Hur fungerar det egentligen med placering av dipol subbas?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ToJo

Hur fungerar det egentligen med placering av dipol subbas?

Inläggav ToJo » 2009-11-18 18:13

Har ett par Magneplanar högtalare till vilka jag har en Mirage dipol subbas. Nu har jag börjat fundera över hur det hänger ihop med placeringen av subben. Subben består av en låda med ett baselement i vardera sidan, Mirageemblemet "framåt" och förstärkaren på baksidan. Men om man nu ställer denna subben med "baksidan" mot väggen, får man inte då utsläckning rakt fram, eller fungerar det inte så att en dipolbas har en 8-formig ljudspridning? I och för sig kanske det sätts ur spel vid så låga frekvenser eftersom våglängden ju blir betydligt större än högtalaren själv. Är det i så fall oviktigt hur subbasen vrids i förhållande till sweetspot?

/ ToJo

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Hur fungerar det egentligen med placering av dipol subba

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 18:18

ToJo skrev: Är det i så fall oviktigt hur subbasen vrids i förhållande till sweetspot?

Nej, absolut inte! Om jag ställer mig mitt emellan mina SW-63 (alltså vid midjan på åttan), så låter det mycket tunt!

Du ska ha basdipolen riktad som "toppsystemen".

Så här:

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2009-11-18 20:00

Är det verkligen en dipolsubb du har då?
Spelar elementen i motfas alltså?
Det verkar märkligt för i så fall skulle det väl räcka med ett element på en öppen baffel tycker jag. Det extra elementet bidrar ju inte om det spelar i motfas.
Om det är en dipolsubb så skall den väl placeras bredvid dina vanliga högtalare. En dipolbas får ju som mest effektivitet vid tryckminima (hastighetsmaxima) och skall då ej placeras nära bakvägg som en vanlig subb. Dock kan den med fördel placeras kloss mot sidoväggen då väggen minskar den akustiska kortslutningen (utsläckningen vid lägre frekvenser) något. Dock undrar jag om det inte är en bipol-subb du har (elementen kopplade med samma fas). Då gäller nog mer konventionell placering.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-18 20:21

Mirage kännemärke är väl BIpol? Basarna spelar åt var sitt håll men i fas.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-11-18 22:47

SW 63 är dipoler, 2 element i öppen baffel. jag har själv haft ett par till Soundlab elektrostater, inte Quad.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 22:49

MrQaffe skrev:SW 63 är dipoler, 2 element i öppen baffel. jag har själv haft ett par till Soundlab elektrostater, inte Quad.

Jag tror att Roger kommenterade trådskaparens system, inte mitt, om det var det du tänkte på.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2009-11-18 23:43

Ja det var trådskaparens inlägg som jag också kommenterade.

Återgå till Teknikforum