yamaha ns10

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-11-03 18:55

Harryup skrev:Eftersom det allmänt klagas på skivkvalité lite då och då så kan jag inte se vad problemet skulle vara att man exemplifierade en inspelning som har ett fel som kan uppstå om man har använt NS-10.

Finns det nån som vet om en enda studio som i hela sitt produktionsled med mixning och mastering endast använder NS-10? För i så fall kan man ju se hur den studion har lyckats över tiden. Låter möjligen allt som producerats där lite lika?

Nån som vet något om detta. Att berätta om att en studio använder endast NS-10 tycker jag dessutom inte är att hänga ut nån då denna studio kanske är tacksamma för att folk hör av sig och påpekar felet så dom har en chans att gör bättre produktioner. Eller missunnar vi studios att bli bättre?

Om inte jag minns fel så påstod IÖ att han kände till flera studios som bara använde sig av NS-10 under förra vändan vi ältade det här.
Jag tror även att han sade sig känna till flera fall som även mastrade sina verk genom dem (good luck!), men det är jag mer osäker på.
Det är kanske en sådan studioägare som han inte vill hänga ut...

Sedan bör man också fråga sig hur representativa IÖ:s studiokontakter är i relation till årtionden av förstörd skivproduktion i världen...

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-11-03 19:09

_Fredrik_ skrev:
eNils skrev:Jag skulle bli glad att få exempel på skivor som låter NS10-skadade. Alldeles oavsett vad som lett fram till det slutliga soundet. :)

NS-10 behöver inte ens ha varit inblandad alls. Jag behöver bara en illustration.

/N
Jag har lite grejer som är enbart mixade på NS-10 som du kan få lyssna på. Jag tror mig kunna höra vissa problem, men är inte säker på att dessa skulle var frånvarande med en annan lyssning. Men det är ju filmmusik.

Jag har mailat dig eNils.

Oooo, spännande! Tack! :P

/N

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-03 19:13

perstromgren skrev:PS. Någon som läst hela och tycker att vi faktiskt har fått exempel kan väl vara bussig och sammanfatta? DS

Det som vore intressant är om man kunde få Phon egna "anti NS10 filter", eller kanske tvärtom, en EQ inställning som ger någolunda lika bild av NS10 :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-11-03 20:06

Naq,
"vid fotknölarna". Har du anammat Mayros jargong?

MOLT? Ingen aning. Kan du inte stanna vid faktiskt? Skulle tro att det finns mångfalt mer text av IÖ här än i Molt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-11-03 20:18

dimitri, det är ett högst vedertaget uttryck. Vad har du föresten att tillägga gällande NS10?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-11-03 21:17

subjektivisten skrev:
perstromgren skrev:PS. Någon som läst hela och tycker att vi faktiskt har fått exempel kan väl vara bussig och sammanfatta?

Det som vore intressant är om man kunde få Phon egna "anti NS10 filter", eller kanske tvärtom, en EQ inställning som ger någolunda lika bild av NS10 :)

Hur ska du ha det? Ska det låta som "ur NS-10" eller en invers av det?

Det finns säkert någon mjukvaruEQ-plugg som har tillräckligt med band för att du skall kunna ställa in en någorlunda invers på en av NS-10-frekvenskurvorna som presenterats.

Frågan är bara vilken av kurvorna du skall välja och vad det sedan säger dig om hur NS-10 producerat material låter...

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-03 21:57

Morello skrev:1. Jag vet inte vad mikrofoner som användes och till vilka man bytte senare.

* Ok

2. Jag är dock säker på att ingen möda eller kostnad behövdes sparas då det
gäller utrustrning.

* Hur kan du vara säker på det? (DU kan inte vara säker på det)

3. Jag är - som du - övertygad om att QC vet vad han håller på med; inte
minst eftersom han är musiker och även var en van ledare av orkestrar och inspelningar före det att Thriller spelades in.

* Vad har hans talanger inom ovan nämnda grenar att göra med ljudtekniik i allmänhet och högtalare i synnerhet? (svar: ingenting)

4. Det är därför min förvissning att han och de han valt att samarbeta med använde den utrustning de fann mest lämplig

* Du gisssar/spekulerar bara. (det var detta jag syftade på i mitt tidigare inlägg)

5. Jag är inte säker på att det hade varit önskvärt att använda den nyaste teknologin (som måhända var överlägsen den som användes); detta eftersom de som arbetade med produktionen kanske inte var vana med den, utan fastmer var van vid annan, äldre och eventuellt "sämre" utrustning..

* Ok.

6. Mot ovanstående bakgrund är det min förvissning att om den monitor tråden handlar om användes, så fanns det goda skäl till det (se särskilt punkterna 3 - 5 ovan).

* Du gissar igen. Hela ditt inlägg är en gissningslek helt utan substans.

7. De eventuella brister som kanske framhålls från audiofilt håll har förmodligen inget att gära med monitoren, utan står säkerligen att finna i det faktum att det man producerat är superkommersiell dansmusik.

* Ännu en gissning utan substan eller tillstymmelse till analys.

Jag skriver ju att det är "min förvissning", "eventuella brister", d vs jag spekulerar. Vad är det som inte är bra? Vad vill du?
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-03 21:57

MagnusÖstberg skrev:
subjektivisten skrev:
Naqref skrev:Nu säljer jag ju inga sådana produkter men det är ok med mig om du väljer andra produkter med tanke på vilken skada din argumentationsteknik åsamkar de tillverkare du gillar. Källa: IÖ. 8)

Inte alls, folk är smartare än att se liknelser mellan mina åsikter och Ingvar högtalare.
Ditt mindervärdeskomplex är däremot inte speciellt svårt att se det gör skada för HA mfl. 8)
ÄR du verkligen säker på att den bilden delas av alla?

Jag vet att det inte stämmer :(

det är väl klart att det inte stämmer, det är ju ingen som likställer naqref med dessa tillverkare, och inte fan skulle naqref få uppdrag av tillverkare om denne skadade tillverkaren

påståendet är bara påhittat för att skada naqref
Bikinitider

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-11-03 23:12

CODY skrev:
Morello skrev:1. Jag vet inte vad mikrofoner som användes och till vilka man bytte senare.

* Ok

gäller utrustrning.

minst eftersom han är musiker och även var en van ledare av orkestrar och inspelningar före det att Thriller spelades in.

* Vad har hans talanger inom ovan nämnda grenar att göra med ljudtekniik i allmänhet och högtalare i synnerhet? (svar: ingenting)

4. Det är därför min förvissning att han och de han valt att samarbeta med använde den utrustning de fann mest lämplig

* Du gisssar/spekulerar bara. (det var detta jag syftade på i mitt tidigare inlägg)

5. Jag är inte säker på att det hade varit önskvärt att använda den nyaste teknologin (som måhända var överlägsen den som användes); detta eftersom de som arbetade med produktionen kanske inte var vana med den, utan fastmer var van vid annan, äldre och eventuellt "sämre" utrustning..

* Ok.

6. Mot ovanstående bakgrund är det min förvissning att om den monitor tråden handlar om användes, så fanns det goda skäl till det (se särskilt punkterna 3 - 5 ovan).

7. De eventuella brister som kanske framhålls från audiofilt håll har förmodligen inget att gära med monitoren, utan står säkerligen att finna i det faktum att det man producerat är superkommersiell dansmusik.

Jag skriver ju att det är "min förvissning", "eventuella brister", d vs jag spekulerar. Vad är det som inte är bra? Vad vill du?

Frågan är väl snarast vad du vill med att presentera en massa gissningar och i någon mening använda dem som argument? :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-03 23:41

subjektivisten skrev:
Inte alls, folk är smartare än att se liknelser mellan mina åsikter och Ingvar högtalare.

Tror alla här inne tycker att IÖ's högtalare är bra. Eller hur menar du?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-03 23:51

Morello skrev:
CODY skrev:

* Ok

gäller utrustrning.

* Ok.

Frågan är väl snarast vad du vill med att presentera en massa gissningar och i någon mening använda dem som argument? :D

Nej,

I ett av flera försök att vara konkret, har jag redovisat hur jag tänker. Jag
har aldrig kommit med några argument, än mindre skäl. Utan just vad jag
skriver. Vad är poängen med att diskutera diskussionen? Kan du
argumentera för att det är bra eller värdefullt att diskutera diskussionen?
Om så, gör det eller annars tig.

Kom gärna med något konkret själv istället för att skriva självklarheter som
inte har med topic att göra. :D

Med vänliga hälsningar
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-04 00:14

Naqref skrev:
perstromgren skrev:Jag har inte tyckt att NS-10-debatten har varit så intressant, men nu börjar även jag bli nyfiken! Hur låter skadat material, egentligen? Om skadan är vanlig borde det vara enkelt att räkna upp 4-5 välkända fall.

Är skadan inte vanlig, har debatten fått fånigt stora proportioner.

Tycker jag.

IÖ hävdar att använandet av NS-10 har skadat ett antal inspelningar. När man frågar honom om han kan ge exempel på sådana så vägrar han med ursäkten att det vore att hänga ut någon. Det är fine with me men då får han acceptera att vi andra kan betrakta det hela som en skröna.

Edit: Lade till ett kursiverat ord och justerade meningen språkligt efter tillägget.

Tycker också att det vore lattjo om någon pekade på ett exempel ur
verkligheten.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-11-04 00:17

CODY skrev:Tycker också att det vore lattjo om någon pekade på ett exempel ur
verkligheten.

Egentligen ännu mer lattjo att ingen kan/vill...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-04 00:20

Lust skrev:
verkligheten.

Jag vill inte hänga ut nån.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-04 00:22

Nattlorden skrev:
Naqref skrev: Det är fine with me men då får han acceptera att vi andra betraktar det hela som en skröna.

"några av oss andra", tack.

Majoriteten av oss andra är nog det korrekta uttrycket.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-04 00:25

Nä, det vore inte schysst mot ett stort amerikanskt bolag om man på ett forum på andra sidan världen påpekade att vissa av deras skivor är felaktigt mixade och mastrade. Dom kan ju ta väldigt illa upp.
Däremot har jag stor förståelse om det gäller svenska bolag och folk som kanske är bekanta med varandra.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-11-04 00:26

_Fredrik_ skrev:Jag vill inte hänga ut nån.

Jävligt starkt :| Respekt :|
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-04 00:28

En sak undrar jag över efter att ha läst den här tråden, eftersom jag har dålig koll på vad man gör vid mixerbordet eller mastringsbordet eller whatever....

Hur ofta är det som man gör tonkurveförändringar på materialet?
Och varför?

När jag tänker efter borde det väl mest vara panoreringar, och styrkeförändringar på det olika instrumenten och kanalerna - med efterföljande komprinmering förstås. :roll: :)

Men är det vanligt att man sitter och EQ:ar också?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
LindeberG

Inläggav LindeberG » 2009-11-04 00:37

KarlXII skrev:En sak undrar jag över efter att ha läst den här tråden, eftersom jag har dålig koll på vad man gör vid mixerbordet eller mastringsbordet eller whatever....

Hur ofta är det som man gör tonkurveförändringar på materialet?
Och varför?

När jag tänker efter borde det väl mest vara panoreringar, och styrkeförändringar på det olika instrumenten och kanalerna - med efterföljande komprinmering förstås. :roll: :)

Men är det vanligt att man sitter och EQ:ar också?

Javisst! De flesta gör det, för hur ska man annars få plats med alla instrument och röster i en produktion på bara två kanaler. Sen använder man ju också eq'n till att skapa soundet man eftersträvar.

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-11-04 00:43

KarlXII skrev:Hur ofta är det som man gör tonkurveförändringar på materialet?
Och varför?

Jag vet inte heller, men jag skulle tro att det är rätt vanligt; särskilt på enskilda spår för att nå rätt sound. Sedan finns det ju andra mer omedvetna "tonkurveförändringar" som lyssningen kan tänkas påverka, dvs: micval, förstärkarval, förstärkarinställning (EQ mm på t ex elgura-stärkare), intrumentval, micplacering kring t ex trumset, mm, mm...

Jag har så våldsamt svårt att föreställa mig att lyssningen kan vara oviktig för slutresultatet. :?

/N

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-11-04 01:00

eNils skrev:
Jag har så våldsamt svårt att föreställa mig att lyssningen kan vara oviktig för slutresultatet. :?

Samma här. Jag har också svårt att tänka mig att något med NS10:s tonkurva kan ha en positiv inverkan.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-04 01:11

Lust skrev:
Harryup skrev:Eftersom det allmänt klagas på skivkvalité lite då och då så kan jag inte se vad problemet skulle vara att man exemplifierade en inspelning som har ett fel som kan uppstå om man har använt NS-10.

Finns det nån som vet om en enda studio som i hela sitt produktionsled med mixning och mastering endast använder NS-10? För i så fall kan man ju se hur den studion har lyckats över tiden. Låter möjligen allt som producerats där lite lika?

Nån som vet något om detta. Att berätta om att en studio använder endast NS-10 tycker jag dessutom inte är att hänga ut nån då denna studio kanske är tacksamma för att folk hör av sig och påpekar felet så dom har en chans att gör bättre produktioner. Eller missunnar vi studios att bli bättre?

Om inte jag minns fel så påstod IÖ att han kände till flera studios som bara använde sig av NS-10 under förra vändan vi ältade det här.
Jag tror även att han sade sig känna till flera fall som även mastrade sina verk genom dem (good luck!), men det är jag mer osäker på.
Det är kanske en sådan studioägare som han inte vill hänga ut...

Sedan bör man också fråga sig hur representativa IÖ:s studiokontakter är i relation till årtionden av förstörd skivproduktion i världen...

Om du vill att jag skall kommentera det där så får du allt hänvisa
till det jag faktiskt skrivit, och inte lösa påståenden om saker som
du tror att jag skrivit. Sådant kan jag inte kommentera, och ännu
mindre ta något ansvar för.

Om du pekar på något som jag faktiskt skrivit så kan jag förtydliga
vad det nu är i det, som inte är solklart för dig.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-11-04 01:13, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-04 01:12

Lust skrev:
verkligheten.

Det kanske är hjärnspöken? Missförstå mig inte :) Det kan förklaras på 2 helt olika sätt. Jag vill beskriva det ena sättet. Det skulle ju kunna vara så att det sitter en liten demon i NS-10 :) , en liten NS10-Demon. Denna lilla demon är en liten lurig rackare. Den njuter av att kunna pilla på reglagen :) Men eftersom den inte är materiell så vållar det vissa problem. Men, då kommer lurighetfaktorn in och spökar. Den använder telepati :) och kommunicerar med den intet ont anande stackars Mastraren. BildBild Mastraren sätter sig ner vid den där lustfyllda manicken med många knappar och rattar och tycker att livet leker :) Nu spelar grabbarna och musiken flödar via NS10 högtalarna. Men då passar den på, den där lilla demonen. Ja, han har tydligen fått namnet Yaha 8) Mastraren tycker att det är fina toner som förnöjer tillvaron. "Jaha, vad skall jag göra nu säger han." Men Yaha som lyssnar så där lite i skymundan viskar: "Psst, skulle då Ljud hava sagt att I skolen icke ratta på det där reglaget som är mitt på den där lustfyllda manicken. :twisted:

Nja, jag vet inte, det låter ju bra, säger Mastrarn. Jag behöver ju inte ratta. Alla andra rattar får jag ju ratta på utom den där i mitten säger Ljud.

Då blir NS-10 demonen Yaha lite fundersam och viskar vackra ord i Mastrarns öra: Hur vore det med lite starkare ljud, då skulle det ju bli som Ljud?! Du kanske skulle prova lite, det kostar ju inget att prova. Du kan ju alltid ratta tillbaks :mrgreen: Och Mastrarn tycker helt plötsligt att man kanske skulle prova att ratta lite :)

Och mastrarn rör vid den där ratten i mitten på den lustfyllda manicken och Pliff som i en förtrollning ser världen helt annorlunda ut.

Mastrarn blir som galen och rattar hej vilt enligt NS10-demonens subtila önskemål.

Sens moral: Inuti varje NS-10 finns det en demon som bara väntar på att fälla de stackars jungfrulika mastrarna så att musiken fördärvas med hjälp av dessa ondskans högtalare som helt plötsligt har tagit kommandot över världens mastrare som har blivit YAHAoider.

Det 2a tänkbara sättet att förklara det på tänker jag inte gå in på.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-11-04 01:17

IngOehman skrev:Om du vill att jag skall kommentera det där så får du allt hänvisa
till det jag faktiskt skrivit, och inte lösa påståenden om saker som
du tror att jag skrivit. Sådant kan jag inte kommentera, och ännu
mindre ta något ansvar för.

Nej, det är inte så viktigt att jag letar bland 70 sidors ältande för att hitta det.

Men det är alltså något du förnekar att du skrivit?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-04 01:17

petersteindl skrev:Det 2a tänkbara sättet att förklara det på tänker jag inte gå in på.

MvH
Peter

Det kanske är bäst för din framtida trovärdighet.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-11-04 01:23

petersteindl skrev: ...
Sens moral: Inuti varje NS-10 finns det en demon som bara väntar på att fälla de stackars jungfrulika mastrarna så att musiken fördärvas med hjälp av dessa ondskans högtalare som helt plötsligt har tagit kommandot över världens mastrare som har blivit YAHAoider.

Det där var nog lite för mycket LSD för mig...

Skulle vara ännu mer lattjo om någon namnger ett skivsläpp som mastrats endast genom ett par NS-10:or.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-04 01:24

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:Det 2a tänkbara sättet att förklara det på tänker jag inte gå in på.

MvH
Peter

Det kanske är bäst för din framtida trovärdighet.

Jag förmodar att du tolkar in saker som du inte har en aning om.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-04 01:28

Lust skrev:Skulle vara ännu mer lattjo om någon namnger ett skivsläpp som mastrats endast genom ett par NS-10:or.

Lust skrev:Egentligen ännu mer lattjo att ingen kan/vill...

Men hur är det egentligen? Vilket ÄR mest lattjo? :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-04 01:37

Lust skrev:
petersteindl skrev: ...

Det där var nog lite för mycket LSD för mig...

Skulle vara ännu mer lattjo om någon namnger ett skivsläpp som mastrats endast genom ett par NS-10:or.

Lust, det har varit mer än 2300 inlägg i denna tråd och första inlägget skrev Boyafraid den 28e maj 2007.

boyafraid skrev:egen tråd för ämnet

jag skulle vilja börja med att få reda på några låtexempel där man vet att endast nämna högtalare använts och det resulterat i ett insjunket mellanregister på slutprodukten
vore intressant att höra

Än så länge har Boyafraid inte fått ett enda svar på sin fråga, vad jag förstår.

Du må tycka att det är för mycket LSD för dig, men det kanske är dags att vakna upp ur teaterföreställningen som påminner om "I väntan på Godot".

MvH
Peter

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-04 01:47

eNils skrev:Jag har så våldsamt svårt att föreställa mig att lyssningen kan vara oviktig för slutresultatet. :?

/N

Enligt vissa så är det ju det ;)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi