Här kommer först en skiss på hur jag hade tänkt mig det hela (inget fancy caddande dock):
Filtret får en egen öppningsbar lucka på baksidan så att man enkelt kan komma in där och meka om man har lust. Nedåtriktad basport som synes, hoppas det funkar i praktiken. Baffeln är rätt tjock därför att den är tänkt att rundas av mot kanterna, så att det blir en mjuk form på det hela. Preliminärt blir lådan 1430 mm hög, 260 mm bred och 420 mm djup. Volymen som blir tillgänglig för basarna hamnar på ca 75-80 liter totalt.
Varför då WMTMW? Tja, jag gillar symmetrin helt enkelt! Dels ser det trevligt ut för ögat, och sen är jag nyfiken på hur en sådan konfiguration fungerar i praktiken.
Så till elementvalet. Det är egentligen bara basarna som jag 'valt' till det här projektet. De övriga elementen var sådana som jag fått tag i sen tidigare och hade liggande. Nåväl, basarna blir de nya LTS 8-tummarna. Mellanregister och diskant är från Focal och är nog egentligen avsedda för bilbruk, men jag hoppas det ska fungera för det här ändamålet ändå. Här kommer data på dessa:
Både mellanregister och diskant är rätt små till ytan, vilket gör att de kan placeras med kort c-c-avstånd. Detta är betydelsefullt för den vertikala off-axis-responsen.
En provlåda har konstruerats och jag återkommer strax med lite byggbilder.