Vandersteen svammel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Vandersteen svammel?

Inläggav Kraniet » 2010-01-12 17:00

Sitter och läser en intervju med Vandersteen och hans designfilosofi. Det är bara det att mycket av det han säger verkar gå stick i stäv med det som sagts på detta forum.

Tex menar han att fasavvikelser är större problem än frekvensavvikelser. Att vi har lättare att uppfatta smalbandiga fasförändringar än dito frekvensförändringar. Att polvända element i en konstruktion är direkt felaktigt och att ett högre ordningens filter inte går att få faskorrekt.

Ja det är säkert mer saker som säg som inte riktigt är koscher på det här forumet (enligt min uppfattning). Vad har ni andra för tankar om Vandersteen? Nån som lyssnat på deras högtalare?

http://www.soundstage.com/interviews/int07.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-12 19:13

*pausar halvvägs för att notera att han i alla fall inte löst hur man få ljudet att funka när man ställer sig upp, såsom Ino gjort*

"It’s also one of the reasons I hate to see people listening to our loudspeakers while they are standing up. You just can’t make any accurate observations about our sound until you are seated in that time/phase correct window. But this happens all the time at shows and at dealers. It’s something we have to live with to make the products we make."

Notering 2 - genomskärningsbilden påminner mig ganska mycket om Von Schweikert VR-4... *undrar om Albert jobbat för Vandersteen stundvis*
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-12 20:16

Nattlorden skrev:*pausar halvvägs för att notera att han i alla fall inte löst hur man få ljudet att funka när man ställer sig upp, såsom Ino gjort*

"It’s also one of the reasons I hate to see people listening to our loudspeakers while they are standing up. You just can’t make any accurate observations about our sound until you are seated in that time/phase correct window. But this happens all the time at shows and at dealers. It’s something we have to live with to make the products we make."

Notering 2 - genomskärningsbilden påminner mig ganska mycket om Von Schweikert VR-4... *undrar om Albert jobbat för Vandersteen stundvis*
Jag läste någonstans om första ordningen och dålig spridning...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-12 20:24

kodapa skrev:Jag läste någonstans om första ordningen och dålig spridning...

Ah... man drar en slutsats - käpphäst - tidigt med den kunskap och element man har då... och sen utvecklar man allt.... förutom att återtesta ifall käpphästen fortfarande gäller när man försått varför och borde kunna göra "samma men på annat sätt" med sin nya kunskap.

Ganska vanligt misstag, skulle jag tro...

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-12 20:48

Nattlorden skrev:
kodapa skrev:Jag läste någonstans om första ordningen och dålig spridning...

Ah... man drar en slutsats - käpphäst - tidigt med den kunskap och element man har då... och sen utvecklar man allt.... förutom att återtesta ifall käpphästen fortfarande gäller när man försått varför och borde kunna göra "samma men på annat sätt" med sin nya kunskap.

Ganska vanligt misstag, skulle jag tro...

menar du mig eller vaandersten? :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-12 20:49

kodapa skrev:menar du mig eller vaandersten? :?

vadersteen menade jag, sorry om det gick att missförstå!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-01-12 20:56

Nattlorden skrev:

inga problem, jag har inte tillräckligt med kunskap för att avgöra om det är en käpphäst eller om han är genialisk. Men det känns lite som han har fastnat i tänket...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-12 21:05

kodapa skrev:
Nattlorden skrev:

inga problem, jag har inte tillräckligt med kunskap för att avgöra om det är en käpphäst eller om han är genialisk. Men det känns lite som han har fastnat i tänket...

Tyckte en hel del av det lät sunt... men jag vill definitivt inte bli tvingad att sitt ned på visst ställe för att det inte skall låta konstigt, så där finns en del kvar att hämta, fast det lät som han givit upp om det...

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-01-12 22:15

Nattlorden skrev:*pausar halvvägs för att notera att han i alla fall inte löst hur man få ljudet att funka när man ställer sig upp, såsom Ino gjort*

är ino i övrigt jämförbara med vandersteen?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-01-12 22:25

Jag har läst att även de svindyra Wilson bara funkar tillsammans med skruvstäd.

Om man inte får röra på huvudet, men ändå vill det, så är det väl bättre med ett par goda hörlurar än någon tillkrånglad högtalare som skall bestämma över en?
Senast redigerad av Strmbrg 2010-01-12 22:25, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-12 22:25

celef skrev:

är ino i övrigt jämförbara med vandersteen?

