subjektivisten skrev:paa skrev:Om man har tre fullregister högtalare fram utan basmoduler så blir det väl samma sak i basområdet som tre basmoduler på rad. Jag har inte hört några invändningar om det.
Tja, Ingvar gillar ju att man sätter centern som liten för att dela den högre, för det ska blir bra med basen

Därför man kan rek i14/i16s till dom större bröderna i28/i32s.
annar så borde ju 3st i32s vara bättre än 2st i32s och en i16s...
även om "bättre" i det här fallet är så löjligt obefintligt så at tdet inte är värt att nämna, så borde det fortfarande inte kunan bli sämre...
Och att man delar även "centern" vid 80hz så att alla dra frontarna jobbar ner till 80Hz.
Jag har för mig att han bara rekommenderar 300Hz delning av i14/i16s när man kör dom tillsammans med pi60 för att pi60 har en annan fasgång under denna frekvens (sluten vs portad). För att få bästa resultat så skippar man helt ankelt att köra centern under 300Hz då.
med i32s +i16s så tycker jag det känns som att man lika gärna kan dela centern vid 80Hz den med, bara det att den begränsar ljudtrycksmässigt under 300Hz då, men om man alldrig ligger på gränsen för centern i vilket fall, då borde det vara av mindre betydelse i det fallet tycker jag.