Moderator: Redaktörer
LasseA skrev:Varför inte bara ta en låt som är fritt nedladdningsbar för alla? Måste ju finnas en hel del sådana på nätet, även vissa med "audiofil-kvalitet"Då är man ju garanterad att alla jämför med samma musik i alla fall...
perstromgren skrev:LasseA skrev:Varför inte bara ta en låt som är fritt nedladdningsbar för alla? Måste ju finnas en hel del sådana på nätet, även vissa med "audiofil-kvalitet"Då är man ju garanterad att alla jämför med samma musik i alla fall...
Jag har också undrat om det. Har du något förslag?
Strmbrg skrev:Detta har förmodligen lett mej fram till att prioritera hög upplösning och god bastextur, eftersom jag då kan spela lägre utan att missa något väsentligt i upplevelsen.
perstromgren skrev:Jag har också undrat om det. Har du något förslag?
subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Detta har förmodligen lett mej fram till att prioritera hög upplösning och god bastextur, eftersom jag då kan spela lägre utan att missa något väsentligt i upplevelsen.
Det är inget som säga man inte kan ha båda hög upplösning och bra basåtergivning och samtidigt ha möjlighet till högt ljudtryck.
subjektivisten skrev:Kolla om det är en remasterad utgåva eller ej. Om det är 25 års utgåva eller har extra låtar så är det en nyare och mer komprimerad utgåva.
perstromgren skrev:0 dBFS motsvarar när jag spelar denna skiva högt 107 dB, på lyssningsplats.
RogerGustavsson skrev:perstromgren skrev:0 dBFS motsvarar när jag spelar denna skiva högt 107 dB, på lyssningsplats.
Det låter lite väl mycket om du spelar via dina Quad-högtalare. Det är väl ungefär vad de borde klara på 1 meters avstånd med 125W in (specen säger 86dB/1W/1m)? Jag har inte provat den där filen jag skapade igår. Det kanske blev något fel... Tar jag upp den i Soundforge indikerar den -32.4dBFS peak.
perstromgren skrev:Spelar det någon roll att jag bara kör dem över 110Hz? Subbe har nog rätt också, Deep Purple toppar kanske inte på 0dB. Och din brusfil inte på -30dB.
Nu måste vi undersöka!
Chopha skrev:Jag lirar upp till 20kHz, men kan på grund av fysiska hinder inte höra högre än till strax under 18kHz. Detta ger mig bra med headroom!
Mvh...
/Christopher
RogerGustavsson skrev:Här ligger en brusfil, http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/pnoise.wav
Nivån är -30dBFS och jag har skurit under 100Hz resp. över 3kHz. Tycker man ska mäta C-vägt eller linjärt, annars skärs området under 400Hz bort.
Beakungen skrev:jag spelar nog ganska högt skulle jag tro. Högre än de flesta skulle vilja göra.
Beakungen skrev:Ja den låten har jag. Dock vet jag inte hur jag ska mäta?
Något program till datorn? Jag kan ordna en vanlig standard headsetts mick?
Beakungen skrev:Vad finner man billigaste sådan?
Beakungen skrev:Och är det liveversionen ni kör med?
Beakungen skrev:Hade varit kul och se hur högt man egentligen kör
perstromgren skrev:Nej, jag körde den från Machine Head.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster