SlaitH skrev:Jag har bara en fråga, ni pratar mycket om 105-115dB hit och dit. Ärligt är det någon förrutom SteveO som sitter och lyssnar vid dessa nivåer.
Jag har dragit på till uppmätt 103dB och det var obehagligt högt, inte basmässigt då ska sägas. För jag älskar kvalitativ bas, men det skar i öronen och var alldeles för högt för att vara bekvämt.
Säkert pga av att mina högtalare började dista, ingen tvekan om det.
Men det är inte bra för hörseln i längden!!
Sedan håller jag med om att det finns gott om djupnivå på filmerna och den håller jag med om att man ska försöka fånga upp så gott det går.
Har lite kommande projekt som tanken är att kunna få med riiiiktigt djup bas, men detta är som sagt för basen.
Och den blir man inte döv av mig veterligen, kanske lite risig i magen på sin höjd.
Jag sitter inte och lyssnar vid referensnivå, vanligtvis ligger jag 5-8db under det. Dvs, det mesta i ljudväg från huvudhögtalarna ligger på 80-90db ungefär, men, det betyder ju såklart att LFE tvingas pumpa ut tillräckligt med ljudtryck i topparna för att jag ska höra 115-120db vid lyssningsplats. Jag är rädd om mina öron och skulle aldrig utsätta dem för obehagligt hög ljudnivå och ligger runt 100db vid musiklyssning.
Men det är stor skillnad på 1khz material och 20hz material. Kör jag svep från huvudhögtalarna så blir det obehagligt redan vid 85db för mig. Däremot kan jag köra LFE-svep i 120db hela dagen utan att öronen reagerar det minsta. Jag blir lite yr och illamående och sådär, men, det är för att min insida blir masserad av ljudvågorna. Inte allt för behagligt faktiskt. Gjorde det senast när jag ställde in min EQ för övrigt.
Min poäng? LFE bör klara minst 10db mot huvudhögtalarnas uppspelningsnivå. Själv vill jag utöver dessa 10db ha en konstant höjning på 2-4db samt en house curve på ytterligare ca 6db. LFE bör därför i min värld ha kapacitet att spela upp till 25db starkare än resten av högtalarna. Denna marginal på 25db ska dessutom då finnas vid de lägsta frekvenserna. Så, ta din uppspelningsvolym och addera till 25db så är det ett bra mål att sikta på.
Vill du lyssna vid 85db så räcker 110db´s kapacitet.
Var jag tydligare nu?
EDIT: Hur den specifika house curve´n ser ut för det enskilda rummet varierar. Min är 0db vid 80hz och ökar linjärt till 6db vid 20hz. Hur och varför det ser ut så kommer Ingvar tydligen att förklara på något seminarie någongång i framtiden...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.