Alternativ placering av delningsfilter än i låda?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Densen

Alternativ placering av delningsfilter än i låda?

Inläggav Densen » 2009-10-11 21:36

Önskar tips eller förslag på något bra sätt att härbärgera mina delningsfilter på.
Nuvarande plats i dämppanelerna till mina OA51’or har svällt över. I högtalarna skulle innebära att det knappt blev någon volym över för basarna, så jag tog därför till lösningen med att ha dem dämppanelerna, men som nämnts det utrymmet räcker inte till längre.
OA51’orna är placerade på OB51-lådor i mitt utförande.

Bild

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-11 22:10

Jag har mina i en extern låda.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-12 00:49

Du verkar ju ha gott om plats på utsidan högtalarna, gör en låda eller platta och sätt där.
Eller bygg om för aktiv delning, i den här delen av landet finns det underliga carlsöner.

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-12 05:28

Jo en extern låda ligger väl närmast tillhands, men var gör man i sådan fall av den? Hade basmodulerna varit lägre kunde man ju haft en låda mellan dessa och topparna. Så hur döljer man annars en extern låda snyggast. En platt mot väggen, golvet eller en klump? En lika stor som högtalarna ihop att placera bakom dessa?

Aktiv delning kommer inte in i detta hem. Skulle jag ångra mig så kan jag förståss använda den inbyggda delningen i förstärkaren, men oavsett detta så är filtret för OA51 stort p.g.a. bandspolar. Det enklaste filtret är till basmodulerna och dessas filter är placerat i dess lådor.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2009-10-12 09:59

Påverkar det för mycket om filtret läggs i baslådan? Där finns det ju mer plats.

/ B

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-10-12 10:53

den lilla volymsändringen torde vara försumbar.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-12 11:24

I värsta fall kan du väl göra en elegant fot till baslådan, som du lägger filtret i. Men jag tror som de andra, baslådan borde vara rätt ställe.
... tycker jag!

Per

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-12 12:38

Jag som lade igen hålen för kontakter i baslådan i samband med fanering. Filtret huserade från början i baslådorna, men i.o.m. att jag micklade såpass med det, så lyfte jag ut det så att jag lättare skulle komma åt att göra ändringar. Men nu är filtret klart, om nu inte annat påvisas vid snart kommande uppmätningar, så den möjligheten är ju inte så dum att förlägga det i baslådorna igen. Hmm...

Jag har ju också figuriner stående på golvet invid högtalarna, vilket inte framgår av bilden. Man kanske skulle bygga små eleganta fötter, låga stativ till dem att husera filtren i?

Richard
Inaktiverad

Re: Alternativ placering av delningsfilter än i låda?

Inläggav Richard » 2009-10-12 15:22

Densen skrev:Önskar tips eller förslag på något bra sätt att härbärgera mina delningsfilter på.
Nuvarande plats i dämppanelerna till mina OA51’or har svällt över. I högtalarna skulle innebära att det knappt blev någon volym över för basarna, så jag tog därför till lösningen med att ha dem dämppanelerna, men som nämnts det utrymmet räcker inte till längre.

Bild

Vill du minska "biwiringproblemet" ( som blir om du har ett externt filter i en separat låda utanför högtalaren ) så måste du placera filtret inuti högtalaren- med mycket korta kablar till respektive element, efter filtret.
Eftersom du kör med extra basmodul så spelar ju den minskade internvolymen i oa 51 ingen som helst roll, pga. de stora filterspolarna.
Placeras delningsfiltret i en extern låda med långa kablar till elementen så uppkommer samma fenomen som med biwiring, dvs ett exakt perspektiv kan inte återges korrekt, utan det blir istället en svag "processning" som lägger sig över alla inspelningar. Sameness.

Nu kommer kanske någon att säga att detta är trams (läs Magnusöstberg )- men jag kan i förebyggande syfte säga att det är det inte. 8)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Alternativ placering av delningsfilter än i låda?

Inläggav petersteindl » 2009-10-12 15:30

Richard skrev:
Densen skrev:Önskar tips eller förslag på något bra sätt att härbärgera mina delningsfilter på.

Bild

Vill du minska "biwiringproblemet" ( som blir om du har ett externt filter i en separat låda utanför högtalaren ) så måste du placera filtret inuti högtalaren- med korta kablar till respektive element, efter filtret.
Eftersom du kör med extra basmodul så spelar ju den minskade internvolymen i oa 51 ingen som helst roll, pga. de stora filterspolarna.

Nu kommer kanske någon att säga att detta är trams (läs Magnusöstberg )- men jag kan i förebyggande syfte säga att det är det inte. 8)

Richard, istället för att hänvisa till något som du fruktar Magnus kommer skriva så kan du väl istället tala om vad "biwiringproblemet" innebär för Densen, eller du kan länka till en beskrivning av problematiken eller du kan citera någon som berättar vad det är.

