Delta-Sigma vs Bitstream

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Style

Delta-Sigma vs Bitstream

Inläggav Style » 2005-01-24 21:54

vad är egentligen för och nackdelar?
Dogmatisk Mac-Taliban

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-01-25 07:25

Är det inte olika ord för i princip samma sak?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-01-25 09:11

Bitstream är, om jag minns rätt, en-bit system med kraftiga filter.

Delta-sigma är en mix av multi och en-bitars system på något sätt jag inte minns. Kräver i alla fall mindra filter efter omvandlingen om minnet är med mig.

(Varför frågar ni sådant här - jag sysslar med databaser och har inte plats för elektronik just nu....)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-25 15:35

Det är i princip samma sak. 8) Det går förvisso att implementera en enbitare utan "delta-sigma-arkitektur", men det kräver extrem samplingsfrekvens. För den som är intresserad av "delta-sigma" kan med fördel leta upp den ursprungliga artikeln i ämnet som skrevs någon gång på 1940-talet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-25 17:23

JEAS 38-12 1990 Darling-Hawksford är lite modernare. Jag har också fått för mig att man inte gärna gör 1-bitsomvandlare utan delta-sigma. Däremot finns det delta-sigma-omvandlare som inte är 1-bit.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-25 22:36

Morello skrev:Det är i princip samma sak. 8) Det går förvisso att implementera en enbitare utan "delta-sigma-arkitektur", men det kräver extrem samplingsfrekvens. För den som är intresserad av "delta-sigma" kan med fördel leta upp den ursprungliga artikeln i ämnet som skrevs någon gång på 1940-talet.

nån referens kanske? Jag har läst de flesta av Shannons artiklar så jag är inte direkt rädd för äldre material och matte.
Dogmatisk Mac-Taliban

manw

Oteoretiskt och handgripligen

Inläggav manw » 2005-07-14 12:08

En "vanlig" DAC består av en "R-2R" resistansstege som matas från de digitala bitarna. Problemet med att få denna så linjär som möjligt är att trimma motstånden så att varje steg bli lika stort oavsett vilka bitar som slår om.

I en 1-bits DAC processar man fram en nivå utifrån de digitala bitarna i en "enbitsprocessor". Denna blir mera exakt vad gäller lika avstånd mellan nivåerna. Nackdelen (sägs vara) att den inte alltid "hinner med" vid stora plötsliga nivåvariationer. Tror att det var den tekniken som kallades MASH när den kom. Utvecklades av SONY tror jag och återfanns även i NAD's äldre spelare som fick omdömet att spela just snyggt men 'slött'.

I en Delta-Sigma DAC har man försökt få det bästa av två världar genom att kombinera de båda principerna. För exempelvis Burr-Brown PCM69 skapar man de 10 mest signifikanta bitarna med ett "R-2R" nät och de lägst signifikanta 8 bitarna med en 1 bitsprocessor.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-07-14 12:22

manw sa:
Utvecklades av SONY tror jag och återfanns även i NAD's äldre spelare...

Kan förklara varför jag inte lyckas höra minsta skillnad mellan min NAD 5000 CD-spelare "analog out" resp. "digital out" från NAD:en genom D/A-omvadlaren i min SONY DAT (DTC 690). :wink: Bägge apparaterna är från första halvan av 90-talet.

Om jag jämför ljudet från dessa med t ex min Pioneer DV 656 eller en Denon "multibitare", så låter NAD:en och SONY:n just "snyggt men slött". (Skillnaden är klart hörbar i blindtest - jag testade med en kompis till hjälp. 8) )

Återgå till Teknikforum