Mikrofoner från Line Audio?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Mikrofoner från Line Audio?

Inläggav Chopha » 2009-09-10 16:52

Tjenare gott folk!

Jag är på gång att köpa ett ljudkort + mikrofon för musikproduktion och amatörmätningar i mitt vardagsrum.
Jag har kollat på PreSonus AudioBox USB då den både är portabel och ska ha galet fina omvandlare för priset, men vilken mikrofon jag ska ha är jag inte helt hundra på ännu.

Jag är ute efter en rak mikrofon som inte är för dyr och svenska Line Audios modell CM3 verkar vara ett bra alternativ. CM3 specifikationer:
http://www.lineaudio.se/linemicdata.htm
Någon som har en aning om hur de låter?
Tips på bättre alternativ tas emot med öppna armar!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
philip

Re: Mikrofoner från Line Audio?

Inläggav philip » 2009-09-10 17:04

Chopha skrev:Tjenare gott folk!

Jag är på gång att köpa ett ljudkort + mikrofon för musikproduktion och amatörmätningar i mitt vardagsrum.
Jag har kollat på PreSonus AudioBox USB då den både är portabel och ska ha galet fina omvandlare för priset, men vilken mikrofon jag ska ha är jag inte helt hundra på ännu.

Jag är ute efter en rak mikrofon som inte är för dyr och svenska Line Audios modell CM3 verkar vara ett bra alternativ. CM3 specifikationer:

/Christopher

tillverkaren, Roger, hänger här på forumet så han hjälper dig säkert snart, jag kan bara säga som så, CM2:an som jag äger är extremt populär när jag lånar ut mikar till mina vänner (jag spelar inte in längre).
Inte bara för att den är smidig och lätt att placera, den låter bra med.

Bättre alternativ för pengarna finns inte, vad jag vet.

edit: Hur det är med mätningar med LA mikar vet jag inte, annars finns den här: http://www.behringer.com/en/products/ecm8000.aspx kostar ett par- tre hundra har jag för mig.
Ett test som Ethan winer gjort: http://www.realtraps.com/art_microphones.htm

/P

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-09-10 17:46

Chopha skrev:Jag är ute efter en rak mikrofon som inte är för dyr och svenska Line Audios modell CM3 verkar vara ett bra alternativ. CM3 specifikationer:

Behövs inte. Köp!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-09-10 17:59

CM3:an är riktigt bra! Så den är ett väldigt bra köp.
(har numera två st cm3)

Dock fungerar den inte bra som mätmic, där vill man vanligtvis ha en rundtagande mic för att nivån på basen inte skall ändra sig med avståndet som den gör på en njure.

Som mätmic har jag en behringer ECM8000, vet man frekvenskurvan på den (vilket jag tror att jag vet hyffsat för min) funkar den bra. Dock har den lite hög dist om man skall mäta distorsion på bra högtalare. Sen brusar den en del också.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-09-11 11:43

Jag håller med om att CM3 inte är optimal som mätmik om man kräver precision eller gör närfältsmätningar.

Behringermiken som nämnts funkar nog hyfsat upp till 6-10KHz, vid moderata nivåer, men vid högre frekvenser behöver man få den uppmätt så man vet vilken diskathöjning eller krokighet man har i sitt exemplar.
Senast redigerad av RogerJoensson 2009-09-11 12:08, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-09-11 11:59

philip skrev:Ett test som Ethan winer gjort: http://www.realtraps.com/art_microphones.htm
/P

Har jag missförstått något eller mäter man verkligen med miken riktad 90grader från högtalaren? 8O
Det ger ju inte en korrekt bild av hur mikarna mäter riktad rakt mot ljudkällan. Om det är så är testen inte mycket att ha! Ingen vettig människa mäter väl med miken vriden 90 grader och inte ens Earthworks-miken med sin smala topp mäter helt likartat i översta diskanten vid 90 grader. Ännu större avvikelse lär det bli med de mera tjockhalsade mikarna!

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-09-11 12:29

Här finns en kalibreringskurva för ECM8000:
http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/9467-ecm8000-cal-file-mic-orientation.html
Den visar på flera dB diskanthöjning. Hur det är i verkligheten vet jag inte. Andra mätningar visar på en betydligt mildare diskanthöjning...

Tydligen BÖR ECM8000 riktas i 90grader för att baffelsteget inte ska lyfta den stora diskanthöjningen. Då får man hålla bra koll så att de diskanthöjda reflexerna inte stör mätningen.
Någon som själv fått sin ECM8000 uppmätt?
Senast redigerad av RogerJoensson 2009-09-11 12:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-11 12:33

RogerJoensson skrev:Någon som själv fått sin ECM8000 uppmätt?