Det är en bättre princip att tala för sin sak än att tala ner för andras sak. Så tycker jag :) Vad tycker du?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-12 15:37

Här kommer förklaringen:

"Biwiringproblematiken" kommer sig av att kablarna från delningsfiltret till elementen i detta fall utsätts för olika belastningar, därför att ett diskantelement belastar annorlunda, än ett baselement. Detta fenomen uppkommer om du har långa kablar till respektive element efter filtret, tex. om du har delningsfiltret i en separat, utanförliggande låda.

Den ljudmässiga skillnaden är liten- och en del gillar tom. effekten av biwiring. Allting låter ju litet större/diffusare- även dåliga inspelningar. Men riktigt goda, holografiska inspelningar kan inte återges så bra det kan bli, med biwiring.*

Därför- mycket korta kablar från filter till element! ( Och naturligtvis endast en kabel dragen från förstärkaren till filtret ).

* Konventionell biwiring är ju förövrigt att ha dubbla kablar dragna ända från förstärkaren till delningsfiltret- helt separat ända fram till separata bas/diskantfilter och naturligtvis efter filtret.
Och det är ju ännu värre.

MP

Inläggav MP » 2009-10-12 16:35

Vem citerar du?
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-12 17:58

Richard tack för ett i varje fall välmenande inlägg, och att du inte är långsint. :wink:

Nja det där du går in på är väl att betrakta lite som hokus pokus.

Citat B & W

What benefits can you expect? Bi-wiring doesn't influence volume, bass depth or even midrange punch typically, it improves stereo imaging and focus, detail retrieval and timing, although the effects aren't always uniform. Some speakers are designed specifically to do without bi-wire speaker terminals, our XT4 floorstanders for example, and are none the worse for it.

Hur blir det med många höga 3-vägs högtalare? Lider alla dessa då av problematiken du beskriver?
Själv förstår jag inte hur du menar att 0,5 - 1,0m extra kabel skulle kunna medföra några som helst problem.
Men visst kortast möjliga signalvägar är väl alltid att föredra.
Kan väl nämna att jag bi-ampar basmodulerna. Kanske skulle man biampa samtliga element? 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-10-12 18:03

Det har funnits (finns?) kommerciella högtalare med delningsfiltret i extern låda, så det är inget jättekonstigt.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-12 18:10

Densen,

jag funderade på att skriva att du kunde placera filtret i basmodulen, eftersom det vore smutt. Definitivt snyggaste lösningen.

Jag valde dock att inte skriva det eftersom jag inte vet hur stort ditt filter är. Jag tycker personligen att OB51-basmodulen är en aning liten volymmässigt som det är (helt klart dimensionerad utifrån förutsättningarna med oa51 som topp). Den basmodul som framtagits av Ingvar Öhman för samma ändamål "lider" av samma fenomen där samma element avvänds i PX-basarna och där i nära nog dubbelt så stor låda - 90 liter 8O

Såleda känns det som varje liter sparad lådvolym för basen är bra.
Jag saknar dig.

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-12 18:20

Ja nu har jag ju inte Bremenbasarna i mina basmoduler utan 8" SEAS L22RN4X/P, så den kvarvarande volymen kan nog ändå räcka.
Vete f-n vad jag skall i olika sammanhang benämna min OB51-variant. OB51/SEASL22 kanske?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-12 18:22

Isåfall bir min rekommendation att kalla dem för vad som helst utom OB51, tex PIP-bas och placera filtret i baslådan :D
Jag saknar dig.

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-12 18:27

Nja lite kraftigare än pip-ljud presterar de allt.
Det var mycket in och ut med kopplingar, så pipp-basar kanske skulle vara ett passande namn?

Så här såg kopplingen ut i inledningsskedet på modulerna.

Bild

8O

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-12 18:31

8)
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-12 19:18

Densen skrev:Richard tack för ett i varje fall välmenande inlägg, och att du inte är långsint. :wink:

Nja det där du går in på är väl att betrakta lite som hokus pokus.

Citat B & W

What benefits can you expect? Bi-wiring doesn't influence volume, bass depth or even midrange punch typically, it improves stereo imaging and focus, detail retrieval and timing, although the effects aren't always uniform. Some speakers are designed specifically to do without bi-wire speaker terminals, our XT4 floorstanders for example, and are none the worse for it.

