Moderator: Redaktörer

Rydberg skrev:Hehe, de mäter t.o.m. bättre än RotelCallisto skrev:De färgar ljudet så glöm dom. Köp en ofärgad Rotel 1090 istället och du är i audionirvana![]()
.
NNord skrev:1090 är ju inte HELT transparent.
Det har lite underligeter i basområdet, fast det kan fixas.
Bara de med EXTREMT kapabla lågbassystem läre upptäcka
denna färgning dock![]()
Och mäta bätre kan det j göra distorsionsmässigt om det nu
va det man menade med "mäter bättre".
Även frekvensgången kan ju bli bättre i basområdet
NNord skrev:MÄTER sa han ju..
Jasså gör dom![]()
Skapligt, Audionet är ju bara ett litet källarföretag![]()
Såg ni reportaget i nån svensk tidning...
Såg suspekt ut hehe ..
markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Jag antar av detta att Audionet inte låter något vidare.... även om det inte är någon F/E-lyssning utförd i detta fall.
Gissningsvis skulle dock Audionetsteget färga rätt kraftigt i ett sådant test
markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Jag antar av detta att Audionet inte låter något vidare.... även om det inte är någon F/E-lyssning utförd i detta fall.
Gissningsvis skulle dock Audionetsteget färga rätt kraftigt i ett sådant test
Har du sett mätningar på alla viktiga parametrar då? Som påverkar ljudet hörbart alltså. Man kan ju inte komma och påstå att 0.01% eller 0.00009% harmonisk dist spelar så stor roll i praktiken. ..eller någon som helst roll egentligen. Låter som en tysk perfektionistist med lite tvångstankar har designat den förstärkaren.Rydberg skrev:markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Gissningsvis skulle dock Audionetsteget färga rätt kraftigt i ett sådant test![]()
![]()
![]()
Skulle förvåna mig väldigt om AudioNet skulle färga kraftig, alla parametrar som jag sett har iallafall varit i sin ordning. De ska ju dessutom ha lägre dist. än t.o.m. Halcro
Martin skrev:Har du sett mätningar på alla viktiga parametrar då? Som påverkar ljudet hörbart alltså. Man kan ju inte komma och påstå att 0.01% eller 0.00009% harmonisk dist spelar så stor roll i praktiken. ..eller någon som helst roll egentligen. Låter som en tysk perfektionistist med lite tvångstankar har designat den förstärkaren.Rydberg skrev:markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
Gissningsvis skulle dock Audionetsteget färga rätt kraftigt i ett sådant test![]()
![]()
![]()
Skulle förvåna mig väldigt om AudioNet skulle färga kraftig, alla parametrar som jag sett har iallafall varit i sin ordning. De ska ju dessutom ha lägre dist. än t.o.m. HalcroNä, jag skojjar bara.
Menar du att det är något som alltid gäller eller? Jag var iofs rätt mycket mer specifik än så...Callisto skrev:Martin skrev:Har du sett mätningar på alla viktiga parametrar då? Som påverkar ljudet hörbart alltså. Man kan ju inte komma och påstå att 0.01% eller 0.00009% harmonisk dist spelar så stor roll i praktiken. ..eller någon som helst roll egentligen. Låter som en tysk perfektionistist med lite tvångstankar har designat den förstärkaren.Rydberg skrev:markih skrev:En kille hade Audionetsteg för ca 30papp. Sedan köpte han en Denon reciever och enligt de som lyssnade lät den renare klarare och naturligare rent subjektivt.
![]()
![]()
Skulle förvåna mig väldigt om AudioNet skulle färga kraftig, alla parametrar som jag sett har iallafall varit i sin ordning. De ska ju dessutom ha lägre dist. än t.o.m. HalcroNä, jag skojjar bara.
Distorsionsspektrat hos övertonerna har definitivt påverkan på ljudkaraktären.
TrevligtEar skrev:Det jag hört i Audionetväg har varit väldigt bra![]()
Har då lyssnat på de stora monoblocken med JM-lab Mezzoutopia
och wadia 861
Jag kan tänka mig att Denonen låter bättre, inte för att man kan påstå att den har ett starkt harmoniskt spektra, tvärtom är det fullt tillräckligt lågt. Jag förutsätter det inte men en ofta väldigt hörbar parameter fattas ju (tex): Frekvensrespons!Rydberg skrev:Martin>![]()
Men de norma kvalitetsparamterarna: THD, Utgångsimpedans (dämpningsfaktor), stigtid, brus, effekt, är iallafall i sin ordning. Att det skulle kunna färga starkt finns det ingen antydan till när man betraktar denna samling parametrar iallafall. Förvisso finns det ju massa parametrar till att kolla på....
Att en Denon förstärkare som mäter klart sämre skulle låta mycket mer naturligt låter som ren inbillning (placebo). Ett starkt harmoniskt övertonsspektra brukar ju iof låta subjektivt mer "naturligt"
Martin skrev:Jag kan tänka mig att Denonen låter bättre, inte för att man kan påstå att den har ett starkt harmoniskt spektra, tvärtom är det fullt tillräckligt lågt. Jag förutsätter det inte men en ofta väldigt hörbar parameter fattas ju (tex): Frekvensrespons!Rydberg skrev:Martin>![]()
Men de norma kvalitetsparamterarna: THD, Utgångsimpedans (dämpningsfaktor), stigtid, brus, effekt, är iallafall i sin ordning. Att det skulle kunna färga starkt finns det ingen antydan till när man betraktar denna samling parametrar iallafall. Förvisso finns det ju massa parametrar till att kolla på....
Att en Denon förstärkare som mäter klart sämre skulle låta mycket mer naturligt låter som ren inbillning (placebo). Ett starkt harmoniskt övertonsspektra brukar ju iof låta subjektivt mer "naturligt"
Är du helt säker att det alltid gäller? Det finns alltså inte en gräns för hur mycket dist som är hörbart?Callisto skrev:Martin skrev:
Menar du att det är något som alltid gäller eller?
Svar: JA
Även små dist.bidrag i form av ett harmoniskt övertonsspektra ger faktiskt ett mycket trevligt ljud à la "värmekraktär".
Martin skrev:Är du helt säker att det alltid gäller? Det finns alltså inte en gräns för hur mycket dist som är hörbart?Callisto skrev:Martin skrev:
Även små dist.bidrag i form av ett harmoniskt övertonsspektra ger faktiskt ett mycket trevligt ljud à la "värmekraktär".
Då kommer den naturliga följdfrågan: Vad klassas som små bidrag?
Förstår att det är svårt att utifrån en kedja säga något om just slustegen men de verkar inte falla igenom iafEar skrev:"Trevligt Ungefär hur skulle du karakterisera ljudet från dem? (Om du kan)"
Det får ju bli den sammanlagda kombinationen som gäller här.Enkelt utryckt:Neutralt med bra punch och som det verkade obegränsat med kraft men ändå lugnt och sansat med mycket bra svärta. Inga tendenser till vasshet eller för soft (tråkigt) heller för den delen
Callisto skrev:Martin skrev:Är du helt säker att det alltid gäller? Det finns alltså inte en gräns för hur mycket dist som är hörbart?Callisto skrev:Martin skrev:
Då kommer den naturliga följdfrågan: Vad klassas som små bidrag?
Säg att första övertonen i distspektrat ligger på ca -60 dB och att de övriga "topparna" i det harmoniska övertonsspektrat avtar ned till -110 dB. Detta "formar" ljudet mot det varmare. Alla småtoppar ger sitt bidrag även att de ligger så pass lågt i dB.