Crumboo bygger WMTMW

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-09 22:40

Hur är det med ljudfart som funktion av fluff? Jag har något minne av att hastigheten påverkas, och då ryker väl lådberäkningen all världens väg?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-09 23:36

perstromgren skrev:Hur är det med ljudfart som funktion av fluff? Jag har något minne av att hastigheten påverkas, och då ryker väl lådberäkningen all världens väg?
Det gör att lådan uppfattas som något större vilket oftast bara är positivt eftersom de flesta iallafall missar att kalkylera med effekten av talspoleuppvärmningen :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-09 23:38

Isoter (helvete kan inte stava) vitt fluff anvands val framforallt i slutna lador. Farull ar lampligt i kvartsvagpipa eller transmission line for att ta dod pa pipresonansen.

Nar det galler BR ar meningarna delade. Vem vill doda portens avlastande funktion. Eller minska kansligheten. Elda for krakorna!
Sjalv gillar jag inte fluff i basens flodesriktning. Miden kan behova dampas med isover eller nat men basen i basreflex. Eh tveksamt :?
Let forever be

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-11-09 23:44

Imponerande :!:

Fort går det också.

Väntar med spänning på mätningar.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-11-10 00:03

nadifierad skrev:Får hoppas att du behåller lådorna, om de klarar testen!? :D

Nä för dom skänker han till mig... snälla
:wink:
//RoBeRt

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-10 00:38

The-Master skrev:
nadifierad skrev:Får hoppas att du behåller lådorna, om de klarar testen!? :D

Nä för dom skänker han till mig... snälla
:wink:

Fan oxå :evil: :cry: :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-11-10 02:50

Wow, snacka om seriöst bygge. Och detta är bara provlådan... Man undrar hur den riktiga ska bli.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-10 11:34

MagnusÖstberg skrev:
perstromgren skrev:Hur är det med ljudfart som funktion av fluff? Jag har något minne av att hastigheten påverkas, och då ryker väl lådberäkningen all världens väg?
Det gör att lådan uppfattas som något större vilket oftast bara är positivt eftersom de flesta iallafall missar att kalkylera med effekten av talspoleuppvärmningen :)

Sån tur! Men tänk om vår konstruktör verkligen räknat med talspoleuppvärmningen? 8O

Var står detta att läsa, förresten? Jag menar flufffaktor och talspoleuppvärmningsfaktor? Har Svantes fina samlingar sån't?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-11-10 12:14

perstromgren skrev:

Var står detta att läsa, förresten? Jag menar flufffaktor och talspoleuppvärmningsfaktor? Har Svantes fina samlingar sån't?

Jajamensan, du kan både skriva in talspoletemp och isotermiseringsgrad i Basta. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2009-11-10 19:28

Oj så många kommentarer, kul! :)

skrutten skrev:Vart kommer delningen mot basen att ligga. Du kan i värsta fall att få brottas med en ståendevåg i lådan - detta kan dock lindras genom att fylla på med sten eller glasull i lådans nedersta avdelning.

Delningen kommer ligga nånstans vid 450 Hz tror jag. Beror lite på hur mätningarna ser ut. Menar du en stående våg vertikalt i lådan? Hjälper inte stagen till att bryta sådana vågor? Kan man se sådana fenomen på mätningarna? Jag tar tacksamt emot hjälp när det gäller tolkningen av kurvorna. Mer fluff kan jag alltid stoppa i botten, om det skulle behövas.

nadifierad skrev:Får hoppas att du behåller lådorna, om de klarar testen!?

Tja, vet inte riktigt vad som händer med lådan. Den är ju bara en, och som center vill jag inte ha den! Eftersom den redan finns, skulle man ju kunna bygga en ny likadan om den visar sig duga. De riktiga kommer nog dock byggas lite annorlunda beroende på hur ytfinishen ska göras. Ska man tex fanera så görs detta ju helst innan ihoplimningen. Lådan duger ju dock att måla om man vill det.

peetwa skrev:Jag spyr av avundsjuka!!!

Nej men snälla!

brumel skrev:Din farsa ar ett proffs! Fuskis.

Ja det är han, det är ju hans jobb att snickra saker!

brumel skrev:Roret ser langt ut? Men det kan ju alltid kapas. Du borjar i ratt anda sas.
En fraga fran en oinvigd om denna beromda slits.
Ar du hundra pa att inte avstamningen hojs med de fyra slitsarna med kontrollerade forluster?

Rörlängden är kanske i längsta laget, men avstämningen hamnar nog ungefär rätt tror jag. Mätningarna får visa. När det gäller slitsarna så hänvisar jag till mina tidigare mätningar som finns längre upp i tråden. Ser ut som att avstämningen inte flyttats?

brumel skrev:Sjalv gillar jag inte fluff i basens flodesriktning.

Det sitter inget fluff i mitten av lådan, dvs mellan element och port, utan allt sitter på sidorna. Angående fluff förresten: hur ser/hör man om fluffet är dåligt för baslådan?

perstromgren skrev:Sån tur! Men tänk om vår konstruktör verkligen räknat med talspoleuppvärmningen?

Hehe, nej det där låter som överkurs i nuläget. Jag har ju, som jag påpekat innan, snott mycket av baslösningen (inklusive lådvolym, avstämning, element och dämpmaterial) från en tidigare tråd där människor med en kompetens som vida överstiger min egen var inblandade. Så jag hoppas att det funkar.

Dags för de två sista bilderna som finns på dessa högtalare just nu. Elementen monteras och en kontruktionsmiss upptäcks. Hålet för diskanten är för stort (måste mätt fel!) :x Lyckligtvis är hålet bara för stort på bredden och inte på höjden, så diskanten sitter tight på plats ändå. Utrymmena på sidan löses tillfälligt med modellera. Om lådan ska behållas så går det att fixa en permanent lösning genom att såga ut en ny platta som passar i hålet antar jag.

Bild

Sen var det bara att börja mäta. Sent på natten blev det!

Bild

På bilden flankeras min nya högtalare av min fars (också hemmabygge).

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-10 19:34

Säg åt farsan att han visar upp anläggningen ordentligt! :D

Ni kanske kan stilla min nyfikenhet med ett gemensamt inlägg på medlemspresentationer :D :D :wink: .

Dom såg lika intressanta ut, din farsas lådor........., och det som skymtar i bakgrunden........

8O Är det bara jag som är nyfiken? :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-11-10 20:06

nadifierad skrev: 8O Är det bara jag som är nyfiken? :)

verkligen inte! :D

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-10 20:46

Både Focal och JM Labs Utopia-kloner! Kul.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-10 21:53

Imponerande byggen. :)

Focal och JM Lab, är mig veteligen samma företag, där Focal enbart tillverkar elementen och JM enbart kompletta högtalare med Focalelement.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-10 21:55

Ragnwald skrev:Focal och JM Lab, är mig veteligen samma företag, där Focal enbart tillverkar elementen och JM enbart kompletta högtalare med Focalelement.

...som numera också heter Focal... :lol:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-11 03:21

Verkligen fin Focalsamling.
Synd med diskantinpassningen. Hur ar det med det dar snacket om beryllium. Det ska visst vara vardigt hart och svart att forma till en dome. Nagon har sagt at det ar giftigt?
Huvudsaken att det later bra!
Yamaha hade en hogtalare pa 70-talet med berylliumdiskant och midrange dome. NS 1000 M.
Den tycks vara poppis fortfarande.
:roll:
Let forever be

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2009-11-11 03:39

Vad galler slitsarna ser det ut som att du tappar 2 dB vid portens maximum vid ca 20 hz. Avstamningen ser ut o ligga konstant. Men bilderna ar tagna fran ett tidigare bygge vad jag forstar.

Men du ska nog kolla med aktuell port o se att den stammer tror jag.

20 hz (i bilden) ar en lag avstamningsfrekvens. Jag tror personligen att det kommer att bli en seg o otydlig bas. 30 hz blir lagomt.
Let forever be

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-11 11:02

Avstämningen ser fin ut :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2009-11-11 17:25

Litegrann om hur mätningarna gjordes. Behringer ECM8000 användes som mätmikrofon och kopplades via mikrofonförstärkare till ett Firewire-kopplat ljudkort (Terratec). Sirp användes för samtliga mätningar. När impedansmätningarna gjordes drevs elementen direkt av ljudkortets utgång (inge slutsteg emellan).

Sirp är verkligen ett höjdarprogram tycker jag. :) Den stora fördelen med det är att responsfunktionen kan trunkeras i efterhand, och det är därför smidigt att justera trunkeringen beroende hur mycket reflektioner som ska komma med. Det är mycket smidigare att göra så än när man måste välja sitt tidsfönster innan mätningen. All utvädering, sammaläggning av kurvor etc. gjodes i Basta!.

De akustiska fjärrfältsmätningarna gjordes på ett avstånd av 60 cm från diskantens centrum (har läst här någonstans att man ska mäta på ett avstånd som är minst dubbla baffelbredden). Förutom on-axis mättes 15, 30, 45 och 60 grader off-axis horisontellt samt 15, 30 och 45 grader vertikalt. Vid mätningarna av mellanregister och basar gjordes dessa med båda elementen ikopplade (mellanregister seriekopplade, basar parallellkopplade). För er som är intresserade kan jag tillägga att centrum på diskanten 100 cm över golv. Förutom fjärrfältsmätningarna gjordes närfältsmätningar på baselement och port.

Såhär i efterhand kan man fundera på om 60 cm verkligen var tillräckligt mätavstånd, eftersom baselementen sitter placerade ganska brett isär. Har dock inte möjlighet att göra kompletterande mätningar just nu (har återgått till livet som heltidsarbetande småbarnsförälder), men får planera in en session längre fram om det skulle kännas nödvändigt.

Utöver de mätningar som är gjorda: finns det några fler typer av mätningar som skulle vara värdefulla att ha med här? Funderade tex på att mäta energiresponsen (hur man nu gör det bäst). Några förslag?

Jag kommer att lägga upp bilder på mätningarna här i tråden.
Samtliga mätningar är, som sagt, gjorda i Sirp (vilket innebär de fördelar jag skrev ovan) och jag delar gärna med mig av dem för er som skulle vilja trixa runt med dessa (tex stoppa in i Basta!). PM:a er mailadress så skickar jag rubbet!

Jag tar tacksamt emot hjälp och tips när det gäller tolkningen av mätkurvorna, samt delningsfilteridéer.

Börjar med att lägga upp impedanskurvorna:

Diskant:

Bild

Mellanregister:

Bild

Bas:

Bild

Lägg märke till bumpen i basens impedans vid ca 80 Hz. Vad kan den bero på?
Senast redigerad av Crumboo 2009-11-11 19:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-11 18:13

Crumboo skrev:
Såhär i efterhand kan man fundera på om 60 cm verkligen var tillräckligt mätavstånd, eftersom baselementen sitter placerade ganska brett isär.

det blir inte helt rätt men bättre om jag vid liknande mätningar simulerar ett större mätavstånd vid dimensionering av delningsfiltret

bäst är såklart att mäta vid lyssningsavstånd
Bikinitider

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-11 18:57

Crumboo skrev:Lägg märke till dumpen i basens impedans vid ca 80 Hz. Vad kan den bero på?

Den kraftiga stående vågen på lådans höjd? :)

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-11 20:28

nolimitsoya skrev:
Crumboo skrev:Lägg märke till dumpen i basens impedans vid ca 80 Hz. Vad kan den bero på?

Kan vara så - trots att lådan sannolikt inte är 2,125 m invändigt på höjden. Bästa effekten för att ta bort denna resonans är att sätta dämpullen i mitten av lådan eftersom det är där den ståendevågen har sitt hastighetsmaxima - bromsa luftmolekyernas fart med dämpullen. Vid lådväggarna ligger ett tryckmaxima som inte låter sig trixas med dämpull.
Tyvärr, med dämpullen i mitten så blir det svårt att få fritt rum mellan element och basport, vilket är önskvärt.

Första alternativet är att fylla upp med dämpning längst ner runt basröret. Om resultatet av detta blir bra så är vågen bekämpad.

Jag såg att en fråga var om stagen inte brötupp resonansen - som regel gör stag inte detta om de nu inte är helt täta förståss :wink:

Är oftast mer orolig för att hålen i stagen kan vara för små så att dom isig skapar oljud.

/G
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2009-11-11 20:37

skrutten skrev:
nolimitsoya skrev:

Kan vara så - trots att lådan sannolikt inte är 2,125 m invändigt på höjden. Bästa effekten för att ta bort denna resonans är att sätta dämpullen i mitten av lådan eftersom det är där den ståendevågen har sitt hastighetsmaxima - bromsa luftmolekyernas fart med dämpullen. Vid lådväggarna ligger ett tryckmaxima som inte låter sig trixas med dämpull.
Tyvärr, med dämpullen i mitten så blir det svårt att få fritt rum mellan element och basport, vilket är önskvärt.

Första alternativet är att fylla upp med dämpning längst ner runt basröret. Om resultatet av detta blir bra så är vågen bekämpad.

Jag såg att en fråga var om stagen inte brötupp resonansen - som regel gör stag inte detta om de nu inte är helt täta förståss :wink:

Är oftast mer orolig för att hålen i stagen kan vara för små så att dom isig skapar oljud.

/G

Tack för svaret! Lådan är ca 130 cm invändigt på höjden. Hur går det till att det blir stående vågor vid 80 Hz om inte en hel våglängd ryms i lådan?

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-11 20:41

skrutten skrev:Kan vara så - trots att lådan sannolikt inte är 2,125 m invändigt på höjden.

Nä, det är den nog inte... :oops: Kvartvåg? :mrgreen:
Kan man förresten räkna med att baselementspridningen inte drar igång den så illa?

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-11 20:54

Jag trodde lådan var högre än vad den verkligen var :oops:
Testa iaf med stenull längst ner i lådan runt basröret lägg in den så fluffigt som det bara går.

/G

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-11 21:04

Om man tänker sig vågen som förtätningar och förtunningar av luften (vilket det är) så tycker jag att det blir enklare att förstå att stag ev vinklar böjjar inte särskilt effektivt stoppar utbredningen av vågen.

Användarvisningsbild
Crumboo

Inläggav Crumboo » 2009-11-11 21:18

skrutten skrev:Om man tänker sig vågen som förtätningar och förtunningar av luften (vilket det är) så tycker jag att det blir enklare att förstå att stag ev vinklar böjjar inte särskilt effektivt stoppar utbredningen av vågen.

Tack igen för tipset, det ska jag absolut testa när jag gör nya mätningar. Kan bumpen bero på att det blir någon typ av resonans i lådan på annat sätt?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-11-11 21:25

nolimitsoya skrev:
skrutten skrev:Kan vara så - trots att lådan sannolikt inte är 2,125 m invändigt på höjden.

Nä, det är den nog inte... :oops: Kvartvåg? :mrgreen:
Kan man förresten räkna med att baselementspridningen inte drar igång den så illa?

Om man har ett rör som är stängt i ena änden och öppet i andra får man resonans vid en kvarts våglängd. Stoppar man sedan in ett högtalarelement vid öppna änden kommer konen röra sig ganska lätt vid denna resonans => det blir en liten topp i impedanskurvan. Och detta stämmer väl hyffsat med höjden på lådan i detta fall.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-11 21:51

Jag skulle tippa att det är en kvartsvågsresonans. Det finns ju kvartsvågspipor där ena änden är öppen. Fyll hela lådans bredd med dämpmaterial som går runt porten. Om porten är 40 cm lång så blir det 40 cm dämpmaterial. Ett sätt att kolla är även att mäta lådan utan något dämpmaterial. Då bör du se en jätte"snygg" peak runt 80 Hz. Det är faktiskt lärorikt att mäta fram jätteresonanser och sedan eliminera dem. Det kan även vara så att det är toppen på lådan som behöver dämpmaterial och det borde i så fall täcka hela ytan på toppen.

Jag ser just att Norman hann före.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-11 21:59

Jag skulle stoppa en socka i basröret och se om impedanstoppen vid 80Hz försvinner. Isåfall är det basröret som öppnar upp för resonansen.
Om inte så är problemet i lådan.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum