Naqref skrev:Richard skrev:Naqref skrev:eriken skrev:Är alla andra högtalare färgade och piP är inte det? Eller kan det vara så att det är något skumt med mina? Hifi&musik recenserade elac som väldigt neutrala tom på gränsen till det varma. Och om elac var neutrala så måste ju piP vara så långt det bara går på den varma skalan.
Det kan ju vara något fel på dina för speciellt mörka kan piP inte sägas vara. Däremot är de något mindre ljusa än neutralt klingande högtalare.
Det beror väl på "vilken inre referens" som varit bevekelsegrunderna för konstruktionen av högtalarna. Anser du att tex. pK låter ljusare än piP ?
Vill du verkligen att jag svarar på detta i denna tråden så att den spårar ur?
Fast att säga B när man redan sagt A gör väl ingen större skillnad? (Där
ditt "A" var att komma med ett negativt subjektivt omdöme om en annan
högtalarkonstruktion, trots att du själv konstruerar högtalare

Men jag kan försöka svara åt dig: Jag tror att DU anser att din egen kon-
struktion pK spelar mera neutralt.
Sådär!

Om jag gissade rätt så vet vi nu dina bevekelsegrunder, och kan värdera
det förra inlägget efter det. Jag tror inte att tråden behöver spåra ur för
det.
Jo, en sak skall jag väl säga också (nej jag tänker inte säga något om
pK, JAG ägnar mig inte åt att recensera andras konstruktioner) nämligen
att piP är dimensionerad för att återge musiken så neutralt som jag kan
åstadkomma. Det kan väl också nämnas att de spelar musiken klangligt
mer eller mindre identiskt med pi60, trots att de inte mäter identiskt i
ekofritt rum, vilket de som tror på sådana mätningar kan fundera lite på...
Men allt detta betyder inte att någon annan håller med mig om att jag
har lyckats med att åstadkomma högtalare som DOM tycker är neutrala.
Anders tycker ju som vi kunnat läsa i den här tråden inte att piP är
neutrala. Jag har dock inte haft det som mål.
Mitt mål är att göra högtalarna som jag menar att de behöver vara dim-
ensionerade för att återge musiken så ursprungstroget som möjligt. Det
vill säga jag dimensionerar för en psykoakustiskt rak tonkurva. En som
maximerar likheten mellan "upplevelsen av ursprungshändelsen" och en
uppspelning av en inspelning av den.
Detta sistnämnda självklart sagt under förutsättningen att alla de andra
länkarna i kedjan är neutrala, och när det gäller ljudfältskodningen, alltså
inspelningen, så är min utgångspunkt att mikrofonerna som använts har
tekniskt rak tonkurva*.
Vh, iö
- - - - -
*Det är nämligen omöjligt att göra en väl fungerande stereosystemkompen-
sering redan i inspelningsled, eftersom flera av de parameterbalanser som
måste åstadkommas i kompenseringen, är okända innan man har kommit
från till själva aggremanget som åstadkommer ljudfältsdekodningen - hög-
talare och rum.
PS. eriken: Jag kan som du förstår inte uttala mig om huruvida dina piP är
som de skall vara.
Men - om du är osäker på det, går det bra att komma hit med dem och få
dem kontrollerade. Det kostar 500:-, och ingick förr i tiden i priset när man
köpte Ino-högtalare. Men eftersom denna tjänst utnyttjades av så relativt
få, så tog jag bort att man behövde betala för den, och gjorde det till en
option för dem som ville istället. Jag råder dock fortfarande alla att komma
hit och få sina högtalare slutkollade.
Men, med tanke på några fall med felbyggda högtalare som dykt upp det
senaste året, och de falska uppfattningar om Ino-högtalare som de givit,
vet jag inte om det var så klokt av mig att ta bort att betalning för slut-
kollen var obligatorisk...

Jag kan ju aldrig tvinga någon att komma tillbaka för att få högtalarna kol-
lade, men oddsen att någon kommer tillbaka för en tjänst som de redan har
betalat för, är kanske bättre? Att ta betalt för en tjänst som de flesta inte
utnyttjade kändes dock fel.