"high end" 05

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-07 16:42

Blir man förvånad? Det händer vid varje mässa och i snart sagt varje hemelektronikbutik. Bojkotta slarvpellarna så kanske de skärper till sig!

Pekka, som dessbättre slapp se eländet den här gången...

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-07 17:04

Johan_Lindroos skrev:
Harryup skrev:Nån mer än jag som tyckte att videokvalitén var ganska skiftande mellan olika rum?
Väldigt bra i vissa och öken i andra.
Fast alla verkade nöjda med vad dom visade?!
Man får ju lätt förutfattade meningar om det allmänna intrycket av montern och grejorna i den, för det är ju lite svårt att skylla på rummet när det gäller bildkvalitén.

Ja, och dessutom hade väldigt många felinställd geometri (alltså zoomläge/16:9/etc). Är de blinda?
Beklagligt är vad det är. Dock anser jag att förståelse är ett viktigt ord i detta sammanhang. LTS förra mässutställning resulterade ju även det i besvikelse från alla håll och kanter. Söndriga slutsteg, inaktivitet och avsaknad av initiativförmåga var kommentaren från LTS-ledningen.

Jag har själv aldrig ställt ut mest för att jag ser framför mig vilket extremt stort jobb som måste läggas ner (/investseras) för att det skall blir ens ett ½-bra resultat...

Ang bilder kan jag tänka mig att vissa inställningar tappas bort om man slår av apparaten helt (rycker ur kontakten). Kan tänkas ha hänt.

Hoppas ni meddelade om dessa missar så att dom kunde dema bättre vad produkterna kan!
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-07 18:25

Håller med dig Pär vad gäller hur LTS lyckades (eller rättare sagt inte lyckades). Men å andra sidan bör man ha överseende med att LTS inte varken vara vana vid att dema saker och heller inte har det som dagligt arbete, så man får nog ha lite överseende med dem. Både Ingvar och jag var engagerade på andra håll förra året och hann inte hålla på och fixa med LTSs anläggning. Men visst kom det ju då det begav sig en lång förklaring från flera LTSare inkl mig själv, det måste du hålla med om!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-07 18:41

Johan_Lindroos skrev:Håller med dig Pär vad gäller hur LTS lyckades (eller rättare sagt inte lyckades). Men å andra sidan bör man ha överseende med att LTS inte varken vara vana vid att dema saker och heller inte har det som dagligt arbete, så man får nog ha lite överseende med dem. Både Ingvar och jag var engagerade på andra håll förra året och hann inte hålla på och fixa med LTSs anläggning. Men visst kom det ju då det begav sig en lång förklaring från flera LTSare inkl mig själv, det måste du hålla med om!
Jag ville bara påpeka att det inte är helt lätt eller självklart att göra allting rätt varken första eller andra gången man ställer ut. Inte blir det lättare med avsaknad av feedback heller!

Jag håller med om att det kom en förklaring till varför det blev som det blev. Det kanske var dumt av mig att dra upp detta. Jag ville, som sagt, mest bara påpeka att det inte är helt skitlätt att ställa ut.

Förresten - har du samma mailadress som förut? Annars kan du gärna lägga ett mail till mig på info@engelholmaudio.com så kan jag göra reply. Har ett par frågor, om du har tid/möjlighet/lust.
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-07 20:24

Morello skrev:Apropå ljudkvalitet, jag köpte ju ett fonogram med Allan Taylor på mässan. En Stockfish-produktion. Jag har sedan tidigare uppskattat Taylor och ljudkvaliten på hans album. :D

Så du gillar att... Spela Allan? 8) 8O :lol:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-07 20:37

Kom igen! :) Fler lyssningsintryck nu! Hade Rega fått till det i år med den nya högtalarserien?

Hur lät gallo föresten?
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Gignos

Inläggav Gignos » 2005-02-07 23:17

Hejsan,

Vill tacka alla glada besökare för den goda stämning som trots allt rådde under mässan. (Även om jag håller med om små rum, trångt, krånglande hissar och en del annat negativt). Men, skam den som ger sig. Vi ska banne mig göra mässan bättre till nästa år! Vi låg lite efter med viss planering i år och det drabbade ju er besökare :o(
Men som sagt, nu tar vi nya tag och letar vidare efter bättre lokaler. Om någon hör om ett hus vi kan hyra som har 60 diffuserade och absorberade rum mellan 25-150 kvm är det bara att ringa oss så lovar vi en feeeet hittelön! ;o)
Vi har pratat med Skanska om att hyra en jättekran för att flytta Arken till Stockholm, men var ska plejset stå?

Åter igen, STORT tack alla ni som kom och skäms på er, ni som inte kom :o)
Gignos Audio
Anders Walther

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-07 23:42

Nej det där förstår jag att det inte är lätt. Hur ska man ge 50 utställare 100 m2 vardera, och dessutom ljudisolerat från varandra? Antingen måste man hitta en jättelokal, eller så måste man ordna med tidsdelning på nåt sätt. Hyra Berwaldhallen och alla får 20 minuter vardera att bära in, dema och bära ut sina saker... Tja...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-02-07 23:56

Morello!
Vilken Patricia Barber skiva var det som du spelade inne hos MårtenDesigns 2-kanalsrum. Jag stog bakom soffan i vit T-shirt och frågade vad den hette när du hade lyssnat klart på den, men tyvärr glömt titeln. Visste föresten inte att det var du som var Morello.
Mvh Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-08 01:36

fbk skrev:Morello!
Vilken Patricia Barber skiva var det som du spelade inne hos MårtenDesigns 2-kanalsrum. Jag stog bakom soffan i vit T-shirt och frågade vad den hette när du hade lyssnat klart på den, men tyvärr glömt titeln. Visste föresten inte att det var du som var Morello.
Mvh Per

Hej!

Det var 'Modern Cool'. :D Albumet innehåller en fantastisk cover på Doors-låten "light my fire" :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-02-08 01:52

Tack! Denna skiva ska inhandlas :D Alltid intressant med musik som man aldrig hört förut.

Mvh

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-08 02:01

fbk skrev:Tack! Denna skiva ska inhandlas :D Alltid intressant med musik som man aldrig hört förut.

Mvh

Jupp, Barber är bäst. Det var Timbre som fick upp mina ögon/öron för Barber 8) Beroendet blev stort och nu står alla hennes album förutom ett på hyllan. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-08 09:28

Morello skrev:
Hej!

Det var 'Modern Cool'. :D Albumet innehåller en fantastisk cover på Doors-låten "light my fire" :P

Jag har inte förstått storheten i nänmda cover, om jag uttrucker mig som en UD-tjänsteman... :wink: Resten av skivan är ok. Framförallt är skivan Cafe Blue ok. Hel-ok faktiskt :D . Tack för den Morello, utan ditt evinnerliga tjat, osv... :wink:

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-08 09:33

EngelholmAudio skrev:...

Förresten - har du samma mailadress som förut? Annars kan du gärna lägga ett mail till mig på info@engelholmaudio.com så kan jag göra reply. Har ett par frågor, om du har tid/möjlighet/lust.

Jepp! Du har mejl.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-02-08 10:52

Ingen som har fler bilder på:

*Prylar
*Rum
*Nördar

?

matson

Inläggav matson » 2005-02-08 11:38

Var det ingen som petade på NHTs aktiva 2-vägare med DSP?

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2005-02-08 14:45

Morello skrev:
fbk skrev:Morello!
Mvh Per

Hej!

Mmm den låten är inte helt dum.
Förresten Morello, har du nått tips på var jag kan beställa Barber
skivor?
Här i Karlstad finns det tydligen ingen butik som är sugen på det :cry:
Inga anknytningar

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-09 10:16

The man, the myth, the concept:
Bild

Bild tagen från zalve på hififorum.nu. 8)
vänligen
// Pär Engelholm

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-09 10:20

Kamrat! 8)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-09 10:22

Belker skrev:Ingen som har fler bilder på:

*Prylar
*Rum
*Nördar

?

Ja! Framförallt det sista. Hur är det med kändisfotograferandet egentligen?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2005-02-09 16:19

Wolfie skrev:Förresten Morello, har du nått tips på var jag kan beställa Barber
skivor?
cdon.com har.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-02-09 19:41

Morello: Hur lät det hos MD då? Måste säga att jag gillar designen på deras Duke skarpt, men jag har ingen aning om hur de låter dock...

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-02-09 20:31

Morello is tha king !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lika skön som vanligt var han på mässan :)

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 17:35

Inga intryck av rummen? Var lite modiga nu då! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-11 17:49

Ranefjord skrev:Inga intryck av rummen? Var lite modiga nu då! :)
Rummet med nya bat-steget och högtalare från amphion lät väldigt murrigt och färgat, dålig dynamik etc. Sämsta jag lyssnade på tror jag (var inte inne och lyssnade på Ocelia :lol: )

Marten designs tvåkanalsanläggning lät rätt trevlig tycker jag, trevlig bemötande också :)

Venus från QRS lät inget vidare tycker jag, lite småmärkliigt ljud.

Aurim Cantus från Golden age lät riktigt trevligt i mina öron, kunde dock ana lite egenljud från banddiskanten tyckte jag (inbillning?)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 18:00

Rydberg: Mycket modigt! 8)

Lyssnade du något på PMC oxo hos Goldenage?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-11 18:08

Ranefjord skrev:Lyssnade du något på PMC oxo hos Goldenage?
Nä de spelade inte när jag var förbi, hade bara ca 5,5 timmar minus lunch på mig på mässan så det blev inte jättemycket lyssnat. Det är ju roligare att prata med folk dessutom :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 18:11

Det är ju roligare att prata med folk dessutom

Ja, det har du helt rätt i! :)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-11 18:21

Ranefjord skrev:
Det är ju roligare att prata med folk dessutom

Ja, det har du helt rätt i! :)
Såg dig men du var upptagen i en annan diskussion då så vi stannade aldrig till :oops:

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-02-11 18:23

Jo, jag hade rätt dåligt med tid över. Får ta igen det i Köpenhamn 5-6 mars =P.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi