Har du gjort akustiska åtgärder i ditt rum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nå, har du gjort det?

Ja
45
80%
Nej
11
20%

Antal röster : 56

Användarvisningsbild
-lindvall-

Har du gjort akustiska åtgärder i ditt rum?

Inläggav -lindvall- » 2005-02-09 01:09

Mycket snack och liten verkstad, eller? Berätta nu för oss om du lever med absorbenter, dämpväggar och tube traps. Om "Ja" berätta vad du gjort i korta ordalag.

Om du så bara har lagt en kudde i ett hörn räknas det som "ja", för den skulle inte ligga där om det inte vore för välljudets skull. Men skriv då att du lagt en kudde i ett hörn.
Avaktivera gif-smilare i alla poster. Alltid.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-09 01:11

Jepp. Bokhyllor, mattor, växter, tavlor, gardiner, etc... Tillräcklig täthet på prylarna oxo. Inga stora glesa områden här inte.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2005-02-09 01:13

Försökte få in det som alternativ också, att det räcker med den vanliga möbleringen, men på nåt sätt strulade det ur.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-09 01:16

Ja, jag röstade ja, men inte har jag några speciella absorbenter utöver (den ganska väl genomförda) röran. Möbleringen, däremot har jag jobbat med och bokhyllorna har väl en dubbelfunktion.

Man kan iaf säga att vardagsrummet inte har lika kala väggar som ett hotellrum, och större är det också. :wink:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-02-09 01:30

Jag röstade JA för att jag har möblerat med avsikt för att bryta upp reflexer. Har dessutom mätt in högtalarna ihop med rummet och justerat frekvensgången med en så hemsk grej som en digital parametrisk eq.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-09 01:35

Varitunes från Svanå Miljöteknik, 2 tubetraps (med 45 cm diameter)gardintyg längs väggen/dörröppningar, 3 ganska stor mattor från IKEA, blommor, hyllor, soffa, ihopvirade madrasser i ett hörn, täckta med filtar 8) . Trots att jag tycker jag gjort en del för att få bättre rumsakustik finns det mycket kvar att göra, särskilt i basfrekvensområdet, främst pga. värdelösa rumsmått :x .
Även efterklangstiden bör minskas mer.

För bilder kolla in:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4107

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-09 01:44

F.ö. får personer med tillgång till goda mätinstrument och goda mätmickar mer än gärna komma hem till mig så att man kan bilda sig en vettig uppfattning om frekvenskurveresponsen :D .
Man hör såklart de kraftiga topparna i lågbasen när man spisar testskivor men det säger ju inte så mycket egentligen.

Någon som kan rekommendera något bra testprogram till datorn och någon lämplig men inte alltför dyr mätmick, eller är uppmätning av rum inte att tänka på för en amatör som mig? Är det bättre att satsa pengarna på kunniga akustikfirmor istället?

Någon med erfarenhet och tips?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-09 01:47

Jag har V-vinklat tak ända upp i nock, bokhyllor på tre väggar. Ikeas träpersienner, köpta för att ge lite diffusion framför de tre stora fönstren, heltäckningsmatta, soffan placerad ca en tredjedel från bakväggen med hyllor bakom. Och tre små kuddar :D
Det som jag känner att jag behöver komplettera med är tre ytterligare subwoofers för att mota stående vågorna i basen och två ytterligare surroundhögtalare för att få jämnare ljudfält från den reproducerade ambiensen. Men det kommer det också!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-09 01:48

hifirocker: Ett tips är att slänga bort de där filtarna du hängt i hörnorna. För låg WAF! 8) Annars är det billy bokhyllor med ett rejält gäng humanioralitteratur som behövs. ;)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-02-09 02:32

Hörru Ranis, WAF-faktorn skiter jag i, jag bor ensam (och lär fortsätta göra så med min inredning...hehe.. :lol: )

med ett rejält gäng humanioralitteratur som behövs.

Sådan har jag i ett annat rum, kanske ska placera akademiker-litteraturen i bokhyllan som jag har i mitt lyssningsrum istället 8) .

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-09 09:01

jag har fyra gullfiberskivor som jag klätt med tyg. främst för att dämpa första sidoreflexen. är något bland det första folk frågar om när dom hälsar på.. "varför har du kundar på väggarna?" har iofs inte trixat så mycket med designen så det ser väl lite sådär ut.. 8)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-02-09 09:23

Det enda jag har gjort är att lägga sonic design kuddar under frontarna. Men det gjorde en himla skillnad :), men sådant räknas inte.
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-09 09:40

Kraftigt akustikreglerat. Ungefär som live end/dead end. C:a 15 kvadratmeter absorbenter. Mer draperier vid burspråket på G, men det kommer att ta lång tid att få upp. Basmodulsystemet möblerat för att helt eller delvis eliminera excitation av fundamentala stående vågor (dock ej den helt perfekt metoden psykoakustiskt sett). Diffuserat bakre ljudfält m.h.a. ett stort antal bakhögtalare. Fönsterglasen och dörrar vibrationsdämpade för att ta hand om skrammelljud.

+ Soffor, skivor, apparater, och skräp som gör sitt bästa för att diffusera och absorbera.

Alltså en kombination av rumsakustiska och elektroakustiska åtgärder!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-09 10:04

Håller på för fullt i min nya källare. Rummet är i minsta laget, men det är Mitt! :twisted:

Ca 10 kvadrat stenull/ecophon i kombination som ej låter sig beskrivas. Bilder kommer, men jag har ingen digitalkamera som duger, så det blir viss fördröjning...

Bokhyllor och jox bakom enligt live end/dead end.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-09 10:12

1) LTS dämpvägg bakom fronthögtalarna
2) Absorbenter i reflexionspunkterna på sidoväggar och taket
3) Soffor och mattor
4) Parametrisk EQ av basen

Det som jag tror skulle kunna behövas ytterligare är några diffusorer bakom soffan. Där står idag endast ett piano mot en hård väg med några tavlor.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
-lindvall-

Inläggav -lindvall- » 2005-02-09 10:57

Det här är intressant, att samla alla akustikåtgärder i en tråd, kortfattat och bra. Man kan få lite tips. Kör på!

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-02-09 11:06

Jag saknar de originella "öronen" på mina Carlsson OA51, så jag har improviserat den sk elefantörondämpningen på insida och ovansida av högtalaren för att minska de tidiga reflexerna från diskant och mellanregister. Annars är rummet ganska litet, så möjligheterna till förbättringar är starkt begränsade. Soffan står dikt an mot bakvägg så där är väl en diffuserande panel bra antar jag. Skulle vara kul att testa lite olika åtgärder. Frekvensgången upplever jag ganska rak, det finns en liten puckel i det nedre mellanregistret, men annars är jag under omständigheterna relativt nöjd. Djupbasen får jag vid datorn på andra sidan huset. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

matson

Inläggav matson » 2005-02-09 11:31

Dämpvägg och någorlunda strategisk placering av bokhyllor.
Edit: Glömde nämna separata basmoduler och parametrisk EQ.
Senast redigerad av matson 2005-02-09 12:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Manga_X

Inläggav Manga_X » 2005-02-09 11:34

Spelar på längden i ett rum med måtten 710x430x250 cm (LxBxH).
Soffan är placerad i mitten av rummet (ungefär).

Främre delen av rummet inhyser förutom 2-kanalsanläggningen även flerkanalaren. Dessa delar slutsteg samt frontar.
Den bakre delen av rummet är lekplats med klätterborg med rutschkana till våra två yrväder till döttrar! Därl igger det även lite madrasser runt borgen på golvet för att dämpa deras ev. fall inte ljudet.

Sedvanliga möbler, gardiner, blommor samt en tjock och härlig IKEAmatta på 300x250 cm.

Ingång till rummet på en långsidan via glasdubbeldörrar av svängdörrsprincip. En är alltid stängd den andra alltid öppen.

2 st Svanå Abcyler (Bredbandsabsorbenter). Dessa är placerade vid första väggreflex.

Väggen bakom högtalarna är helt klädd med draperi av lite tjockare bomullstyg. Där finns utrymme för upp till 145 mm mineralull. Detta skall testas vid tillfälle.

Fotöljen har flyttats till skamvrån snett bakom soffan för att inte "kollapsa" ljudbilden med för mycket dämpmaterial på höger sida jämfört med vänster sida.

Diffusorer skall byggas/köpas så småningom!

Mvh Magnus Eriksson
Senast redigerad av Manga_X 2005-02-09 11:47, redigerad totalt 4 gånger.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-09 11:35

Dubbla mattor på golvet, växter samt prydnadssaker vid första reflexen, diffusering vid bakvägg medelst Lackhyllor (Ikea), två rejäla tygsoffor, stor (jag menar STOR) växt för reflexen mellan/bakom högtalarna.

I förra lägenheten var det dämpväggar uppsatta, men en allt för kal bakvägg.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-02-09 12:05

Nope...det ser oftast för j##ligt ut 8O

Får se om jag kan rätta till lite med mina nya kablar istället... :wink: 8)

// Jonas

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-02-09 12:12

Högoptimerad variabel diffusor för reflektionsbekämpning i hörnen. Dvs ett vinställ och whiskyhylla.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-09 12:12

UrSv skrev:Högoptimerad variabel diffusor för reflektionsbekämpning i hörnen. Dvs ett vinställ och whiskyhylla.
E "possenten" viktig?
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-02-09 13:10

Dämpaneler runt högtalarna (högtalarna vägghängda) samt parametrisk difgital Eq...

/Stefan

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-02-09 14:05

Mattor på golvet där det är möjligt, 21 kvadrat jjlabs backdrop draperi som täcker hela högtalarväggen. Detta i kombination med gipsväggar/tak och ett par parametriska EQ:s fungerar hyfsat bra.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-02-09 18:15

Har vi inte haft en liknanade tråd? Aja, i varje fall:

Massor med mattor: Check

Två upphängda stora filtar med inklädda gullfiberskivor (10cm tjocka) bakom högtalarna: Check

Bråte: Check

Quakti: Check :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-09 21:44

jag har en naturlig fallenhet för att skapa kaos omkring mig. Det diffuserar nog bra

dessutom har vi tre katter som aborberar mycket bas när de ligger i hörnen
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-09 21:54

Style skrev:dessutom har vi tre katter som aborberar mycket bas när de ligger i hörnen

Hehe, spinner de i motfas? :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2005-02-10 01:18

Jag har en del efterklangsdämpande små åtgärder i rummet - mest för att farsan inte fick släpa in dem i sitt nya lyssningsrum för sin nya sambo... Det rör sig om några kvadratmeter akustikskiva monterad med distanser, samt några hembyggda tubetraps i tre av rummets fyra hörn.

Om jag hade en bostadsrätt istället för en hyresrätt så skulle saken se annorlunda ut. Då skulle det bli tjugo kvadrat dämpvägg, heltäckningsmatta, lite diffusorer bakom lyssningsplatsen mm - ungefär som hos mr Lindroos och andra som skådat ljuset!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-10 01:46

Jag har tagit ett "generalgrepp" på problematiken med såväl akustik som bristande återgivningskvalité från mina musikåtergivare. Whisky. Ju högre krav på återgivningen, ju mer whisky. Det blir billigare än att bygga om rummet och investera i nya prylar, speciellt med tanke på att den mesta musikkonsumtionen är lågprioriterad, dvs sker medan andra aktiviteter förekommer :-)

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi