Baslådor eller pi60?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-19 16:29

Därför man sattsar på delat system... 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-19 17:55

shifts skrev:eNils: Jösses, haha. Men det låter ju helskumt. Glasvegas har väl knappast
så värst mycket energi under avstämningen, det kan jag aldrig tro. Ska man
spela sönder pi60s baselement kan jag tänka mig att det är där man ska
sikta in sig.

Nja, det behövs inte så högt eller lågbas om låten ser ut som den
Bild

Hårdkomprimerad musik ger enorm påfrestning på högtalarna och man kan med lätthet spela sönder mina i32s med sådan musik, därför jag vill ha större högtalare ;)
Med vanlig musik med dynamik så blir det annorlunda :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
eNils

Inläggav eNils » 2009-11-20 11:16

Hej,

Bara för att komma till avslut, så ingen ligger sömnlös. Ingvars möntör är mycket snabbare än hans snickare. Högtalarna är åter i funktion med nya fräscha baselement. Denna gång kompletterat med säkringar till både bas och diskant.

Låt inspelandet börja och må det icke hända igen. :D

/N

PS. Jag fick se ett av mina gamla element dissikerat. Det hade varit mycket varmt där inne. Sedan diskuterade vi tänkbara baslösningar. Plånboken är dock inte redo än. DS.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-20 11:20

Jesus Nils, du har flippat ut.

Hoppas ni hade trevligt på festen.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-12-07 15:00

Jahopp nu har jag fått det bekräftat. Behöver inte ens nån partyhögtalare längre...

piPen har fixat ett extramöte där hela huset ska skälla på min volym och mina fester :oops:

Det lömska är ju att det inte låter speciellt högt när man spelar. En mindre när man tutat i sig nån öl!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-07 15:10

Nune skrev:Jahopp nu har jag fått det bekräftat. Behöver inte ens nån partyhögtalare längre...

piPen har fixat ett extramöte där hela huset ska skälla på min volym och mina fester :oops:

Det lömska är ju att det inte låter speciellt högt när man spelar. En mindre när man tutat i sig nån öl!

Hmm, jo jag har också tänkt på detta...
Man sitter och spelar med iPs + moduler så att iPs är precis på gränsen, undrar hur mycket det låter hos mina grannar då... ?! 8O

En har klagat, det va dock när jag körde bastoner i 20 min med +6dB och på reference volym (ingen dämpnign av signalen)
Och med ett fönster öppet... då va det någon som fick nog... men utöver det har ingen klagat (än..) när jag lyssnat på vanlig musik, trots att jag ibland (mindre än ca 15% av lyssningstiden) ligger nära gränsen till iPs och ibland absolut på fel sida om vad dom gillar i långvarig ineffekt (alltså risk att älda upp dom om man håller på för länge... och det vore hemsk :cry: )

Så, hur högt är det för grannarna vs för en själv där hemma, nya frågeställningen, kanske man skulle rusa över till grannarna med en dB mätare och fråga om man får testa lite.. :lol:
Mvh//David

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-12-10 13:57

Mötet blev rätt lugnt. Men resulterade till INGET mer festande och ingen hög musik på kvällarna. Dock verkar det va okej att lira på dagarna så min HPM-100 kommer nog upp ändå...

Folk ska få ångra att dom gnäller :twisted:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-10 14:09

bra, på dom igen bara ! 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-10 16:35

DVD-ai skrev:Så, hur högt är det för grannarna vs för en själv där hemma, nya frågeställningen, kanske man skulle rusa över till grannarna med en dB mätare och fråga om man får testa lite.. :lol:

Basen brukar inte dämpas speciellt mycket. Det är inget att jämföra med de siffror som brukar anges hos tillverkare av isolering eller gipsskivor. De värdena som står där gäller vid högre frekvenser.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-11 09:24

Jo, exakt och därför man skulle vilja över och lyssna :)
så man vet hur högt man vågar spela och när utan att vara rädd.. :roll:
Senast redigerad av DVD-ai 2009-12-11 09:45, redigerad totalt 1 gång.
Mvh//David

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-12-11 09:42

eNils skrev:Låter klokt. Jag tror på idén med partyhögtalare. Jag spelade sönder basarna på mina i pi60s i helgen. Ingvar säger att jag är först i världshistorien, men jag tyckte inte att det var så extremt. Glasvegas - Geraldine och hoppande allsång avstannade när det endast blev diskant kvar. Dansen fick fortsätta i källaren.

Bra kalas för övrigt. :)

/N

Ävan jag har lyckats med det, fast då med pi60s delat vid 80Hz...dock näst senaste versionen av pi60s baselement tror jag...

Mvh
at

Användarvisningsbild
Mikael.J
f d Nune

Inläggav Mikael.J » 2009-12-11 15:35

DVD-ai skrev:Jo, exakt och därför man skulle vilja över och lyssna :)
så man vet hur högt man vågar spela och när utan att vara rädd.. :roll:

Jag ska nog anordna en lysningsstund hos min granne 4-5 rum bort och se vad det egentligen är hon gnäller på;-)

Det verkar som hon fått lite dåligt samvete för hon kom och sa att det är okej med mina fester häromdan. Hon kanske såg hur hårt det tog på mig :(

No party no life!

Annas blir det till att kröka nere i mörkerrummet!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-11 21:44

Grannarna är bara avundsjuka. Bjud in dem, men kom ihåg att ladda ordentligt med skumpa och se noga till att de blir ordentligt högljudda. :D
Den som vet mest, tror minst.

Föregående

Återgå till Wänner af Ino