Hur blir det med många höga 3-vägs högtalare? Lider alla dessa då av problematiken du beskriver?
Själv förstår jag inte hur du menar att 0,5 - 1,0m extra kabel skulle kunna medföra några som helst problem.
Men visst kortast möjliga signalvägar är väl alltid att föredra.
Kan väl nämna att jag bi-ampar basmodulerna. Kanske skulle man biampa samtliga element? 8O

Fast B/W har ju fel. Biwiring försämrar ljudet.
Senast redigerad av Richard 2009-10-12 19:38, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-10-12 19:20

Richard

Hur då?

Jag har samma åsikt som du, men vill veta hur du resonerar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-12 19:32

Länk till hur det hela hänger ihop:

http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Biwiring gör alltså allting en liten aning sämre än det skulle kunna vara, men färgningen är subjektivt kanske inte alltid otrevlig. Fasfelen som uppstår mellan kablarna varierar dessutom med musikinnehållet.
Senast redigerad av Richard 2009-10-14 21:13, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-10-12 19:42

Någon som vet var man snabbt köper popcorn? :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-10-12 20:25

F_n... vilken ansvarstagande faktiskt.se -deltagare som helst har naturligtvis micro-popcorn hemma, i stora mängder, at all times!

:)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2009-10-13 08:56

Densen skrev:Jag har ju också figuriner stående på golvet invid högtalarna, vilket inte framgår av bilden. Man kanske skulle bygga små eleganta fötter, låga stativ till dem att husera filtren i?

Problem solved?
Eller blir det dumt med tanke på kablarna?
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Densen

Inläggav Densen » 2009-10-13 18:13

Citat Frodrak.

Problem solved

Kanske. Jag har litet tid kvar i.o.m. att jag skickat efter ljudkort och beställt en mik av Erik_Johansson. Detta kan ev. innebära smärre? justeringar av filtret om det vill sig illa? :oops:

Jag känner mig inte orolig för om jag skulle använda 2ggr 0,5m ledningar från ett yttre placerat filter, så det alternativet finns kvar.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-10-13 19:02

Biwireproblemet? på vilket sätt kan det vara ett problem efter filtren, man har ju full koll på egenskaperna där och då kan man väl designa för vad som helst i kablageväg, en Atlantkabel kan väl designas in rent tekniskt, extremt exempel, jag vet, men vad är problemet med kablaget efter filtret ?
Före filtret är ju nått annat, där kan ju mycket olika saker anslutas, men inte efter, filtret å högtalarlådan och ev kablage anpassas väl förhoppningsvis mot varandra så där är det väl fel att prata om biwireproblematik, inuti en enhet av diy karraktär kanske man kan kalla det dålig filterdesign om det blir problem.
Det finns flera kommersiella högtalare med externa filter och de låter bra, en del erbjuder uppgraderingsfilter som placeras externt och de är bättre än interna, så själva kablaget efter filtret är väl inget jätteproblem, i värsta fall kan man ju lägga till kabelegenskaperna och simulera om filtren för att se vad som händer, antagligen liten förändring med säg 50 cm extra kabel ansluten jämfört med innan.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-10-14 03:59

Jag ar for bi-wiring och parallell filtertopologi om det innebar bi-amping. Sa har jag byggt mina egna hogtalare iaf.
Jag kan tanka mig att det finns fordelar med att 1) forskona diskanten energin som gar till basen darfor att den suger strom och 2) att kunna lyssna pa elementens bidrag individuellt och ev ratta till fel enkomt for aktuellt element.
Att bygga ihop ett jattefilter i serie blir ocksa valdigt styggt och svarplacerat. Den stora spolen till basen kan nog sanda ut elfalt sa den kan man nog ha separat utanfor ladan.
Nackdelen med parallell kabeldragning kan ju bli en slags induktiv effekt dvs minskad energi i diskanten. Typ nagra db vid 20khz.

Monoblock ser jag som enda losningen.

Mvh
Let forever be

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-10-14 21:14

Länk till hur det hela hänger ihop:

http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Läs länken en gång till, brumel och Mrquaffe.

Biwiring gör alltså allting en liten aning sämre än det skulle kunna vara, men färgningen är subjektivt kanske inte alltid otrevlig. Fasfelen som uppstår mellan kablarna varierar dessutom med musikinnehållet.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-14 21:21

Richard, kanske du ska läsa artikeln en gång till också? Då kommer du förmodligen att upptäcka att den handlar om bi-wiring mellan förstärkare och filter.

Efter filtret så tillkommer endast en gnutta (väldigt lite) induktans och resistans till filterfunktionen med den extra biten kabel. Faktiskt så lite att det är försumbart i jämförelse med filterkomponenternas toleranser.

Eller vad tror du?

MVH

/Mattias

Edit: Inlägg nr 666 :twisted:
Senast redigerad av Rundberg 2009-10-14 21:25, redigerad totalt 1 gång.
Tone Distribution

Nästa

Återgå till DIY-forum