MichaelG skrev:m_persson79 skrev:Och "lyssna själv" är nog det sämsta (i min värld) då jag vet hur lätt man kan bli manipulerad av såväl yttre som inre saker (ex syn och sinnesro).
Men det är bara för att du är en vanlig människa. Riktiga guldöron drabbas aldrig av placeboeffekten. De behöver därför aldrig vare sig blindtesta eller mäta något för att kunna detektera, verifiera och kvanifiera skillnader. För dem räcker det med att lyssna. Men det kan väl sådana som du inte förstå...
Hälsn. Michael
Ps. Bara så att ingen misstolkar mitt inlägg;

Det du skriver är faktiskt en halvsanning även om jag läser en viss ironi i ditt inlägg.
Sysslar man tex med högtalarutveckling är det mer eller mindre ett måste (om man vill komma hela vägen) att inneha förmågan att dra korrekta slutsatser av det man hör,, det är ett samspel mellan lyssning och mätning helt enkelt, de som dömer ut lyssning som utvärderingsmetod bör nog vara ganska tacksamma för att det finns folk som har den kompetensen.
Jag måste också tro att majoriteten lyssnar
innan man tar del av mätspecar.
För min del är det otänkbart att enbart gå efter specar, jag ser istället till att via lyssning hitta det system som ger mig den mest trovärdiga upplevelsen, dvs maximal njutning, nu råkar det förvisso vara så att de system jag föredragit också har haft en bevisad låg färgning vilket gör det än roligare att bygga själv, känns mera inspirerande att bygga högtalaren elektriskt rätt för att bli nöjd än att bli tvungen att lägga in fel för att uppnå önskat resultat.
Musik handlar om njutning och hur man stimuleras är individuellt, därför undrar jag om det finns något annat sätt än just lyssning för att ta reda på var man står, kanske något jag missat?