Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dåligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner?

Ja det är bra, äntligen försvinner den.
17
13%
Nej, det är inte bra.
53
40%
Det spelar ingen roll.
47
35%
Ingen uppfattning
17
13%

Antal röster : 134

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-08 22:02

subjektivisten skrev:Jaså? Bara läsa valfritt forum så ser man massa folk som vet inte hur dom ska få ihop till nästa tweak/kabel eller dyl. Samma när man snackar med folk, där senaste tweaken/köpet ofta försvinner efter någon månad och letandet efter nästa "fix" är igång.

Jo,, men att de skulle vara olyckliga?
samma människor är också ofta de som älskar att visa upp sitt tingel tangel, lite ungefär som att en del älskar att visa upp sin nya bil för grannen, man kan enkelt säga att det finns flera olika hobbies inom samma hobby.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-08 23:49

Nej, inte alla. Men nog har jag sett många som tröttnat på grund av ständiga dyra köp och ändå inte blivit nöjd med ljudet.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-12-09 00:52

phloam skrev:Jag tror att man kanske skulle se till den egentliga roten till det onda - att det ligger i vår (teknikintresserade män) natur att hålla på med "dumheter". Tjejer gör det ju uppenbarligen rätt sällan...

Säg inte det. Kolla in healing, new age, tarot, astrologi o.s.v. Jag tror inte heller det handlar så mycket om att "rädda" intet ont anande medmänniskor från den hemska branschen utan mer om att det är irriterande att ständigt måsta konstatera att man förlorat ännu mer av sitt lilla hopp om mänskligheten.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-12-09 01:25

Men du vet ju att, med lite tur, så går ju solen
upp imorgon igen, osett om vi vill det, eller inte ? :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-09 02:51

Laila skrev:Men du vet ju att, med lite tur, så går ju solen
upp imorgon igen, osett om vi vill det, eller inte ? :P

Solen går inte upp imorgon :x Jag tror solen står still 8) Jag tror att jorden roterar runt sin egen axel samt att jorden har en omloppsbana runt solen och kontentan blir att solen lyser på den del av jorden som är framsiden sett ur solens synvinkel och att antalet soltimmar varierar med årstiden ju närmare man kommer polerna på jorden :P :)
Men med lite tur kanske det blir som du säger :) fast jag hyser vissa dubier.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-09 12:43

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-09 13:54

johanrohm skrev:Det är nödvändigt att andra än enbart LTS-medlemmar får tillgång till skrivna artiklar om hifi.

jag är inte lts-medlem och jag har tillgång till massor av hifiartiklar, men det kanske inte var så du menade?
Bikinitider

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-09 14:06

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-09 14:11

johanrohm skrev:
celef skrev:
johanrohm skrev:Det är nödvändigt att andra än enbart LTS-medlemmar får tillgång till skrivna artiklar om hifi.

jag är inte lts-medlem och jag har tillgång till massor av hifiartiklar, men det kanske inte var så du menade?

Det är nödvändigt att andra än enbart LTS-medlemmar får tillgång till skrivna artiklar om hifi. I tidskriftsform, i framtiden, nära dig.

det finns ju redan idag massvis av artiklar tillgänglig för alla, vad menar du egentligen?
Bikinitider

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-09 14:30

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-09 15:12

johanrohm skrev:
celef skrev:
johanrohm skrev:
celef skrev:

Det är nödvändigt att andra än enbart LTS-medlemmar får tillgång till skrivna artiklar om hifi. I tidskriftsform, i framtiden, nära dig.

det finns ju redan idag massvis av artiklar tillgänglig för alla, vad menar du egentligen?

Om man av en händelse skulle vara intresserad av nya artiklar i tryckt form. Hur anser du att man gör då?
Gillar läget och accepterar att hifi-tidskrifterna dött ut?

förslagsvis beställer man över internet den tidning som man är intresserad av, eller går ner till närmsta tidningskiosk, inte alls svårt och jag uppmuntrar alla att ge bort minst en hifitidning i julklapp
Bikinitider

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-12-09 15:21

phloam skrev:Jag tror att här nånstans bakom frågan om "den dumma hifipressen och ormoljekrängarna" ligger en annan fråga på lur, och den handlar om hur vuxna, någorlunda tekniskt intresserade och kunniga, inte helt ointelligenta män kan "luras"(!) att köpa väldigt dyra saker med minst sagt tveksam funktionalitet. När det är så lätt att kolla med egna hörseln, inte minst. Är det inte lite konstigt att så många män så väldigt lättvindligt åter sig "luras" in på dyr teknik? Eller är det snarare uppenbart..?

Är det inte ganska märkligt hur en 75-100 cm synlig kabel ska spela så stor roll när signalen färdats betydligt längre än så i såväl kretskort som i ex högtalarens spole och genom en LP-filtrerande spole innan dess?

Min uppfattning är att hörseln är mycket lätt att lura, annars hade det inte funnits så mycket (i min värld) idiotiska tweaks på marknaden som faller pladask så fort det kontrolleras (i såväl "white papers" som blinda test). Som så ofta måste spelas in också - så att molekylerna kommer på plats i kabeln, eller något ditåt.

För min del handlar det inte om att ha rätt eller fel, för mig handlar det mer om att tolka argument. Och "lyssna själv" är nog det sämsta (i min värld) då jag vet hur lätt man kan bli manipulerad av såväl yttre som inre saker (ex syn och sinnesro). Samt att naturligtvis lära mig mer om ljudåtergivning.

Mina 2 swecetas. :)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-12-09 16:37

m_persson79 skrev:Och "lyssna själv" är nog det sämsta (i min värld) då jag vet hur lätt man kan bli manipulerad av såväl yttre som inre saker (ex syn och sinnesro).

Men det är bara för att du är en vanlig människa. Riktiga guldöron drabbas aldrig av placeboeffekten. De behöver därför aldrig vare sig blindtesta eller mäta något för att kunna detektera, verifiera och kvanifiera skillnader. För dem räcker det med att lyssna. Men det kan väl sådana som du inte förstå... :roll:

Hälsn. Michael

Ps. Bara så att ingen misstolkar mitt inlägg; :wink:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-09 16:49

m_persson79 skrev:Är det inte ganska märkligt hur en 75-100 cm synlig kabel ska spela så stor roll när signalen färdats betydligt längre än så i såväl kretskort som i ex högtalarens spole och genom en LP-filtrerande spole innan dess?

Min uppfattning är att hörseln är mycket lätt att lura, annars hade det inte funnits så mycket (i min värld) idiotiska tweaks på marknaden som faller pladask så fort det kontrolleras (i såväl "white papers" som blinda test). Som så ofta måste spelas in också - så att molekylerna kommer på plats i kabeln, eller något ditåt.

För min del handlar det inte om att ha rätt eller fel, för mig handlar det mer om att tolka argument. Och "lyssna själv" är nog det sämsta (i min värld) då jag vet hur lätt man kan bli manipulerad av såväl yttre som inre saker (ex syn och sinnesro). Samt att naturligtvis lära mig mer om ljudåtergivning.

Mina 2 swecetas. :)

Håller med om varenda ord. :)
Den har fascinationen för kablarna har jag aldrig förstått mig på.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-09 18:02

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-09 18:49

Senaste numret av Ljud&Bild innehåller en ganska lång artikel om allt från kablar till rumsakustik.

Inte mycket nytt, men artikeln kändes vederhäftig, såvitt jag kunde bedöma.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-09 19:31

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:14, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-09 19:40

johanrohm skrev:
Strmbrg skrev:Senaste numret av Ljud&Bild innehåller en ganska lång artikel om allt från kablar till rumsakustik.

Inte mycket nytt, men artikeln kändes vederhäftig, såvitt jag kunde bedöma.

Hur bedömde man värdet av kablar där då? :)

De hade gjort ett slags stapeldiagram. Diagrammet skulle väl illustrera den generella inverkan som olika delar har på totalljudet.

Tar detta ur bildminnet nu:
Kablar hade lika korta staplar som CD-spelare och förstärkare.
Högtalare hade betydligt längre stapel.
Rummets stapel var mycket längre än högtalarens.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-09 19:48

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-09 19:53

johanrohm skrev:
Strmbrg skrev:De hade gjort ett slags stapeldiagram. Diagrammet skulle väl illustrera den generella inverkan som olika delar har på totalljudet.

Tar detta ur bildminnet nu:

Då är det bara att invänta ett vilt debatterande om den tidskriften.

Yepp!

Skall äta strax.

Sedan kanske slå mej ned med en bärs, och en påse chips, och studera vad som händer.

:)

Debattera ids jag nog inte.
Jag tyckte det var tillräckligt starkt gjort av mej att engagera mej i att jämföra mätvärden mellan dBA och dBC.

8O

(Se "Hur högt spelar du?-tråden".)

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-12-09 19:57

Strmbrg skrev:Tar detta ur bildminnet nu:

Kanske är "ljuset i mörkret"...

Apropå kablar så kan det, när man lägger sådana, vara "kul" att bläddra i en gammal Hifi&Musik. Gjorde just detta och där stod... "Transparents kabel har starkt fokus på musikens grundtoner".

Snacka om flummigt. Om man reflekterar lite så kommer funderingen på vilka det är som är musikens grundtoner (slätstruket C?) och hur tillverkar man (om man har koll på tonerna) en kabel som fokuserar på dessa? Tjoho!
"Saker och ting behöver inte vara sanna för att kännas bra. Ofta är det faktiskt precis tvärtom." / Gustav Svensson

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-12-09 20:02

MrUncool skrev:

Apropå kablar så kan det, när man lägger sådana, vara "kul" att bläddra i en gammal Hifi&Musik. Gjorde just detta och där stod... "Transparents kabel har starkt fokus på musikens grundtoner".

Snacka om flummigt. Om man reflekterar lite så kommer funderingen på vilka det är som är musikens grundtoner (slätstruket C?) och hur tillverkar man (om man har koll på tonerna) en kabel som fokuserar på dessa? Tjoho!

Beror väl på i vilken tonart man spelar och skala? Kabeln är musikaliskt följsam med andra ord.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-09 20:50

Jag som skrev att jag inte kommer att idas diskutera, tänker nu skriva följande:

Jag upplever just nu en behaglig musikalisk följsamhet.
Jag spisar klassiskt på Danmarks Radios hemsida. Det är säkert sketataskigt ljud, men väldigt lättlyssnat.

Detta är hela anläggningen för ändamålet:
Bild

Bild

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-12-09 21:22

MrUncool skrev:

:) Ja, visst är det lustigt att den synliga kabelstumpen är musikalisk! Bra jobbar herr Manufacturer. :D
Lite diskriminering mot herr Manufacturer #2 som står bakom all dold teknik dock. :?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-12-09 21:27

Strmbrg skrev:Jag som skrev att jag inte kommer att idas diskutera, tänker nu skriva följande:

Jag upplever just nu en behaglig musikalisk följsamhet.
Jag spisar klassiskt på Danmarks Radios hemsida. Det är säkert sketataskigt ljud, men väldigt lättlyssnat.

Detta är hela anläggningen för ändamålet:
Bild

Bild

N'joy Mr. Strömberg! :)
Kan du klistra in länk till den danska radio-kanalen här i tråden?
Nu skall Dynamo Kiev vs. Barcelona avnjutas, heja Zlatan!

EDIT
Jävligt bra bild på lurarna :!:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-09 21:51

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-09 21:54

johanrohm skrev:
celef skrev:
johanrohm skrev:
celef skrev:
johanrohm skrev:
celef skrev:

Om man av en händelse skulle vara intresserad av nya artiklar i tryckt form. Hur anser du att man gör då?
Gillar läget och accepterar att hifi-tidskrifterna dött ut?

förslagsvis beställer man över internet den tidning som man är intresserad av, eller går ner till närmsta tidningskiosk, inte alls svårt och jag uppmuntrar alla att ge bort minst en hifitidning i julklapp

Nu var det ju bara det att tidskriften High Fidelity, ämnet för den här tråden, har gått i graven.

djesus! :roll:
Bikinitider

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-09 22:46

MichaelG skrev:
m_persson79 skrev:Och "lyssna själv" är nog det sämsta (i min värld) då jag vet hur lätt man kan bli manipulerad av såväl yttre som inre saker (ex syn och sinnesro).

Men det är bara för att du är en vanlig människa. Riktiga guldöron drabbas aldrig av placeboeffekten. De behöver därför aldrig vare sig blindtesta eller mäta något för att kunna detektera, verifiera och kvanifiera skillnader. För dem räcker det med att lyssna. Men det kan väl sådana som du inte förstå... :roll:

Hälsn. Michael

Ps. Bara så att ingen misstolkar mitt inlägg; :wink:

Det du skriver är faktiskt en halvsanning även om jag läser en viss ironi i ditt inlägg. :wink:

Sysslar man tex med högtalarutveckling är det mer eller mindre ett måste (om man vill komma hela vägen) att inneha förmågan att dra korrekta slutsatser av det man hör,, det är ett samspel mellan lyssning och mätning helt enkelt, de som dömer ut lyssning som utvärderingsmetod bör nog vara ganska tacksamma för att det finns folk som har den kompetensen.

Jag måste också tro att majoriteten lyssnar innan man tar del av mätspecar.

För min del är det otänkbart att enbart gå efter specar, jag ser istället till att via lyssning hitta det system som ger mig den mest trovärdiga upplevelsen, dvs maximal njutning, nu råkar det förvisso vara så att de system jag föredragit också har haft en bevisad låg färgning vilket gör det än roligare att bygga själv, känns mera inspirerande att bygga högtalaren elektriskt rätt för att bli nöjd än att bli tvungen att lägga in fel för att uppnå önskat resultat.

Musik handlar om njutning och hur man stimuleras är individuellt, därför undrar jag om det finns något annat sätt än just lyssning för att ta reda på var man står, kanske något jag missat?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-10 00:18

Nu vet jag inte om det har berörts tidigare i tråden men jag blev pinsamt uppmärksammad på vad var en av svagheterna med HF när jag läste senaste Automobil igår - De är blekare än ett reklamblad. Skribenterna skriver rätt blekt och opersonligt. Det finns inte ens en ledare. I dagens samhälle så duger det inte. Det ska vara huvudledare, tilläggsledare, krönikor hit och dit och som om det inte räcker så ska det finnas bloggar på nätet. Ingenting av det har HF. Bara om man ser här så skrivs det hifikrönikor i tiotal varje dag och inte minst av strmbrg själv. :D Hur kan de konkurrera? Hade de skrivit sunt insiktsfullt (vilket de gör i många fall men kanske saknar pedagogiken helt) så hade man haft behållning av det åtm. Men nej. Nej jag sörjer nog inte personligen att HF går i graven. Däremot tror jag inte det är kört för hifitidningar. Rätt utformade har de fortfarande ett fantastiskt övertag i lättillgänglighet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-10 01:32

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:12, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi