Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Innan tråden spårar ur igen vill jag komma med ett par synpunkter.
Försök att hålla diskussionen till sakfrågan. Sakfrågan i detta fallet är piP.
Ingvar: Du måste skilja på synpunkter och kritik gällande egenskaper och tekniska parametrar på piP, från anklagelser och klagomål på din person.
Du brukar ju själv påpeka vikten av just detta. Försök uppbringa den självdistans som krävs; du är ju inte din produkt.
Om du sedan inte vill svara Naqref på hans frågor är du ju naturligtvis i din fulla rätt.
Till er andra som har synpunkter på Naqref: Ta det i annan tråd, lämpligen i "Kommentarer och synpunkter".
Richard skrev:Varför just piP ?
Det kan väl lika gärna handlar om pK ?
Om du vill har svar på en fråga hade det varit bra om frågan är en gnutta mindre luddig?Richard skrev:Vilka ansträngningar har tillexempel gjorts för att uppnå perfekt harmoni mellan baselementet och diskanten i pK?
bomellberg skrev:Jo tack, sov bra som vanligt. (Rent samvete kanske?)
bomellberg skrev:Men om det är som du säger, varför eftersträvas det då raka mätkurvor?
bomellberg skrev:Dina 12 parametrar beaktade borde göra att tonkurvan SKALL avvika (nu gissar jag vildt) från den helt raka, och i så fall är ju dina kurvor helt oantastliga eftersom endast du vet vilka kompensationer du tillfört och varför.
bomellberg skrev:Jag kikar gärna på dina mätkurvor, men är alltför novis för att kunna tolka dem. Jag har alltid trott att rakt är bra, men nu måste jag kanske omvärdera.
bomellberg skrev:Efter Svantes föreläsning i lördags blir man ju sugen på att mäta på sitt system själv, men det är ju helt meningslöst om man inte vet hur det bör se ut. En och annan rumsresonans kan jag väl iofs få bekräftad.
Mvh,
/Bosse
PS. Ser fram emot att få träffa dig den 30 november om det blir av att du kommer till Malmö! DS.
Rundberg skrev:Richard skrev:Varför just piP ?
Därför att den här tråden ligger i forumet "Wänner af Ino", för att ursprungsfrågan handlade om piP, för att Ingvar har redovisat en mätning på just piP som utgör grunden för många nu diskuterade frågeställningar. Hur duger det som anledningar?Om du vill har svar på en fråga hade det varit bra om frågan är en gnutta mindre luddig?Richard skrev:Vilka ansträngningar har tillexempel gjorts för att uppnå perfekt harmoni mellan baselementet och diskanten i pK?
MVH
/Mattias
Richard!Richard skrev:Rundberg skrev:Richard skrev:Varför just piP ?
Därför att den här tråden ligger i forumet "Wänner af Ino", för att ursprungsfrågan handlade om piP, för att Ingvar har redovisat en mätning på just piP som utgör grunden för många nu diskuterade frågeställningar. Hur duger det som anledningar?Om du vill har svar på en fråga hade det varit bra om frågan är en gnutta mindre luddig?Richard skrev:Vilka ansträngningar har tillexempel gjorts för att uppnå perfekt harmoni mellan baselementet och diskanten i pK?
MVH
/Mattias
Jag föreslår att hela denna tråd lyfts ut till "generellt om hifi", istället.
Då kan vi diskutera pK också- och inte bara generellt racka ned* på en specifik konstruktion ( piP), utan också grundligt dissekera högtalaren pK.
* Agendan är ju uppenbar- tyvärr består ju hela forumägandet av kompisar.(Naqref-moderator och ägare av forumet, Karl XII-moderator )... och båda tillhör de tre som hört pK ( den tredje är Peter Stendl)
Kan agendan bli mer genomskinlig än detta ?
IngOehman skrev:Därför att det inte går att reda ut sakfrågorna när den som låtsas undra
bara vill förtala och misstänkliggöra.
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, det blev klart i morse!
