Dipolbasens påverkan på lufttrycket i ett slutet rum

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Dipolbasens påverkan på lufttrycket i ett slutet rum

Inläggav Strmbrg » 2009-10-23 19:41

Jag har för mej att jag har yrat om detta för ett bra tag sedan.
Dock tror jag inte att jag den gången fick fram vad jag ville, varför svaren inte riktigt träffade min fundering.

Nå,
Om man till att börja med tänker sej en - för enkelhets skull - sluten låda, som skall återge bas:
Konens rörelse i lådan kan kanske liknas vid att en ballong pulserar. Volymen på ballongen varierar. På samma sätt varierar högtalaren i fysisk volym.
Systemet tar således ömsom lite mer, ömsom lite mindre plats i det rum det står i.
Rumsvolymen varierar med den varierande fysiska volymen på ballongen/högtalaren.

...

Om man nu tänker sej en dipol istället, så kan den liknas vid att man har en skiva, vilken rör sej fram och åter i rummet.
Alldenstund skivans fysiska volym är konstant, så tar skivan hela tiden lika stor plats i rummet.

Luften i rummet förflyttas, men rumsvolymen är konstant.

...

-Kan ovanstående vara en (av kanske flera) orsak(er) till att dipolbas inte låter "tjock och tryckande"?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-10-23 21:51

Jag funderar om det kan vara så att.
Om den riktiga summan av en dipols rörelse var noll i tryck så blev det ingen ljud ur dom..... Är våra öron tryckkänsliga eller lufthastghetskännande kan fråga sig?
Med dipoler får man nog finna sig i att lokala växlande under och övertryck bildas i rummet med ett område av stillastående luftmolekyler däremellan. Jag tror att de stillastående luftmolekylerna vid sidan av dipolen är viktiga i sammanhanget, även de tvärtom fasade luftmolekyerna som rör sig mot väggen bakom högtalaren spelar in - men de är ju lite mer oönskade vill jag tro iaf.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-23 22:02

Vad jag vet så tar frekvenserna ut varandra om dom når både fram och baksida, hur löser man det?

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2009-10-23 22:07

Hum skrev:Vad jag vet så tar frekvenserna ut varandra om dom når både fram och baksida, hur löser man det?

http://www.linkwitzlab.com/models.htm
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2009-10-23 22:43

dipolbas är som att röra runt med en tesked i en kaffekopp, monopolbas som att blåsa luft med sugrör i densamma......

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-25 11:53

Har sett att det ofta hävdas att dipoler inte slår an rummets resonanser lika mycket som konventionella högtalare. Kan det stämma? Dipoler får heller ingen "hjälp" av rummet vid lägre frekvenser. Dessutom har dipoler en avståndsberoende frekvenskurva. I närfält finns hos t.ex. Quad ESL-63 och diverse Magnepan en bashöjning. Denna höjning försvinner när avståndet ökar. Höjningen är väl också avsedd att kompensera basfallet p.g.a. "kortslutningen" runt höljet? Brukar inte kortslutningen ge ett fall om 6dB/oktav? Mina dipoler spelar ner till ca 30Hz men max ljudnivå är relativt begränsad jämfört med många konventionella system, dock inte alla!

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-10-25 14:48

Problemet med dipolbasar är väl att dom är så extremt ineffektiva. Stereotypen har AA Beethoven med 4 st 12 tums basar för varje baslåda och det ger iaf lite bas men jag skulle vilja ha mer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-10-25 16:14

subjektivisten skrev:Problemet med dipolbasar är väl att dom är så extremt ineffektiva. Stereotypen har AA Beethoven med 4 st 12 tums basar för varje baslåda och det ger iaf lite bas men jag skulle vilja ha mer.

Jo, så är det. Jag har bara hälften så många, och är inget för basnarkomaner.

Anledningen att dipoler int6e existerar så många rumsresonanser kan man höra om man ställer sig emellan två dipolhögtalare; basen hörs knappt alls. Det innebär att alla resonaser som byggs i tvärledd får mycket litet energi.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Dipolbasens påverkan på lufttrycket i ett slutet rum

Inläggav paa » 2009-10-25 16:33

Strmbrg skrev:-Kan ovanstående vara en (av kanske flera) orsak(er) till att dipolbas inte låter "tjock och tryckande"?

Jag tror din slutsats är förenklad. Basreflexlådor kan inte heller komprimera något av rummets luft vid DC, men kan trots det låta "tjocka och tryckande".
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-25 17:28

perstromgren skrev:
subjektivisten skrev:Problemet med dipolbasar är väl att dom är så extremt ineffektiva. Stereotypen har AA Beethoven med 4 st 12 tums basar för varje baslåda och det ger iaf lite bas men jag skulle vilja ha mer.

Jo, så är det. Jag har bara hälften så många, och är inget för basnarkomaner.

Anledningen att dipoler int6e existerar så många rumsresonanser kan man höra om man ställer sig emellan två dipolhögtalare; basen hörs knappt alls. Det innebär att alla resonaser som byggs i tvärledd får mycket litet energi.

Anledninge till att du inte är basnarkoman är säkert att du inte haft någon ren bas ännu.
Jag säger att det är bättre med mindre bas än en bompa bompa sådna.
Nu får jag koppla in Argon så man får höra på lite bas.

Hörs det tjockt och Tjockt?
http://www.youtube.com/watch?v=wOnGK7gHQzg
i dipoler nej. Då är det mallen som fattas o Oliver.

Inget bra om man är bakis och om ifall att så gäller dipoler. :D

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-10-25 20:26

RogerGustavsson skrev: Dipoler får heller ingen "hjälp" av rummet vid lägre frekvenser.

Det låter orimligt. Kan du utveckla resonemanget?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-26 09:53

Det är vad Linkwitz, Öhman och andra hävdar. Googla på "roomgain for dipol" och du får mnånga svar.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-10-26 14:57

En dipol får ju ingen gain vid DC som ju en sluten låda i ett slutet rum får. Däremot så får man ju en form av kavitetsverkan ändå i vardera riktningen iom. att våglängden blir längre än alla rumsytors storlek. Golvet ger stöd. sidoväggar och tak ger visst stöd som blir större ju längre bort man sitter från källan dvs. en flackare vinkel på förstareflekserna. Lyssingspositionens närhet till bakvägg ger precis som med en vanlig högtalare en gain vid låga frekvenser upp till den våglängd där man får destruktiv interferens.

/Peter

Återgå till Teknikforum