Bra T/S-parametrar för LT (Linkwitz Transform)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-15 07:48

-Martin- skrev:
Svante skrev:Det är alltså något annat som ger beteendet, jag skulle gissa på att själva elementet beter sig illa när ljudtrycket i lådan är stort.

Jag tror snarare det enbart är elementet, oberoende av trycket.

Njaej, jag tolkar det som att det är samma element, uppmätt i olika stora lådor vid samma ljudtryck. Eftersom bara lådvolymen skiljer så måste skillnaden bero på lådvolymen. Det är för mycket dist för att luftens olinjäritet ska skapa den. Kvar är då någon annan verkan av det höjda trycket inuti lådan och jag gissar på elementet. Lådan är iofs en möjlighet, men man kan ju önska att mätaren har haft koll på det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-10-15 07:51

Svante skrev:
-Martin- skrev:
Svante skrev:Det är alltså något annat som ger beteendet, jag skulle gissa på att själva elementet beter sig illa när ljudtrycket i lådan är stort.

Njaej, jag tolkar det som att det är samma element, uppmätt i olika stora lådor vid samma ljudtryck. Eftersom bara lådvolymen skiljer så måste skillnaden bero på lådvolymen. Det är för mycket dist för att luftens olinjäritet ska skapa den. Kvar är då någon annan verkan av det höjda trycket inuti lådan och jag gissar på elementet. Lådan är iofs en möjlighet, men man kan ju önska att mätaren har haft koll på det.

Min andra teori då? :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2009-10-15 08:04

-Martin- skrev:
Svante skrev:
-Martin- skrev:

Du menar olinjära elastiska egenskaper för kabinettet? Det trodde jag att jag täckte in...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2009-10-15 08:28

Svante skrev:
-Martin- skrev:
Svante skrev:
-Martin- skrev:

Du menar olinjära elastiska egenskaper för kabinettet? Det trodde jag att jag täckte in...

Mm, skulle kanske läst ditt inlägg lite bättre... :oops:

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-15 09:20

SlaitH skrev:Jag har bara en fråga, ni pratar mycket om 105-115dB hit och dit. Ärligt är det någon förrutom SteveO som sitter och lyssnar vid dessa nivåer.

Jag har dragit på till uppmätt 103dB och det var obehagligt högt, inte basmässigt då ska sägas. För jag älskar kvalitativ bas, men det skar i öronen och var alldeles för högt för att vara bekvämt.
Säkert pga av att mina högtalare började dista, ingen tvekan om det.

Men det är inte bra för hörseln i längden!!

Sedan håller jag med om att det finns gott om djupnivå på filmerna och den håller jag med om att man ska försöka fånga upp så gott det går.

Har lite kommande projekt som tanken är att kunna få med riiiiktigt djup bas, men detta är som sagt för basen.

Och den blir man inte döv av mig veterligen, kanske lite risig i magen på sin höjd.

Jag sitter inte och lyssnar vid referensnivå, vanligtvis ligger jag 5-8db under det. Dvs, det mesta i ljudväg från huvudhögtalarna ligger på 80-90db ungefär, men, det betyder ju såklart att LFE tvingas pumpa ut tillräckligt med ljudtryck i topparna för att jag ska höra 115-120db vid lyssningsplats. Jag är rädd om mina öron och skulle aldrig utsätta dem för obehagligt hög ljudnivå och ligger runt 100db vid musiklyssning.

Men det är stor skillnad på 1khz material och 20hz material. Kör jag svep från huvudhögtalarna så blir det obehagligt redan vid 85db för mig. Däremot kan jag köra LFE-svep i 120db hela dagen utan att öronen reagerar det minsta. Jag blir lite yr och illamående och sådär, men, det är för att min insida blir masserad av ljudvågorna. Inte allt för behagligt faktiskt. Gjorde det senast när jag ställde in min EQ för övrigt.

Min poäng? LFE bör klara minst 10db mot huvudhögtalarnas uppspelningsnivå. Själv vill jag utöver dessa 10db ha en konstant höjning på 2-4db samt en house curve på ytterligare ca 6db. LFE bör därför i min värld ha kapacitet att spela upp till 25db starkare än resten av högtalarna. Denna marginal på 25db ska dessutom då finnas vid de lägsta frekvenserna. Så, ta din uppspelningsvolym och addera till 25db så är det ett bra mål att sikta på.

Vill du lyssna vid 85db så räcker 110db´s kapacitet.

Var jag tydligare nu?

EDIT: Hur den specifika house curve´n ser ut för det enskilda rummet varierar. Min är 0db vid 80hz och ökar linjärt till 6db vid 20hz. Hur och varför det ser ut så kommer Ingvar tydligen att förklara på något seminarie någongång i framtiden...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 11:20

steveo1234 skrev:Min poäng? LFE bör klara minst 10db mot huvudhögtalarnas uppspelningsnivå. Själv vill jag utöver dessa 10db ha en konstant höjning på 2-4db samt en house curve på ytterligare ca 6db. LFE bör därför i min värld ha kapacitet att spela upp till 25db starkare än resten av högtalarna. Denna marginal på 25db ska dessutom då finnas vid de lägsta frekvenserna. Så, ta din uppspelningsvolym och addera till 25db så är det ett bra mål att sikta på.

Fast det blir ju knappast "korrekt". Dvs det verkar bli alldeles för hög basnivå i förhållande till "rak" frekvensgång. Nu säger jag inget om det, bas är trevligt. Men om målet är att spela upp materialet som det "ska låta" så verkar det inte helt korrekt.

Jag skulle snarare vilja se det som så att 10 högre nivå från LFE-kanalen minus de 6db som rumsförstärkningen ger borde vara korrekt. Dvs basen bör klara ca 4db mer än fronthögtalarna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-15 13:17

Kraniet skrev:
steveo1234 skrev:Min poäng? LFE bör klara minst 10db mot huvudhögtalarnas uppspelningsnivå. Själv vill jag utöver dessa 10db ha en konstant höjning på 2-4db samt en house curve på ytterligare ca 6db. LFE bör därför i min värld ha kapacitet att spela upp till 25db starkare än resten av högtalarna. Denna marginal på 25db ska dessutom då finnas vid de lägsta frekvenserna. Så, ta din uppspelningsvolym och addera till 25db så är det ett bra mål att sikta på.

Fast det blir ju knappast "korrekt". Dvs det verkar bli alldeles för hög basnivå i förhållande till "rak" frekvensgång. Nu säger jag inget om det, bas är trevligt. Men om målet är att spela upp materialet som det "ska låta" så verkar det inte helt korrekt.

Jag skulle snarare vilja se det som så att 10 högre nivå från LFE-kanalen minus de 6db som rumsförstärkningen ger borde vara korrekt. Dvs basen bör klara ca 4db mer än fronthögtalarna.

De 2-4db är inte "korrekt", helt rätt. Det är ett resultat av att jag är lite basgalen misstänker jag. Däremot håller jag inte med om att en ökad amplitud vid lägre frekvenser är felaktigt. Psykoakustiskt så upplevs en sådan höjning som korrekt. Jag har ingen aning om varför utan överlämnar detaljerna till Ingvar eller någon annan som har kunskap därom.

Att statiskt räkna med en rumsförstärkning på 6db tycker jag låter som ett felaktigt antagande. Rumsförstärkningen kommer att variera från 0db till runt 20db, men, det är frekvensberoende. Som tur är så får man det största bidraget vid de lägsta frekvensern som är svårast att återge.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-15 13:24

Svante skrev:
steveo1234 skrev:En intressant ide.
Så intressant att den redan är gjord. Slutsatsen är som väntad, dvs, större volym på lådan ger längre distorsion.

Testade elementet är ett mycket lågdistande element LMS 5400 i 18" version. Två olika lådor, 75 liter respektive 200liter.

Båda lådorna utan LT dock, men, påverkan av LT är ju ganska självklar.

Sen kvarstår ju såklart från om det är hörbart. Men, uppmätt så är det i alla fall ganska stor skillnad.

Mm, det där är inte en verkan av LT utan en verkan av liten låda. Man skulle kunna tro att det är luften inuti lådan som distar pga hög ljudnivå, men det är så extremt hög dist så att jag inte tror det.

Man kan räkna ut hur mycket ljudnivån inuti lådan är via

pinne=pute * (4*r*pi*c^2) / (w^2 *Vb)

Om vi gissar att 115 dB avser ljudtrycksnivån i helrymd på 1 m avstånd och att frekvensen är 50 Hz och lådvolymen är 75 liter så blir ljudnivån inuti lådan 20*log((4*1*pi*345^2)/((2*pi*50)^2*0,075))=46 dB högre än utanför, eller 115+46=161 dB. Luften bidrar då med ungefär 3% dist. Det är alltså något annat som ger beteendet, jag skulle gissa på att själva elementet beter sig illa när ljudtrycket i lådan är stort.

LT kan fixa till tonkurvan, men kan inte göra något åt ett system som distar.

Om jag tänker rätt så är den ökade distorsionen endast på grund av den minskade volymen. Däremot tänkte ajg fel att det skulle bero endast på luftfjädern. Det är inte så direkt, men, indirekt. Det ökade interna trycket kräver mer effekt vilket, utöver den befintliga luftfjädern, ger mer termisk kompression (power compression, vad heter det på svenska?). Dessutom har jag säkert missat fler distorsionskomponenter. Lite klurigt när de hänger ihop med varandra såhär.

Liten notis till den intresserade:Ovanstående element är byggt för att klara sig med en relativt liten låda. De flesta andra element kommer att klara prestera relativt sätt sämre i "för liten" låda.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-15 13:29

Svante skrev:
-Martin- skrev:

Svante har som vanligt helt rätt.
Enda skillnaden mellan mätningarna är storleken på lådan. Anledningen till att mätningen gjordes från början var en diskussion där ena parten menade att en optimal låda inte skulle vara för stor eftersom luftfjädern höll distorsionen under kontrol och andra sidan menade att luftfjädern höjde distorsionen.[/s]
EDIT: står->stor
Senast redigerad av steveo1234 2009-10-15 14:22, redigerad totalt 1 gång.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-10-15 13:42

steveo1234 skrev:
De 2-4db är inte "korrekt", helt rätt. Det är ett resultat av att jag är lite basgalen misstänker jag. Däremot håller jag inte med om att en ökad amplitud vid lägre frekvenser är felaktigt. Psykoakustiskt så upplevs en sådan höjning som korrekt. Jag har ingen aning om varför utan överlämnar detaljerna till Ingvar eller någon annan som har kunskap därom.

Att statiskt räkna med en rumsförstärkning på 6db tycker jag låter som ett felaktigt antagande. Rumsförstärkningen kommer att variera från 0db till runt 20db, men, det är frekvensberoende. Som tur är så får man det största bidraget vid de lägsta frekvensern som är svårast att återge.

Ja ofta vill man ju gärna ha lite mer bas. Men det är ju redan justerat för i LFE-kanalen vad jag förstår. Den har ju 10db högre utnivå.
Det är ju trots allt referensnivåer. Den strängaste THX normen, vilket för övrigt verkar stödjas av SMPTE är 85db medelnivå med 105db peak och 10 db högre i LFE. Det är med full nivå ner till 20hz (hur det rullar av efter det vet jag inte och är kanske av mindre intresse).

Personligen vill jag ha det "korrekt". Jag är medveten om att jag gärna justerat för mycket bas. Men efter en kontrollmätning och justerat ned nivån så upplever jag att det är mer balanserat.
Ska jag lyssna på de andra medlemmarna i hushållet så är en "korrekt" nivå att föredra. De tycker det låter bättre helt enkelt.

Visst kan man ju dimensionera systemet efter högre nivåer, men om man aldrig kommer utnyttja det så är det kanske dumt att lägga ut så mycket pengar och offra så mycket plats till högtalare.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-10-15 14:20

Kraniet skrev:
steveo1234 skrev:

Ja ofta vill man ju gärna ha lite mer bas. Men det är ju redan justerat för i LFE-kanalen vad jag förstår. Den har ju 10db högre utnivå.
Det är ju trots allt referensnivåer. Den strängaste THX normen, vilket för övrigt verkar stödjas av SMPTE är 85db medelnivå med 105db peak och 10 db högre i LFE. Det är med full nivå ner till 20hz (hur det rullar av efter det vet jag inte och är kanske av mindre intresse).

Personligen vill jag ha det "korrekt". Jag är medveten om att jag gärna justerat för mycket bas. Men efter en kontrollmätning och justerat ned nivån så upplever jag att det är mer balanserat.
Ska jag lyssna på de andra medlemmarna i hushållet så är en "korrekt" nivå att föredra. De tycker det låter bättre helt enkelt.

Visst kan man ju dimensionera systemet efter högre nivåer, men om man aldrig kommer utnyttja det så är det kanske dumt att lägga ut så mycket pengar och offra så mycket plats till högtalare.

LFE-kanalen innehåller inte automatiskt 10db mer bas, den har bara 10db högre headroom. Som jag förstått det iaf.
Jag förstår vad du menar med korrekt. Jag var helt inne på det spåret jag också. Mitt problem var att när jag justerat in min subwoofer så att den mätte inom +-3db från målkurvan så lät det itne bra. Nivån mätte rakt, men lät inte rakt. Efter en hel hög med läsande upptäckte jag att basnivån bör stiga med avtagande frekvens. Inte för att mäta rakt, för det gör den inte, men för att låta rakt.
Därefter ska jag villigt erkänna att jag hörde upp nivån med några db.

För övrigt håller jag med dig om dimensioneringen. Det är onödigt att ha för mycket överkapacitet om man betalar dyrt för den. Gör man inte det så är det bara att ösa på ordentligt. Mer kapacitet=bättre ljud. Jag tror att du tänker rätt när du först tar reda på hur högt du faktiskt spelar och sen dimensionerar därefter.

Ps. Anledningen till att THX vill att basnivån ska falla brant är att biografsalarna i ett biografkomplex inte ska störa varandra. Lågfrekvent brum hörs enkelt mellan de olika filmerna och upplevs som störande.

Föregående

Återgå till DIY-forum