Och jag kommer att försöka tala om alla de här sakerna, inklusiva lite
om rumsakustik, eftersom det var ett speciellt önskemål som jag förstod
det.
Dock kan jag redan nu varna för att rumsakustik är ett svårt ämne som är
nästan omöjligt att sammanfatta i form av användbara råd. Faktiska rum
är så oerhört olika varandra. Men några förhoppningsvis användbara råd
skall jag försöka komma den i varje fall. Ser fram emot att träffa dig.
Morello skrev:Samt, Naqref visade att du i Molt nummer någonting 1995 recenserade NHT-högtalare, men du påstår att du inte ägnar dig åt sådant
bomellberg skrev:IngOehman skrev:Ja, det blev klart i morse!
Och jag kommer att försöka tala om alla de här sakerna, inklusiva lite
om rumsakustik, eftersom det var ett speciellt önskemål som jag förstod
det.
Dock kan jag redan nu varna för att rumsakustik är ett svårt ämne som är
nästan omöjligt att sammanfatta i form av användbara råd. Faktiska rum
är så oerhört olika varandra. Men några förhoppningsvis användbara råd
skall jag försöka komma den i varje fall. Ser fram emot att träffa dig.
Superkul!
Tack för dina uttömmande svar! Jag sparar lite frågor eftersom de troligen kommer att besvaras den 30.
@ Richard:
Att folk inte är mer skeptiska till pK tror jag beror på två saker:
1. Vi är många som har köpt dem, alltså vill vi inte bli uppmärksammade på eventuella problem vid dimensionering, "val" av element (citattecken eftersom elementen fanns, och inga val alltså gjorts) etc. Vi vill leva i förhoppning att det är en mycket bra högtalare. Snart får vi besked.
/Bosse
Richard skrev:bomellberg skrev:Att folk inte är mer skeptiska till pK tror jag beror på två saker:
1. Vi är många som har köpt dem, alltså vill vi inte bli uppmärksammade på eventuella problem vid dimensionering, "val" av element (citattecken eftersom elementen fanns, och inga val alltså gjorts) etc. Vi vill leva i förhoppning att det är en mycket bra högtalare. Snart får vi besked.
/Bosse
Det som jag fetstilade i ditt inlägg låter en smula märkligt- nåväl, alla vill kanske inte veta allt om precis allting (som jag ).
Nattlorden skrev:Morello skrev:Samt, Naqref visade att du i Molt nummer någonting 1995 recenserade NHT-högtalare, men du påstår att du inte ägnar dig åt sådant
1995 är 14 år sedan... det är väl knappast relevant för vad IÖ gör eller inte gör idag? För fjorton år sedan hade jag precis börjat min yrkesverksamma karriär, jag är säker på att IÖ precis som jag är en helt annan person idag är då.
petersteindl skrev:Men har du dött och därefter återuppstått så kanske saken kommer i ett annat läge, men diskussionen om återuppståndelsen efter döden hör nog inte hit![]()
Richard skrev:Då kan vi diskutera pK också- och inte bara generellt racka ned* på en specifik konstruktion ( piP), utan också grundligt dissekera högtalaren pK.
IngOehman skrev:Dina mätningar har jag heller ingen kommentar till, annat än att jag miss-
tänker fel i utrustningen. Men strunt samma. Jag bryr mig inte om vad du
får för mätresultat. Du kan nog få fram vilka kurvor du vill, och sättet du
använder dem på har väl knappast undgått något. Din agenda har varit
tydlig, och din trovärdighet är därför, sedd från mitt håll, noll.
IngOehman skrev:Det kanske skall nämnas att kompensationerna inte är speciellt stora
ens i de mest extrema fallen (alltså när de 12 faktorerna får en maximalt
krokig vägning). Tittar man på den enklaste (mest pedagogiskt enkla att
beskriva) av stereosystemfelskompensationerna så är den ungefär 1,6 dB
stor, men det beror förstås på exakt hur gruppen öron man användt ser
ut. Jag har som ungångspunkt en 2000 öron stark grupp, bestående av
nästan hälften kvinnor, och där jag även mätt i exakt de vinklar som jag
menar är av särskild betydelse.
Lägger man till alla de andra 11 faktorerna (någon annan kan såklart
anse att d flesta av dem kan försummas, eller att några flera behöver
tillkomma, men jag inkluderar 12) och de faller maximalt "olyckligt" (vil-
ket egentligen inte alls behöver vara olyckligt), beroende på rum, sprid-
ningsegenskaper m m, så blir det fortfarande fatiskt kompensationer på
under +/- 3 dB. (Vilket kan jämföras med den större BBC-dippen, som
dessutom har en helt annan form.)
IngOehman skrev:Jag tycker att i stort sett allt ser bra, eller till och med mycket bra ut!
Men - jag tror att det kan vara mycket svårt för dem som inte är helt på det klara med hur en högtalare interagerar - med rummet, med stereosystemet och med oss lyssnare som psykoakustiska varelser och lyssnare - att deschiffrera högtalarnas egenskaper såsom de ser ut mätta i ekofritt rum av en mikrofon.
Det man ser är ju en salig blandning av stereosystemkompensationer, utelämnad högtalarvägg och golv, i detta fall nog även brist på inspelning efter transport (högtalaren kan tappa lite nivå i diskantregistret efter att ha transporterats, vilket dock återställer sig efter en stunds spelning).
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Mnjae...
Men varför syns de tätare interferenserna nästan bara inom ett väl avgränsat spann 1.2-4K. Det ser ut som något händer med utseendet på kurvan vid 1.2 och 3.8KHz. Är det bara slump att det råkar bli just så när rum reflexerna adderas?
RogerJoensson skrev:Möjligen skulle det vara intressant att själv göra mätningar på ett par Pip, men för tillfället har jag varken tid eller intresse av detta.
RogerJoensson skrev:Nej, jag har inget behov att se andra mätningar med fler dämpskivor. Jag bara undrade över kurvans utseende där i övre midden. Du verkar inte riktigt se tomtarna som jag ser, men det spelar inte så stor roll. Det är inte heller något jag har behov att gräva djupare i.
Möjligen skulle det vara intressant att själv göra mätningar på ett par Pip, men för tillfället har jag varken tid eller intresse av detta.
Hur den totala kompensationen skall se ut beror dock på en massa andra saker, eftersom den inte är en stereosystemkompensation allena, utan en kombination av i varje fall fem viktiga (jag tar med 12) olika kompensationer som behövs för att summan skall uppfattas så likt ursprunget som möjligt.
Ju större andel tidiga reflexer och efterklang som präglar uppspelningen, desto mindre bli kompensationerna.
LasseA skrev:1. piP har inte den raka frekvensgång som medföljande handritade lapp visar på.
Lazyworm skrev:RogerJoensson skrev:Möjligen skulle det vara intressant att själv göra mätningar på ett par Pip, men för tillfället har jag varken tid eller intresse av detta.
Är det inte lite motsats att säga att det möjligen skulle vara intressant men 10 ord senare säga att man inte har intresse av detta.
Med tanke på motsatserna så är det väl ungefär samma sak som att inte ha skrivit något alls, meningen släcker ju ut sig själv så att säga.
Nattlorden skrev:LasseA skrev:1. piP har inte den raka frekvensgång som medföljande handritade lapp visar på.
Lappen saknar medföljande text över vad den skall föreställa. Den kanske inte visar piPs respons, den kanske schematiskt visar stereosystemkompensationerna exempelvis?
Nattlorden skrev:Se det så här... de är längre ifrån varandra i basområdet, så där ser du bara dem om du vet var du skall leta... i området du kikar är de väldigt uppenbara och sedan både ökar de i täthet och minskar i amplitud så att de är till synes borta.
LasseA skrev:Varför skulle den föreställa något annat undrar jag?
IngOehman skrev:*Med reservation för att bilden jag ritade för hand inte visar det som
Naqref påstått att den visar. Men jag har ändå mätt som han påstår
att jag påstått.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster