Ja vad behövs egentligen i elementväg!!!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Hur många element behövs det i en kompromisslös högtalare?

Omröstningen slutade 2005-02-14 01:42

1 Element
0
Inga röster
2 Element
5
17%
3 Element
13
45%
4 Element
11
38%

Antal röster : 29

Användarvisningsbild
Lazyworm

Ja vad behövs egentligen i elementväg!!!

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 01:42

Om man ska skapa en kompromisslös låda och inte ska använda subwoofer så anser jag att ett 3-vägs system är otillräckligt. :)

Mina kriterier är:
1. Rak frekvens och energikurva (kanske en liten dipp här å där)
2. Låg distorsion även vid hyffsade ljudtryck
3. bra spridning upp till 60grader över större delen av frekvensregistret.
Tyvärr så blir det väldigt jobbigt att få fram ett tillräckligt bra filter till detta då åtminstone en delningsfrekvens kommer ligga inom ett kritiskt område :(

Vilka kriterier har ni och hur många vägare skulle ni behöva i den kompromisslösa högtalaren? :)
Om bara Öhman skakar fram det där bra mellanregistret så kanske jag kan tänka mig att gå ner till 3 vägare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-11 01:47

Detta kan bli en kul tråd. Det ska bli intressant att läsa hur många som anser sig skapat den kompromisslösa högtalaren!
F.ö kan jag för mitt liv inte förstå hur den skall kunna vara kompromisslös utan subbar?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-11 01:52

Tyvärr så går det nog inte med mindre än 4-vägs. 3-vägs e ju en fullt tillräckligt bra lösning i många fall men...

Dipolt så är man nog tvingad till 4-vägs medans en vanlig burk har större chans att klara sig med 3.

2.5 vägs med subba kan väl va ok... blir det 3.5-vägs eller?

/Peter

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-02-11 07:22

Tja, eftersom jag anser att IÖ's högtalare i mångt och mycket verkar komma så nära den kompromisslösa högtalaren, så är väl de bra exempel på hur en sådan kan se ut...
Delade med basmoduler används det i dessa fall ofta bara två st element.

Kriterierna är (väl):
Mycket väl optimerad spridning,
Låg dist av alla möjliga sorter :wink:

Om jag fick önska någe' mera, så är det lite högre känslighet, men det sker antagligen på bekostnad av andra egenskaper.

Om man sedan kunde anpassa spridningen till lyssningsavstånd och rumsstorlek på ett smidigt sätt....?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 08:30

markih skrev:Tja, eftersom jag anser att IÖ's högtalare i mångt och mycket verkar komma så nära den kompromisslösa högtalaren, så är väl de bra exempel på hur en sådan kan se ut...
Delade med basmoduler används det i dessa fall ofta bara två st element.

Kriterierna är (väl):
Mycket väl optimerad spridning,
Låg dist av alla möjliga sorter :wink:

Om jag fick önska någe' mera, så är det lite högre känslighet, men det sker antagligen på bekostnad av andra egenskaper.

Om man sedan kunde anpassa spridningen till lyssningsavstånd och rumsstorlek på ett smidigt sätt....?

Invars lådor är ju lite speciella pga att han lägger sina egna specar på elementen (och VET vilka specar han vill ha), skulle han också bara kunna använda sig av traditionella element så skulle han kanske få tänka om lite och bygga ut arsenalen lite :P

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-11 08:34

lazyworm skrev:Invars lådor är ju lite speciella pga att han lägger sina egna specar på elementen (och VET vilka specar han vill ha), skulle han också bara kunna använda sig av traditionella element så skulle han kanske få tänka om lite och bygga ut arsenalen lite :P

Mja men då kan man ju välja LTS F3, fast pi60s är ju oslagbar med sina två element ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 08:41

Bamsefar skrev:
lazyworm skrev:Invars lådor är ju lite speciella pga att han lägger sina egna specar på elementen (och VET vilka specar han vill ha), skulle han också bara kunna använda sig av traditionella element så skulle han kanske få tänka om lite och bygga ut arsenalen lite :P

Mja men då kan man ju välja LTS F3, fast pi60s är ju oslagbar med sina två element ;)

Näe den distar säkert ingenting vid runt 100dB vid 30Hz 8O
och LTS F3 måste jag faktiskt säga att jag inte tycker är en extrem högtalare och bör inte ens användas i samma mening som Pi60s.
Tror nog tom Ingvar skulle tycka den vore mer kompromisslös om 8tummaren stannade vid iaf 60Hz där en av hans Z-lådor tog vid (fast inbyggd dårå med elementet på sidan för att hålla baffelbredden på samma mått...

Användarvisningsbild
Dellstig

Inläggav Dellstig » 2005-02-11 08:55

Hej!

PI60 var ju redan avklarad, återstår Audiotronic CM3 varianten som hette något i stil med Pro Ultra eller något, har ni hört den?

Tvåvägs med tre 8" och banddiskant (modifierad Gamma VLD?).

Med vänlig hälsning

Martin

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-11 09:46

lazyworm skrev:
Bamsefar skrev:

Näe den distar säkert ingenting vid runt 100dB vid 30Hz 8O
och LTS F3 måste jag faktiskt säga att jag inte tycker är en extrem högtalare och bör inte ens användas i samma mening som Pi60s.
Tror nog tom Ingvar skulle tycka den vore mer kompromisslös om 8tummaren stannade vid iaf 60Hz där en av hans Z-lådor tog vid (fast inbyggd dårå med elementet på sidan för att hålla baffelbredden på samma mått...

Visst bör man separera pi60s och LTS från varandra. Men det var DU som ville se vad IÖ klarade av med vanliga element, och just LTS F3 är framtagen från standardelement och inte Ino Audioa element. Således har du ett svar där - det finns givetvis flera varianter på möjliga lösning. Nu lär IÖ enbart ha spenderat motsvarande en arbetsdag på grunddesignen - det är fullt möjligt att han skulle komma längre med mera tid. För övrigt så kan du förse F3an med 4 baselemet varför disten sjunker rejält så din passus om 30Hz osv lär knappast stämma ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 09:56

hehe ifall Ingvar skulle tillverka en kompromisslös högtalare med de kriterier som jag skrev och inte ta hänsyn till Pris eller storlek på låda så kan jag garantera att LTSlådorna inte skulle sett ut som de gör...

Måste även tycka till lite...
Jag tycker att det är otroligt stor brist på kreativitet när man tar upp färdiga högtalare som de mest optimala välbyggda man kan använda sig av i en DIY tråd. >Måste finnas stor brist på innuativ förmåga här :)
Själv skulle jag skapa en 4.5Vägare :D

typ " jag hörde piP en gång å de lät förjäkla bra, de måste vara de mest optimala lådor man kan skapa från 15Hz-40kHz :?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-11 10:27

Mja, kompromisslös, det går ju inte, men antagandes att du menar så bra som möjligt, kryssade jag i "4 st". Jag tänkte en vanlig 1"- 6,5", med en inbyggd sub med två basar 10-15", delat vid kanske 2,5k och 100.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-02-11 10:31

5 eller 7 element.

Per sidosystem.

:)
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-11 10:38

Kompromisslös, betyder det att man ska kunna spela hur högt som helst? Hur högt är det?
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 10:42

Svante skrev:Mja, kompromisslös, det går ju inte, men antagandes att du menar så bra som möjligt, kryssade jag i "4 st". Jag tänkte en vanlig 1"- 6,5", med en inbyggd sub med två basar 10-15", delat vid kanske 2,5k och 100.

Det stämmer Svante, en bättre formulerad fråga hade nog varit
"så optimal låda som man bara kan tänka sig"

Att du sen bara har ett mellanregister förstår jag inte då jag antar att du vill att detta skqa spela från 100-200Hz eller nåpgot med tanke på eventuella 15"basar, borde det då inte vara bättre att ha 2st men där en skär av lagom uppåt så att den inte försämrar spridningen samtidigt som den ger ett bättre baffelstöd och lägre dist i området där baffelstödet inte hjälper till?

Du om någon borde ju vara kung på hur baffelstödet ställer till det :)

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-02-11 10:54

Min största modell som väll ligger närmast till hands när det gäller "kompromisslös" (eller snarare kompromissbegränsad?) av EA's alster.

I Quadro använder jag 4 element enligt:
* C12
* C44
* C92
* Skaaning Flex Units 10
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-11 11:09

3-vägs toppar med separta subbar.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-11 11:10

Masken, du drömmer ju om mina K2 :lol:
2-vägs kan funka mycket bra !!

:lol:

Väntar mig ett spydigt svar !
NN

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-02-11 11:42

3vägs är väl en bra utgångspunkt. med subar förstås så man får till rumsbummlet lite.
B&Ws nautilus är ju fyra element för att alla register ska ligga inom kolvrörelse så det kan ju tänkas att det är fyra som ska till.
fast en trevägstopp med subar blir ju som en fyrvägare, bara bättre :)

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 13:38

Hehe NN, jag ska inte slänga ut mig en massa elaksheter men en K2klon skulle jag inte bygga iaf. :P

Min tanke var att bygga en bra Fullregisterlåda utan Subwoofer om detta nu är möjligt? Jag tror det :)

Max, det elementet är säkert bra men jag tror inte att det spelar i samma division som W22 faktiskt men nackdelarna med W22 är ju astt den inte bör användas över 1400Hz och där delas mycket brant, att W22an toppar med 1%Dist vid 1500Hz och 96dB är riktigt illa tyvärr... Men å andra sidan kommer man ner till 80Hz vid 96dB innan den levererar 1% dist vilket är riktigt bra.
och däremellan håller sig mellan 0.1-0.3% THD vilket också är sjukt lågt

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-11 13:50

lazyworm skrev:
Svante skrev:Mja, kompromisslös, det går ju inte, men antagandes att du menar så bra som möjligt, kryssade jag i "4 st". Jag tänkte en vanlig 1"- 6,5", med en inbyggd sub med två basar 10-15", delat vid kanske 2,5k och 100.

Det stämmer Svante, en bättre formulerad fråga hade nog varit
"så optimal låda som man bara kan tänka sig"

Att du sen bara har ett mellanregister förstår jag inte då jag antar att du vill att detta skqa spela från 100-200Hz eller nåpgot med tanke på eventuella 15"basar, borde det då inte vara bättre att ha 2st men där en skär av lagom uppåt så att den inte försämrar spridningen samtidigt som den ger ett bättre baffelstöd och lägre dist i området där baffelstödet inte hjälper till?

Du om någon borde ju vara kung på hur baffelstödet ställer till det :)

Jag vet inte om mitt svar var så där fruktansvärt genomtänkt, men med en typisk trevägare så delar man ju ganska högt mellan mellan och diskant. Då blir det oenkelt med spridningen i vertikalled. Kanske inte sämre, men man måste hålla tungan i rätt mun. Då blir det gärna att man delar vid 2k, och typvalet är väl en 1" och en 6,5". En 6,5" räcker inte längst ner i basen, så då fläskar man på med nått större för det allra lägsta, tänkte jag. Men om jag har "rätt" det vet jag inte. Generellt så tror jag dock på att undvika delningsfrekvenser. Alltså, att inte ha så många "vägar" (4-vägs, 5-vägs). Fast det optimala skiftar lite om det man måste spela starkt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 14:33

Redan på medelåttiga nivåer 100dB kommer din 6,5" återge flera % dist vid 100Hz

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-11 15:00

Men, hur många dB krävs för kompromisslöshet?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-02-11 16:56

paa skrev:Men, hur många dB krävs för kompromisslöshet?

sluta fjanta dig...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-11 17:05

Haakan_W skrev:

sluta fjanta dig...

Kom med ett förslag själv då, utan att få förutsättningarna!
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-11 17:15

+130, på lyssningsplats. Då finns ordentligt med marginal, även då man spelar högt.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-11 17:22

"+130, på lyssningsplats. Då finns ordentligt med marginal, även då man spelar högt."

Näsblod, inkontinens å spräckta revben... e de kul de?

/Peter

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-02-11 17:53

Piotr skrev:"+130, på lyssningsplats. Då finns ordentligt med marginal, även då man spelar högt."

Näsblod, inkontinens å spräckta revben... e de kul de?

/Peter

Det beror på vilken läggning man har... :wink:

Hörru Latmasken.... du glömde det femte elementet i uppräkningen :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 18:37

hehe jag lade till en som hette över 4 element men den kom inte med så jag missade nog att spara ner den sista verren.

PAA: Hur många dB du vill kunna spela med låg dist kan ju inte jag svara på, jag skrev ju vad mina kriterier var, du kanske har helt andra och inte alls vill åt samma saker som mig? Spelar du t.ex aldrig över 95dB så kräver det ju inte någon monsterhögtalare, vill du däremot kunna spela upp ett trumsolo i verklig nivå så krävs det massor :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-02-11 18:38

Det är ganska svårt att definiera "kompromisslös" eftersom de flesta av oss säkert har lite olika utgångspunkter. För mig behövs inte ett högt ljudtryck och/eller spikrak frekvensgång för att uppnå nirvana, som ett exempel. För någon annan är det kanske absolut avgörande.
Högt ljudtryck kan ju till och med det vara olika saker, pratar vi kontinuerligt 130 dB inom hela frekvensområdet eller transientförmåga?
Så jag säger som politikerna: "frågan är fel ställd". Själv har jag fem-vägshögtalare (Dahlqvist DQ10a) och det alternativet finns ju inte ens att rösta på....

/ B

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-02-11 18:46

Bill50x skrev:Det är ganska svårt att definiera "kompromisslös" eftersom de flesta av oss säkert har lite olika utgångspunkter. För mig behövs inte ett högt ljudtryck och/eller spikrak frekvensgång för att uppnå nirvana, som ett exempel. För någon annan är det kanske absolut avgörande.
Högt ljudtryck kan ju till och med det vara olika saker, pratar vi kontinuerligt 130 dB inom hela frekvensområdet eller transientförmåga?
Så jag säger som politikerna: "frågan är fel ställd". Själv har jag fem-vägshögtalare (Dahlqvist DQ10a) och det alternativet finns ju inte ens att rösta på....

/ B

Jag tycker min fråga är ganska klar " Vilka kriterier har ni och hur många element vill ni ha"
vad är det som är oklart och som jag ska förtydliga så att du förstår att det är din ideala högtalare jag vill få info om och inte en generell? Varför inte "över 4 element" finns som tillval skrev jag i posten före din.

Nästa

Återgå till DIY-forum