Topp-platta till piP (som blev en byggtråd)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-03-24 17:28

bassman skrev:
johaneriksson skrev:Mycket snyggt resultat!

Kan du nämna mer exakt vad det var för lim du använde till faneret?

Mvh Johan

Det var ett monteringslim som fanns på sprutmåleriet, jag skulle kunna tänka mig att monteringslimmet PL-600 gör precis samma jobb, huvudsaken att det går arbeta ut med spackel som jag var tvungen i det här fallet.

Tror inte jag vågar mig på att försöka med PL-600. Ska använda tunnt valnötsfanér och det känns som att risken är stor att det "blöder" igenom. Jag kommer vara riktigt nöjd om jag får till det hälften så bra som dig :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-03-24 17:30

Aerob skrev:Mycket snyggt!! Är stativen av trä eller aluminium?

Tackar!

Botten 30 mm MDF och topplattan är 19 mm dito. Fyrkant-rören är alu. Infästningen blev en liten specialare, mdf som passade precis i rören monterade med samma lim och skruv. Sedan skuvades allt samman underifrån och genom topplattan.

Jag har faktiskt bilder på detta moment, skall lägga in när jag hinner bearbeta bilderna!

Det funkar iaf bra och är riktigt stabilt. :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-03-24 17:38

johaneriksson skrev:
bassman skrev:
johaneriksson skrev:Mycket snyggt resultat!

Kan du nämna mer exakt vad det var för lim du använde till faneret?

Mvh Johan

Det var ett monteringslim som fanns på sprutmåleriet, jag skulle kunna tänka mig att monteringslimmet PL-600 gör precis samma jobb, huvudsaken att det går arbeta ut med spackel som jag var tvungen i det här fallet.

Tror inte jag vågar mig på att försöka med PL-600. Ska använda tunnt valnötsfanér och det känns som att risken är stor att det "blöder" igenom. Jag kommer vara riktigt nöjd om jag får till det hälften så bra som dig :)

Visst får du till det! Tänk innan och ta det lungt! Skall du lägga tunnt faner skulle jag rekommendera trälim som du rollar ut. Det har jag gjort på ett par Carlsson OA50 och det funkade riktigt bra. Tunnt faner kan du med lätthet skära med brytbladskniv :)

Om du lägger ett bakplåtspapper mellan faneret och presskivan så stannar faneret där det skall vara, inte helt oviktigt..!

Edit: Anledningen varför monteringslim användes var för att lådan var epoxygrundad så det fanns liksom inga alternativ. Men Trälim funkar bra på rena träytor typ MDF och liknande.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-03-24 23:47

Jag skulle undvika trälim eftersom den höga vattenhalten gör fanéret kan bubbla/slå sig. Det är svårt att få till det bra, fast det går ju förstås. Normalt använder man inte vitlim när man fanérar eftersom det är svårt att få press på hela ytan och att det sölar för mycket.

PL-limmet känns inte helt rätt heller, det blir lite bulligt med det om man har otur. Det härdar ju sämre om det är helt inneslutet så jag skulle undvika det helt.

Kontaktlim som man kan "bre ut" fungerar mycket bra, man väntar tills det är klibbfritt och pressar ihop det. Det hugger direkt och blir inget söl. Det stinker ju lite mer innan det torkar. Man kan bre ut på bägge ytorna om man vill.

Att det hugger direkt gör att man får vara försiktig när man passar in biten och trycker den på plats.

En kompromiss är att köra mycket lite vitlim på större delen av ytan, låta det bli lite krämigt och bre ut det och köra kontaktlim mot kanterna som man brer ut med fingret, då får man bra kanthugg och lite enklare bearbetning.

