Svante, TombStone

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Svante, TombStone

Inläggav NNord » 2005-02-11 19:50

Hey

Om jag får overload during recording, vad beror det på
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-11 21:14

Mja, meningen är att det meddelandet ska komma antingen om signalen på ingången blir helt och fullt utstyrd, intill sista biten, eller om utgången blir det. Utgången kan bli överstyrd när man i control|delay and echo settings sätter level till något för stort. Detta något för stort är tänkt att vara större än 0 dB, men i något skede har det blivit större än eller lika med 0 dB. Jag har inte klart för mig vad det beror på, men det verkar bara vara på en del datorer, tror jag. Lösningen är iaf att dra ner nämnda nivå (level) till -1 dB.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-12 00:23

Hehe, ja nu har jag hittat felet. Det var så intressant så att det är värt att rapportera vad som hänt, faktiskt. Jag har rutiner som konverterar flyttal till 16-bitars integer. De fixar så att signalen klipps om den är för stor och nyligen så lade jag till ditherbrus, som man ju ska göra så fort man rundar av i den digitala världen. Detta gjorde jag på min generella rutin, utan att ha Tombstone i åtanke.
Nu är det ju så att om man lägger på ditherbrus på en sinus med amplituden 32766 så kan amplituden som mest bli 32768, dvs full utstyrning, eller överstyrning om man så vill. Därav felmeddelandet. Det kom till när jag kompilerade om Tombstone utan att tänka på att min konverteringsrutin var "förbättrad".

En ny version med amplituden 32764 är nu utlagd.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-12 20:51

Det är jättefint !!
Och tråden ser jag igen, förut va den borta :?
NN

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-02-12 21:36

NNord skrev:Och tråden ser jag igen, förut va den borta :?

Det är väl nåt elektoniskt... :wink:

Återgå till Teknikforum