Jag tror inte vandersteen på någon punkt utöver försäljning och rykte slår Ino.

-Martin-

Re: Vandersteen svammel?

Inläggav -Martin- » 2010-01-13 10:23

Kraniet skrev:
Tex menar han att fasavvikelser är större problem än frekvensavvikelser.

Verkar som om han inte riktigt har grunderna klart för sig och att allt "hänger ihop"... Undrar om han känner till Hilbert-Bode transformen...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-01-13 11:42

ja jag vet inte.. det är en konstig intervju. Nu har jag inte lyssnat på hans högtalare och vet inte om det är så mycket att ha men de ser ju ut att vara rätt så vettiga ändå om man kikar tex här: http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/128/

Men jag vet inte om jag köper hans resonemang riktigt. Läste för övrigt om deras senaste högtalare där de använder scan speak revelator tillsammans med egengjorda koner av en balsa/kolfiber komposit. Bara mellanregistret går på $2000!? Tydligen är balsaträ det styvaste man kan få tag i för sin vikt, typ tre gånger starkare än rohacell (som tex B&W använder i sina basar bla) http://www.vandersteen.com/vandersteen_002.htm
Mvh
Magnus

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-01-13 14:43

Balsaträ... Verkar vara "marknadsstyrda" konstruktioner istället för vetenskapliga... :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-01-13 15:33

Jag tror det är extremt vanligt att det först och främst är marknadsstyrning som bestämmer vad som är "bäst". Sen tror jag ett annat fel är att många ser saker ur en box. "Diamant är hårt, alltså blir diskanter bra gjorda från diamant".
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-13 15:43

okej... då backar vi ett halvt steg... är det någon som VET att de tekniska påståendena om balsa är snömos eller inte?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-01-13 16:36

ja jag såg nog ingen anledning att betvivla balsaträ

men kollar man runt så ser man att de siffror vandersteen uppger verkar korrekt. han säger att den lättaste varianten han använder har tryckhållfasthet på 650psi

här uppges 780 psi
http://www.diabgroup.com/europe/literat ... sa_Man.pdf

här uppger man att balsat med minst densitet har 650psi tryckhållfasthet
http://www.sisterzone.com/Adv-Material%20Analysis.htm

Här är en laminatskiva med kolfiber och balasträ med 1870psi
http://dragonplate.com/docs/DPSpecBalsaCore.pdf

Rohacell ligger tydligen på 500psi enligt vandersteen.

I vilket fall verkar vandersteen lagt mycket utveckling på element och använder inga standardelement i sina högtalare alls om jag förstått saken rätt (och förutsatt att de inte ljuger).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-01-13 16:40

frågan är väl... är tryckhållfasthet ett relevant i sammanhanget?

instiktivt tycker jag att böjstyvhet vore det relevanta, men de två kanske hänger ihop?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-01-13 17:01

Nattlorden skrev:frågan är väl... är tryckhållfasthet ett relevant i sammanhanget?

ja det är ju frågan. sen verkan han valt balsa pga dämpande egenskaper också. Han påstår att mellanregistret får sin första resonans vid 15khz och då en väldämpad sådan.
Hans idé är ju att fixa så bredbandiga element som möjligt så att det enklare ska gå att få till första ordningens filter.

Och det är kanske inget konstigt i det. Jag var mera fundersam över det resonemanget kring psykoakustik som inte känns helt rätt.
Som att ett fjärde ordningens filter kräver att du monterar ena elementet flera meter bakom det andra för att uppnå samma akustiska fas från båda elementen.
Han verkar ju tycka att 360grader fasförskjutning inte är detsamma som 0 grader.

Men Harman gruppen och Iö och B&W tex verkar ju inte tycka att fasfel är viktigt och något vi är särdeles dåliga på att upptäcka.
Vandersteen är ju inte helt ensam om att tycka att fasriktighet är viktigt. Thiel, Dunlavy och vår egen BB tycker ju det är viktigt också. Ja Inos högtalare är ju också vågformsåterskapande.

edit: nåt som kan vara intressant i sammanhanget är att hans mellanregister har samma form på konen som Jordans bredbandare..
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-01-13 17:54

subjektivisten skrev: "Diamant är hårt, alltså blir diskanter bra gjorda från diamant".

Stämmer bra!

/Peter

Återgå till Teknikforum