Här är schemat:
http://www.qscaudio.com/support/library ... mx2450.pdf
Komponentbeteckningarna kan ha andra nummer, men det är lätt att hitta mätpunkter och trimpotar genom att studera förstärkaren i verkligheten.
Moderator: Redaktörer
gronk skrev:Jag undrar om nån kan hjälpa mig med inställningarna på EP2500:an (bryggkopplad).
Blev besviken när det inte blev NÅTT under 35 Hz (Titanic 15" i 150L sluten låda).
Vet att man skall ställa in enligt manualen och inte efter vad det står på baksidan. Men när jag spegelvände inställningarna på kanal 2 (vilket inte skulle göra nått) tyckte jag att den gick ner en bit till (inbillning, Fasförstärkning ?).![]()
Subben är hörnplacerad.
Nån som kan bekräfta/dementera detta?
Mitt lysnarrum BxLxH 4.2x4.8x2.6
MVH UffeC
AndersP skrev:Jag är också intresserad.![]()
Här är schemat:
http://www.qscaudio.com/support/library ... mx2450.pdf
Komponentbeteckningarna kan ha andra nummer, men det är lätt att hitta mätpunkter och trimpotar genom att studera förstärkaren i verkligheten.
AndersP skrev:Fläktspänning
12 - 24 V beroende på belastning har jag för mig. AVR7000 har lyckats få fläkten att gå för fullt i sin gitarrigg! Sätter man motstånd på fläktsladden laddar den på mer bara. Man klarar sig med reducerad kylning till hifi eftersom man då använder mycket lägre genomsnittseffekt.
Lazyworm skrev:AndersP skrev:Fläktspänning
12 - 24 V beroende på belastning har jag för mig. AVR7000 har lyckats få fläkten att gå för fullt i sin gitarrigg! Sätter man motstånd på fläktsladden laddar den på mer bara. Man klarar sig med reducerad kylning till hifi eftersom man då använder mycket lägre genomsnittseffekt.
Ska man sänka spänningen till fläkten så är det bättre att koppla direkt till någon av alla "fasta" matningar som finns på nätdelskortet. Själv körde jag ner matningen till runt 10V har jag för mig om och då är det precis att fläkten snurrar igång och den hörs inte ifall man inte lägger örat intill.
Förstärkaren blir varm men inte för varm
AndersP skrev:Ett bra ställe kan vara fläktens egen likriktare ( BR1 nederst på sida 4 ) där man kan ta ut 28 V som kan minskas till 10 V med en spänningsdelare. På EP2500 utgörs likriktaren av 4 separata dioder om jag minns rätt.
partook skrev:Dvs. en potentiometer, eller hur?
Lazyworm skrev:Jag och Morello drog ner spänningen på min förstärkare med ett seriemotstånd.
bomellberg skrev:Mät fläktens resistans. Tag lika stort motstånd. Klart.
Mvh,
/Bosse
bomellberg skrev:Mät fläktens resistans. Tag lika stort motstånd. Klart.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster