pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-10-28 11:12

Hum skrev:Jag har noterat att det här inte räknas som säljes och det beror på att den är så lång, hade det stått högtalare 5600:-/2st. så hade det genast blivit säljes.
Man måste vara kompis med Flexibel.
Som det är nu så är det en gåva från högre makt och då ingår en ringa allmosa som tack. :D

Är det inte läge att släppa slangarna och beställa ett par pK?

Mvh Johan

Användarvisningsbild
mrvodka

Inläggav mrvodka » 2009-10-28 11:17

Grabbar den här tråden behöver lite Benny Hill

http://www.youtube.com/watch?v=Oaf-Fylq ... re=related

Den här är briljant :wink:
Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka.

Användarvisningsbild
FinnGus

Slutsumma

Inläggav FinnGus » 2009-10-28 12:18

Enligt mina kalkyler skall jag då alltså pynta:

3xLM(SL)30GL(V) á 650,-=1.950,-
3xTerm. á 42,-=126,-
3xAllm.Tillb., á 37,-=111,-
3xF-komp., á 260,-=780,-
3xSD, á 125,-=375,-

Summa totale: 3.342,-

Skulle det pröjsas på plats i S-ryd, eller vartsjutton? Det har säkerligen stått i ett av de nuttonhundra inläggen...

/FG
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-10-28 12:31

Det står i excelarket att jag skulle ha terminaler också, det vill jag inte. Tänkte sätta speakon på allt jag bygger from nu så blir livet mycket enklare.

/J

Användarvisningsbild
FinnGus

Ändring!

Inläggav FinnGus » 2009-10-28 13:07

Jonkan skrev:Det står i excelarket att jag skulle ha terminaler också, det vill jag inte. Tänkte sätta speakon på allt jag bygger from nu så blir livet mycket enklare.

/J

Nu ändrade jag mig för sista gången...

Inga terminaler, tack! Jonkan fick mig på fallrepet :oops:
FinnGus

...nu börjar det DIY-Glöda...

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2009-10-28 13:21

petersteindl skrev:
MHo skrev:Noterar att jag leder ligan och ska betala mest av ALLA! 8)

Borde inte detta göra att det utfaller något pris och ge extra rabatt?!? :lol:

/MHo

Kan du dra momsen? :wink: 8)

No comments... 8)

/MHo

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 13:21

djimp skrev:Hej Peter!
Lägg till frakt på mitt par.

ok
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Slutsumma

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 13:29

FinnGus skrev:Enligt mina kalkyler skall jag då alltså pynta:

3xLM(SL)30GL(V) á 650,-=1.950,-
3xTerm. á 42,-=126,-
3xAllm.Tillb., á 37,-=111,-
3xF-komp., á 260,-=780,-
3xSD, á 125,-=375,-

Summa totale: 3.342,-

Skulle det pröjsas på plats i S-ryd, eller vartsjutton? Det har säkerligen stått i ett av de nuttonhundra inläggen...

/FG

Allmänna tillbehör nu ditlagt. De fanns inte med förut.

Det kommer inlägg hur betalning till John Larsen går till.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 13:32

Jonkan skrev:Det står i excelarket att jag skulle ha terminaler också, det vill jag inte. Tänkte sätta speakon på allt jag bygger from nu så blir livet mycket enklare.

/J

Fixat. Nu utan terminaler.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Ändring!

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 13:35

FinnGus skrev:

/J

Nu ändrade jag mig för sista gången...

Inga terminaler, tack! Jonkan fick mig på fallrepet :oops:

Ok. Nu utan terminaler :) Är du nöjd 8)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Mata

Inläggav Mata » 2009-10-28 15:00

Hej Peter!

Jag har skickat ett mejl till dig angående min adress mm,och jag passade på och beställa lite mer grejor också

/Mattias

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2009-10-28 15:13

Peter,

När vi får kvittona för vår inbetalning till dig, kommer det då att vara daterat samma dag som inbetalningen blev gjord?

Kommer kvittot landa i mailboxen snart? :)

Hur ser den justerade tidplanen för utskick av fakturor från John ut?

Mvh MHo

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 15:16

Mata skrev:Hej Peter!

Jag har skickat ett mejl till dig angående min adress mm,och jag passade på och beställa lite mer grejor också

/Mattias

Bra att du påminner. Jag skall genast Notera :lol: 8) :D

Noterat :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 15:22

MHo skrev:Peter,

När vi får kvittona för vår inbetalning till dig, kommer det då att vara daterat samma dag som inbetalningen blev gjord?

Kommer kvittot landa i mailboxen snart? :)

Hur ser den justerade tidplanen för utskick av fakturor från John ut?

Mvh MHo

Så fort jag skrivit alla kvitton så skicka jag ut dessa. Det sker snart och helst under oktober. Jag daterar kvittona på 3 fasta datum. Det tar för lång tid att kolla banknoteringar för varje kvitto.

Tidsplan från John har jag ingen aning om. Det får Naq upplysa om.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Tonyc

Inläggav Tonyc » 2009-10-28 18:26

Peter

Kan du lägga på 8 små blå, monterat filter (LSEDI) och högtalartaxi till utschenkningsstället (eller finns det plats i någon bil till Stockholm?)?

Naq, antar att det finns en tanke med att sätta terminalerna ca 15 cm upp. Kan du upplysa en oinvigd?

mvh

Tony

Användarvisningsbild
Tonyc

Inläggav Tonyc » 2009-10-28 18:28

Peter

Kan du lägga på 8 små blå, monterat filter (LSEDI) och högtalartaxi till utschenkningsstället (eller finns det plats i någon bil till Stockholm?)?

Naq, antar att det finns en tanke med att sätta terminalerna ca 15 cm upp. Kan du upplysa en oinvigd?

mvh

Tony

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-28 18:28

Jonkan skrev:Tänkte sätta speakon på allt jag bygger from nu så blir livet mycket enklare.

/J

Det är vad jag också har tänkt. Hur får man Speakon att sitta bra i MDF-lådor?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-28 20:09

RogerGustavsson skrev:
Jonkan skrev:Tänkte sätta speakon på allt jag bygger from nu så blir livet mycket enklare.

/J

Det är vad jag också har tänkt. Hur får man Speakon att sitta bra i MDF-lådor?

Tätlist plus skruv borde väl funka bra?

Är man ängsligt lagd kan man annars smeta på lite PL400 på hylsan, men då kan man ju inte monter bort ifall man skulle behöva fixa nåt....

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-28 20:20

Nja, jag tänkte mest på att de mera vanligt förekommande Spaekon för chassimontage har skruvhålen väldigt nära själva kontakten.
Bild

Den här med stora flänsen är förstås bäst men inte lika lätt att få tag i.
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 20:39

Tonyc skrev:Peter

mvh

Tony

Jag har nu ändrat till SD + lödda Filter.

Högtalartaxi finns inte på listan, men det är väl fler som åker från Stockholm till Småland, eller?

MvH
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 20:47

8O Ser jag Liechtenstein på de däringa kontakterna? Var'rente nån som bodde nästgårds? Där måste de väl finnas i varenda korvkiosk och bensinmack. Måste fråga nån som har hjärncellerna under kontroll. Kanske... Ruddis, har du nån aning vem det var som bodde nästgårds? :) Tror'ru han kan fixa såna där?

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-10-28 20:56

Neutrik har den ursprungliga fabriken i Liechtenstein men det finns även tillverkning på annat håll. Den med stora flänsen säljs av bl.a. Musikbörsen. Har den affären under fötterna när jag är på jobbet men de har ju sällan något hemma när man frågar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 21:03

ELFA har dessa på lager. Enligt deras saldoknapp finns de i samtliga butiker. Vad är det för skillnad på 8-polig och 4-polig?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-10-28 21:09

petersteindl skrev:ELFA har dessa på lager. Enligt deras saldoknapp finns de i samtliga butiker. Vad är det för skillnad på 8-polig och 4-polig?

Den 8-poliga har 4 poler mer än den 4-poliga. :idea:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 21:13

UrSv skrev:
petersteindl skrev:ELFA har dessa på lager. Enligt deras saldoknapp finns de i samtliga butiker. Vad är det för skillnad på 8-polig och 4-polig?

8) Ja, det låter ju plausibelt. Jag menar ljudmässigt. Blir det vackrare violiner med 8 poler? Får man mer yta eller bättre kontaktyta med 8 poler?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-10-28 21:32

petersteindl skrev:
UrSv skrev:

8) Ja, det låter ju plausibelt. Jag menar ljudmässigt. Blir det vackrare violiner med 8 poler? Får man mer yta eller bättre kontaktyta med 8 poler?

En 8-polig kabel från stärkaren till ena högtalaren + en 4-polig kabel från högtalaren till den andra ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-10-28 21:38

i skrev:
petersteindl skrev:
UrSv skrev:

En 8-polig kabel från stärkaren till ena högtalaren + en 4-polig kabel från högtalaren till den andra ?

Smart. Det kan ju även appliceras mellan basmodul och huvudhögtalare.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-10-28 21:41

petersteindl skrev:8O Ser jag Liechtenstein på de däringa kontakterna? Var'rente nån som bodde nästgårds? Där måste de väl finnas i varenda korvkiosk och bensinmack. Måste fråga nån som har hjärncellerna under kontroll. Kanske... Ruddis, har du nån aning vem det var som bodde nästgårds? :) Tror'ru han kan fixa såna där?

MvH :)
Peter
Om det ändå vore så väl, jag måste beställa mina neutrikkontakter fån Farnell.

Att de är tillverkade i Liechtenstein tycker i alla fall jag är rätt tufft!
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-10-28 22:43

Är det inte läge att släppa slangarna och beställa ett par pK?

Mvh Johan[/quote]

Nu har det gått år utan saknad av min högtalare men om ifall att så är det bara att koppla på lite malle så är den igång.
http://open.spotify.com/track/2606WHpMZOL9XUW7LawFpf

Användarvisningsbild
Jonkan

Inläggav Jonkan » 2009-10-28 23:21

Jag tänkte nog köra på de större neutrik kontakterna. Min käre far har en hel drös liggande på jobbet så jag tänkte köpa av honom. Skruv+mutter bör väl räcka för att fästa skiten. Tror knappast att det kommer att bli otätt, men jag antar att man kan täta också om ni tror att det är nödvändigt?

/J

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum