Moderator: Redaktörer
Kraniet skrev:Det var inte enkelt att göra det inte.. Verkar krävas en väldigt tyst och reflexfri omgivning. Har provat nu med mitt ATB PC-Pro i vardagsrummet med ca 1 m till närmaste yta. Tanken är att man ska mäta i kontinuerligt läge där den subtraherar all felaktig information succesivt och sedan får ett korrekt resultat. Att detta fungerar bra för frekvensmätning är en sak men fasmätningen slutar aldrig att ändras. Och att sedan bedöma vilken faskurva som är korrekt är ju alldeles omöjligt.
Nån annan som mätt med fas och har några konkreta tips på hur man bör bära sig åt?
En annan fråga. Om man mäter utan absolut fas så antas en minimumfas. Räcker detta för beräkningar i LspCAD eller bör/måste man ha absolut fas med?
Kraniet skrev:ja det här är typ det bästa jag kan få för mellanregistret. vet inte men det känns inte så meningsfullt.
(som en notis kan jag nämna att man blir något störd på grannar då man håller på med dylikt.. det här med att få till en bra och tyst miljö då man ska mäta är inte enkelt hemma..)
phon skrev:Sirp ?
celef skrev:[absolut fas är att föredra men med lite trixande går det att få bra överensstämmelse med minimumfasmätningar, det görs genom att tillföra rätt mängd gångvägsskillnader
Naqref skrev:celef skrev:[absolut fas är att föredra men med lite trixande går det att få bra överensstämmelse med minimumfasmätningar, det görs genom att tillföra rätt mängd gångvägsskillnader
Fast det senare är svårt om man inte gör mätningar med absolut fas så du bör absolut använda det.
Ang Sirp så när jag pratade med Svante senast så bad jag honom att han skulle införa så man kunde låsa fönstret och få med fasinformationen på samma sätt konsekvent och han hade tydligen då redan infört den funktionen på den variant som kommer.
chrisss skrev:Jag är grön på MLS+FFT och ditt mätsystem har jag ingen erfarenhet av.
Dina kurvor saknar den typiska svansen som planar ut mot lägre frekvenser.
Använder du så stort fönster att reflexerna kommer med?
Eller mäter du på något annat sätt?
Om man fönstrar/klipper före första reflexen skall SPL & fas bli rätt
inom det frekvensområdet som fönstrets storlek dikterar.
Jag kommer att följa dina fortsatta övningar och hoppas att du får rätsida på problemen.
EDIT:
Celef,
Även med mätt fas måste man kontrollera om simulerad summering stämmer med upmätt summering.
Gör den inte det är man ute och cyklar i mörkret
skrutten skrev:Lite allmänna tankar....
Groundplane mätningar är inget som jag heller skulle använda vid design. Jag vill helst kunna mäta i några viktigare riktningar och sen samtidigt simulera dessa riktningar med filtersimulatorn. Jag vill hävda att detta låter sig inte göras i en GP-mätning där man dessutom inkluderar en spegelbild av sitt mätobjekt med större fel i diskantreg som följd.
Att mäta gejtat på ca en meter med mikrofonen på den tänkta akustiska axeln fungerar utmärkt på en tvåvägare men inte på en trevägare där man då får justera om micken för basmätningen för att överenstämma med mellan/diskant mätningen - avståndet till basen blir lite längre och vinkeln en annan.
Jag har väl tur som kör med SpeakerWorkshop i mätning och simulering dels är det gratis och sen så integreras ju mätningarna med delningsfiltersimuleringen, vilket nog är det viktigaste. Om jag mäter på 1 meter så brukar jag i delay funktionen plocka bort ca 2.5 ms bara för att minska fasrotationen så att jag lättare kan styra elemnten så att de hamnar i fas.
Att försöka att hitta akustiskt centrum är mest kontraproduktivt - fokalpunkten är den viktiga punkten
celef skrev:skrutten skrev:snip
jag tycker det finns många bra högtalare som inte tagit hänsyn till någon focalpunkt, men det finns ju inte en enda bra högtaölare som inte tagit fasta på faslägena
skrutten skrev:Lite allmänna tankar....
Groundplane mätningar är inget som jag heller skulle använda vid design. Jag vill helst kunna mäta i några viktigare riktningar och sen samtidigt simulera dessa riktningar med filtersimulatorn. Jag vill hävda att detta låter sig inte göras i en GP-mätning där man dessutom inkluderar en spegelbild av sitt mätobjekt med större fel i diskantreg som följd.
Att mäta gejtat på ca en meter med mikrofonen på den tänkta akustiska axeln fungerar utmärkt på en tvåvägare men inte på en trevägare där man då får justera om micken för basmätningen för att överenstämma med mellan/diskant mätningen - avståndet till basen blir lite längre och vinkeln en annan.
Jag har väl tur som kör med SpeakerWorkshop i mätning och simulering dels är det gratis och sen så integreras ju mätningarna med delningsfiltersimuleringen, vilket nog är det viktigaste. Om jag mäter på 1 meter så brukar jag i delay funktionen plocka bort ca 2.5 ms bara för att minska fasrotationen så att jag lättare kan styra elemnten så att de hamnar i fas.
Att försöka att hitta akustiskt centrum är mest kontraproduktivt - fokalpunkten är den viktiga punkten
chrisss skrev:Var det något annat du tänkte på som jag inte förstått.
Tacksam om du kunde utveckla påståendet.
Jag skall söka efter information här på faktisk om fokalpunkt.
Fattar inte exakt vad det är och hur man använder.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster