Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:Slutgiltiga genomsnittliga T/S parametrar:
- Kod: Markera allt
Re 3.93 Ohms
Fs 24.4 Hz
Qts 0.26
Qes 0.28
Qms 3.17
Le 3.14 mH
Mms 76.5 g
Vas 77.4 L
Ni som har köpt och lekt kan säkert intyga att de är väldigt tysta. Alltså de har inte mycket mekaniskt oväsen för sig trots 2-3 cm p-p konrörelse med infratoner, vilket är mycket bra betyg. Det förutsäger dock att man inte har blockerat ventilationen; de får inte ligga med magneten på golvet för då blir det ett jävla väsen. Tätringen kan rassla lite också.
Ni kanske också har märkt att om man petar på sidan av spidern så ger den efter väldigt lätt. Jag har en teori att man kan pensla denna kant med epoxi för att styva upp den och på så sätt ta bort eventuell resonans och kanske förhindra att elementet tar mekaniskt skada vid överstyrning.
Jag provade att mäta dist med HOLMImpulse men vad jag än gör så blir THD bara en uppochned-vänd amplitudkurva, så jag skiter i det för tillfället. Elementet har sin första uppbrytning vid 1700 Hz och en till vid 4000 Hz, så inget att gnälla om där.
MagnusÖstberg skrev:Kan det funka i 43 liter portat?
niklas skrev:Nwalmaer skrev:Åh fan, dubbla spiders, det missade jag helt. Coolt.
Vad spelar detta för roll i praktiken?
LzM skrev:Hur går det för Nwalmaer med sina mätningar då, har du fått fram nå mera intressanta resultat?
Har såklart lekt lite i Basta med dom och 35-40 liter, avstämda till 24-25 Hz verkar se rätt trevligt ut. Går ju att hålla en lagom storlek på lådorna då också.
Antingen det, eller om man vågar sig på en sluten variant med lite hjälp i botten av en Behringer DCX2496 eller liknande grunka.
MagnusÖstberg skrev:Jag väntar på att niklas skall fixa fram den där simuleringen han lovade mig på telefon
niklas skrev:Svart är 43 liter, 10% isotermisering, avstämda till 22 Hz (port 68x443mm)
Röd är 43 liter, 50% isotermisering, avstämda till 22 Hz (port 68x377mm)
Den där svarta ser väl fin ut?![]()
Hoppas själv på att få tid att bygga testlådor under julledigheten...
JB skrev:LzM skrev:Det var väl bara en tillfällig batch dom hade fått in av misstag som jag fattade det.
Därav det grymt låga priset.
Precis, den versionen som finns kvar nu som är dyrare har hårdare upphängning
Användare som besöker denna kategori: TommyE och 8 gäster