Sprutlim eller monteringslim på sprayburk kan fungera finfint, det är ju ingen tyngd direkt som man ska montera på... ...viktigt att få jämnt och fint tryck och att ta bort ev överflödslim så fort som möjligt. Vitlim kan man vänta lite med så blir det lite lättare att rulla av det eller skrapa med något som inte är så vasst.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2009-03-25 09:38

vitlim kör man om man har en fanerpress...men vem har det?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-03-25 14:53

pingvinlakrits skrev:Jag skulle undvika trälim eftersom den höga vattenhalten gör fanéret kan bubbla/slå sig. Det är svårt att få till det bra, fast det går ju förstås. Normalt använder man inte vitlim när man fanérar eftersom det är svårt att få press på hela ytan och att det sölar för mycket.

PL-limmet känns inte helt rätt heller, det blir lite bulligt med det om man har otur. Det härdar ju sämre om det är helt inneslutet så jag skulle undvika det helt.

Kontaktlim som man kan "bre ut" fungerar mycket bra, man väntar tills det är klibbfritt och pressar ihop det. Det hugger direkt och blir inget söl. Det stinker ju lite mer innan det torkar. Man kan bre ut på bägge ytorna om man vill.

Att det hugger direkt gör att man får vara försiktig när man passar in biten och trycker den på plats.

En kompromiss är att köra mycket lite vitlim på större delen av ytan, låta det bli lite krämigt och bre ut det och köra kontaktlim mot kanterna som man brer ut med fingret, då får man bra kanthugg och lite enklare bearbetning.

Sprutlim eller monteringslim på sprayburk kan fungera finfint, det är ju ingen tyngd direkt som man ska montera på... ...viktigt att få jämnt och fint tryck och att ta bort ev överflödslim så fort som möjligt. Vitlim kan man vänta lite med så blir det lite lättare att rulla av det eller skrapa med något som inte är så vasst.

Visst är det väl hög vattenhalt i vitlim, men en det gäller att rulla på lagom tjockt sedan kan man vänta lite så att det sätter sig en smula då funkar det faktiskt riktigt bra. Nu skall jag tillägga mina faner försök med vitlim gäller mindre objekt!

Skulle jag få för mig att fanera T.ex en Pi60 skulle jag förmodligen välja en annan limvariant kanske ett rullbart monteringslim eller kanske sprutlim.. En stor yta är så klart svårt att få jämn press på så det funkar nog sämre med vitlim i det fallet kan jag tänka.

Proffsen brukar använda nåt speciellt värmelim och så klart riktiga fanerpressar.. Man gör så gott man kan som amatör, ibland blir det tokigt. Men det lär man sig av..

Tur att Faktiskt.se finns, här finns mycket samlad kompetens inom många områden, vilket gör att man slipper man ramla ner i dom största hålen :)

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2009-03-30 12:38

Diametern på fräsningen i topplattan är ju avklarad men hur djup ska den vara ?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-03-30 13:32

Fredrik_b skrev:Diametern på fräsningen i topplattan är ju avklarad men hur djup ska den vara ?

Jag hänger inte riktigt med vad du menar, försöker ändå.

28 cm är djupet på hela plattan. Om du undrar hur djupa hålen för SD-fötterna är så gjorde jag dessa 6 mm.

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2009-03-30 15:19

bassman skrev:
Fredrik_b skrev:Diametern på fräsningen i topplattan är ju avklarad men hur djup ska den vara ?

28 cm är djupet på hela plattan. Om du undrar hur djupa hålen för SD-fötterna är så gjorde jag dessa 6 mm.

Ja det var djupet på hålen/fräsningen jag menade.

är det 6mm som är standard eller har någon gjort djupare?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-03-30 15:26

Fredrik_b skrev:
bassman skrev:

tan skrev tidigare i tråden:
Har den köpta varianten, den är 22mm tjock med 7mm försänkning för sd-fötterna.

Men fötterna är olika stora baktill är fötterna mindre! Inte helt oviktigt om man skall använda originalfötterna från INO.

Användarvisningsbild
Fredrik_b

Inläggav Fredrik_b » 2009-03-30 20:33

Tackar, jo diametern är ju olika fram och bak men det är väll samma tjocklek på sd-fötterna?

bassman skrev:
Fredrik_b skrev:
bassman skrev:

Men fötterna är olika stora baktill är fötterna mindre! Inte helt oviktigt om man skall använda originalfötterna från INO.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-03-30 21:38

Jajamän, de är dom! Är på jobbet nu så kan inte mäta tjockleken, uppskattar att dom är cirka 10-12 mm.

Fredrik_b skrev:Tackar, jo diametern är ju olika fram och bak men det är väll samma tjocklek på sd-fötterna?

bassman skrev:
Fredrik_b skrev:
bassman skrev:

Användarvisningsbild
LarryHelm

Inläggav LarryHelm » 2009-03-31 16:40

Väldigt snygga, Skulle ha varit i betong bara ! :lol:

Användarvisningsbild
hama65

Inläggav hama65 » 2009-04-01 17:47

bassman

Snyggt bygge. Jag håller själv på och pysslar med stativ till mina pIP. Jag såg att du hade 30mm MDF till botten plattan. Hur är de övriga måtten på botten plattan? Med facit i hand, är de mått du har idag på botten plattan bra, eller skall dom vara större för stabilitetens skull?
INO rookie piP, 4xa1 & prof.P-2. Denon 2807 Rotel RB-981.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-04-01 19:04

hama65 skrev:bassman

Snyggt bygge. Jag håller själv på och pysslar med stativ till mina pIP. Jag såg att du hade 30mm MDF till botten plattan. Hur är de övriga måtten på botten plattan? Med facit i hand, är de mått du har idag på botten plattan bra, eller skall dom vara större för stabilitetens skull?

Tack hama65!

Jo bottenplattan är 5 cm bredare än själva högtalaren, i övrigt har den samma dimension som piP.

Jag gjorde den lite bredare för att få estetisk balans och såklart bli stabilare på foten.

Användarvisningsbild
jonke68

Inläggav jonke68 » 2009-11-10 10:56

bassman skrev:yippie!

Äntligen klar med lådor och stativ! Det var ganska lång och krånglig resa p.g.a mycket klurande på olika lösningar med liggande faner som gjorde det svårt att bearbeta, särskilt den lilla biten i framkant var svår att få till bra. Men jag är väldigt nöjd med hur dom låter och looken blev som jag tänkte mig, eller så när belkers piP som jag kan göra :)

En hel bild på hela grejen.

Bild

Och en lite närmare..

Bild

Dessa högtalare kommer jag att ha mycket glädje av!

Ja då kan man säga case closed.. :!:

Ja de var verkligen snygga. Kommer ner till Dig innan Jul för att lyssna på dem...

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-11-10 12:06

jonke68 skrev:
bassman skrev:yippie!

Äntligen klar med lådor och stativ! Det var ganska lång och krånglig resa p.g.a mycket klurande på olika lösningar med liggande faner som gjorde det svårt att bearbeta, särskilt den lilla biten i framkant var svår att få till bra. Men jag är väldigt nöjd med hur dom låter och looken blev som jag tänkte mig, eller så när belkers piP som jag kan göra :)

En hel bild på hela grejen.

Bild

Och en lite närmare..

Bild

Dessa högtalare kommer jag att ha mycket glädje av!

Ja då kan man säga case closed.. :!:

Ja de var verkligen snygga. Kommer ner till Dig innan Jul för att lyssna på dem...

Ja det är bara skicka ett PM. Välkommen!

Ps. Finns Profondus X2 att avnjuta också.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-10 13:05

Bild
Detta ser onödigt vingligt ut i mina ögon. Inte så stabilt i sidledd.
Viktanpassningen av SD-fötterna är kalkylerade från mätning uti kanterna.

Försänkningarna ska vara placerade ända ut i hörnen, 4mm från plattans ytterkanter. Diametern på försänkningarna är 46mm i framkant och 43mm i bakkant, för att passa de specialanpassade SD-fötterna.
Försänkta 6-7mm, för att inte synas så mycket.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-11-10 22:14

Helt rätt Ragnwald, jag skulle ha dragit ut försänkningarna så här med backspegeln putsad. Mitt syfte var att få så lite synligt av fötterna som möjligt och visst en viss vinglighet finns men inte så farligt som man kan tro.

Jag tror att SD-fötterna gör jobbet ok fastän viktfördelningen inte är helt perfekt, men jag är inte heller perfekt, långt ifrån :oops: 8)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-10 22:18

Det är ju bara att fräsa på lite till utåt kanterna. Det syns ju inte iallafall...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-10 22:56

Jag tror inte det blir några problem, vikten är ju symmetrisk i sidled och det blir normalt inga dynamiska krafter i sidled heller (om man inte har katt förstås).
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-10 22:58

paa skrev:Jag tror inte det blir några problem, vikten är ju symmetrisk i sidled och det blir normalt inga dynamiska krafter i sidled heller (om man inte har katt förstås).
... eller små barn som petar till lite...eller nån som kör emot med dammsugaren.... eller...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-10 23:03

Jo, funktionsmässigt är det ok, men säkerhetsmässigt kan man förstås ha invändningar.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-11-11 00:09

Haakan_W skrev:vitlim kör man om man har en fanerpress...men vem har det?

Jag har! :wink:
Senast redigerad av pinoccio 2009-11-11 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
pinoccio

Inläggav pinoccio » 2009-11-11 00:12

Grattis! Helt galet snygga faktiskt.se!

Själv har jag varit lite latare på dom jag har fanérat, och helt enkelt fanérat hela lådorna.

Dina ser helt klart mer genomarbetade ut, och mera "high class"... :)

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-11-11 00:36

pinoccio skrev:Grattis! Helt galet snygga faktiskt.se!

Själv har jag varit lite latare på dom jag har fanérat, och helt enkelt fanérat hela lådorna.

Dina ser helt klart mer genomarbetade ut, och mera "high class"... :)

Tack pinoccio!

Jag hade varit ännu nöjdare om jag stått för designen, det är Belkers piP som jag plankat.

http://www.faktiskt.se/modules/viewimg. ... tativ2.jpg

Jag är bara en härmapa! Men Belker som är upphovsmannen var tillfrågad om det var ok att sno designen, jag gick igång på dom just därför att som du sa det ser lite smådyrt eller De Luxe ut..

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-11 00:43

Det har du rätt i!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Stefanw

Inläggav Stefanw » 2009-11-11 00:59

Hej jonke68!

Tänkte bara meddela att det är inte bassman som är jag som du träffade i Kiruna!! :)

Tänkte att du trodde att det är jag.... :)

Det är han och jag som har byggt dessa underbara tingestar tillsammans....(ja, bassmannen har gjort finishen....är fortfarande mycket tacksam till dig bassman!)

Fast det går säkert lika bra att lyssna hos honom också...

Vi blev "frälsta" samtidigt hemma hos mig, så nu har vi valt samma högtalare/väg genom Inoträsket....(detta är nog bara början är jag rädd!!! 8O ), fast inte samma källor mm...

Mvh/Stefan
Återförsäljare av Guru.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-11 01:28

bassman skrev:Helt rätt Ragnwald, jag skulle ha dragit ut försänkningarna så här med backspegeln putsad. Mitt syfte var att få så lite synligt av fötterna som möjligt och visst en viss vinglighet finns men inte så farligt som man kan tro.

Jag tror att SD-fötterna gör jobbet ok fastän viktfördelningen inte är helt perfekt, men jag är inte heller perfekt, långt ifrån :oops: 8)

Men det är ju faktiskt ganska enkelt, att bara spackla igen hålen med padding och sedan såga nya ute i hörnen. Lite svart färg och vips, klart. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
godag

Inläggav godag » 2009-12-25 21:12

Fantstiskt fina!! //G :P

Föregående

Återgå till Wänner af Ino