StefanL skrev:LasseA skrev:StefanL skrev:<snip>
En sista fråga
, någon som vet känsligheten, samt hur impendanskurvan ser ut? (blev visst två)
<snip>.
Här är länken till mätningarna från soundstage:
http://www.soundstagenetwork.com/measur ... udio_qm10/Edit: men dra åt fanders, det kan inte ha varit många sekunder efter naq.. Låter den stå kvar bara för att det står samma tid
Men då citerar jag dig denna gång
Såg på impendanskurvan att den verkar vara lägst vid 200 hZ då den smyger ner till cirka 4 Ohm (om jag nu tolkat det rätt). Då tycker jag den (som Magnus skrev) är en mycket snäll last.
Men är inte 87 dB ganska 'trögdrivet', eller kanske det kanske det inte är längre (skriver 'längre' för jag har alltid tolkat mindre än 89 dB som trögt, men det är hägst personligt).
Kan nämna att högtalarna ju mätts av rätt så många hifi-tidskriver (med
lika många och olika tonkurvor som resultat...) och att känsligheten av de
olika mätarna, har estimerats till mellan 87 och 90 dB, beroende på vem
som mätt, eller rättare sagt beroende på mätapparatur.
Enligt mina mätningar (som sker under lite annorlunda omständigheter,
läs; i en rumsliknande närmiljö, alltså där det finns båda golv under och
vägg bakom högtalarna, som försetts med tjock matta respektive en 5
cm tjock akustikskiva, och där mätavståndet är 3 meter) så ligger käns-
ligheten på 87 dB, men jag anger för QM10, det vill säga för den inter-
nationella marknaden 86 dB, bara för att jag ju vet hur stora osäkerheter
det finns mellan olika mätsystem, mätprocesser och även den mänskliga
faktorn kommer in. Därmed hoppas jag att jag har skaffat marginal nog
för att ingen skall finna att jag har saltat värdena, eller ingen skall kunna
bli lurad av det jag anger. Anger helt enkelt hellre för lite än för mycket.
Den uppmärksamme ser dock att jag faktiskt INTE har tagit till någon
maginal för piP, vars känslighet är samma, och där anger jag 87 dB. Det
känns mindre viktigt att ha marginal när kunderna finns nära och man
kan svara på alla eventella frågor som någon kan tänkas ha, och ringa
mig om. Utländska kunder ringer nästan aldrig.
Vh, iö
- - - - -
PS. Som jämförelse kan jag nämna att pi60s enligt mätningar, har precis
samma känslighet som JM-Labs Mezzo Utopia (tror jag den hette), som
anges till 92,5 dB (enligt vad som berättades för mig). Stereophile fick
fram en känslighet om 90 dB för Mezzo Utopia.
Jag anger 88 dB för pi60s (och pi60).
Sen upplever man eventuellt (i varje fall i vissa rum) högtalare som lite
olika "högljudda" beroende på vilka spridningsegenskaper de har. Dess-
utom kommer distorisonegenskaperna in i ekvationen också, och får
högtalarna att uppfattas som mera (eller mindre!) högljudda än de är.
Det följer det inga så enkla samband som "mera spridning eller högre
distorsion uppfattas som mera ljud".
Snarare gör "för ändamålet olyckliga spridningsegenskaper" och/eller
"elakartad distorsion"ofta att man får en övre gräns för hur starkt man
står ut med att lyssna, men inte nödvändigtvis medförande att det även
låter "högt och fylligt".
I många fall (läs - med dåliga högtalare) är gränsen för vad man står ut
med, lägre än den nivå man behöver för att ljudet skall låta så rikt och
närvarande som man önskar.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).