Big-ba-da-boom!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-12-31 15:11

Topparna ställs åt sidan och nya liknande är under planering. De nya kommer ha samma storlek men dubbla luftflyttarkapaciteten och högre impedans för lättare matchning med slutsteg.

Blir nog en till tråd snart om dipolpanelerna. Tror att blotta sig är ett bra sätt att bli disciplinerad.. :mrgreen:

/Peter

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-12-31 15:14

Piotr skrev:Tror att blotta sig är ett bra sätt att bli disciplinerad.. :mrgreen:

/Peter
+1 :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-12-31 15:17

Piotr skrev:
boom skrev:större låda sen hinkar du på med en helvetiskt massa effekt så blir det Big-ba-da-boom!

Jo, jag tror 30 liter eller så blir en bra kompromiss med tanke på att jag siktar på 8-16 basar.

/Peter

vad landar en sådan installation på i värsta fall? 16 x 5.000 till 10.000:- = 80.000 till 160.000:- det är hårresande lite pengar tycker jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-31 15:36

celef skrev:
Piotr skrev:
boom skrev:större låda sen hinkar du på med en helvetiskt massa effekt så blir det Big-ba-da-boom!

Jo, jag tror 30 liter eller så blir en bra kompromiss med tanke på att jag siktar på 8-16 basar.

/Peter

vad landar en sådan installation på i värsta fall? 16 x 5.000 till 10.000:- = 80.000 till 160.000:- det är hårresande lite pengar tycker jag

Elementen borde inte ha gått på mer än 2,5k stycket, med frakt/tull/moms.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-31 15:39

Piotr skrev:
Blir 8-16 basar totalt

/Peter

Har du basarna eller skall du köpa flera så du bara vet så gick tc sounds i kk för 2år sedan

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-31 15:48

boom skrev:
Piotr skrev:
Blir 8-16 basar totalt

/Peter

Har du basarna eller skall du köpa flera så du bara vet så gick tc sounds i kk för 2år sedan

TC sounds har återuppstått igen för några månader sen.
Erbjudna produkter är (eller kommer att vara):
Epic 10D2" and 12D2"

Axis 12Q1" and 15Q1"

LMS-R 12" and 15" (This is the Revo with a 3" linear voice coil)

LMS Ultra 5400 18" <- Notera!

Pro Audio 18"

Aura Top Assembly 18"

VMP (Passive Radiators) 12", 15" and 18"
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-12-31 15:52

På bilderna här ser man ena paret "polklämmor" samt de invävda ledningarna till talspolarna och ventilationen runt spidern:

Bild

Bild

Midbas som går in från BBDB (Big-ba-da-boom) upp till mellanregister (mer om det i annan tråd inom kort). Två stycken per sida:

Bild

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2009-12-31 15:56

boom skrev:
Piotr skrev:
Blir 8-16 basar totalt

/Peter

Köpte innan det. Kommer inte köpa av dom igen då dom blåste mig på fyra stycken basar.. som helt enkelt saknades i leveransen. Har varit i kontakt med dom via mail och telefon men fick aldrig något svar och till slut undvek dom att svara på mail.

So, since I got ripped of by TC sounds (four basses payed for but never delivered): Stay away from TC sounds.

Mycket oseriöst företag.

/Peter

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-31 17:04

Piotr skrev:
boom skrev:
Piotr skrev:
Blir 8-16 basar totalt

/Peter

Köpte innan det. Kommer inte köpa av dom igen då dom blåste mig på fyra stycken basar.. som helt enkelt saknades i leveransen. Har varit i kontakt med dom via mail och telefon men fick aldrig något svar och till slut undvek dom att svara på mail.

So, since I got ripped of by TC sounds (four basses payed for but never delivered): Stay away from TC sounds.

Mycket oseriöst företag.

/Peter

Då var det en av orsakerna till konkursen

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-31 17:05

steveo1234 skrev:
boom skrev:
Piotr skrev:
Blir 8-16 basar totalt

/Peter

TC sounds har återuppstått igen för några månader sen.
Erbjudna produkter är (eller kommer att vara):
Epic 10D2" and 12D2"

Axis 12Q1" and 15Q1"

LMS-R 12" and 15" (This is the Revo with a 3" linear voice coil)

LMS Ultra 5400 18" <- Notera!

Pro Audio 18"

Aura Top Assembly 18"

VMP (Passive Radiators) 12", 15" and 18"

'
om du referear till den här sidan så har den varit uppe sen dom konkade
http://www.audiopulse.com/
sen gick deras patent upphängning och andra patent på aktion

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-31 18:44

Jag tror att även IÖ blev blåst av TC :( Det finns nog en kö.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-02 14:17

usch då, jag trodde tc sounds var ett fint företag då dom hade till synes fina produkter. golden age var väl generalagenten kan inte dom hjälpa till vid kontaktsvårigheter
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-01-02 20:19

Fina grunkor, men skamlösa försäljare. :evil:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-02 20:31

undra vad maskinerna för att tillverka dessa element kostar?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-02 23:43

Haakan_W skrev:undra vad maskinerna för att tillverka dessa element kostar?

inte många ören för grunkorna var tillverkade i kina så dom tillverkade till flera andra

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-03 10:55

boom skrev:
Haakan_W skrev:undra vad maskinerna för att tillverka dessa element kostar?

inte många ören för grunkorna var tillverkade i kina så dom tillverkade till flera andra

även om maskinerna tillverkade åt flera andra så lär maskinerna ha kostat en slant, kanske fem kronor, kanske fem miljoner, kanske tvåhundratusen

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-03 11:13

vore intressant å veta ändå vad det kostar att dra igång en så pass liten tillverkning som dom hade

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-03 11:36

Haakan_W skrev:vore intressant å veta ändå vad det kostar att dra igång en så pass liten tillverkning som dom hade

Det enda som dom gjorde var att montera delarna i usa sen köptes allt från kina och sen stog det made in usa på basarna fast det skulle ha ståt assembled in usa och sånt gillar inte kunderna.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-03 11:40

humh men således var det kineserna som tog fram designen eller jobbade dom på uppdrag av tc sounds?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-03 11:47

Haakan_W skrev:humh men således var det kineserna som tog fram designen eller jobbade dom på uppdrag av tc sounds?

designen var tc sounds .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-03 19:25

TC-sounds var ett familjeföretag där T står för Thilo Stompler och C för Christa Stompler som är Thilos mor. Thilo utvecklade elementen och Christa skötte administrationen. Jag besökte dem några gånger i San Diego. Thilo var alltid glad och trevlig men inte en bra organisatör. Senaste gången jag åkte dit hade de precis gått i konkurs och deras lokaler höll på att tömas och målas om. Mycket hade slängts. Jag var där tillsammans med IÖ. Vi fick inte tag på Thilo.

Jag köpte basar från Thilo på 90-talet. Det var specialbasar som han gjorde åt mig. Jag köpte lite 15 tummare, fast mest 10-tummare och alla var med underhung. Under en tid gjorde de basar åt Sunfire och då hade han en designer som jobbat på Cerwin-Vega som tillverkat sådana basar. Det blev även köp för mig via Golden Age. Jag hade ett hyfsat samarbete med Thilo på den tiden.

Det finns lite skrivet på andra forum och här är en länk. Trist historia.

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=972522

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-03 20:10

jag tror dom körde en major blåsning med feta falska fakturor och skalbolag....

hur kan ett så litet familjeföretag gå så dåligt när man har så bra rykte? eller var det 100tals anställda?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-03 20:16

Haakan_W skrev:jag tror dom körde en major blåsning med feta falska fakturor och skalbolag....

hur kan ett så litet familjeföretag gå så dåligt när man har så bra rykte? eller var det 100tals anställda?

Nä, några skalbolag och sådant skulle Thilo inte kunna organisera fram. Möjligtvis hans mor. Falska fakturor tror jag inte på. I USA är straffen för stränga för sådant, dessutom är det personligt i så fall. Det skulle innebära många långa år i fängelse samt dryga pengaviten.

Lagen i USA är inte som i Sverige.

Då utgifterna överstiger inkomsterna så blir resultatet negativt. De hade helt enkelt för stor kostym. De hade kanske 25 anställda och möjligtvis uppåt 50 då de var som störst.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2010-01-03 21:52

fan dom va ju svindyra deras element....uppåt 10k per styck...vad kan produktionskostnaden vara egentligen?

en sak ska man veta i dom lugnaste vatten simmar de mest otroligt fula fiskar...

har svårt att se hur dom inte kunde tjäna pengar...hur svår kan avansen på ett sålt element vara att räkna ut....för dom hade väl inte direkt svårt att sälja det dom producerade verkar det som...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-03 22:34

Haakan_W skrev:fan dom va ju svindyra deras element....uppåt 10k per styck...vad kan produktionskostnaden vara egentligen?

en sak ska man veta i dom lugnaste vatten simmar de mest otroligt fula fiskar...

har svårt att se hur dom inte kunde tjäna pengar...hur svår kan avansen på ett sålt element vara att räkna ut....för dom hade väl inte direkt svårt att sälja det dom producerade verkar det som...

dom var billiga innan dom choke höjde dom och då talar man om lätt 100% och det dom skyllde på var att produtions kostnaderna hade skjutit i höjden sen vet jag inte om part express har några element kvar från audio pulse = tc-sound.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-01-03 22:39

Det finns ett ordspråk inom hifi som vi som jobbar där använder.

Don't price yoursef out of the market.

Jag tror det var vad som hände med TC

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 22:41

boom skrev:
Haakan_W skrev:fan dom va ju svindyra deras element....uppåt 10k per styck...vad kan produktionskostnaden vara egentligen?

dom var billiga innan dom choke höjde dom och då talar man om lätt 100% och det dom skyllde på var att produtions kostnaderna hade skjutit i höjden sen vet jag inte om part express har några element kvar från audio pulse = tc-sound.

Visst, det är ju mycket pengar. Men, ponera att man bara kan ha 2 stycken 200liters lådor i vardagsrummet och man vill maximera ljudkvalitet vid höga ljudtryck. Då finns det ingenting som slår LMS 5400 i nuläget. Oavsett pris.

Att det går att bygga bättre grejer om man får använda större lådor är ju iofs inte helt oväntat...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-03 23:24

steveo1234 skrev:
boom skrev:

Visst, det är ju mycket pengar. Men, ponera att man bara kan ha 2 stycken 200liters lådor i vardagsrummet och man vill maximera ljudkvalitet vid höga ljudtryck. Då finns det ingenting som slår LMS 5400 i nuläget. Oavsett pris.

Att det går att bygga bättre grejer om man får använda större lådor är ju iofs inte helt oväntat...

Finns en lirare i new orleans som byggde med dubbla lms 15 och 8 slavar i en låda det är manligt

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-01-03 23:35

boom skrev:
steveo1234 skrev:
boom skrev:

Finns en lirare i new orleans som byggde med dubbla lms 15 och 8 slavar i en låda det är manligt

Just det bygget var (eller rättare sagt är) inget välplanerad systtem. Ett typexempel på vad som händer när man bara fokuserar på en parameter...

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-01-04 17:46

steveo1234 skrev:
boom skrev:
steveo1234 skrev:
boom skrev:

Just det bygget var (eller rättare sagt är) inget välplanerad systtem. Ett typexempel på vad som händer när man bara fokuserar på en parameter...

vet ej om det är det här bygget du menar
Bild
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum