Moderator: Redaktörer
Det gör att lådan uppfattas som något större vilket oftast bara är positivt eftersom de flesta iallafall missar att kalkylera med effekten av talspoleuppvärmningenperstromgren skrev:Hur är det med ljudfart som funktion av fluff? Jag har något minne av att hastigheten påverkas, och då ryker väl lådberäkningen all världens väg?
nadifierad skrev:Får hoppas att du behåller lådorna, om de klarar testen!?
The-Master skrev:nadifierad skrev:Får hoppas att du behåller lådorna, om de klarar testen!?
Nä för dom skänker han till mig... snälla
MagnusÖstberg skrev:Det gör att lådan uppfattas som något större vilket oftast bara är positivt eftersom de flesta iallafall missar att kalkylera med effekten av talspoleuppvärmningenperstromgren skrev:Hur är det med ljudfart som funktion av fluff? Jag har något minne av att hastigheten påverkas, och då ryker väl lådberäkningen all världens väg?
perstromgren skrev:
Var står detta att läsa, förresten? Jag menar flufffaktor och talspoleuppvärmningsfaktor? Har Svantes fina samlingar sån't?
skrutten skrev:Vart kommer delningen mot basen att ligga. Du kan i värsta fall att få brottas med en ståendevåg i lådan - detta kan dock lindras genom att fylla på med sten eller glasull i lådans nedersta avdelning.
nadifierad skrev:Får hoppas att du behåller lådorna, om de klarar testen!?
peetwa skrev:Jag spyr av avundsjuka!!!
brumel skrev:Din farsa ar ett proffs! Fuskis.
brumel skrev:Roret ser langt ut? Men det kan ju alltid kapas. Du borjar i ratt anda sas.
En fraga fran en oinvigd om denna beromda slits.
Ar du hundra pa att inte avstamningen hojs med de fyra slitsarna med kontrollerade forluster?
brumel skrev:Sjalv gillar jag inte fluff i basens flodesriktning.
perstromgren skrev:Sån tur! Men tänk om vår konstruktör verkligen räknat med talspoleuppvärmningen?
Ragnwald skrev:Focal och JM Lab, är mig veteligen samma företag, där Focal enbart tillverkar elementen och JM enbart kompletta högtalare med Focalelement.
Crumboo skrev:
Såhär i efterhand kan man fundera på om 60 cm verkligen var tillräckligt mätavstånd, eftersom baselementen sitter placerade ganska brett isär.
Crumboo skrev:Lägg märke till dumpen i basens impedans vid ca 80 Hz. Vad kan den bero på?
nolimitsoya skrev:Crumboo skrev:Lägg märke till dumpen i basens impedans vid ca 80 Hz. Vad kan den bero på?
Den kraftiga stående vågen på lådans höjd?
skrutten skrev:nolimitsoya skrev:Crumboo skrev:Lägg märke till dumpen i basens impedans vid ca 80 Hz. Vad kan den bero på?
Den kraftiga stående vågen på lådans höjd?
Kan vara så - trots att lådan sannolikt inte är 2,125 m invändigt på höjden. Bästa effekten för att ta bort denna resonans är att sätta dämpullen i mitten av lådan eftersom det är där den ståendevågen har sitt hastighetsmaxima - bromsa luftmolekyernas fart med dämpullen. Vid lådväggarna ligger ett tryckmaxima som inte låter sig trixas med dämpull.
Tyvärr, med dämpullen i mitten så blir det svårt att få fritt rum mellan element och basport, vilket är önskvärt.
Första alternativet är att fylla upp med dämpning längst ner runt basröret. Om resultatet av detta blir bra så är vågen bekämpad.
Jag såg att en fråga var om stagen inte brötupp resonansen - som regel gör stag inte detta om de nu inte är helt täta förståss![]()
Är oftast mer orolig för att hålen i stagen kan vara för små så att dom isig skapar oljud.
/G
skrutten skrev:Kan vara så - trots att lådan sannolikt inte är 2,125 m invändigt på höjden.
skrutten skrev:Om man tänker sig vågen som förtätningar och förtunningar av luften (vilket det är) så tycker jag att det blir enklare att förstå att stag ev vinklar böjjar inte särskilt effektivt stoppar utbredningen av vågen.
nolimitsoya skrev:skrutten skrev:Kan vara så - trots att lådan sannolikt inte är 2,125 m invändigt på höjden.
Nä, det är den nog inte...Kvartvåg?
Kan man förresten räkna med att baselementspridningen inte drar igång den så illa?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster