King Crimson - Pompös psykedelia eller Akademisk Avantgarde

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-15 08:20

soundbrigade skrev:Lite OnOff-topic, efter ha smålyssnat på någon Wetton gjorde efter KC:

Vem är King Crimsons intressantaste (vill inte skriva bästa) sångare?

Jag gill iofs Greg Lake, men undras om jag inte gillar Wetton mer.

Jag tycker Wetton är jävligt ojämn. Ibland är det kanon, ibland är det surt, pressat och... inte alls bra. :)

Lake har ju en fantastisk röst, men han blir å andra sidan nästan lite väl kontrollerad ibland.

Belew är nog ändå min all-time favourite.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-15 09:19

Snubben som börjar sjunga på In The Wake låter snuvig.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-15 09:36

Haha, ja det är väl Gordon Haskells första trevande försök i KC. Skönt att Lake tog hand om resten (av Poseidon-sjungandet).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-15 09:50

Är det inte Gordon som sjunger på Lizard?? DÄR passar hans röst bra in.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-15 10:04

Möjligt, har ju inte lyssnat så mycket på Lizard, som du vet. Men nu är den nya utgåvan beställd! :D

Känns som att det kan bli en lyssningsafton igen fram i höst någon gång...

Användarvisningsbild
Rocker

Red live

Inläggav Rocker » 2009-10-17 20:53

Här är en grym version av Red.

http://www.youtube.com/watch?v=yxoNjBujfkU&translated=1

Vilka är medlemmarna?

Spelar Robert Fripp?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Red live

Inläggav Almen » 2009-10-19 13:09

Rocker skrev:Här är en grym version av Red.

Vilka är medlemmarna?

Spelar Robert Fripp?

Det är från DVD:n Deja VRROOM, en konsert i Japan 1995. Robert Fripp sitter i skuggan rakt bakom Adrian Belew (som dansar runt med stratan). Övriga är Tony Levin på bas (till höger på MusicMan:en), Bill Bruford och Pat Mastelotto på trummor (till höger respektive vänster) och Trey Gunn på Warr-gitarr.

Den DVD:n är köpvärd.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-19 13:39

Och nu finns det ny tråd på quadraphonicquad-forum om Lizard.

Snyggt!

Användarvisningsbild
Rocker

Inläggav Rocker » 2009-10-19 16:24

Robert Fripp sitter i skuggan rakt bakom Adrian Belew (som dansar runt med stratan).

Lite märkligt att den "store" gitarristen är så tillbakadragen. Fast de andra är ju inte dåliga!

Tack för svaret!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-10-19 20:13

Almen skrev:Haha, ja det är väl Gordon Haskells första trevande försök i KC. Skönt att Lake tog hand om resten (av Poseidon-sjungandet).

GH sjunger väl bara på Cadence and Cascade?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-20 08:28

Magnuz skrev:
Almen skrev:Haha, ja det är väl Gordon Haskells första trevande försök i KC. Skönt att Lake tog hand om resten (av Poseidon-sjungandet).

GH sjunger väl bara på Cadence and Cascade?

Han sjunger på Peace - A Beginning och Peace - An End också, va?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-20 08:52

Rocker skrev:
Robert Fripp sitter i skuggan rakt bakom Adrian Belew (som dansar runt med stratan).

Lite märkligt att den "store" gitarristen är så tillbakadragen.

Haha, nä han är ingen showkille, direkt. När han turnerade med Peter Gabriel sent sjuttiotal satt han bakom högtalarstacken och spelade. Ingen visste att han var där!

Efter en Crimson-konsert på åttiotalet var det ett besviket fan som ondgjorde sig över att han inte såg Fripp ordentligt, kanske bara 25% av tiden. Fripp skickade 75% av biljettpriset till honom och bad honom att inte gå på några fler konserter.

:D

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-20 17:52

Jag minns de DVD vi tittade på hos dig Almen; jag tyckte det var lite coolt med Frippen som satt i bakgrunden.
Just dessa band som ger publiken sin oerhörda känsla och skicklighet på sina instrument har jag så oändligt mycket mer respekt för än de som har halvnakna dansare, eller talanglösa fjantar utstyrda i skoluniform.
Less is more!

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-10-20 22:25

Almen skrev:

Jag tror inte det, jag tror det är Lake. De låter dock rätt lika, det tog flera år innan jag fick veta att det var två olika sångare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-21 08:50

Magnuz skrev:
Almen skrev:

Jag tror inte det, jag tror det är Lake.

OK, kan så vara. Det roliga är att det faktiskt finns dels en inspelning av Cadence med Lake, dels en med Belew på sång. Skulle ju vara kul om alla var med som extramaterial på jbileumsutgåvan av Poseidon.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-21 08:51

soundbrigade skrev:Jag minns de DVD vi tittade på hos dig Almen; jag tyckte det var lite coolt med Frippen som satt i bakgrunden.

Supercoolt. 8)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-21 10:46

Lite OT: ungefär lika coola var ryska Nautilus när jag såg dem i St Petersburg. 5 killar på scen i vanliga kläder; ingen show, inga fyrverkerier och så bara spelade de igenom sin (långa) lista. Halvvägs genom programmet sa man väl de första orden till publiken (som var i extas från minut 0 - "Gamla låtar", och så spelade man till publikens oerhörda förtjusning, gamla låtar.
Jag har hört att Grateful Dead körde en väldigt avslappad stil med mjukisbyxor, T-shirtar och ett djävla drag under trätofflorna.
Tycker om när musiken är viktigare än artisteriet (=fjollandet på scen).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-22 08:19

Och nu rör det på sig med Lizard:
The following items have been sent:

1 x King Crimson - Lizard (CD/DVDA preorder)

burning shed limited

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-22 10:01

Hur mycket "bättre" (annorlunda) låter dessa remastrade skivor visavi de "vanliga"?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-22 10:40

Vad gäller Red så låter ommixningarna väldigt mycket tydligare och känns också mindre pressade än originalet. Enligt Neil Wilkes, som har mastrat surroundutgåvorna, är Lizard den som tjänar mest på ommixningarna.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-10-22 11:42

Ska överväga en dublett då. Lizard är ju en mycket stökig och brötig platta och det går knappt en sekund utan att ALLA musiker är inne och lägger av en (musikalisk) rökare.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-22 12:23

Här är en av hans kommentarer angående Lizard:
Neil Wilkes skrev:All of you who did not like Lizard first time out, please - I beg you - try again with these new mixes. The 5.1 is a revelation, and
the new stereo mix is also a great improvement (IMHO) over the original. It is very, very good.

Det var mycket därför jag beställde. :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-10-28 16:54

Och så ytterligare försening av stora Court-boxen. :(

Unfortunately, we've been informed that the deluxe King Crimson In The Court Of The Crimson King box set has been further delayed due to manufacturing errors.

We apologise for this although we ask people to bear in mind that this is beyond our control and all online distributors will be experiencing the same delay.

The errors are currently being addressed and Burning Shed are hoping to ship copies within the next two weeks.

Sorry for any inconvenience this may cause.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-02-22 09:44

Liten uppning för även den crimsonintresserade:

Steven Wilson i P3 Rock! Jag missade det i torsdags, men tänkte ta det senare: http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=2333&artikel=3433581

Timme 2: Steven Wilson från Porcupine Tree berättar om arbetet med senaste skivan The Incident och hur han gått tillväga med att remixa King Crimsons tio första album.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-02-23 01:00

Rocker skrev:

Lite märkligt att den "store" gitarristen är så tillbakadragen. Fast de andra är ju inte dåliga!

Tack för svaret!

Han gjorde ett väldigt tillbakadraget, men trevligt intryck, när han demonstrerade frippertronics och svarade på frågor inför ca 50 pers i Bath 83.... iförd beige manchesterkavaj minns jag :)
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-07-24 09:30

soundbrigade skrev:Dags för KingCrimson-spotting..... Jag kan inte erinra mig att jag hört något KingCrimsonskt någonstans. Keith Tippet hade gjort titelmelodin till någon engelsk TV-serie, men det var länge sedan.

Såg ett avsnitt av deckarserien som följde efter Morse .... Lewis-nånting, där kommissarie Lewis har att göra med dödsfall i en återuppstånden rockgrupp och när fallet är löst sitter och spisar gamla rockskivor från längesedan, där KCs första ligger högst upp i traven.

Noterade att trummisen Michael Giles gjort något kul med eget band:
http://www.youtube.com/watch?v=-RAl3MLlD9Q

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-07-24 12:14

soundbrigade skrev:Noterade att trummisen Michael Giles gjort något kul med eget band:
http://www.youtube.com/watch?v=-RAl3MLlD9Q

Wow, gött att se!

Roliga kommentarer från ungdomarna:
AMAZING... who are these guys? I have had a quick look and it seems that Michael Giles was in a band a long time ago called King Crimson?

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2010-07-25 21:12

Almen skrev:Roliga kommentarer från ungdomarna:
AMAZING... who are these guys? I have had a quick look and it seems that Michael Giles was in a band a long time ago called King Crimson?

:lol: Någon står inför en angenäm upptäckt tror jag. Kul att se!

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2010-08-01 01:07

Almen skrev:Twenty first century schizoid man.
[quote="Epitaph"]The wall on which the prophets wrote
Is cracking at the seams.
Upon the instruments of death
The sunlight brightly gleams.
When every man is torn apart
With nightmares and with dreams,
Will no one lay the laurel wreath
As silence drowns the screams

quote]

Precis då (när jag läste) lyssnade jag på Epitaph. Lite spöklikt? Nu kommer Moonhild!

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-08-02 12:29

Släppdatum 11 oktober för nästa omgång av surroundremixarna officiellt på DGM. Endast två stycken denna omgång, In the Wake of Poseidon och Islands.

Finns som vanligt att förbeställa på burning shed. :)

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan