Audiotronic CM3?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
matereo

Audiotronic CM3?

Inläggav matereo » 2008-01-29 20:35

Att bextrenebasarna i högtalarna är KEF B200 vet jag, men det finns väl olika verisioner med olika följdnummer? Om någon råkar veta vad de heter mera precist så skriv gärna här.

Jag råkar ha ett par som verkar vara olika verisioner så vad jag kan använda dem som/till vore bra att veta.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2008-01-29 20:40

Jag tror att det var en specialbeställd version med bla dubbla magneter som BB "hällde i" CM-3

/Jocke

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2008-01-30 01:15

Jocke skrev:Jag tror att det var en specialbeställd version med bla dubbla magneter som BB "hällde i" CM-3

/Jocke

BB skrev här tidigare att KEF-elementen kom från hyllan, däremot var Gammahornet lite moddat.

Här är en rätt bra sida om några varianter på KEF-basen:

http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html

Användarvisningsbild
matereo

Inläggav matereo » 2008-01-30 04:36

Lust skrev:
Jocke skrev:Jag tror att det var en specialbeställd version med bla dubbla magneter som BB "hällde i" CM-3

/Jocke

BB skrev här tidigare att KEF-elementen kom från hyllan, däremot var Gammahornet lite moddat.

Här är en rätt bra sida om några varianter på KEF-basen:

http://www.t-linespeakers.org/drivers/b200.html

Aha.. intressant info! Frågan är bara vilken verision som är den som sitter i BB's högtalare, eller är det månne olika i olika CM- modeller?

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2008-02-03 18:37

B200 SP1014 i CM2 (tidiga exemplar) och CM3 mk II. Elementen är inte märkta men ser ut precis som dessa med den mindre magnet modellen.

När det gäller megatrend dipolerna hävdar BB att han använde specialelement med mindre talspole.

Användarvisningsbild
GAS

Inläggav GAS » 2009-10-18 08:30

DrBoar skrev:B200 SP1014 i CM2 (tidiga exemplar) och CM3 mk II. Elementen är inte märkta men ser ut precis som dessa med den mindre magnet modellen.

När det gäller megatrend dipolerna hävdar BB att han använde specialelement med mindre talspole.

Det skulle inte kunna vara B200 SP1063 lika gärna?
Behöver byta in mina CM3 mk II och precis som du säger så är dom inte märkta.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-10-18 15:08

Jag tyckte just jag läste på ett annat forum om nya element till cm3, ska kolla om jag kommer ihåg... köp inget så länge!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-10-18 15:21

Bäst är kanske att vänta tills BB reder ut begreppen,
här i tråden? ;)

Då VET man ju att det blir rätt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-10-18 16:02

Citat konstruktören;
"Det är så pass många som frågat efter dessa "old timers" att jag ett tag övervägde nyproduktion. Vad som satte stopp för det var det faktum att KEF lade ner tillverkningen av B200. Började ett resultatlöst letande efter ett ersättningselement. (Ställs specifika krav emedan det är ett tvåvägssystem).

Detta pågick under ett antal år och var resultatlöst. Funderade även på att tillverka ett element i egen regi men det kom att visa sig omöjligt då det krävs för stora order för att det skall löna sig. Situationen var besvärlig, då jag, även om tillverkningen av CM3 lades ner för 17 år sedan, gärna ville kunna erbjuda kunder ett ersättningselement åtminstone.

Så sent som för 4 veckor sedan inträffade något som kan komma att ändra på situationen. Av en händelse fick jag ett elemet jag aldrig någonsin hade prövat, i min hand... För att uttrycka sig milt, blev resultatet så bra att jag knappt trodde mina örons vittnesbörd. Resultatet är i alla avseenden överlägset "orginalet". Snyggare kantvåg, högre effekttålighet och en upplösning i "gåshudsklass"

En hel del pekar nu mot att viss nyproduktion av CM3 (inklusive Megatrend*), startas upp, (om än i mindra skala), parallellt med dagens sortiment. Men det bästa av allt är nog att livscykeln för existerande och i drift varande system på detta sätt förlängs ordentligt. Gamla kunder kommer om allt går som beräknat att kunna ombesörja elementutbyte själva när vi får in detta element på lager, vilket jag hoppas sker inom några månader. "

Ur http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=15474&list=full tråden..
- - -

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2009-10-18 16:07

(tappade tråden för att se datum, tror att BB postade ovanstående i Augusti?)
- - -

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2009-11-01 02:26

Jag håller med Ingvar men tills/om Bosse svarar så kan jag meddela att båda paren cm3 jag har haft har haft B200 element utan någon dubbelmagnet.

Jag har också för mig att Bosse sagt att B200-basarna är samma i cm3 och cm3 pro samt att Gammahornet var orginal VLD-13 8 ohm förutom bandet.

Liten reservation för det sistnämnda då minnet kan svika efter 15 år eller vad det kan vara.
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-11-01 13:58

Ska/vill du bygga ett par CM3?

OT:Vi var nere utanför Gårdby i veckan och såg haffs-, knugs och stäppörn.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-02 08:26

BellsnWhistles skrev:
Jag har också för mig att Bosse sagt att B200-basarna är samma i cm3 och cm3 pro samt att Gammahornet var orginal VLD-13 8 ohm förutom bandet.

Var det inte något med Gammahornens kvalitetsspridning mellan exemplaren som BB hade invändningar på?

Användarvisningsbild
GAS

Inläggav GAS » 2010-11-10 14:11

IngOehman skrev:Bäst är kanske att vänta tills BB reder ut begreppen,
här i tråden? ;)

Då VET man ju att det blir rätt.

Vh, iö

Kan ifrån en säker källa(BB) bekräfta att det sitter KEF B200 SP1014 i CM3.

Återgå till Teknikforum