Uppgraderade OA51

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Densen

Uppgraderade OA51

Inläggav Densen » 2009-08-28 18:58

Man kan nog lugnt påstå att följande förändring definitivt har inneburit vad rubriken låter meddela, en uppgradering.

Nu finns det ju de som kanske t.o.m. har sprungit om denna min uppgradering, men en lösning liknande denna finns sannolikt framtagen av Nagref inom året?

Vad består då uppgraderingen i, inte så svårt att gissa för medlemmar som läser Carlsson illuminati- trådarna, nämligen byte av diskant till diskant för OA52LE uppgraderingen, Peerless 810921.

Jag har ju testat dessa diskanter i ett par OA52, inte mina, utan en bekants, och upplevde en förväntad, om inte minst sagt, en påtaglig förbättring. OA52’orna skall också uppgraderas framöver.

Passformen för dessa diskanter var inte bara att slänga i, utan lite filande var nödvändigt, men inte alls så pass att det stör. Jag behöll frontplattan för OA52, vilken passade i den mindre hålbilden. Bekantingen skulle kanske hjälpa mig att ta fram en större platta som fanns till Vifa-diskanten. Då kan vi ju göra ett byte.

Då var det, det där med filter, jag använder mig av passiv delning, varför jag passade på att dimensionerade om filtren för också basmodulerna, och SS8545 elementen.

En simulering i Basta ser ut som följer.
Editerat den 8/9 -09; bytte till bild med högre upplösning.
Redigerat igen den 11/10 2009.
Bytte bild till visning av de enskilda elementens bidrag. Elementens summering visas på en bild längre ned i tråden.

Bild

Jag får besök i helgen så under nästa vecka skall det lödas, och provlyssnas.
Skall bli spännande att höra hur detta filter låter och beter sig. Det är ju en betydligt enklare skapelse än vad jag hittills har använt mig av. Får se upp så att det inte blir för rakt på med ljudbilden, eller orent?
Senast redigerad av Densen 2009-10-11 18:39, redigerad totalt 6 gånger.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-08-28 21:59

Jag har funderat på samma sak, diskantelement är beställda. Kompletteras med 4 st aktivt drivna bremenbasar (OB 51- lådor med 25 l innervolym+ 2 separata 26- literslådor.)
Hur ser dina filter ut? Jag har tänkt prova OA52LE- konfigurationen tills någon annan version kommer.....
Senast redigerad av oa51 2009-08-29 09:11, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2009-08-29 06:27

Tänkte väl nästan det att fler skulle bli intresserade av Nagrefs diskantval för uppgradering till OA52LE, att användas också i OA51. Tjatar vi tillräckligt och mangrant, så kanske han verkligen på allvar överväger en sådan uppgradering. Han var väl dock i nuläget upptagen med de nya Larsen-modellerna, så det lär väl dröja ett (bra?) tag.

Mitt filter ja. Det ligger mer i känslighetsnivå med OA51LE, än OA52LE. Dessutom rundar jag av SS8545 nedåt för att möta basen på ett mer integrerat sätt. Basfiltret är också ändrat/förenklat mot tidigare för sömlös anslutning mot SS8545. Basen är ju sidoriktad, därför kan man bättre fördra ett enklare filter. För diskanten har jag däremot utgått ifrån OA52LE filtret, så där ligger det inte så långt ifrån detta. Totalt alltså inte i närheten av OA52LE filtret.
Jag måste lyssna på detta filter innan jag vill presentera det, då jag i detta filter har plockat bort åtgärderna för hantera basens och SS8545 elementens orenheter i de högre frekvensregistren, som jag tidigare har använt. Nu spelar ju inte basen eller mellanregistret så högt i frekvens i.o.f.s. så det kan förhoppningsvis fungera. Det blir i sådana fall totalt ett enkelt filter, jämfört med tidigare.

Jag har så här långt testat med Peerless diskanten i den tidigare filterkonfigurationen, med något moddat diskantfilter och måste säga att det blev en helt annan högtalare. I mitt tycke bättre än OA52LE, då kanske i första hand beroende på basmodulens bidrag, med renare basljud. OA51 utan basmoduler är i mitt fall inte längre ett option. Ej heller utan Peerless diskanten, som är ett prisvärd uppgradering, vad jag kan utröna så här långt.

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-08-29 09:10

Spännande! Jag hoppas man kommer åt den hårdhet som OA51 ibland har, och som helt saknas i OA116/OA2212.
(Jag har under åren växlat mellan dessa tre och kan fortfarande inte bestämma mig för vilken jag gillar bäst.
En "OA51LE.2" med basmoduler kanske når ända fram........ :)

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Re: Uppgraderade OA51

Inläggav Kristian » 2009-08-29 21:57

Densen skrev:Man kan nog lugnt påstå att följande förändring definitivt har inneburit vad rubriken låter meddela, en uppgradering.

Nu finns det ju de som kanske t.o.m. har sprungit om denna min uppgradering, men en lösning liknande denna finns sannolikt framtagen av Nagref inom året?

Vad består då uppgraderingen i, inte så svårt att gissa för medlemmar som läser Carlsson illuminati- trådarna, nämligen byte av diskant till diskant för OA52LE uppgraderingen, Peerless 810921.

Nyfiken på vilken diskant du jämför med? Orginal, .2 eller T11oa? :?

/ Kristian

Edit: Bytt plats på "du"
Livsnjutare

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-29 23:51

OA52.LE med den nya diskanten verkar ju ha blivit såpass bra att det måste tas fram en OA51.LE II :wink: :P
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Densen

Inläggav Densen » 2009-08-30 08:03

Kristian, diskanten jag använt tidigare är T11oa.
Vad gäller Peerless diskanten så har väl Nagref nämnt att han eventuellt har funderat på en option med den, d.v.s. en uppgraderingsats för L4, L6, en av diskanterna i L8 blir väl denna. I.Ö. har ju också nämnt att den har en del brister för OA-konstruktioner. Han har ju tidigare nämnt att en ny Carlsson diskant är p.g. ett tags sedan dock jag läste det.

AVR7000, du vet inte vad du missat när du hoppade över denna diskant, och satsade på betydligt dyrare. :wink:
Eller mer troligt, jag vet inte...

För den merkostnaden den betingar, så är i varje fall jag nöjd så här långt.

Folket (Carlsson) skalla, mer Nagref uppgradering till alla.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-30 23:23

Ja jag skall lyssna på den igen på onsdag, då i Larsen 8, och det blir väl så att jag tar med mig ett par hem för att testa lite :wink: .

Frekvensgången är ganska lik den för Scanspeak 9700 on och off axis och denna tycker jag mycket om i OA51 (det var den jag körde innan)

http://www.scan-speak.dk/datasheet/d2905_970000.htm

http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2608-913000.pdf

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Kristian
Ljudas

Inläggav Kristian » 2009-08-31 09:59

Densen skrev:Kristian, diskanten jag använt tidigare är T11oa.
Vad gäller Peerless diskanten så har väl Nagref nämnt att han eventuellt har funderat på en option med den, d.v.s. en uppgraderingsats för L4, L6, en av diskanterna i L8 blir väl denna. I.Ö. har ju också nämnt att den har en del brister för OA-konstruktioner. Han har ju tidigare nämnt att en ny Carlsson diskant är p.g. ett tags sedan dock jag läste det.

Ok! Tack Densen, mycket intressant! Vad kostar ett par?

Kanske kan man våldgästa AVR7000 och lyssna lite nån dag när han fått hem ett par!? :roll:
Livsnjutare

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-08-31 21:11

Det är inte min sak att avgöra hur det blir med den saken 8O men....
-jag skall på onsdag ta med och låna ut ett par OA51.LE och ett par OA51.3 (för ev. modifikation) till en viss beundransvärt händig och makalöst duktig man.
-s a s skapa vissa förutsättningar för att det någon gång framöver blir med den saken som vi alla hoppas att det skall bli med den saken :wink: :)

Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2009-08-31 21:45

Det verkar som om du skall besöka en väldigt genomtrevlig och generös man. :) :D
Hyggligt också från din sida AVR7000 att du ställer upp med lådor.
Vi får verkligen hoppas att han får tid över för också detta.
Själv kör jag vidare med ovanstående filter. Har precis lött ihop mellan och diskantfiltren. Fixar basfiltret imorgon, och hoppas att jag kan lyssna på denna konfiguration.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-02 20:54

Har nu lyssnat på den nya filterversionen med den nya Peerless-diskanten, i några timmars tid.
Omdöme.
Jag upplever helhetsbilden motsvara responsen i bilden ovan bra. Denna kombination är bättre än min förra, och det inte endast beroende på den bättre diskanten. Utan vad jag upplever så är också mellanbasen bättre nyanserad med bättre detaljeringsgrad. En ren njutning att lyssna på med lugnare musik där de separata instrumenten är snyggt åtskiljningsbara.

Kan väl också nämna att jag rätade upp responsen mellan bas, mellanregistret en aning ytterliggare än bilden ovan visar, enligt vad Basta genererade, vilket dessutom innebar något billigare drosslar för basfiltret. --- Tillägg den 12/9 -09, denna justering syns nu i den uppdaterade bilden ovan. ---

Roade mig att räkna ut kostnaden för filtren i sin helhet, vilken jag inte behövde ut med, då det i mitt fall räckte med att gräva i påsen med komponenter, köpta tidigare.
Priser för drosslar hämtade jag från HiFi-kit, och kondensatorer och motstånd från Elfa, (SCR-MKP). Inte de allra billigaste komponenterna m.a.o.

Kostnad för filtren uppdaterade den 31/12 -09

Totalkostnaden blev ca 1300:-/par.
Med 600:- för basfiltren, 486:- för mellanregisterfiltren och 204:- för diskantfiltren.

--- OA51 --- separat, som självständig högtalare.
Mellanregister 240kr, diskantfilter 204kr, sa. 450kr/par.

Basen i systemet är SEAS H1208 L22RN4X/P á 915:- på HIFI-kit.
Dessa sitter i ett par basmodullådor OB51, hopsatta av ”snickaren”, för ca 1000:-

Diskanterna köpta av Larsen kostade 2120:- med frontplattan till OA52. Tror inte John misstycker att jag skrev ut priset?

För tillfället känner jag mig så här, :D
Senast redigerad av Densen 2009-12-31 18:05, redigerad totalt 2 gånger.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-03 17:30

Lämnade idag över en skiss på en rektangulär frontplatta till Peerless-elementen. Alltså i storlek med den som Larsen sålde till T11oa.
Inte omöjligt att han kan ta fram fler, om det finns fler intresserade, om han nu lyckas bra med dessa. Presenterar dem när jag har fått dem.
Nä, nu måste jag in och lyssna på välljud. :wink:

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-03 18:24

Jag köpte med mig två diskanter hem för att testa att köra aktivt... Lite ont om tid just nu då jag skall bygga basmoduler men jag är väldigt nyfiken på hur det kommer att låta.
Lyssnade ju på L8 igår och den översta diskanten som detta element återger är helt fantastisk.

Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-07 20:38

Redigerat den 6 januari 2010.
Angivna kostnader i detta inlägg är inte längre aktuella, för nu korrekta uppgifter se nästa sida. Billigare filterkostnader där.
-------------------------------------------------------------------------------

Roade mig med att räkna ut kostnaden för delningsfiltren i billigare utföranden.
Detta innebär för drosslar klenare tråd, och för de större kondensatorerna i elektrolytutförande, de övriga kondensatorerna oförändrade i polypropylen.
Kostnaden blev då.

För diskantfiltret, 286:-, mellanregisterfiltret, 770:-, basfiltret, 412:-.
Totalt då 1468:-, lite skillnad mot det ovanstående redovisade priset 2666:-.
Vill man åtminstone ha polypropylen på den seriekopplade i mellanregistret får man lägga till ca 500:- till 1226:- i st.f. 770:-, totalt för detta blir det då 1924:-.

Alltså sammanfattningsvis, 3 nivåer.

1. 2666:- = Polypropylen, och grövre tråd
2. 1924:- = 1 elektrolytkonding, och klenare tråd på drosslar
3. 1468:- = 2 elektrolytkondingar, och klenare tråd på drosslar

Mellan version 1 och 2, kan man säkerligen inte höra någon ljudlig skillnad? Jag har i andra sammanhang använt mig av en sådan lösning, vilket fungerade fullt tillfredsställande. Mellan 1 och 3, kan inte med säkerhet svara på detta sanningsenligt.

Nå't skall man ju göra medans man Flac'ar. :wink:

Redigerat den 8/9 -09
Jag bytte bilden ovan till en med högre upplösning. Har också dämpat diskanten svagt, i simuleringen ca 0,5db.
Senast redigerad av Densen 2010-01-06 09:00, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-13 17:02

Har bytt diskantfilter idag till ett okonventionellt filter som innebär följande fördelar.
Låg ordning vid brytgränsen, med uppnådd 6db/oktavs avrullning vid brytfrekvensen? Jupp!
Akustiskt fasriktig.
Förbättrad effekttålighet.
Minskad distorsion.
Bibehållen energi vid off-axis.

Billigt blev det också, 204:-/par!!!
Lyxvariant, 1002:-/par.
Min mellanvariant, 572:-/par.

Det märktes genast en ljudmässig förbättring bl.a. off-axis, jämfört med det jag använde tidigare, vilket var en anpassad variant av Nagref's OA52LE-filter.
:)

Tillägg den 17/9 -09

Kände mig bara tvungen att skriva av mig om glädjen av uppnått resultat. :roll:
Någon dags paus från musiklyssnande kan vara bra för att återigen få uppleva hur pass bra högtalarna egentligen låter. Man lyssnar s.a.s. till högtalarna igen för första gången. Måste säga att jag vid varje tillfälle slagits av hur pass bra det låter numera. Detta nya filter lär jag inte röra ytterliggare. Skall endast snygga till förläggningen och förbindelserna mellan komponenter, plus byta ut några motstånd mot dito med snävare tolerans. 2st alu-plåtar ligger nu och väntar på håltagning, för att så småningom monteras som nya diskantfrontar, om nu utförandet blir acceptabelt. Annars kommer sannolikt John att sälja dylika framöver, när Nagref har presenterat OA51LE II uppgraderingen.
:)

Tillägg den 20/9 -09

Simulerade fram ett OA51 filter utan baslåda.
Ser riktigt bra ut teoretiskt. På sid. 2 finns en uppmätning.
Senast redigerad av Densen 2009-12-31 18:06, redigerad totalt 1 gång.

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-26 17:13

Tänkte att jag skulle lägga upp några bilder på responsen med justeringarna införda. De låter rätt bra mina 3-vägare.8O

Bild

Impedansen. Tillägg den 11/10 2009 den ser numera ut såhär efter att jag lagt på en konjugatlänk på diskanten.

Bild

Grupplöptiden

Bild

Tillägg den 11/10 2009 Diskantplattorna nämnda nedan är lagda på is.
Har för övrigt påbörjat de nya diskantplattorna med att borra upp hålen. Kvar är att ta upp centrumhålet för domen, fila ned kanterna, och måla dem svarta.

AVR7000, har du testat diskanterna än? Och vad tyckte du i sådana fall, du som har lite att jämföra med.

Diskanten
Att jag valt den något högre responsen i diskanten beror på den enkla anledningen att jag ville uppnå ökad energin off-axis, oavsett att detta filter sprider bättre än andra tekniker i diskanten.
Senast redigerad av Densen 2009-10-11 18:29, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2009-09-26 17:42

Sitter med ett par OA-52 orginal. Går det att sätta i nya LE-diskanten och byta diskantfilter utan att uppgradera basen? Vad händer? (är jag snål nu?)

/krister

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-09-26 21:23

Basen är just nu väldigt billig (allt är relativt) på hifikit pga "ett litet priskrig"

Vill man ha 8545 är det läge att köpa nu.

Mvh

Stefan

Densen

Inläggav Densen » 2009-09-26 22:48

Renobo, din lösning att endast byta diskant och filtret till den, går inte. Det fungerar dessvärre inte heller att också byta filtret för basen.

Men lägger du på en kondensator på 5uf parallellt med basen och använder diskantfiltret jag använder enligt nedan så blir det inte så tokigt/kan nog fungera. Dessa komponenter är heller inte så dyra.
Jag har nog enklare kondensatorer att bidra med om du vill testa.
Spolen i diskantfiltret saknar jag dock med det värdet. Observera att diskanten måste fasvändas.

Tillägg den 11/10 2009. En konjugatlänk är tillagd för att uppnå resultatet av impedansen som visas längre upp i tråden. Ändrade bilden till rätt symboler för seriekomponenterna.

Tillägg den 29/10 2009. Tog bort konjugatlänken. Gjorde en ändring av resistansen för mellanregistret och tyckte efter det att den inte längre behövdes. Ändringen innebar en höjning av området runt ca 1500 -2000hz med ca 1db. Nu avvaktar jag leverans av ljudkort och mätmik, innan ytterliggare ev. ändringar. Ändrat 3,9uf till rätta värdet 3,3uf.

Tillägg den 1 januari 2010. Uppdaterade filtervärden.

Bild

Kanske Nagref får tid någon gång att titta på detta?
Senast redigerad av Densen 2010-01-01 16:36, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-09-26 23:41

avr7000 skrev:Basen är just nu väldigt billig (allt är relativt) på hifikit pga "ett litet priskrig"

Vill man ha 8545 är det läge att köpa nu.

Mvh

Stefan
Berätta mer...

BTW - jag har också lyssnat på L8 och tycker de har en väldans potential!!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-30 19:21

Väntans tider.

Idag var jag med och ljudtrycksmätte en varmluftsmotor i ett klassat 30dbA ljudrum, kul. :) Nu går ju tyvärr inte detta rums mätutrustning att använda för att mäta upp mina högtalare med, som var en tanke som förespeglade mig. Attans! Det var 3st mätmikrofoner upphängda på olika höjd i rummet, så där sprack det. Men jag skulle ju kunna släpa dit min egen dator, ljudkort och mätmikrofon. När jag nu får hem dem förståss. :( Jag köpte ett ljudkort den 12 oktober och har ännu inte fått hem det! Det stod 2 – 5 dagars leveranstid i annonsen, och gör så fortfarande, suck. Men på ordern kan jag hela tiden läsa att varan ännu inte finns, men beräknas komma hem senare, med ca 14 dagars ytterliggare försenad leveranstid. Lika illa med mätmikrofonen, som jag beställde av en forummedlem, vilken verkar vara väldigt upptagen, så jag får nog köpa en mikrofon någon annanstans. Det skulle ju annars ha varit en bra sysselsättning att mäta upp mina OA51/OB51SEAS, och varför inte också på köpta pK-högtalare, då jag är långledig i jul. Om nu de (pK) också kommer innan jul förståss.
Firman jag köpte ljudkortet av, eller i varje fall betalade för det till är Thomann.de, vilken jag förståeligt inte kan rekommendera. Att jag köpte där berodde på att priset där med frakt var ganska lika med vad de tar i butiker här i Sverige utan frakt, ungefär ett par hundra i skillnad alltså. Ångrar nu bittert att jag var så småsnål, men vem hade trott att Thomann.de, skulle sköta denna affär så här dåligt. :evil:
Har någon annan förresten lika dålig erfarenhet av Thomann, eller har jag olyckligt råkat illa ut?

Sålänge har jag roat mig med att dela mellanregistret lite längre ned för lite fylligare återgivning av låga mellanregistret. Det skall bli spännande att se hur "de" mäter. I vilket fall så kvarstår nöjdheten med ljudet/ljudåtergivningen. 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-30 20:24

Densen skrev:Idag var jag med och ljudtrycksmätte en varmluftsmotor

En Eriksson eller Stirling?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-30 21:06

Ingendera av de två stycken nämnda. Det var ju en bisak som jag inte ens reflekterade över. :wink:
Kan väl nämna att en farbror till mig var med på sent 60-tal/tidigt 70-tal, och "utvecklade" Stirling-motorn för försvarets räkning.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-12-01 00:27

Densen skrev:Ingendera av de två stycken nämnda. Det var ju en bisak som jag inte ens reflekterade över. :wink:
Kan väl nämna att en farbror till mig var med på sent 60-tal/tidigt 70-tal, och "utvecklade" Stirling-motorn för försvarets räkning.
Även jag har ritat lite på stirlingmotorn som Unitid Stirling försökte utveckla till personbilsdrift. Det var i början på 70-talet.
Att reglera varvtalet snabbt är dock inte nån paradgren för stirlingmotorer. En hybrid skulle nog varit bättre, men det var ju inte aktuellt för bildrift på den tiden.
Är det hemligt vilken motortyp ni mätte på?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Skorpio

Inläggav Skorpio » 2009-12-01 12:20

Er filten bag basenheden også en del af OA51 opgraderingen, eller løses dette i delefilteret?
-Chaconne ll, sorte

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-01 20:07

Skorpio. Filten bakom basenheten är det såvitt jag känner till endast Lennartj som har bakom basen på ett par av hans OA52'or.
Uppgraderingen jag skriver om här, är den att jag använder diskanten Naqref tog fram till OA52 i mina OA51. Naqref kommer sannolikt framöver någongång att ta fram filter till OA51 med denna diskant efter vad jag gissar av vissa kommentarer att döma. Så i denna tråd har jag för avsikt att redovisa filtret jag använder. Men vill inte i nuläget redovisa filterdelarna för mellanregistret eller mina basmoduler. Detta p.g.a. att jag först vill verifiera den subjektiva uppfattningen om hur bra jag tycker det låter, och ser ut via simuleringarna i Basta, med uppmätningar.
Diskantfiltret har jag dock redovisat då det är framtaget av en riktigt duktig DIY'are, alltså inte av mig.
Jag skrev tidigare i tråden följande summering om diskantfiltret, (med några kommentarer tillagt).

Låg ordning vid brytgränsen, med uppnådd 6db/oktavs avrullning vid brytfrekvensen? (elektriskt närmare 5'e ordningen.)
Akustiskt fasriktig.
Utjämnad impedans vid resonansfrekvensen. Medföe följande fördelar.
Hög effekttålighet, jämfört med låg ordnings filter.
Minskad distorsion.
Bibehållen energi vid off-axis. Mycket viktigt för OA51.

Viktigt, diskanten skall kopplas ur fas, och spolen skall ha lågt inre motstånd.

Kan inte annat än igen rekommendera denna diskant.

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-02 19:42

Så här ser EN summerad simulering med Peerless-diskanten och SS8545 i OA51 ut.

Bild

Använt filter i simuleringen är inte alls så komplicerat. Skulle vara kul att testa.

Det var som... idag fick jag ett SMS från Thomann.de med lydelsen. "Your order nn has been shipped today..." efter nästan TVÅ månaders väntan. :evil: :x :( :)
Dessutom vid kontakt med forummedlem som skulle bygga ihop en mik, så skulle även denne se till att få den klart alldeles straxt. Tipsar senare om vem, (om denne nu inte invänder sig mot detta).
Så nu skall det bli lite mätande under julhelgen. :)

Tillägg den 6 december 2009

Implementerade delar av annan teknik i mitt mellanregisterfilter.

En av ändringarna rörde fasen.
Tidigare

Bild

Nu.

Bild

Jag sänkte dessutom delningsfrekvensen, den låg tidigare kanske lite högt upp i frekvens, med tanke på orenheterna i SS8545's högre register.
Utsträckte dessutom det låga mellanregistret nedåt, så nu rullar det av ca 10db mellan ung. 200hz till 80hz.

Tillägg den 10 december 2009

Kunde inte vänta på att "forummedlemmen" skulle bygga mätmikrofonen färdigt längre, utan avbeställde den. Köpte igår istället en Behringer ECM-8000 och en mikrofonförstärkare Behringer MIC-100, fick ju häromdagen USB-ljudkortet, också Behringer nämligen UCA202. Hade kanske varit bättre att ha köpt ett bättre ljudkort med Fantom-matning direkt, men detta skall nog också fungera nöjaktigt. Då kan man förhoppningsvis mäta lite i jul. :) Om nu inte också dessa leveranser strular förståss. Det där med finns i lager skall man tydligen inte tro fullt ut på. :x Plus ett par pK på väg in att mäta på också.

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-26 18:34

Jag har nu gjort några första uppmätningar på mina OA51 med basmodulerna, vilka visas nedan. Nivåerna skiljer sig åt då jag fick justera denna för att få igång triggern vid basmoduluppmätningen.

Först OA51 uppmätt rakt ut från vägg (i 90grader) ungefär mitt emellan elementen i höjdled, (ljusblå), och ungefär i elementens vinkling, (mörkblå), båda med ett mätavstånd om ca 1m. Här syns diskantlyftet som är nödvändigt för att få en bra energinivå i diskanten. Likaså syns avrullningen nedåt ”anpassad” mot basmodulen.

Bild

Sedan en uppmätning av basmodulen, som stod fritt placerad utan väggstöd, med ett mätavstånd om ca 1m. Att tänka på vad gäller basmodulen är att baselementet är sidoriktat vilket medför att ”högre” frekvenser inte hörs i samma utsträckning som om det skulle ha varit framåtriktat.

Bild

Vad tycks?

Skall väl försöka att mäta upp högtalarna bättre placerade, i synnerhet basmodulen. Kanske man skulle utnyttja det klassade ljudrummet på jobbet?

Densen

Inläggav Densen » 2009-12-27 15:35

Gjorde idag lite fler uppmätningar. Bl.a. med jämförelse med en intressant högtalare med få bokstäver i namnet(?). Mätte också upp basrör, vilket jag adderade till basmodulen.

Uppmätningarna är utförda i vinkeln mellan 2st öppna dörrar, vilka annars bildar ett 90 gradigt hörn. Alltså ganska fri yta bakom högtalarna.

Först igen OA51 på 1m/0,7m avstånd uppmätt i lyssningsvinkel och i baffelns lutningsvinkel.

Bild

Här är basmodulen och basrör ihop.

Bild

Sedan för jämförelsens skull OA51 i lyssningsvinkeln ihop med en annan högtalare.

Bild

Följt av OA51 i baffelvinkeln ihop med en annan högtalare.

Bild

Så vad är då kontentan av detta?
Det kanske någon annan kan svara på?

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati