Pioneer 668/575 dödare ??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Birger
007

Pioneer 668/575 dödare ??

Inläggav Birger » 2005-02-03 07:15

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36742

Vad säger man om detta??
Killen är ju euforisk. Trodde att det var ett skämt men det är det tydligen inte. Någon som har testat??

Spelarn säljs för 499 på Siba... 8O

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-02-03 08:52

Kan det vara så att man kan dra slutsatsen att skillnaden mellan olika (vettigt konstruerade) CD-spelare är ganska liten när man väger det mot högtalare och rum?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-03 08:52

Ja, det lät ju lovande ända tills kabelköret kom igång. Att förse den med kabelbrunn skapar bara ytterliggare en (glappig?) kontaktyta. Undrar vad det är som är så fantastiskt med återgivningen. Beskrivningen av resultatet i slutet säger mig inte mycket. Är det bara kvantiteter det handlar om? Det är välkänt att ytterst lite förhöjd nivå ger "vinst" vid AB-test. Dessutom undrar jag hur det ser ut med jämnheten i produktionen av dessa guldklimpar? Var väl problem med de prisade Samsung-spelarna för några år sedan och de var långt ifrån så billiga.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-03 12:08

Mina lysningsintryck har iaf alltid varit att skillnaden mellan olika CD-spelare är små oavsett prisklass. Jag hörde tex inga enorma skillnader när jag jämförde min 20år gamla HK CD, med 668:an.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-03 12:24

Jag fick problem med en JVC DVD-spelare till min Fosgate.
Signalen verkar överstyra ingången på något skumt sätt (Slew rate-begränsning mot mycket hf-skit, eller vad vet jag. Billiga medlevererade RCA-kabeln lät bättre än RG 62, i alla fall i den kombinationen. Nu har jag ett HF-filter inbyggd i RCA-RCA adapter som tonar ner problemet. Det var ganska stor skillnad alltså mot min gamla Pioneer CD-spelare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-03 14:53

Alexi skrev:Mina lysningsintryck har iaf alltid varit att skillnaden mellan olika CD-spelare är små oavsett prisklass. Jag hörde tex inga enorma skillnader när jag jämförde min 20år gamla HK CD, med 668:an.

Jo, dom jämförelseobjekt killen pratar om är high-end-prylar. Och såna
kan låta hur sjukt som helst till vilken prislapp som helst.

Det man kan utläsa är som sagt det vi egentligen vet:

Bortsett från att dom kan gå sönder, så låter nästan alla Ostasien-designade
spelare helt OK. Dom begränsas av komponenterna och tänkt pris, inte
av konstruktörens konstiga missuppfattningar. Dom kan ha underliga missar
vad avser kompatibilitet, och vara långsamma med släden.
Men låter OK gör dom.

De flesta verkar köra med AKM-DACar och JRC-opampar av billigare
slag. Alla dom är helt respektabla saker att bygga med.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-03 17:04

Killen har ju även högtalare modell-75 från Infinity som han anser spöar highend högtalare i dagsläget uppåt 300 000... Rätta mig om jag har fel. Men dessa äldre Infinity högtalare hade med all säkerhet en del "karaktär" i sig. Kan själv minnas dom äldre Beta och Kappa 9. Hans ljudideal må kanske inte vara de mest ofärgade om man säger så.
Men man ska inte säga inte...

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-03 22:09

Infinity gjorde iaf många fina högtalare på tidigt 80-tal iaf.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-04 00:21

Hmm, vad hände med "man får vad man betalar för" som så ofta brukar förfäktas?
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-04 00:23

Alexi!

Vilka tänker du på då?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-04 01:10

Deras Refence Serie, gillade jag väldigt mycket som 15åring hade jag RS-8B.

Finns tom endel sidor på internet som bara handlar om just dessa årgångar:
http://www.top-audio.de/infinity_classics/
http://www.bobbyshred.com/infinity.html

Arnie Nudells Reference Standard / IRS V
Skulle ha varit kul att höra, eller hans nyare Genesis.
Bild

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-04 08:44

Jag gillade inte riktigt Infinity pga att jag upplevde diskanten som lite påträngade och obehaglig på den tiden. Den nya serien har jag inte hört.

Jag köpte en sån där Denver för 499 spänn igår och inte f.n var den bättre än min cdspelare och personligen håller jag även Pioneer 575 som bättre på ljud men för dom fickpengarna var den ändå rätt ok. Jag kommer att ge bort den till morsan i present. Ska bara lyssna lite till på den mera och jämföra.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-02-04 09:10

Jag köpte en sån där Denver för 499 spänn igår och inte f.n var den bättre än min cdspelare

Why am I not surprised? :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2005-02-04 09:40

Birger skrev:Jag köpte en sån där Denver för 499 spänn igår och inte f.n var den bättre än min cdspelare och personligen håller jag även Pioneer 575 som bättre på ljud men för dom fickpengarna var den ändå rätt ok. Jag kommer att ge bort den till morsan i present. Ska bara lyssna lite till på den mera och jämföra.

Jo, som sagt, jämförelseobjekten och hans hemmaljudmiljö är nog det
som man egentligen lärde sig nåt om i killens glada förtjusning över sin
billiga Denver.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-04 10:06

Alexi, NN kan tänkga sig de dära bastornen va rätt sjyssta
på 80-talet och säkert bättre än det mesta som säljs iväg idag.
Slutet och många element för placering i hörn, sjysst tänk
in the eighties !! :D

Dock, delningsfrekvensen på detta är 70hz, och det tror jag
medför en hel distorsion och termisk distorsion i de små små
korta bandhögtalarelementen

Man kanske kan tänka sig en hel del utsläckningar och loobing :wink: också... :o
NN

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-04 10:08

NN: Till på köpet så var de servostyrda om jag minns rätt, så disten var nog under kontroll i basregionen. Vad gäller resten vete 17on, men det var i alla fall gott om element att fördela ljudtrycket på ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-04 10:13

I ljudtryck som motsvarar samtalston kanske :wink:
NN

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-04 11:08

NNord skrev:I ljudtryck som motsvarar samtalston kanske :wink:

Bevis ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-04 11:10

VETENSKAPLIGA TEORIER :lol:
nerå, nu är NN oseriös, mans ka inte baktala prylar sådär
utan en fackmannamässig ljudnåvåmätning!
NN

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2005-02-04 12:38

Jo, som sagt, jämförelseobjekten och hans hemmaljudmiljö är nog det
som man egentligen lärde sig nåt om i killens glada förtjusning över sin
billiga Denver.

Han har mer och bättre jämförelseobjekt än de flesta på forumet...
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-04 13:12

JockScott skrev:Han har mer och bättre jämförelseobjekt än de flesta på forumet...

Du menar att han i princip har t.ex. Berwaldhallen i sitt lyssningsrum = verkligheten ??
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-04 13:31

Faktum är att en av de bästa kommersiella högtalare jag lyssnat på var ett par Kappa, kommer inte ihåg vilken modell tyvärr :( kan ha varit 9 eller liknande. Iallafall med Emit/Emir elementen och en mycket fin bas. Krävde galet mycket spetta från slutsteget.
Min bästa lyssning var med ett en tidig Krell FPB med Advantage pre/dac/transport.

Verkligen synd att Infinity blivit vad dom blivit :(
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-05 01:39

här har vi iallafall hans infinity högtalare

Bild

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-05 02:39

hali skrev:Faktum är att en av de bästa kommersiella högtalare jag lyssnat på var ett par Kappa, kommer inte ihåg vilken modell tyvärr :( kan ha varit 9 eller liknande. Iallafall med Emit/Emir elementen och en mycket fin bas. Krävde galet mycket spetta från slutsteget.
Min bästa lyssning var med ett en tidig Krell FPB med Advantage pre/dac/transport.

Hmm... Intressant. :wink:

Om jag skulle ge mig på att utnämna den sämsta och mest inkompetent konstruerade dyr-högtalarens jag stött på i hela mitt liv skulle just Kappa 9 ligga bra till. Sämst alla kategorier alltså, inte bara i kategorin kommersiella högtalare. :o

Maken till nollkoll avseende samarbete mellan element har jag nog aldrig stött på. Man kan tro att filterdimensioneringen är gjord med tärning, och helt utan feedback på hur det blev... :oops:

Att samma högtalare dessutom tar rekord i illa utformat baskabinett och till på köpet kammar hem ett antal sköna absurditetspoäng för försöket till kompensation av den obefintliga basen (faller hastigt under 130 Hz utan kompensation om jag minns rätt) med hjälp av en passiv resonanskrets (HP med högt Q), renderande en minimumimpedans under 1 ohm (!) gör att man måsta kapitulera - det går inte att göra en sämre konstruktion, i varje fall inte i nyktert tillstånd om man minns någr fragment av grundskolefysiken. Kappa 9 måste för övrigt ha absolut världsrekord i hög distorsion i basregisret för en högtalare med två 12" basar. Jag har i varje fall inte stött på någonting som kommer ens i närheten.

En annan fascinerande distorsionsform den excellerar i är intermodulation mellan insignalen och sina egna resonanser. Jag har aldrig hört någon högtlare som lägger till lika många intressanta nya toner (baklängessvepande!) när man sveper den 20 - 20k.

Men vissa tycks gilla den. Kanske för att det av alla vansinniga konsruktioner är den som är bäst på att vara sämst? :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Ett mysterium för mig, lika stort som att vissa tycks gilla de gamla Kappa 9orna, är att de nyare stora Infinitylådorna verkar ogillas så dramatiskt? Jag har inte hört dem själv under kontrollerade omständigheter, men låter de verkligen så illa som folk påstår? Är det någon som isåfall har en teori om vad det kan bero på?

PPS. Fast egentligen visar väl detta bara hur faschinerande audio-ämnet är! Vad jag menar är att Hali, som ju bevisligen är en erkänt omdömesgill lyssnare, uppenbart gillade ljudet från högtalaren ifråga, i varje fall då.

Jag å andra sidan, måste erkänna, att även om jag är på gränsen till skakad av högtalarens injenjörskonstbefriade tillkortakommanden, och dessutom hör och lider själsligt av alla fasfel från dem, irriterande mycket till och med, är jag tvingad att erkänna att de inte låter obehagligt på något sätt.

Till på köpet är den övergripande klangliga balansen förvånansvärt god, i synnerhet i stora klangliga rum (där energikurvan betyder mer än direktljudet för hur en högtalare uppfattas). Förmågan att hyggligt obesvärat leverera ljudtyck i det viktiga 100 - 500 Hz registret är även det utan allvarlig anmärkning, vilket man inte kan säga om alla högtalare.

En anmärkning emellertid, som f.ö. Hali var inne på, måste högtalaren otvetydigt få på sitt minuskonto [vare sig man betraktar dem rent subjektivt (gillqr jag ljudet?) eller mera objektivt (såsom om de besitter ett återgivningsansvar)] är den fullkomligt absurda förstärkarbelastning de utgör.

En högtalare som kan drivas av mindre än 0,1 % av marknadens förstärkare än osund. Det är min bestämda uppfattning. I synnerhet när en av bieffekterna är en svårartat lågkvalitativ djupbasåtergivning.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-05 04:45

David A, ska du inte berätta historien om dina Kappa 9 :D
Det va bra discobas i dom högtalarna !!

Hög discoimponatorfaktor !!

:roll:
NN

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2005-02-05 10:32

hehe... jo nog sög dom musten t.o.m ur en Krell KSA-300s. Blåste en huvudsäkring till kåken när det blev lite för hög discobas vid ett tillfälle. Då var man visserligen själv lite tweakad av diverse drycker och omdömet inte det bästa. Prylar i delningsfiltret smälte faktiskt då också!
I övrigt kan jag bara hålla med IÖ som sammanfattade det hela bra. Fasfelen var så framträdande att man var tvungen att ha mycket stora rum och lyssningsavstånd för att få någonsomhelst ljudbild som satt ihop.
Åkte på stordäng av ett par Jamo Concert 8 som jag provade, och sedan skeppades dom iväg. Roliga högtalare, som antagligen såg bättre ut än vad dom lät.

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-02-05 15:17

Ing Öhman

Gäller det även Infinity Renaissance 80 & 90 :?: 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-06 01:37

Dom burkarna har jag ingen djupare erfarenhet av, så svar vet ej.

Däremot finns det stor likheter mellan Kappa 9 och den lite billigare modellen Kappa 8, även om den sistnämnda är långt från lika förfärlig med avseende på impedans. Jag har för mig att den höll sig över 1,5 ohm vid alla frekvenser.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-06 02:13

IngOehman skrev:
hali skrev:Faktum är att en av de bästa kommersiella högtalare jag lyssnat på var ett par Kappa, kommer inte ihåg vilken modell tyvärr :( kan ha varit 9 eller liknande. Iallafall med Emit/Emir elementen och en mycket fin bas. Krävde galet mycket spetta från slutsteget.

Hmm... Intressant. :wink:

Om jag skulle ge mig på att utnämna den sämsta och mest inkompetent konstruerade dyr-högtalarens jag stött på i hela mitt liv skulle just Kappa 9 ligga bra till. Sämst alla kategorier alltså, inte bara i kategorin kommersiella högtalare. :o

Maken till nollkoll avseende samarbete mellan element har jag nog aldrig stött på. Man kan tro att filterdimensioneringen är gjord med tärning, och helt utan feedback på hur det blev... :oops:

Att samma högtalare dessutom tar rekord i illa utformat baskabinett och till på köpet kammar hem ett antal sköna absurditetspoäng för försöket till kompensation av den obefintliga basen (faller hastigt under 130 Hz utan kompensation om jag minns rätt) med hjälp av en passiv resonanskrets (HP med högt Q), renderande en minimumimpedans under 1 ohm (!) gör att man måsta kapitulera - det går inte att göra en sämre konstruktion, i varje fall inte i nyktert tillstånd om man minns någr fragment av grundskolefysiken. Kappa 9 måste för övrigt ha absolut världsrekord i hög distorsion i basregisret för en högtalare med två 12" basar. Jag har i varje fall inte stött på någonting som kommer ens i närheten.

En annan fascinerande distorsionsform den excellerar i är intermodulation mellan insignalen och sina egna resonanser. Jag har aldrig hört någon högtlare som lägger till lika många intressanta nya toner (baklängessvepande!) när man sveper den 20 - 20k.

Men vissa tycks gilla den. Kanske för att det av alla vansinniga konsruktioner är den som är bäst på att vara sämst? :wink:

Vh, Ing. Öhman

PS. Ett mysterium för mig, lika stort som att vissa tycks gilla de gamla Kappa 9orna, är att de nyare stora Infinitylådorna verkar ogillas så dramatiskt? Jag har inte hört dem själv under kontrollerade omständigheter, men låter de verkligen så illa som folk påstår? Är det någon som isåfall har en teori om vad det kan bero på?

PPS. Fast egentligen visar väl detta bara hur faschinerande audio-ämnet är! Vad jag menar är att Hali, som ju bevisligen är en erkänt omdömesgill lyssnare, uppenbart gillade ljudet från högtalaren ifråga, i varje fall då.

Jag å andra sidan, måste erkänna, att även om jag är på gränsen till skakad av högtalarens injenjörskonstbefriade tillkortakommanden, och dessutom hör och lider själsligt av alla fasfel från dem, irriterande mycket till och med, är jag tvingad att erkänna att de inte låter obehagligt på något sätt.

Till på köpet är den övergripande klangliga balansen förvånansvärt god, i synnerhet i stora klangliga rum (där energikurvan betyder mer än direktljudet för hur en högtalare uppfattas). Förmågan att hyggligt obesvärat leverera ljudtyck i det viktiga 100 - 500 Hz registret är även det utan allvarlig anmärkning, vilket man inte kan säga om alla högtalare.

En anmärkning emellertid, som f.ö. Hali var inne på, måste högtalaren otvetydigt få på sitt minuskonto [vare sig man betraktar dem rent subjektivt (gillqr jag ljudet?) eller mera objektivt (såsom om de besitter ett återgivningsansvar)] är den fullkomligt absurda förstärkarbelastning de utgör.

En högtalare som kan drivas av mindre än 0,1 % av marknadens förstärkare än osund. Det är min bestämda uppfattning. I synnerhet när en av bieffekterna är en svårartat lågkvalitativ djupbasåtergivning.

Måste erkänna att det var ett antal år sedan jag lyssnade på dessa Kappor, kommer ihåg att de annonserades i diverse tidskrifter samtidigt. Referensen jag hade på den tiden var Martin Logan, vilket med dagens lyssningsideal kanske inte riktigt håller. Framförallt inte i basregistret.
Vore kul, som experiment, att lyssna på dessa igen nu när jag lyssnat mig igenom bra många fler högtalare. Dock tror jag att jag fortfarande skulle gilla dom.

Ang. nya Kappa så skulle inte säga att det är en genomgående dålig högtalare, men om minnet inte sviker mig, så tycker jag att de gamla modellerna lät bättre. Den nya modellens största svaghet är att diskanten kan upplevas som extremt gäll och därmed uppfattar många hela högalaren som olyssningsbar (då det nästan skär i öronen). Nu hittar jag ingen mätning på frekvensgången men jag skulle inte bli förvånad om det är en mycket illustrerande puckel runt och strax över 4-5kHz.

Ang. Renaissance och dyrare modeller i övrigt känns det nästan som ett förlorat märke i rena hifi sammanhang. Deras dyrare modeller (läs >100kkr) är rent usla högtalare. Lefflers hade ett par "Prelude MTS" hemma för provlyssning ett tag och det var ingen behaglig lyssning, basmodulen och mellan-/diskantregister tornet var ytters dåligt integrerade.
Det var helt klart mer "lifestyle" och WAF än välljud.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-02-06 02:20

8O
Finns det sämre högtalare än Cerwin Wega (stavning) :?:

Kommer ihåg en ful burk med grillgaller på som man kunde "finjustera" elementen med några slags vred. Hur man än vred på dem fick man vred, tarmvred, av ljudet. De stod i någon kompis pappas källare och lät apa. Såg lite halvimponerande ut - lite industrilook.
Sisådär 15 år sedan var detta, i min ungdoms glans dagar.
Då var mina Jamo (svart fanér med alukant) :? till och med bättre till min pappas snikiga Kenwood anläggning...

EDIT: stafvel

Nästa

Återgå till Generellt om hifi