"high end" 05

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

matson

Inläggav matson » 2005-02-06 22:35

Harryup skrev:Kan nån påminna sig ha blivit köpsugen någonstans utom i baren?

:lol:

Tråden får mig att komma ihåg varför jag bestämt mig för att inte gå på fler mässor....och om man ändå hamnar på en så skall förväntningarna på välljud vara noll.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-06 23:13

Svante skrev:...jag kan bara instämma med föregående; det jag hörde lät trist. T.o.m. piP, som lät så bra i en viss täbykällare sist jag hörde den... )

1. (angående slutklämmen) Tack!

2. (angående det som hördes på mässan) Jag kan bara instämma. :cry: Men tack igen för de tröstande orden.

Kanske skulle jag inte ha lånad ut dem? Min inställning är ju den, att mässor bör man visa saker och pratas vid på, inte spela musik. Det tar ju i regel några dagar att få till ljudet perfekt om man utgår ifrån ett okänt rum. Och dom dagarna har man inte på sig.

Förutsättningarna att något skall gå att få till är alltså måttliga och huvudingrediensen är dessutom tur (jag levererade f ö låddorna halv tre på natten till lördagen).

Ibland räcker inte ens tur. När en högtalare som är konstruerad för att ställas nära/mot vägg på ett 50 cm högt stativ, på mässan placeras på ett för högt stativ och dessutom helt fritt ute i rummet, får jag kanske känna mig glad att det inte lät värre.

Tror jag. Jag var i och för sig inte där mer än tre gånger under hela mässan, och ingen gång mer än någon minut, så jag vet ju inte riktigt hur det lät för det mesta. När jag passerade rummet spelades för det mesta någon gammal vinyl, där... det musikaliska var högre prioriterat än ljudkvaliteten. :wink:

Den andra gången jag tittade in spelades en gammal inspelnng från 1939 (graverad första halvan av 50-talet) som var så fantastisk att jag bjöd 1000 riksdaler för den, men ägaren kunde inte släppa den för mindre än en miljon sa han, tills han ändrade sig och sa att den inte var till salu. :)

Har fått veta att den förstärkare som användes dessutom var på endast 20 watt, vilket ju är i minsta laget för piP, i varje fall om man tänker försöka spela högt. Det förklarar att det när jag om lördagsaftonen tittade in strax efter stängning bjöds på i storleksordningen >25% distorsion = grav klippning. :o

Jag tvangs fly ur rummet innan hörseln skulle ta skada. Det är första gången jag flytt mina egna högtalare... Så kan det gå! :wink:

Behållningen av mässan för min del var Svantes att-mäta-ljud-föredrag. Även om den tekniska nivå, i varje fall initialt, var mycket låg var underhållningsvärdet genom den strålande pedagogiken och snyggt illustrerande exemplen prima högt. Jag var tvungen att bevista det båda gångerna! :P

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-06 23:29

Utan att ställa in mig måste jag säga att pIP lät rätt bra jämfört med vad som helst.
Mässan var ju för 2-vägs stativare, allt annat var ju chanslöst.
Nej, att denna mässa skulle vara bättre än Sheraton fattar jag inte.
Om måttet är antal besökare så är väl dom närmast att anse som förlorade kunder för ett år framåt. Vad skall man ha hemma för att ha hittat nåt intressant på mässan ur ljudperspektiv?
Så färre ha det väl varit bättre för butikerna.

Annars så delar jag nog inte uppfattningen att man inte skall spela på en mässa. En hel del grejor finns inte ens i dom största butikerna, och särskilt inte jämt spritt över Sverige. Så för besökare kan det vara enda tillfället att få se och höra vissa grejor. Att det inte kan låta optimalt är givet, men varför ha en mässa med rum för 4 personer och 2 små stativare?
Lite större rum och leverantörer som kan dela på dom och turas om att spela är mycket bättre typ vissa rum på Sheraton.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-06 23:38

IngOehman skrev:
Svante skrev:...jag kan bara instämma med föregående; det jag hörde lät trist. T.o.m. piP, som lät så bra i en viss täbykällare sist jag hörde den... )

1. (angående slutklämmen) Tack!

----Snip

När jag passerade rummet spelades för det mesta någon gammal vinyl, där... det musikaliska var högre prioriterat än ljudkvaliteten. :wink:

----Snip

Det förklarar att det när jag om lördagsaftonen tittade in strax efter stängning bjöds på i storleksordningen >25% distorsion = grav klippning. :o

Nja, klippte gjorde det nog inte när jag var där, även om jag fick rapporter om det jag med. Men vinyl var det. Så förutsättningarna var om möjligt ännu värre än de som bara fått ett för litet hotellrum :wink: .

IngOehman skrev:Behållningen av mässan för min del var Svantes att-mäta-ljud-föredrag. Även om den tekniska nivå, i varje fall initialt, var mycket låg var underhållningsvärdet genom den strålande pedagogiken och snyggt illustrerande exemplen prima högt. Jag var tvungen att bevista det båda gångerna! :P

Vh, Ing. Öhman----Snip

Med risk för att det blir klubben för inbördes beundran, tack! Jag drog avsiktligt ner nivån ganska lågt, jag har alltför många gånger pratat på en för hög nivå, både på och utanför teknis, med resultat att bara några få i publiken har fått ut nåt av det. Och det var ju roligt att det faktiskt var några som satt kvar båda gångerna trots att jag uttryckligen sa att det skulle bli samma föredrag och att det kunde gå om de ville. Fast jag är lite förvånad att det var så många som inte hade sett McGurk.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-07 00:05

ja man kan då lugnt konstatera att på en mässa kan man lika gärna strunta i att spela musik....trevlig men trång tillställning iaf...

får man fråga öhman varför piparna stod så långt ut från väggen?

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-02-07 00:18

Som utställare på HE05 kändes mässan klart lyckad, då även jag tycker att mässor av denna karaktär mest fungerar som en mötesplats, människor emellan. Visst kan man förstå en viss frustration hos en besökare som rest långt för att lyssna på fina prylar, men får de presenterade för sig i ett akustiskt jobbigt rum.

Vi hade lika det jobbigt med akustiken som alla andra men jag upplevde dock ett stort överenseende med detta ifrån de allra flesta av våra besökare.

All respekt tlll Gignos som ändå står bakom detta evenemang, tycker jag.

/Johan @ltavoz
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 00:39

Haakan W skrev:
ja man kan då lugnt konstatera att på en mässa kan man lika gärna strunta i att spela musik....trevlig men trång tillställning iaf...

får man fråga öhman varför piparna stod så långt ut från väggen?

Fråga får man, men något svar kan jag inte lämna. Jag var inte inblandad i uppställningen nämligen. 8)

Jag fick dock en fråga om lämpligt stativ och föreslog de föredömliga (bra prestanda per pris) Atakama (om man fyller dem med sand eller annan dämpande substans) som ju finns i 50 cm höjd.

Där tog min inblandning slut. Jag kunde konstatera att högre stativ ändå valdes (eller om det var så att det inte gick att hitta rätt höjd? Jag har ett svagt minne av att Mirre sa det. Det kan ju vara lite tumultartad på en mässa...)

Skall väl nämna att det var många som kontaktade mig under mässan och trots allt var mycket positiva till Veteran-HIFIs lite "alternativa musikspelande". Även jag tyckte att det var, och är, både kul och viktigt att någon vårdar vår hifi-historia och ser till att den förblir levande!
Jag tycker Mirre gör en stålande insats. Men jag kanske är jävig såsom frekvent och ivrig stenkakespelare. En fin Benjamino Gigli om aftonen förhöjer alltid stämningen!

Hörseln är ju fantastisk förresten, på att höra genom den sortens "logiskt" smuts som förorenar ljudet på ett fonogram på shellac (=78-varvare / stenkaka). Mycket lättare är det, än att med behållning kunna utstå den moderna tidens horribla dynamiska misshandel av musiken som kallas mastring (ja, det går förstås att skada ljudkvaliteten även tidigare i kedjan än vid mastingen, vilket många tagit fasta på :cry: ). Faktum är att det även rent tekniskt är mera svårartad informationsfördunkling (svårare att reversera processerna) på moderna sönderkomprimerade produktioner.

Jag tillhör inte dom som menar att tekniska förutsättningarna var bättre förr dock. Det var de inte. Förutsättningarna att göra något riktigt bra ljudkvalitetsmässigt har aldrig varit bättre. Problemet nuförtiden är inte digitalteknik, tvärtom, det är avsiktlig förstörelse från mänsklig hand, på grund av fördunklade medvetanden, eller ibland säkert även medvetanden som "inte ännu klarnat". I dessa fall kan man ju hoppas på ett uppvaknande :wink:

Faktum är, att jag tror jag skall ta upp de där Atakama-stativen på mitt eget program om jag kan hitta något bra ställe att lagra dem... Det känns trist att alltid behöva be folk att själv leta upp någon som kan sälja dem.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-07 03:52, redigerad totalt 1 gång.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-07 01:21

Faktum är, att jag tror jag skall ta upp de där Atakama-stativen på mitt eget program om jag kan hitta något bra ställe att lagra dem... Det känns trist att alltid behöva be folk att själv leta upp någon som kan sälja dem.

Öhman:

Låter som ett bra förslag, jag köpte nämligen Atacama SE5 stativ (eller vad de du heter?!) till mina piP som jag var och hämtade hos dig i somras och de fungerar alldeles utomordentligt bra till de små liven!

De går att sandfylla men jag har inte känt något behov av det då de dämpkuddar jag köpte av dig är grymt effektiva 8) .
Fast det kanske kan vara lämpligt att sandfylla stativen ändå?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 01:24

Svante skrev:...jag drog avsiktligt ner nivån ganska lågt, jag har alltför många gånger pratat på en för hög nivå, både på och utanför teknis, med resultat att bara några få i publiken har fått ut nåt av det.

Ljudtrycksnivå?

:wink:

Vh, iö

PS. HiFi-rocker: Ja, sandfyllning rekommenderas. Allt är ju inte stomvibrationer, stativen skakas ju av akustisk transmission (=ljud) också.
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-07 01:29, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 01:26

IngOehman skrev:
Svante skrev:...jag drog avsiktligt ner nivån ganska lågt, jag har alltför många gånger pratat på en för hög nivå, både på och utanför teknis, med resultat att bara några få i publiken har fått ut nåt av det.

Ljudtrycksnivå?

:wink:

Vh, iö

Hoho :idea:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-07 01:31

IngOehman skrev:Faktum är, att jag tror jag skall ta upp de där Atakama-stativen på mitt eget program om jag kan hitta något bra ställe att lagra dem... Det känns trist att alltid behöva be folk att själv leta upp någon som kan sälja dem.

Vh, Ing. Öhman

Atakama känner jag inte till, är det möjligtvis Atacama som ingenjören menar :wink:

Skämt och sido, de där SE 5 är riktigt trevliga, en snygg platta som monteras på orginalplattan med försänkta hål för SD-fötter, som vi pratade om, skulle ju va ett extra trevlig tillbehör :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 01:34

Canske det ja...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-07 01:36

:lol:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 01:40

Jodå. Specialtopp-platta till piP är på framtagande.

Även en specialmodell av det billigate stativet avpassat för montering av just denna SD-förberedda toppppplatta är eventuellt på G...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-07 01:42

Det låter ju kanot! :)

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 02:19

Skoj med mässa, dema och träffa folk! :) Köpenhamn om en månad?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Meridian

Inläggav Meridian » 2005-02-07 02:24

Atacama rekommenderas starkt. Mycket trevliga och prisvärda, dessutom är KJ kannon att ha att göra med! :wink:
Jonas, Branchkoppling till Ljudmakarn

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 02:26

Apropå ljudkvalitet, jag köpte ju ett fonogram med Allan Taylor på mässan. En Stockfish-produktion. Jag har sedan tidigare uppskattat Taylor och ljudkvaliten på hans album. :D

Detta album är faktiskt makalöst bra - idag spisade jag spår numemr två med volymreglaget på "klockan tre", vilket ytterst få fonogram tillåter. 8O :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 02:30

Morello: Hur många Opus3or blev det då? 8)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 02:32

Ranefjord skrev:Morello: Hur många Opus3or blev det då? 8)

Exakt noll 8) Jag är inte speciellt förtjust i den musik som OPUS3 producerar. Dessutom är jag inte helt övertygad av ljudkvaliten.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 02:34

mIRC :idea:

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2005-02-07 02:36

Morello skrev:
Ranefjord skrev:Morello: Hur många Opus3or blev det då? 8)

Exakt noll 8) Jag är inte speciellt förtjust i den musik som OPUS3 producerar. Dessutom är jag inte helt övertygad av ljudkvaliten.

Opus 3s musik känns ofta ganska tråkig. Dock har dom guldkornet Eric Bibb, en av mina klara favoriter bland de moderna blues artisterna. Hans nyare fonogram är utgivna av en amerikansk label som verkar lite mer kompetenta på mastringsbiten. Kommer tyvärr inte ihåg bolagets namn just nu. Mahattan records eller RUF springs to mind, men jag är osäker.
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-07 02:40

Kanske bör tillägga att Opus3 såklart låter bättre, mycket bättre än genomsnittsskivor. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör

Inläggav fonzeka » 2005-02-07 03:12

Helt klart skoj mässa, hade gärna stannat längre om tågförbindelsen vart lite bättre.
Blev lite snopen när jag kom ner på lägsta planet för att gå därifrån och upptäcka att det fanns fullt med utställare där med 8O
En annan förvåning fick jag när jag lyssnade på Altavoz Singular, funkade långt över förväntan!
Men jag förstod inte riktigt varför de bearbetade signalen i en dator istället för att koppla in den lilla lådan som följde med högtalaren? :?

Förövrigt så var det väl inget som imponerade speciellt, Arcam & Audiovector och Rock in Rio med Iron Maiden var en (kort) höjdare dock :)
Sen gillade jag även Rega, Quad :wink: och en till liten prisvärd stativare jag tyvärr inte kommer ihåg namnet på.
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
Singular

Inläggav Singular » 2005-02-07 10:10

Kul att du gillade Singular'en! Det kändes som om responsen ifrån de som lyssnade inne hos oss var väldigt positiv överlag.

Datorn vi hade var en ren uppspelningsmaskin, som ett alternativ till en CDspelare samt 25 lösa CD-skivor. Redigeringsprogrammet i datorn gör det enkelt att klippa ut korta partier i låtar & även hoppa emellan dessa på ett mycket smidigt sätt.

Själva processeringen gjordes sedan digitalt i det digitala D2-Audio-steg vi körde med. Där gjordes även all filtrering (faslinjärt) till de olika elementen via 4*125W.

Simpelt & bra. Sedan är det ju alltid kul att krångla till det om man kan, eller hur!? :D
Improve your number
of loudspeaker boxes | You only need one!

www.singular.se | www.embracingsound.com

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-07 10:19

Ja, sandfyllning rekommenderas. Allt är ju inte stomvibrationer, stativen skakas ju av akustisk transmission (=ljud) också.

Tack för info! Då blir det att kila iväg till Beijer bygg och köpa sand!

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2005-02-07 11:12

Kul att läsa alla intryck. Tänkte inte skriva något eftersom jag tyckta att det mesta lät öken men eftersom fler tyckte det så ok då då :)

En del spelar ju alldeles för högt och det är inte kul om dom har rummen brevid varann. Burmestergrejerna lät mycket bättre nu än i Göteborg tyckte jag fast dom är i dyraste laget. Hittade massor med hokuspokus också. Lyssnade på en diskussion mellan två "kändisar" om Bybees fanatiska fördelar..herregud sånt svammel. Var tvungen att springa därifrån annars hade jag brustit ut i gapskratt 8O

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-07 11:39

Nån mer än jag som tyckte att videokvalitén var ganska skiftande mellan olika rum?
Väldigt bra i vissa och öken i andra.
Fast alla verkade nöjda med vad dom visade?!
Man får ju lätt förutfattade meningar om det allmänna intrycket av montern och grejorna i den, för det är ju lite svårt att skylla på rummet när det gäller bildkvalitén.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 15:39

Tyvärr är det lätt att man spelar lite för högt, men jag frågade folket som besökte AudioConcept Quad-rummet om de ville ha mer eller mindre styrka. Det skiftar, vissa vill att man krämar på rejält, andra att man spelar snällt. Jag föredrar egentligen att spela snällt. ...men...

1. Spelar man högt dras det folk till rummet (ja, det är sannt).
2. Spelar grannen högt, måste man höja lite själv för att höras.
Därav en ond cirkel med stora inslag av fartblindhet. Har man stått i ett rum och spelat i 5timmar är helt plötsligt hög styrka inte högt längre, man vänjer sig och då drar det lätt iväg lite till.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-07 16:26

Harryup skrev:Nån mer än jag som tyckte att videokvalitén var ganska skiftande mellan olika rum?
Väldigt bra i vissa och öken i andra.
Fast alla verkade nöjda med vad dom visade?!
Man får ju lätt förutfattade meningar om det allmänna intrycket av montern och grejorna i den, för det är ju lite svårt att skylla på rummet när det gäller bildkvalitén.

Ja, och dessutom hade väldigt många felinställd geometri (alltså zoomläge/16:9/etc). Är de blinda?
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi