat Audio Note silverspolar på dig också och vad sägs om shaktistenar när du ändå håller på?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 13:03

Tonyc skrev:Hej Peter

Bra jobbat alla inblandade, det uppskattas. Vill gärna ha en vit låda, var det 30 glans som var den halvmatta varianten. Kör på en sådan i så fall. Om möjligt med rör och filterkomponenter etc.

mvh

Tony

Bra, du är uppdaterad.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Husaberg

Inläggav Husaberg » 2009-10-09 13:15

Det ser ju ut som man kanske får köpa en elementsats :D , i såfall vill jag även ha filterkomponenter, basreflexrör och tätningslist.
Diskantfronten behöver inte vara vattenskuren , det kan jag fixa själv.
tack på förhand.
mvh Christer "husaberg"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 13:19

Husaberg skrev:Det ser ju ut som man kanske får köpa en elementsats :D , i såfall vill jag även ha filterkomponenter, basreflexrör och tätningslist.
Diskantfronten behöver inte vara vattenskuren , det kan jag fixa själv.
tack på förhand.
mvh Christer "husaberg"

Noterat.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-09 13:48

UrSv skrev:Dessutom önskar jag filterspolar och terminal.

Jag ser inte mina spolar och terminaler i listan.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-09 13:49

Eftersom det är så många som står på väntelistan så käns det egoistiskt att ta ett par "i slöse" på det här fina erbjudandet. Därför avstår jag mitt andra par till näste man på listan.

För mitt första par så skulle jag vilja ändra lackalternativ efter det Peter nämnde om extra tålighet för den glansigare.

Alltså:
1 par BR LM+L(60glans) i svart med alla tillbehör till herr Rundberg

Initiativet att montera dämpningen låter lysande, då slipper man oroa sig att man gjort fel. Särskilt efter vad Naq berättade om inverka på dämpningen placering tidigare i tråden.

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-09 14:03

jag vill inte heller ha mina diskanter vattenskurna.

fixar sig alltid... :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 14:06

UrSv skrev:
UrSv skrev:Dessutom önskar jag filterspolar och terminal.

Jag ser inte mina spolar och terminaler i listan.

Fixat :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-09 14:08

Jag väntar med en separat tråd där alla val och alla priser är uppspaltade. Det räcker ju med att vara borta från tråden en kvart så fattar man inga val längre...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-09 14:11

Rundberg skrev:Eftersom det är så många som står på väntelistan så käns det egoistiskt att ta ett par "i slöse" på det här fina erbjudandet. Därför avstår jag mitt andra par till näste man på listan.

För mitt första par så skulle jag vilja ändra lackalternativ efter det Peter nämnde om extra tålighet för den glansigare.

Alltså:
1 par BR LM+L(60glans) i svart med alla tillbehör till herr Rundberg

Initiativet att montera dämpningen låter lysande, då slipper man oroa sig att man gjort fel. Särskilt efter vad Naq berättade om inverka på dämpningen placering tidigare i tråden.

MVH

/Mattias

Ok, fixat.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-10-09 14:21

Vill du ha extra glans så blir det ett extra lager klarlack på LM+L+60gl. Detta lager klarlack gör ju även att lacken blir något okänsligare för skador och repor.

Vill ha,vill ha. :)

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-10-09 14:30

Rundberg skrev:Eftersom det är så många som står på väntelistan så käns det egoistiskt att ta ett par "i slöse" på det här fina erbjudandet. Därför avstår jag mitt andra par till näste man på listan.

Okej då förfan, du har rätt, jag avsäger mig också ett par. Känns dumt att köpa på sig enbart utifall att när så många står på kö.

Från 3.5 till 2.5 då.
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
hobbes

Inläggav hobbes » 2009-10-09 14:33

Önskar preliminärt komplettera min beställning med BOMen på sid 59. :)

Antar det blir lite mer ordnat framöver men att ni vill ha ungefärligt underlag nu..

Det verkar bli riktigt bra detta :P

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-10-09 14:59

Spörgsmål:
När är det tänkt (sån c:a) att man kan beställa kit:et? Har en hel del utgifter på gång den närmaste tiden. :?
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-10-09 15:15

Jag gissar att det kan bli extra bökigt för logistiken om inte alla diskantplattor ska vattenskäras, om nu möjligheten erbjuds.

Jag kan förstå att man inte vill ha den skuren om man ska fanera sina högtalare, men om man köper en färdiglackad låda, då är det väl super att få diskantplattan vattenskuren?

Mitt förslag är att alla som beställt färdiglackade lådor automatiskt får skurna diskantplattor och alla andra (lite mer hard-core diy:are) för omoddade plattor.

Eller är jag ute och cyklar nu?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum