Moderator: Redaktörer
celef skrev:det knastrar nåt ruskigt när jag kör limp å när jag testade dpc så låg stapeln i taketwindows vista är ju rena skiten
- The dual-gated frequency response measurement is implemented.
- Automatic delay finder using cross-correlation (in FR2 window).
- Enabled coherence + phase plot in smoothed and unsmoothed graphs.
- More precise ascii exported values.
- Generator signal can be saved in .wav files.
- The last PIR excitation signal type is saved in registry.
- Group delay auto-ranging improved.
- Sine generator reports soundcard output RMS voltage.
- Added keyboard shortcuts for moving marker.
- Main program window size and position memorized between program executions.
-Added grid in spectrograms.
- PIR graph can have one overlay curve.
- Integrating SPL meter with 24 hours data logging possibility is implemented.
- In program STEPS a method for the measurement of the loudspeaker
voice coil peak displacement is implemented.
- Improved is a work with soundcards: EMU 0404USB and Duran Audio D-Audio USB.
XTZ Room analyzer
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=41
Nån som har sett eller provat denna?
celef skrev:XTZ Room analyzer
http://www.xtz.se/produkt.php?allmant=true&produkt=41
Nån som har sett eller provat denna?
det var en ganska utförlig redogörelse hur programmet funkar på hififorum, prova där vettja. vem säljer det där programmet? jag har letat på nätet utan att finna ett smack!
Piotr skrev:Knastrar i XP med mitt kort när jag kör step också och jag har inte löst det. Finns massa inställningar man kan göra i XP för att förbättra strömmande information (alltså i realtid) men det är vanligt med problem som helt enkelt inte går att lösa.
Windows är för det första inte designat för god prestanda för "streaming". Sedan blir det ju ytterligare knepigt med tanke på att det är en radda med hårdvara och mjukvara som ska lira ihop i en typisk applikation. För många kockar helt enkelt.
Återkommer med en lista på saker man kan försöka sig på.
psst: n3mmr, ditt kort uppvisar samma fel på min laptop som mitt kort gör..![]()
/Peter
celef skrev:ja det vore ju kul att bli av med knastret
men det verkar inte störa funktionen då det mäter "rätt" i loopback
Piotr skrev:celef skrev:ja det vore ju kul att bli av med knastret
men det verkar inte störa funktionen då det mäter "rätt" i loopback
Prova att köra en sinus och gör spektralanalys. Om du tittar länge bör du kunna se att det hoppar till ibland. Kör du på averages (säg 100st) så "förstörs" mätningen när avbrottet kommer.
Det är ofta väldigt korta avbrott det är frågan om... typ mindre än en millisekund.
Större avbrott har jag fått till när jag öppnat ett nytt fönster eller nåt samtidigt som jag loopar och analyserar en signal. Dessa jätteglapp på flera millisekunder har försvunnit då jag optimerat alla inställningar för audio. Små avbrott kvarstår.. men inte med det inbyggda kortet samt med en "finare" firewirekort.
Har också "freezes" när jag kollar DVD. Tror det finns problem med både datorn och mitt ena FW-kort.
It's a djungle!
/Peter
Prova att köra en sinus och gör spektralanalys. Om du tittar länge bör du kunna se att det hoppar till ibland. Kör du på averages (säg 100st) så "förstörs" mätningen när avbrottet kommer.
Det är ofta väldigt korta avbrott det är frågan om... typ mindre än en millisekund.
Större avbrott har jag fått till när jag öppnat ett nytt fönster eller nåt samtidigt som jag loopar och analyserar en signal. Dessa jätteglapp på flera millisekunder har försvunnit då jag optimerat alla inställningar för audio. Små avbrott kvarstår.. men inte med det inbyggda kortet samt med en "finare" firewirekort.
Har också "freezes" när jag kollar DVD. Tror det finns problem med både datorn och mitt ena FW-kort.
It's a djungle!
-------------------------------
Changes from version 1.5.0 are:
- Signal recorder function as storage scope with spectrum analyzer,
- Signal recorder has options for triggering on both channels, with predelay,
- Import from wav and ascii files can be analysed as IR or time record,
- New contour plot added for directivity presentation,
- In all time windows 8 x zoom added, with zoom report,
- In reverberation window, the 95% cut of tail enabled,
- Imp window control bar gets button for setting cursor on position of max amplitude,
- New tool: Two- channel voltage level meter and 1/3 oct. analyzer,
- Enhanced FR target filter generation,
- Difference mode - in Fr1, Fr2, Spa windows - shows difference of magnitude and overlay levels.
Bugs solved:
- Arta 'Load target' command - accept files with arbitrary number of points (removed hidden restriction on 720 points).
- Peak meter in SPL windows is tracking peak in blocks.
- Limp correctly reports Le (before, correct value was reported in .csv file).
- In Distortion.vs.excitation graph - difference from cursor report and ascii export solved.
Enjoy with Arta software!
Best regards,
Ivo Mateljan
Piotr skrev:Nya ARTA 1.6.0 finns nu att ladda ner:-------------------------------
Changes from version 1.5.0 are:
- Signal recorder function as storage scope with spectrum analyzer,
- Signal recorder has options for triggering on both channels, with predelay,
- Import from wav and ascii files can be analysed as IR or time record,
- New contour plot added for directivity presentation,
- In all time windows 8 x zoom added, with zoom report,
- In reverberation window, the 95% cut of tail enabled,
- Imp window control bar gets button for setting cursor on position of max amplitude,
- New tool: Two- channel voltage level meter and 1/3 oct. analyzer,
- Enhanced FR target filter generation,
- Difference mode - in Fr1, Fr2, Spa windows - shows difference of magnitude and overlay levels.
Bugs solved:
- Arta 'Load target' command - accept files with arbitrary number of points (removed hidden restriction on 720 points).
- Peak meter in SPL windows is tracking peak in blocks.
- Limp correctly reports Le (before, correct value was reported in .csv file).- In Distortion.vs.excitation graph - difference from cursor report and ascii export solved.
Enjoy with Arta software!
Best regards,
Ivo Mateljan
Braigt blir ännu bättrigare!![]()
/Peter
Piotr skrev:Jo, jag tänkte på dig när jag läste det. Åsså får Rikkitikkitavi sitt o-scope!
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster