yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-01 17:44

LindeberG skrev:
Nattlorden skrev:NS-10 har däremot något av det mest horribla i kurva jag sett.

Då har du inte sett så många mätkurvor..

Är du någon sorts, NS-10 högtalarnas hemliga försvarsriddare eller... ?! 8)

För att ansluta mig till skaran så har Jag har sett "ganska" många mätkurvor och bland dom så är NS-10 bland det sämsta !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-11-01 17:47

IngOehman skrev:Det är faktiskt inte en helt tokig ide!

Det borde det vara eftersom det var sådan otroligt stor skillnad i frekvensgången bara man rörde sig några cm i sidled.

Eller hur de är uppställda.

Vad utgick du ifrån för förutsättningar när du skapade ditt NS-10 filter?

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-01 17:51

DVD-ai skrev:
LindeberG skrev:

För att ansluta mig till skaran så har Jag har sett "ganska" många mätkurvor och bland dom så är NS-10 bland det sämsta !

Nu är ju de kurvor du har sett antagligien inte uppmätta på samma sätt som NS10:ans och det finns ju några olika varianter av NS10, men kolla här site: www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf så kan du se att NS10 ans mätresultat står sig hyfsat bra mot en hel del betydligt dyrare högtalare.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-11-01 17:53

DVD-ai skrev:Är du någon sorts, NS-10 högtalarnas hemliga försvarsriddare eller... ?! 8)

Titta efter i hans historik... :roll:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-01 18:11

subjektivisten skrev: Tror phon har någon sådana som han motarbetar NS10 förstörda skivor med digitalt. Phon?

Jag hade två anti-NS10-filter i min gamla Adobe Audition, som jag använde till att rekonditionera nya CD med, så att insignalen blev referensen .... eller hur det nu var. :roll: 8O :?

.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-01 18:12

LindeberG skrev:
DVD-ai skrev:
LindeberG skrev:

Nu är ju de kurvor du har sett antagligien inte uppmätta på samma sätt som NS10:ans och det finns ju några olika varianter av NS10, men kolla här site: www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf så kan du se att NS10 ans mätresultat står sig hyfsat bra mot en hel del betydligt dyrare högtalare.

såg ganska "ok" ut på den grafen Impulsvaret va bland dom 4a bästa och utklingningen va väldigt bra, dock så är fortfarande frekvens responsen inte så trevlig...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-01 18:13

Sanny_X skrev:
DVD-ai skrev:Är du någon sorts, NS-10 högtalarnas hemliga försvarsriddare eller... ?! 8)

Känner jag inte att jag behöver... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-01 18:18

LindeberG skrev:
DVD-ai skrev:
LindeberG skrev:

intressant pdf, tack för den

intressant oxå att flera mäter så lika men udda
Bikinitider

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-01 18:47

IngOehman skrev:PS. Kan väl säga att jag tycker att både Thriller och Bad låter ovanligt bra
för att vara icke-audiofila produktioner. Men är det NS10's förtjänst, eller
hade de låtit bättre utan deras inblandning? Ja, det är en intressant fråga.

Det finns flera olika utgåvor av Thriller. Detta är vad Pekka sa om det, något som kan kännas lite lustigt här ;)

"Kritiken gäller att skivan är påtagligt höjd i presensområdet (3-5 kHz) där örat är extra känsligt, vilket i det här fallet innebär att framför allt elektroniska diskantljud sticker ut markant."

Undrar om det beror på mixningen?
Pekka hitta iaf en tidig Japansk utgåva som lät klart bättre, den kan vara annorlunda masterad?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-01 18:50

CODY skrev:Vad tycker du är bekymret med Avalon? Och hur kan det kopplas till NS10?

Problemet är att du vet inte om endast NS10 ligger bakom ljudet eller ej. Mixningen kan varit med NS10 medans masteringen varit med någon annan monitor. Han som mastera kanske "minska" ner på felen, eller gjorde det värre. Svårt att veta om man inte vet att hela kedjan.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-01 18:53

Sanny_X skrev:

Jag tror det är Rain under nytt nick, inläggen är iaf skrämmand likt Rains.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-01 18:54

CODY skrev:Undra sa flundran om man använder, eller inte använder, t ex EQ eller på
annat sätt påverkar ljudet i en studio där man har NS10. Det är min
bestämda minnesbild att det faktiskt är på det sättet. Vad du föreslår verkar mycket omständligt.

Omständligt? Att ställa något som man vill ha det en gång (motsvarar ung att lyfta in och koppla in ett par NS-10 första gången) och sedan ha en knapp eller spak att slå om för att växla mellan neutralt ljud och NS-10 tillspetsat. Om man trycker det verkar jobbigt, då undrar jag vad man egentligen gör vid en musikproduktion, varje litet moment - mickbyte, effektpedal, mjukvarusynt måste ju upplevas fruktansvärt svårt då....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-01 19:06

subjektivisten skrev:
Sanny_X skrev:

Rain hade inte NS10 förra gången* han skrev här, inte vad jag kunde se då i vart fall. Nu har han det, men dom är custom made på nåt sätt. Undrar hur, det är alltid kul att se hur andra gör för att lösa olika problem. Högtalarnörd som man är .... :oops:

* om det nu är samma med nytt nick .... ?

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-01 19:11

phon skrev:
subjektivisten skrev:
Sanny_X skrev:

Rain hade inte NS10 förra gången* han skrev här, inte vad jag kunde se då i vart fall. Nu har han det, men dom är custom made på nåt sätt.
Custom made??

Nej jag är inte Rain.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-01 19:17

LindeberG skrev:Nu är ju de kurvor du har sett antagligien inte uppmätta på samma sätt som NS10:ans och det finns ju några olika varianter av NS10, men kolla här site: www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf så kan du se att NS10 ans mätresultat står sig hyfsat bra mot en hel del betydligt dyrare högtalare.

Ja, de mäter ju precis likadant där som jag sett innan... en puckel på 6dB eller mer mellan 200Hz och 2kHz... emedan man psykoakustiskt behöver en liten sänkning i detta området. Uselt alltså!

Meyer HM-1S vore nog mitt val bland de presenterade kurvorna (baserat enbart på kurvan - jag har aldrig stött på dem IRL).

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-01 19:21

subjektivisten featuring Pekka skrev: "Kritiken gäller att skivan är påtagligt höjd i presensområdet (3-5 kHz) där örat är extra känsligt, vilket i det här fallet innebär att framför allt elektroniska diskantljud sticker ut markant."

Det är ju i det området NS10 är sänkt, plus rejält rumsligt ostabil. Försöker man mixa åt det rakare hållet då så blir det rejält för mycket just där Pekka säger.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-01 19:23

LindeberG skrev: Custom made??

Ja han säger det, jag vet inte.

LindeberG skrev:
Nej jag är inte Rain.
Jag tror att Rain är Rain, och han har custom NS10 nu.
Du har ju inte ens liknande namn. :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-01 19:31

Jo föresten, jag vet nu. Trög är man. :roll: :?
Kul mod. :)
Jag funderade faktiskt på nåt liknande då. :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-01 19:36

subjektivisten skrev:
CODY skrev:Vad tycker du är bekymret med Avalon? Och hur kan det kopplas till NS10?

Problemet är att du vet inte om endast NS10 ligger bakom ljudet eller ej. Mixningen kan varit med NS10 medans masteringen varit med någon annan monitor. Han som mastera kanske "minska" ner på felen, eller gjorde det värre. Svårt att veta om man inte vet att hela kedjan.

Exakt! Det finns en snubbe som bedömer och vet hur det låter ur NS-10.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-01 19:56

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Nu är ju de kurvor du har sett antagligien inte uppmätta på samma sätt som NS10:ans och det finns ju några olika varianter av NS10, men kolla här site: www.soundonsound.com/pdfs/ns10m.pdf så kan du se att NS10 ans mätresultat står sig hyfsat bra mot en hel del betydligt dyrare högtalare.

Ja, de mäter ju precis likadant där som jag sett innan... en puckel på 6dB eller mer mellan 200Hz och 2kHz... emedan man psykoakustiskt behöver en liten sänkning i detta området. Uselt alltså!

Enligt dig ja men vissa av de andra har ju kurvor som varierar ännu mer, Meyers kurva var ju knappast exceptionell t.ex. och de mättes ju ihop med en subwoofer.
Meyer är dock bra högtalare IRL men riktigt dyra och ofta processorstyrda.
Senast redigerad av LindeberG 2009-11-01 19:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-01 19:57

phon skrev:
LindeberG skrev: Custom made??

Ja han säger det, jag vet inte.

LindeberG skrev:
Nej jag är inte Rain.
Jag tror att Rain är Rain, och han har custom NS10 nu.

Vad menar du egentligen?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-01 19:59

phon skrev: Jag tror att Rain är Rain, och han har custom NS10 nu.
Nu blev jag osäker ..... 8O

Hittade plötsligt en Rain till 8O :lol:

Han har också NS10 .... jaja, det är ju inte mina bekymmer ....

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-01 20:09

LindeberG skrev: Vad menar du egentligen?
Äh, det fanns två med samma förnamn ... :idea:

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-11-01 20:12

CODY skrev:
subjektivisten skrev:

Exakt! Det finns en snubbe som bedömer och vet hur det låter ur NS-10.

Nu är jag inte så insatt, men det där får mig att fundera på (apropå det jag skrev om arbets/användningsaspekter några sidor tillbaks):

Är det inte så att en väldigt oerfaren mixare/mastrare/producent - som aldrig tidigare jobbat i flera olika studios, med många olika högtalare inkl NS10 - en person med svag inre professionell referens - är den som är mest beroende av "bra" högtalare? Amatören måste nästan ha så perfekt utrustning som möjligt för att det ska bli bra?

Medan en mycket erfaren person är mindre känslig för att en viss högtalare i ett visst sammanhang låter lite "fel"?

Vad jag vill komma åt är alltså inte högtalaren, utan mer hur man jobbar.

En professionell yrkesutövare går kanske "varvet runt", har en bra inre referens, går förbi monitorljudet och får ändå fram ett bra slutresultat. Gör en "workaround" baserat på ren erfarenhet s.a.s.

Därför behöver man kanske inte oroa sig så mycket för att t.ex. Thriller egentligen skulle låta så himla "fel"?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-01 20:35

LindeberG skrev:Enligt dig ja men vissa av de andra har ju kurvor som varierar ännu mer, Meyers kurva var ju knappast exceptionell t.ex. och de mättes ju ihop med en subwoofer.
Meyer är dock bra högtalare IRL men riktigt dyra och ofta processorstyrda.

Japp, och jag finns till uthyrning om du behöver ett bra öra. :mrgreen:

Vem har sagt den var exceptionell? Inte jag i alla fall. Jag sade av de som var i dokumentet.

Att den är med subwoofer och dyr... vem bryr sig? Det är helt nya parametrar du drar in i diskussionen nu...

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-01 20:43

Nattlorden skrev:Att den är med subwoofer och dyr... vem bryr sig? Det är helt nya parametrar du drar in i diskussionen nu...

Nya parametrar? Nej jag skrev att NS 10 i jämförelsetesterna stod sig hyfsat bra mot betydligt dyrare högtalare och i testet står det att Meyer mätts med sub. Att du inte såg det säger väl mer om dig än om NS10.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-01 20:46

LindeberG skrev:Nya parametrar? Nej jag skrev att NS 10 i jämförelsetesterna stod sig hyfsat bra mot betydligt dyrare högtalare och i testet står det att Meyer mätts med sub. Att du inte såg det säger väl mer om dig än om NS10.

Vaddå inte såg? Hur kan du över huvud taget tro att du kan bedömma det? Klart jag såg det - och brydde mig nada - för det hör inte hit.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-01 20:48

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Nya parametrar? Nej jag skrev att NS 10 i jämförelsetesterna stod sig hyfsat bra mot betydligt dyrare högtalare och i testet står det att Meyer mätts med sub. Att du inte såg det säger väl mer om dig än om NS10.

Vaddå inte såg? Hur kan du över huvud taget tro att du kan bedömma det? Klart jag såg det - och brydde mig nada - för det hör inte hit.

Klart det hör hit.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-01 20:53

LindeberG skrev:Klart det hör hit.

Nej, vad en sak kostar hör inte ihop med vad den presterar. Det var hur NS-10 presterar vi pratade om. Det spelar ingen roll om man får 10000kr för att ta emot den eller måste pynta en guldtia - man skall inte använda den i ett professionellt sammanhang... och där bör det inte spela någon roll om monitorn kostar 10,000 eller en halv mille. En skivstudio som går på snål budget behövs inte 2009 - det arbetet fixar folk bättre hemma med Cubase och ett par piP.

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-01 21:09

Nattlorden skrev:
LindeberG skrev:Klart det hör hit.

Nej, vad en sak kostar hör inte ihop med vad den presterar. Det var hur NS-10 presterar vi pratade om. Det spelar ingen roll om man får 10000kr för att ta emot den eller måste pynta en guldtia - man skall inte använda den i ett professionellt sammanhang... och där bör det inte spela någon roll om monitorn kostar 10,000 eller en halv mille. En skivstudio som går på snål budget behövs inte 2009 - det arbetet fixar folk bättre hemma med Cubase och ett par piP.

Tror du ja.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi