Klippte till på en begnagad Electrocompaniet ECI-3 som var tänkt att ersätta min S.A.T. Amplifix.
Den låter mycket trevligt och motsvarade ljudmässigt förväntningarna men hade tyvärr inte tillräckligt med ompa oompa för att orka med mina piP med ett högre ljudtryck.
Detta flaggades det för på forumet tidigare och farhågorna besannades.
Hade lite folk hemma och vi var hyfsat överens; alla var ense (nu låter det som en folkmassa men vi var bara tre) om att Amplifix hade mer krut - med råge. Vi var hyfsat ense om att basgreppet på Amplifix var stramare men resten var det olika tyck om.
Jag tyckte ECI-3 var något varmare och mjukare i klangen men ändå detaljerad medan de andra tyckte Amplifixen var mer detaljerad och att ECI-3 är lite luddigare. Bägge valde Amplifixen framför ECI-3 baserat på ren kraft. Ni snackar skit sa jag och sprang ut i hallen och tjurade

Kopplade in ECI-3 igen och helt plötsligt var det mer lyssningsbart igen. Då började de andra backa lite och tycka att man skulle egentligen ha båda. Suck. Så bra hjälp var de alltså.

Electrocompaniet ligger närmare mitt ljudideal helt enkelt; ett steg åt rörmokeriet men ändå med lite mer pondus. Amplifixen är mindre förlåtande men ger lite mer om man har en BRA inspelning,
Körde lite tunga filmljud och på alla DVD av modernt snitt med bra ljud (t ex Finding Nemo där ubåten skrapar mot berggrunden på väg ner i djupet) så var kombinationen av Pioneer 668, piP och Amplifix imponerande! ECI-3 lät mycket bra och hade man inte hört det andra hade man nog suttit och inte saknat så mycket. Men det där sista i dynamik fick man inte ut.
Har idag sålt av ECI-3 (med viss tvekan och saknad) och jag är säker på att den killen som har ett par lättdrivna skrammelburkar kommer kunna känna sig nöjd. En sak som avgjorde det hela slutgiltigt var att
den var svart/guld

Efter denna långa inledning (inte utan anledning) så kommer vi till dagens slutledning: Tips på en krallig integrerad som ligger mer åt ovan beskrivna ljudideal. Budgeten ligger på ca 12-13K när Amplifixen är såld (till salu m.a.o.). Blir ju glad om jag hamnar under.
Egna funderingar ligger på en beg Plinius 9100 eller den kraftigare Electrocompaniet ECI-4 - trots kulören. Ingen av dem ser man kanske speciellt ofta i cirkulation. Plinius har jag inte hört men fått intryck av att de kan ligga bra till i mina öron. Amplifixen är ju så pass bra att jag inte har speciellt bråttom, det handlar ju trots allt om att klangmatcha grejerna. Har ju börjat dämpa av bakvägg och lite andra rumsakustiska åtgärder och under resans gång vore det kul med att hitta min idealförstärkare.
Kläm till med förslag, vill hålla mig till integrerat av utrymmesskäl.
(Så Hotspur: du behöver INTE skriva ett inlägg om NAD 208:ans absoluta oöverträfflighet

Tack och sorry för långt inlägg - koffeinet susar omkring och letar sig ut genom fingrarna.
EDIT: stavning, grammA*tik...
/ Henke