Vet inte om det är svar på din fråga men jag tror Svantes jämförelser mellan M30 och ECM8000 gav väldigt lika resultat som när Norman och jag testade QTC1 mot ECM8000.

/Peter

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-09-11 12:38

Ahhh. Jag missförstod kalibreringsdatan i länken, i hasten. Den är gjord med miken i 90 grader och är då tämligen rak upp till 10-11KHz. Där den viker av skarpt neråt (utsläckning pga diametern).
Det är alltså viktigt att Behringermiken används vinklad i 90grader då för att den ska vara rak?
Andra mätningar jag sett har varit on axis och då brukar den ha en diskantpuckel på någon-några dB.
Piotr skrev:
RogerJoensson skrev:Någon som själv fått sin ECM8000 uppmätt?

Vet inte om det är svar på din fråga men jag tror Svantes jämförelser mellan M30 och ECM8000 gav väldigt lika resultat som när Norman och jag testade QTC1 mot ECM8000.

/Peter

Mätte ni med mikarna vinklade 90 grader?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-09-11 13:56

Nä on axis. Var väl typ 1-2 dB lyft vid 10-15k.

/Peter

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-09-13 11:57

Mätmikrofonen från Behringer ser trevlig för priset, men jag lägger hellre en tusenlapp för att få ett lägre brusgolv eftersom jag även vill kunna sampla svaga ljud. Några tips på en mätmikrofon för runt tusenlappen som gör jobbet?

Är det någon som har gjort en riktig mätning på CM3 som de kan dela med sig av. Så jag vet hur den beter sig, för kurvan på deras hemsidan ser hyfsat utslätad ut... :wink:

EDIT:
Lade till en fråga...
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2009-09-13 18:01

Har nu fått tips om att Audix TR 40 ska vara ett schysste alternativ - ca 1600kr från Thomann. Någon som har testat den?

Audix TR 40: http://www.thomann.de/se/audix_tr_40.htm

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-13 18:38

Det är väl i princip samma mikrofon? Behringer-micken finns under många olika namn, Monacor ECM-40, Stage Line ECM-40, Superlux ECM-999 och många andra. Audix är en omväg från Kina via USA och det borde göra den dyrare. Ursprunget är förmodligen inte Behringer då det företaget är duktiga plagiatorer....

Detta är kanske originalet? http://www.mbho.de/pdf/mbnm550el.pdf

Behringer-konstruktionen har ändrats en del genom åren och spridningen mellan exemplaren kan vara rätt stor.
http://tinyurl.com/cq2pzy
http://tinyurl.com/onyeoy

Här är den billigare än hos Thomann. http://tinyurl.com/pzd8f8

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2009-09-13 22:04

Chopha skrev:Är det någon som har gjort en riktig mätning på CM3 som de kan dela med sig av. Så jag vet hur den beter sig, för kurvan på deras hemsidan ser hyfsat utslätad ut... :wink:

Det som visas på hemsidan är en normkurva, precis som Neumann och de flesta övriga seriösa tillverkare använder i sina broschyrer...
Det jag utlovar är att CM3 håller sig inom +-1dB 100-16000Hz* on axis (vid själva uppmätningen går gränsen vid +-0.8dB)/1m. Nivåtoleransen vid 1KHz anges till +-1dB (vid uppmätning går gränsen vid +-0.5dB). Kapslar som jag inte kan få in inom ramarna kasseras.
Detta gäller _SAMTLIGA_ CM3.
Jag mäter med MLS-teknik och rosa mätbrus (12ms) i halvrymd. (mätningarna är verifierade utomhus ett flertal gånger).

*En lätt smoothing används vid uppmätningen för att kunna kompensera bort mäthögtalaren och rummet på ett smidigt sätt och denna är ställd till 1/12 oktavs bandbredd, vilket är förhållandevis högupplöst och är väl jämförbart med en snabb mätplotter. En krokig kurva ser tämligen krokig ut även efter denna smoothing, samtidigt som mätmiken är ett rakt streck, även med den höupplösta y-skala (20dB) jag använder när jag trimmar och justerar.
Om jag mäter med ännu smalare bandbredd (1/24 oktav) så blir det allt för kinkigt med placeringen och tar mycket längre tid att utföra (omkalibrering på omkalibrering) och skulle påverka priset i negativ riktning, utan att den praktiska vinsten blir meningsfull.

Edit: Jag ser nu att jag inte har uppdaterat infon på hemsidan på länge.
Där står 70-15000Hz +-1.2 dB. Det stämmer fortfarande, det är bara det att jag strypt åt snaran och kräver nu att den ska hålla sig inom +-1dB 100-16000Hz. Jag har alltså sedan födelseåret ökat kravet något uppåt i frekvens.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-09-14 07:45

Roger,

Det är bra att du även visar mer än en kurva! Då framgår den distansberoende frekvensgången. De flesta fabrikanter visar bara en enda kurva för sina riktade mikrofoner och då oftast den på nära håll.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-22 19:49

RogerJoensson skrev:Jag håller med om att CM3 inte är optimal som mätmik om man kräver precision eller gör närfältsmätningar.

Kan jag använda en sådan ändå, och kompensera för något? Hurdå, i så fall? Jag har inga andra mikar, men kanske borde köpa en för just mätbruk?

Mina krav på mätningar är mycket modesta, jag vill bara se var jag har elaka resonanser och dylikt. Skulle kanske utgången på min ljudtryckmätare vara ett bättre don? Det är en rätt enkel pryl, från JVC.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-22 20:21

Nja, ljudtrycksmätare håller sig till 32-8000Hz vid kurva "C". En riktad mikrofon kan du nog använda för enklare mätningar bara du är medveten om att kurvan vid lägre frekvenser är avståndsberoende.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-22 20:34

kan inte mik-roger tillverka en vettig mätmik till ett vettigt pris, den borde kunna sälja som smöret
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-22 20:36

celef skrev:kan inte mik-roger tillverka en vettig mätmik till ett vettigt pris, den borde kunna sälja som smöret

Faktiskt-signatur mätmick... ja tack.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-22 20:55

Hehe jag har ju mätt på CM3:an har tre stycken skulle vilja ha fler ibland. Alla mätningar gejtade på 1 m håll på mätobjekt 9LEAH
Översta kurvorna ECM8000 i svart CM3 i rött
Det undre paketet kurvor CM3 i 0, 45, 90, 135, 180 grader, fantastiskt fint resultat ut till 135 grader 8O .
Bild
I vissa mätningar inomhus har jag fuskat och använt mig av CM3 för att (kunna) mäta.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-22 22:18

Men då funkar den ju lika bra som mätmicken! 8O :D

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-22 22:58

Nattlorden skrev:Men då funkar den ju lika bra som mätmicken! 8O :D

I vissa fall ja, annars inte alls...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-22 23:28

skrutten skrev:

Ok... men för en som inte har en mätmick, men väl en CM3 var det ett trevligt besked även om det inte är heltäckande. Lär säkert göra större fel med mätmetodiken än vad micken är fel ändå...

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-11-23 09:10

Nattlorden skrev:
skrutten skrev:

Ok... men för en som inte har en mätmick, men väl en CM3 var det ett trevligt besked även om det inte är heltäckande. Lär säkert göra större fel med mätmetodiken än vad micken är fel ändå...

CM3 är en kardioid, och har därmed systemfel som blir ganska komplicerade att räkna bort.

Mätmikar är med fördel omni och rena tryckkännare.

Jag rekommenderar, med en dåres envishet, ebf akustiks EMM8-cal som hemmamätmik. Man vill ha kalibrerad mik och ett mätsystem som kan hantera kalibreringen internt när man mäter.
Det finns tillräckligt med annat man ska hålla reda på i alla fall.

Om jag skulle önska mig nåt vore det en CM3-kusin med rundtagande egenskaper. och ungefär samma kvalitet. CM3 låter rent och fint på inspelningar där den passar. En sån KANSKE skulel kunna användas som mätmik.

Men för en sån kusin ger det relativt stora membranet problem när samma egenskaps konsekvenser snarare blir en fördel i en riktad mik.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-23 09:23

Nattlorden, sov du på Svantes föredrag den 14:e :)

jag säger som n3mmr,
mikar skall vara omni, och tryckkännande.

köp IBF Acoustics mikrofon. Den är väldigt billig. enda problemet är att den går på bias spänning och inte fantomenmatning som är brukligt.

Ialla fall tills dess Roger börjar tillverka kalibrerade mätmickar.

Eller som Svante säger, det är bättre att mäta med det man har än att inte mäta alls. har man en CM3 är det väl lika bra att börja mäta :)

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2009-11-23 09:32

rikkitikkitavi skrev:Nattlorden, sov du på Svantes föredrag den 14:e :)

jag säger som n3mmr,
mikar skall vara omni, och tryckkännande.

köp IBF Acoustics mikrofon. Den är väldigt billig. enda problemet är att den går på bias spänning och inte fantomenmatning som är brukligt.

Ialla fall tills dess Roger börjar tillverka kalibrerade mätmickar.

Eller som Svante säger, det är bättre att mäta med det man har än att inte mäta alls. har man en CM3 är det väl lika bra att börja mäta :)

EMM8 funkar fint med t ex E-MU Tracker Pre-s lilla biaserade 3,5mm-ingång, via en adapter för att plocka ut den kanal man vill köra på.

OBS: man bör ha EMM8-cal, inte okalibrerade EMM8. Mikar i den här prisklassen varierar ganska mycket mellan exemplaren.

Ljudljungelordspråk: När Fantomen matar mickar står ljudkällan stilla.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-23 10:03

De säljer ju en kalibrerad Stageline mic också, om man vill ha fantommatade prylar.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-23 10:30

rikkitikkitavi skrev:Nattlorden, sov du på Svantes föredrag den 14:e :)

Nej, men å andra sidan så är det inte värst komplicerad mätning jag skulle göra heller - kolla så att nivåerna matchar vettigt vid delningsfrekvens. Ver verkligen skillnaden kula/cardiod så farlig där uppe?

( Dessutom var jag inte medveten om att CM3 var cardiod, jag trodde nog den var omställbar i karaktäristik. )

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-23 11:06

philip skrev:
Chopha skrev:Tjenare gott folk!

/Christopher

tillverkaren, Roger, hänger här på forumet så han hjälper dig säkert snart, jag kan bara säga som så, CM2:an som jag äger är extremt populär när jag lånar ut mikar till mina vänner (jag spelar inte in längre).
Inte bara för att den är smidig och lätt att placera, den låter bra med.

Bättre alternativ för pengarna finns inte, vad jag vet.

edit: Hur det är med mätningar med LA mikar vet jag inte, annars finns den här: http://www.behringer.com/en/products/ecm8000.aspx kostar ett par- tre hundra har jag för mig.
Ett test som Ethan winer gjort: http://www.realtraps.com/art_microphones.htm

/P

Håller med om allt det där.

Mäta med njurmikrofoner är dock för det mesta ingen vidare bra ide.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-23 11:27

RogerJoensson skrev:Här finns en kalibreringskurva för ECM8000:
http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/9467-ecm8000-cal-file-mic-orientation.html
Den visar på flera dB diskanthöjning. Hur det är i verkligheten vet jag inte. Andra mätningar visar på en betydligt mildare diskanthöjning...

Tydligen BÖR ECM8000 riktas i 90grader för att baffelsteget inte ska lyfta den stora diskanthöjningen. Då får man hålla bra koll så att de diskanthöjda reflexerna inte stör mätningen.
Någon som själv fått sin ECM8000 uppmätt?

Min erfarenhet är att det finns stora skillnader mellan olika billigare
mätmikrofoners överensstämmelser med deras kalibreringskurvor.
Det vill säga att kalibreringskurvorna i sig har fel, även om de oftast
är mindre än felen hos mikrofonen själv - med de är bedrägligare
eftersom de ger användaren en känsla av att ha ett absolut pålitligt
instrument i sin hand.

Det verkar som om de flesta billiga mätmikrofoner oftast är kalibrer-
ade mot en annan mätmikrofon med liknande fel, men lite mindre.
Det vill säga således att kalibreringskurvan har ungefär rätt form men
att den korrigerar mindre än den borde. :?

I synnerhet så har de flesta billiga mätmikrofoner ett större diskant-
lyft i nollgradersriktningen än vad som framgår av deras kalibrerings-
kurvor.

För det mesta verkar faktiskt en 90-gradig infallsvinkel (frånsett ett
fall över sisådär 14 kHz) och helt utan korrigering, ge sannare kurvor
än när man applicerar de kalibreringskurvor som medföljer. Även när
man jämför billigare earthwork-mikrofoner med de dyrare, så finns
det en diskrepans mellan hur de mäter sinsemellan, och hur deras
medlevererade tonkurvor ser ut. Det har i varje fall varit så för de
earthworksmikrofoner jag tittat på (5 stycken).

Kort sagt - de billigare mätmikrofonerna tycks ofta ha fått sin kalibre-
ringskurva upptagen med en annan mätmikrofon som inte heller är
perfekt rak, utan bara är "lite bättre".

Detta är ett förhållandevis modernt problem som kom med de billiga
mätmikrofonerna, även om oexaktheter har funnits även på "riktiga"
mätmkrofoner, men för det mesta då mest med avseende på abso-
lutnivån. Det drabbar ju bara känslighetsmätningar.

Sammanfattning: Lita inte för mycket på några billiga mätmikrofoner,
ens om kalibreringdata medföljer. Upp till några kHz är dock de flesta
rätt pålitliga, men det är ändå vanligt att man även därunder finner av-
vikelser, ofta då i form av en svag stigning vid låga frekvenser.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Teknikforum