LindeberG skrev:IngOehman skrev:LindeberG skrev:IngOehman skrev:1. Njae. NS10 är många gånger värre därvidlag än nästan alla andra högtalare. Det beror på att elementen sitter vid sidan av varandra,
och i kombination med våglängderna vid delningen...
2. Fast problemet är ju att det är just det som inte fungerar. Lika lite
som det är lättare att ställa in gräsmattans utseende i en film, men en
monitor som visar för mycket grönt. Man ser inte bättre vad man gör
när man bara ser det som skall balanseras mot allt det andra! Det gäller
både ljud och bild.
Vh, iö
1. Finns en hel del högtalare som har värre fel än NS10, så att nästan alla andra högtalare skulle vara bättre därvidalag stämmer inte.
Visst finns det gott om dåliga högtalare.

Hoppas dock att du inte missade mitt "därvidlag", alltså med avseende på
just hur olika de låter när man flyttar sig lite sidledes. Det vara bara det
jag talade om här.
LindeberG skrev:2. Så enkelt som du skriver är det inte. Om du hade läst länkarna så förklaras NS10 fördelar där och som sagt nästan alla seriösa studios har flera monitorer att jämföra mellan nästan ingen använder sig bara av närfältsmonitorer för att spela in och mixa ned med..
Jag känner studiobranschen rätt så bra och vet rätt väl vad folk tycker
om t ex NS10 (och de är INTE överens med varandra). Är därför mycket
mera intresserad av vad DU tycker, och varför, men inte alls intresserad
av länkar till andras subjektiva uppfattningar.
Vill inte verka gnällig, utan bara klargöra att jag redan är bekant med både
NS10 och med alla olika uppfattningar som finns om dem. Vad just DU
tycker, och vad det beror på, vet du dock självklart mycket bättre än jag,
så det lyssnar jag gärna på.
Varför menar DU att det är lätt att bedöma t ex en röst när den är för-
vrängd på det sätt som NS10 gör. Min uppfattning är att om man vill
höra rösten (som innehåller ljud inom ett mycket stort register, inte bara
i mellanregisterområdet) så är det sola rösten man behöver göra, inte för-
vränga den klangligt.
Det NS10 gör har inga likheter varken med att zooma (för att titta noga
på en bild så att man bara ser det man vill se noga) eller att ändra mixen (för att höra en enskildhet noga i ljudsammanhang).
Det den gör motsvarar en monitor med dålig färgåtergivning. Och sådan
är svåra att ha till någonting vettigt.
Vh, iö
Nej jag missade inte ditt därvidalag jag menade att
det finns säkert mängder av högtalare som är gjorda för att ligga som har större fel än NS10.
Vilka högtbalare tänke du på som är gjorda för att ligga? Det normala är
att högtalarkonstruktörer känner till dessa problem, och därför inte gör
högtalare där elementen sitter sida vid sida. Har du lust att komma med
några exempel på vilka högtalare det är du menar?
Eller skall jag tlka ditt "det finns säkert", som att du inte tänkt så mycket
på det hela, men föreställer dig att det finns många andra liknande liggande
högtalare, och att några av dem "säkert är sämre"?
Hjälp mig att förstå det du skriver.
LindeberG skrev:Menar du att det finns helt förvrängningsfria högtalare?
Nej. Vadan frågan?
Det finns inga perfekta måttstockar heller, men ändå kan man avråda från
att använda en som mäter 100% fel. Det finns ju de som är mycket bätt-
re. Att hitta en måttstock som är inom 1% är faktiskt inte alls svårt, en
ens 1 promille. Då tycker jag att det är ett bättre val.
LindeberG skrev:Du verkar ju inte så bekant med NS10 eftersom du inte verkar känna till dess fördelar utan bara pekar på dess nackdelar.
Det kan bero på att vi har olika infallsvinklar du och jag, och det gör att det
är svårt för dig att förstå det jag skriver.
Jag menar att det handlar om att återge, och det som hindrar återgivning-
en att vara perfekt är felen. Det finns alltså inga fördelar. Bara nackdelar.
Hänger du med? Därför talar jag bara om dessa nackdelar, det vill säga om
de är så stora att det är värt besväret.
LindeberG skrev:Jag kommer ihåg att du nedvärderade dessa i en LTS-text där det var rätt mycket faktafel och blanda ihopfel...
Konkreta uppgifter tack.
Nu påstår du ju bara. Kan du vänligen vara konkret också? Vad var fel?
LindeberG skrev:...du nerdvärderade i den texten även NS1000...
Gjorde jag? Kan du berätta mera om detta?
LindeberG skrev:...som i Sound on Sound beskrivs så här "Yamaha were also producing the more extraordinary NS1000 (also designed by Nakamura). With its beryllium mid-range and tweeter domes this speaker is technically advanced even now, and if you ever come across a pair in good condition, worth selling your own mother for. "
NS1000 presterar ur många synvinklar väl, exempelvis är de väldigt låg-
distorderande. Jag vet att Sveriges Radio (som "köpte" massor av dem)
dock har bedömt att det finns mycket som behöver förbättras på dem.
Jag har själv inte intresserat mig för dem eller deras tillkortakommanden,
men jag har mätt på deras element och blivit imponerad över de små
olinjära felen.
har dock för en massa år sedan tittat lite på möjligheterna att ta fram
ett nytt kabinett till dem för att hantera att de inte går så djupt i bas-
registret, men det hela rann ut i sanden.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).